na
door naataalie Jan 15, 2011 om 11:54
Auto & vervoer

Bromfietscertificaat nodig?

ik ben 35 jaar, dus geboren vóór 1980. ik heb geen auto rijbewijs. ik wil een snor brommer/fiets gaan rijden, zo een die maar 25 kan. heb ik dan een brommer certificaat nodig? ik heb al een beetje gegoogeld, maar dan praten ze over brommers en scooters. is een snorfiets een scooter?

88285 20 Rapporteer

kl
door klantkenner - Jan 15, 2011 om 12:49
8 Antwoorden / 0 Vragen

"U moet voor het besturen van een bromfiets, snorfiets, bromscooter, brommobiel en spartamet een bromfietsrijbewijs (brommerrijbewijs) hebben. Een bromfietsrijbewijs heeft de categorie AM. "

bron: www.rijksoverheid.nl

Er wordt geen uitzondering meer gemaakt voor mensen die voor 1980 geboren zijn. Dat was slechts een tijdelijke regeling bij de invoering van het bromcertificaat. Je zult dus aan de bak moeten. Succes!

spooky01
door spooky01 - Jan 15, 2011 om 12:51
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ja, je had een paar jaar geleden het certificaat zo kunnen ophalen, maar nu moet je je bromfiets rijbewijs halen. Ik weet niet meer de precieze datum meer wanneer het is ingegaan. Op een snorfiets en snorbrommer mag je 25 km per uur en op een brommer en scooter mag je 45 km per uur en voor allemaal moet je een rijbewijs hebben (het vroegere bromfiets certificaat)

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 13:03
129 Antwoorden / 20 Vragen

er word dus geen onderscheid gemaakt tussen 45km of 25km brommers? het schijnt dat je het makkelijk haalt hoor, maar ik wist niet of het verplicht was. ik had idd een paar jaar geleden eentje moeten halen, maar toen had ik er geen nodig, dus nooit aan gedacht. zonde.

kl
door klantkenner - Jan 15, 2011 om 13:09
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=naataalie schreef op zaterdag 15 jan 2011, 13:03]er word dus geen onderscheid gemaakt tussen 45km of 25km brommers? het schijnt dat je het makkelijk haalt hoor, maar ik wist niet of het verplicht was. ik had idd een paar jaar geleden eentje moeten halen, maar toen had ik er geen nodig, dus nooit aan gedacht. zonde.

Nee, geen onderscheid. Mocht je dus in de toekomst toch iets harder willen en een bromfiets in plaats van een snorfiets gaan rijden, dan heb je in ieder geval het juiste rijbewijs al!

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 13:10
129 Antwoorden / 20 Vragen

ik heb net even op www.rijksoverheid.nl gekeken en daar staat het volgende:
Voor deelname aan het theorie-examen moet u 16 jaar of ouder zijn. Het theorie-examen is voor alle soorten bromfietsen hetzelfde (bromfiets, snorfiets, bromscooter, brommobiel en spartamet). Er is wel een apart praktijkexamen voor de bromfiets en een apart examen voor de brommobiel.

dat betekend dus dat ik alleen theorie moet doen en geen praktijk.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2011 om 13:12
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Lees hier voor snor en bromfiets.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2011 om 13:14
11539 Antwoorden / 51 Vragen

en hier . Dan is alles duidelijk. Groet, mg.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2011 om 13:17
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Op een snorbrommer heb je géén helmplicht vanwege de max 25 km. per uur. Op de 45 km per uur versie heb je wèl helmplicht. Dit ter aanvulling.

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 13:22
129 Antwoorden / 20 Vragen

@mahadma,
ja dat weet ik. als ik alles goed begrijp moet ik nu een theorie-examen gaan doen, maar geen praktijk-examen, en dan nog dat rijbewijs 'kopen' bij het gemeentehuis.
stom dat ik 'm niet een paar jaar geleden zo gehaald heb he.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2011 om 13:30
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Naataalie, Nog even een quote: "Op een later tijdstip –waarschijnlijk eind 2007 of begin 2008– moet voor het rijbewijs AM niet alleen een theorie- maar ook een praktijkexamen worden afgelegd." Als je je examen gehaald hebt, dàn ga je naar het stadhuis/gemeentehuis voor aanvraag rijbewijs AM. Succes.MG.

ro
door ron530 - Jan 15, 2011 om 13:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor alle voertuigen die voorzien moeten zijn van een kenteken is een geldig rijbewijs verplicht. In jou geval is dat rijbewijs AM hiervoor geldt een theorie en een praktijk examen, die zijn pittig te noemen. Als je toch overweegt lessen te gaan nemen waarom dan niet een motor rijbewijs.

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 14:01
129 Antwoorden / 20 Vragen

@ron530
ik heb geen motor centen

ro
door ron530 - Jan 15, 2011 om 14:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat de kosten voor het lessen niet ver uit elkaar lopen. Met een motor rijbewijs krijg je die voor de snorfiets er gratis bij.

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 14:08
129 Antwoorden / 20 Vragen

een brommer rijbewijs is maar een paar tientjes, toch?
ik heb gelezen iets van €45,-

ro
door ron530 - Jan 15, 2011 om 14:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dan heb je toch iets mis want het theorie examen is 33,50 en praktijk komt daar nog bij.

http://www.cbr.nl/brochure/corpd405.pdf

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 14:28
129 Antwoorden / 20 Vragen

ja idd. zit ik net te lezen. is toch niet meer normaal.
20 jaar geleden sprong ik er zo op. ik vraag de electrische fiets van mijn schoonmoeder wel. ik ga geen €400 betalen om een brommertje te kunnen rijden. stelletje mafkezen.

ro
door ron530 - Jan 15, 2011 om 14:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik schrok ook wel maar het is niet anders, toen ik in 1980 mijn auto rijbewijs haalde koste dat nog geen 1000 gulden en motor rijbewijs halen was zo'n 400 gulden, beide inclusief de lessen en examens. Nu betaal je de hoofdprijs. En elektrische fiets is dan ook een goede optie.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2011 om 15:19
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb een willekeurige quote van google gehaald: "Om het bromfietsrijbewijs te halen moet je 2 examens afleggen. Je doet theorieexamen en een praktijkexamen. Uiteraard moet je voor beide examens zijn geslaagd voordat je jouw rijbewijs op kunt halen en op een bromfiets mag rijden. Verkeersschool xxxxxx kan jou op een snelle en toch zeer goede wijze opleiden tot een veilige weggebruiker. Voor het bromfietsrijbewijs hebben wij een compleet pakket samengesteld, zodat je vantevoren weet wat jouw rijbewijs gaat kosten.
Hoe ziet jouw opleiding eruit:
•Theoriecursus via internet
•Theorie examen
•6 uur rijles op de bromfiets van de rijschool
•Praktijkexamen
•Voor dit alles betaal je slechts € 375,
-". Dit ter illustratie.

Off topic, Ron530, inderdaad de prijzen zijn veranderd qua rijles en examen, ik kreeg toen ik 18 werd Fl. 250,00 en moest er Fl 25,00 bijleggen voor mijn BE papiertje.

Naataalie, een electrische fiets is een (net zoals vroeger) fiets met een hulp motortje waarbij je nog vaak moet trappen. Qua snelheid kom je niet aan de 25 km per uur. Maar het is een optie, succes, MG.

na
door naataalie - Jan 15, 2011 om 15:26
129 Antwoorden / 20 Vragen

ja electrische fiets is niet alles en dit is ook nog een hele oude, niet erg hip dus. maar je moet eerst geld verdienen voor je het kunt uitgeven. dus eerst maar met de el.fiets en dan geld opzijleggen voor rijbewijs.

invalide
door invalide - Jan 15, 2011 om 18:33
787 Antwoorden / 5 Vragen

Wegens misbruik door pubers van deze voertuigen is door Balkenende deze maatregel ingevoerd.

Helaas is U nu te laat, vele ouderen hebben uit voorzorg wel een goedkoop rijbewijs gehaald en kunnen nu voordelig opstappen.
Dit is eigenlijk meer gedaan voor de Brommobielen....

Ook de Brommer en Scooter verkoop is flink gedaald en zal komende jaren gezien de kosten die een puber van 16 moet maken en bij 18 opnieuw de oorzaak zijn dat ze niets kopen...
En dan met 18 een auto en als ze dan hun achterstand gaan inhalen...?
Of het veiliger word als je tot 18 wacht moeten we nog maar afwachten...