jo
door joost_meltzer Jul 15, 2014 om 01:01
Huishouden & energie

BTW op servicecontractcontr

Ik heb al 10 jaar een onderhoudscontract voor mijn verwarmingsketel (jaarlijkse onderhoudsbeurt). Het contract loopt van 1 december tot 1 december van het volgende jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Naar aanleiding van een uitzending van Kassa heb ik de leverancier laten weten dat zij voor het jaarcontract 1/12/2012 tot 1/12/2013 ten onrechte 21% BTW in rekening hebben gebracht in plaats van 6% en verzocht het teveel betaalde (11,57) terug te storten op mijn rekening. Na een aanvankelijk afwijzende reactie heb ik nog eens aangedrongen, wat resulteerde in een "uitgebreid onderzoek" door de firma, die daarbij tot de volgende conclusie kwam: in het eerste jaar van het contract (dec. 2004 - dec. 2005) is de onderhoudsbeurt geweest op 15/12/2004 en vanwege een fout in hun systeem nogmaals op 26/5/2005. Inmiddels heb ik 10 jaarcontracten betaald en zijn er 10 onderhoudsbeurten geweest, en moet ik die van 26/5/2005 zien als vallende onder het contract 1/12/2005 - 1/12/2006,, die van 16/6/2006 als vallende onder het contract 1/12/2006 - 1/12/2007 enzovoorts. De onderhoudsbeurt voor het (vooruitbetaalde) contract 2013/2014, die ik verwacht in oktober/november 2014, is dus al geweest in 2013! Over de BTW wordt verder niet gerept.
Kan dit zomaar? 15% BTW teveel in rekening brengen en als je daarover klaagt ineens concluderen dat een fout (van hun) van 9 jaar geleden betekent dat ik nu een jaar geen onderhoudsbeurt krijg op een contract dat ik vooruit heb betaald?

507 5 Rapporteer

door 1953 - Jul 15, 2014 om 02:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Probeer uit dit enigszins warrig verhaal zonder alinea's eigenlijk toch een passend antwoordt te creëren.

Dus in 2005 is een 'extra onderhoudsbeurt' geweest die eigenlijk op of rond 15 december 2005 had moeten plaatsvinden als gewoon onderhoudsbeurt conform het onderhoudscontract.

Het is misplaatst van de firma zo te reageren, het is zelfs verjaard. De firma die het onderhoud pleegt te doen moet het onderhoud conform het onderhoudscontract uitvoeren, anders pleegt men contractbreuk conform het Verbintenissenrecht. Wanprestatie en onrechtmatige daad zijdens de firma.

Zie ook dat het onderhoud van de Hr-ketel meer arbeidstijd is dan werkelijk vervanging van enig element. Daar hebt u wel een punt dat dan 6% BTW dient te worden berekend op de arbeidstijd en op vervanging van enig element de 21% BTW moet worden berekend.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 15, 2014 om 12:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

joost meltzer schrijft o.m.:
Over de BTW wordt verder niet gerept.
Dan moet u daar zeker op terug komen bij dat bedrijf. Kunt u nog nagaan of er echt een extra onderhoudsbeurt is geweest op 26-05-2005? Maar o.k., als ze echt geweest zijn, dan is dat hun fout. Die kan men u niet aanrekenen. Maar lees deze bijlage even, klik en maak de rekensom voor alle zekerheid nog een keer.

jo
door joost_meltzer - Jul 15, 2014 om 13:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 15 jul 2014, 02:42]Probeer uit dit enigszins warrig verhaal zonder alinea's eigenlijk toch een passend antwoordt te creëren.

Dus in 2005 is een 'extra onderhoudsbeurt' geweest die eigenlijk op of rond 15 december 2005 had moeten plaatsvinden als gewoon onderhoudsbeurt conform het onderhoudscontract.

Het is misplaatst van de firma zo te reageren, het is zelfs verjaard. De firma die het onderhoud pleegt te doen moet het onderhoud conform het onderhoudscontract uitvoeren, anders pleegt men contractbreuk conform het Verbintenissenrecht. Wanprestatie en onrechtmatige daad zijdens de firma.

Zie ook dat het onderhoud van de Hr-ketel meer arbeidstijd is dan werkelijk vervanging van enig element. Daar hebt u wel een punt dat dan 6% BTW dient te worden berekend op de arbeidstijd en op vervanging van enig element de 21% BTW moet worden berekend.

jo
door joost_meltzer - Jul 15, 2014 om 13:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=Dus in 2005 is een 'extra onderhoudsbeurt' geweest die eigenlijk op of rond 15 december 2005 had moeten plaatsvinden als gewoon onderhoudsbeurt conform het onderhoudscontract.

Nee, de onderhoudsbeurt op 15 december heeft plaatsgevonden, maar in mei 2005 zijn ze abusievelijk nogmaals geweest binnen de looptijd van het contract 2004/2005.
De firma Kemp verwijt mij nu dat ik had moeten weten dat ze al geweest waren en dat ik daardoor zelf verantwoordelijk ben voor de fout. Dat lijkt me volslagen onterecht.

ph
door philip36 - Jul 15, 2014 om 15:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u tussen 1 december 2013 en 1 december 2014 geen onderhoudsbeurt voor uw CV krijgt zou ik de betaling voor dat jaar terug eisen.
Dat hun na de eerste onderhoudsbeurt in december, na een half jaar weer aan de deur staan voor een onderhoudsbeurt
Is niet uw probleem.
Het zou kunnen dat ze de onderhoudsbeurten voortaan in de zomermaanden wilden doen en dus na die eerste beurt eerder kwamen.
Dit staat helemaal los van de 6% btw welke ze in rekening mogen brengen.
Ze moeten volgens contract een onderhoudsbeurt geven voor de periode dec. 2013 tot dec. 2014 en i.p.v. 21%, 6% btw.
Ik zou dan na dit jaar maar een andere onderhoudsfirma gaan zoeken, want het kan zijn dat ze op een of andere manier hun 'verlies' gaan compenseren.