ne
door nescio Oct 24, 2014 om 13:24
Geldzaken & recht

BTW over energie belasting

Ik heb de energie jaarafrekening van Essent ontvangen. Bij de specificaties staan een aantal posten. een van deze posten is energiebelasting. Bij deze post staat aangegeven "belastingdienst (te innen door Essent retail energie bv"
alle posten in de specificatie zijn vervolgens als werkelijke koste samen gebracht tot een bedrag waarover vervolgens 21% BTW wordt berekent.
BTW wordt berekent over geleverde goederen en of diensten. Het door schuiven van ge-inde belasting is niet een aan mij geleverde dienst. Ik vindt het vreemd dat er dan wel BTW aan mij wordt doorberekent.
Essent geeft desgevraagd aan dat dit een wettelijke werkwijze is. Ik vindt het desondanks vreemd dat ik BTW moet betalen over een belasting, dubbelop is mijn mening.
Maak ik nu een denkfout of is Essent en mogelijk andere energie leveranciers ten onrechte BTW aan het innen.

2103 26 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 24, 2014 om 13:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zo staat het beschreven op de site van de overheid.
Ook over de energiebelasting betaalt u 21% belasting over toegevoegde waarde (btw). Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw over de totale verkoopprijs van een product. Dit is geregeld in de Wet op de omzetbelasting (btw heet ook wel omzetbelasting). U betaalt hierdoor btw over zowel de energie als over de energiebelasting.

ne
door nescio - Oct 24, 2014 om 13:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 24 okt 2014, 13:42]Zo staat het beschreven op de site van de overheid.
Ook over de energiebelasting betaalt u 21% belasting over toegevoegde waarde (btw). Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw over de totale verkoopprijs van een product. Dit is geregeld in de Wet op de omzetbelasting (btw heet ook wel omzetbelasting). U betaalt hierdoor btw over zowel de energie als over de energiebelasting.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2014 om 14:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volkomen via de wet uitgevoerd, al tig jaren en u ziet het nu pas. Als u benzine tank enz. dan kan u ziet dat bij elke soort extra soort belasting op producten dit voorkomt.
Bijvoorbeeld BPM bij aan koop van een auto ook idem dito

oo

ne
door nescio - Oct 24, 2014 om 14:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn punt is dat energiebelasting geen door de energieleverancier geleverde dienst of product is maar het namens de belastingdienst innen van de energiebelasting.
Als zodanig is het geen onderdeel van de werkelijke kosten de dienst in deze is het doorsluizen van de ge-inde energiebelasting. kosten voor dergelijke doorsluizing 1 euro per jaar afrekening ?
dan is dit i mijn geval ipv 70 euro ,21 euro zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk uw nota nog eens na. U betaalt helemaal geen btw over de energiebelasting.

jr
door jrn5 - Oct 24, 2014 om 15:50
36 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1: je kletst uit je nek. Je betaalt wel degelijk BTW over de energiebelasting.

Dat staat klip en klaar (en heel duidelijk) op mijn jaarafrekening van de NUON.

Energiebelasting stroom gaat per kWh. Dit tarief gaat elk jaar zachtjes omhoog terwijl het tarief voor de teruggave (per dag) al zeker vier jaar vaststaat.
Het te betalen bedrag kan hier meevallen, tot ongeveer 2700 kWh zit je goed, daarna ga je betalen.

Dit in tegenstelling tot gas. Bij elke verbruikte kuub gas mag je 22,6 cent aftikken. En dit is inclusief BTW!

En het is inderdaad van den zotte dat je over een belasting (energie) nog een keer belasting (BTW) mag betalen.

Maar daar zijn meerdere (te veel) voorbeelden van.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jrn5

Dank u voor de vriendelijke woorden.

Misschien dan maar overstappen naar Eneco. Daar staat het namelijk niet.

Vermindering energiebelasting 2012/2013 € 365,67
Vermindering energiebelasting 2013/2014 € 406,66

Dus het staat niet vast.

En wat dan nog allemasl. U betaalt ook btw over de accijns op benzine. Minder gebruiken, minder last.

jr
door jrn5 - Oct 24, 2014 om 17:04
36 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1: dit zijn inderdaad nog vriendelijke woorden, zeker gezien de intonatie van jouw antwoord met betrekking op de vraag van TS.

Als eerste geef je hem een opdracht (nota’s nakijken). Dit impliceert dat TS wellicht niet goed kan kijken of misschien te dom is om de nota meteen te begrijpen? Tikkeltje arrogant…..?

Voorts een stellige bewering dat er geen BTW over de belasting wordt geheven terwijl dit aantoonbaar wel zo is. Tikkeltje zelfingenomen…..?

En in een latere post geef je zelfs aan dat de vraag van TS niet vast staat. Welnu, die 21 procent BTW staat zo vast als een huis! Tikkeltje afgeleid van het onderwerp…?

Laat ik het hier maar bij laten……

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jrn5

Tikkeltje over het paard getild?

De teruggave stast niet vast, dus controleer u ook uw rekening nog maar eens.;-)

gerbera
door gerbera - Oct 24, 2014 om 17:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=nescio schreef op vrijdag 24 okt 2014, 14:07]Mijn punt is dat energiebelasting geen door de energieleverancier geleverde dienst of product is maar het namens de belastingdienst innen van de energiebelasting.
Als zodanig is het geen onderdeel van de werkelijke kosten de dienst in deze is het doorsluizen van de ge-inde energiebelasting. kosten voor dergelijke doorsluizing 1 euro per jaar afrekening ?
dan is dit i mijn geval ipv 70 euro ,21 euro zijn. Ben het volkomen met u eens dat belachelijk is je BTW over belasting betaald. Echter in de wet staat het omschreven alsdat u BTW betaald over het eindbedrag en dat is dus incl. de energiebelasting. Overigens vond de VVD het in 2010 ook ongewenst en wilde hier van af, alleen nu hoor je ze er niet meer over. Nu is het, samen met de PVDA, plukken wat er te plukken valt. Misschien moeten we ook eens met z'n allen de straat op net als in Griekenland.

snah
door snah - Oct 24, 2014 om 17:39
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Nescio

U maakt geen denkfout , de energieboeren moeten die btw innen .

Belasting over belasting betalen vind ook ik idioot en niet rechtvaardig , iets wat al belast is mag niet nogmaals belast worden . Wat ik er van weet zijn wij het enige land op de wereld die dit doet .

Bij brandstof , alcohol en tabak eerst de accijns erbij en dan daaroverheen de btw .
Bij een nieuwe auto eerst de bpm en daaroverheen de btw , en daarna ook nog de bijtelling .

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal emigreren dus naar de veel betere buitenlanden.;-)

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2014 om 17:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op mijn jaarnota (Eneco) staat: Energiebelasting op levering van elektriciteit en gas (af te dragen aan de overheid), 420v,- euro.

Overigens is dat al jaren en jaren zo, dus blijkbaar is het topicstarter niet eerder opgevallen.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En je krijgt ook weer een flink stuk terug als korting.

ne
door nescio - Oct 24, 2014 om 18:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Altijd klaar voor een reactie
Klopt natuurlijk dat de energiebelasting en BTW al langer op de jaarafrekeningen voorkomt. Door de geautomatiseerde betalingen kijk ik daar jammer genoeg niet altijd naar. Het viel mij dit keer op en daarom de energieleverancier gebeld.
Andere opmerkingen kloppen niet helemaal.
Bij aanschaf van een auto of motor betaal je inderdaad BTW en BPM echter beide worden berekent op de prijs die de fabrikant vraagt. Geen van beide belastingen wordt over de andere geheven.
Bij brandstoffen en genotsmiddelen wordt er een accijns ge-int dit is een heffing met een vast bedrag en geen belasting in de zin van het woord (wel gaat ook dit bedrag naar de schatkist).
De BTW wordt daar inderdaad betaald over de prijs die de fabrikant vraagt en de accijnsheffing.
Op basis van mijn vraag van belasting over belasting zijn de gegeven voorbeelden mi niet juist.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ze niet juist vinden, maar dit is al jaren van toepassing en niet te "verwijten" aan uw energieleverancier.

Voor klachten hierover moet u bij de regering zijn.

door 1953 - Oct 24, 2014 om 19:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ook over accijnzen wordt 21% BTW berekend.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2014 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 19:01]Ook over accijnzen wordt 21% BTW berekend.

Is toch ook belasting alleen met een mooi woord.

ro
door ron530 - Oct 24, 2014 om 19:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De energieboeren valt niets te verwijten die zijn een soort incassobureau voor de belastingdienst. De energiebelasting is enkel van toepassing op de kale gasprijs ex btw. Op gebruik van elektra dat veel hoger ligt dan het gasgebruik vindt wel een teruggave energiebelasting plaats die weer in mindering op de jaarrekening wordt gebracht, het één heft het ander als het ware op.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De energiebelasting is ook van toepaasing op elektra, maar door het vaste bedrag wat teruggegeven wordt, zal dat bedrag voor veel mensen nihil of zelfs in de min zijn.

ro
door ron530 - Oct 24, 2014 om 20:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Foutje tijger1, de in mindering gebrachte energiebelasting is enkel van toepassing op elektriciteitsgebruik. Op gasverbruik vindt geen teruggave belasting plaats. In een normale gezins situatie wordt er meer elektra gebruikt dan gas want de stookmaanden zijn grillig en elektra is bijna constant over het gehele jaar. Eigenlijk zijn we nog goed af want als de regering besluit om de energiebelasting over te gaan hevelen naar ons elektra gebruik gaat bij veel gezinnen de verlichting uit.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Op mijn energieafrekening 2013/2014 staat het volgende:

Energiebelasting elektriciteit 0-10.000 kWh 2.382 kWh € 0,14220= € 338,72

Dat er aan de mensen een: Vermindering Energiebeladting wordt gegeven van € 406,66, doet daar niet aan af. Er zijn genoeg mensen die meer dan ruim 2.800 kW gebruiken.

Dus de energiebelasting is niet enkel van toepassing op het gasverbruik.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men moet een elektriciteitsaansluiting hebben, om de korting te krijgen.

Dat is ook logisch, want sommige mensen hebben een gezamenlijke verwarming en betalen dus aan de huisbaas.

jr
door jrn5 - Oct 24, 2014 om 21:44
36 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 20:49]@ron530

Op mijn energieafrekening 2013/2014 staat het volgende:

Energiebelasting elektriciteit 0-10.000 kWh 2.382 kWh € 0,14220= € 338,72

Dat er aan de mensen een: Vermindering Energiebeladting wordt gegeven van € 406,66, doet daar niet aan af. Er zijn genoeg mensen die meer dan ruim 2.800 kW gebruiken.

Dus de energiebelasting is niet enkel van toepassing op het gasverbruik.

@tijger1 17;18

Ik hoef mijn rekening niet meer te checken hoor, die klopt tot op de cent.
Of ik het er helemaal mee eens ben is een ander verhaal.

Maar op basis van bovenstaande energieafrekening is mijn conclusie:

Energiebelasting wordt al incl. regio-opslag en BTW berekent (€ 0,14220)

Vermindering energiebelasting is dan ook incl. BTW. Maar dit wordt aangeslagen voor het aantal dagen. Die zullen in dit geval zo rond de 385 dagen zijn. Dus 3 weken later als datum opname vorig jaar de meterstanden doorgegeven?

Blijkt dus dat er in principe geen verschil in zit. Evenveel dagen tussen de meterstandopnames en je krijgt exact hetzelfde bedrag terug. Alleen de berekeningsmethode van de maatschappijen verschillen.

Maakt niets uit want uiteindelijk moet het voor Den Haag gewoon kloppen.

ro
door ron530 - Oct 24, 2014 om 21:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 dit gaat nergens meer over.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 21:56]@tijger1 dit gaat nergens meer over.

Inderdaad, levert eeinig energie op.;-)