pa
door paulwolf Apr 8, 2014 om 13:45
Huishouden & energie

Btw tarief

Eikenhouten vloer is door vloerbedrijf geschuurd, gepolijst en in de olie gezet. Vloer is zwevend aangelegd en volgens het bedrijf is dan 21% btw op loon verschuldigd. Zou niet zo zijn als de vloer 'nagelvast' met de ondervloer was aangelegd en dus onroerend door bestemming. Klopt dat?

6952 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2014 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het bedrijf heeft gelijk.

Klik hier beetje naar beneden scrollen.

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2014 om 15:51
16826 Antwoorden / 108 Vragen

tijger1, maar ik lees in uw verwijzing dat houten vloer niet onder de 21% regeling zou vallen als het onderhoud zou zijn. Volgens mij heeft @paulwolf zijn vloer laten "renoveren". Corrigeer me als ik het (weer) verkeerd lees. ;-)

pa
door paulwolf - Apr 8, 2014 om 16:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1 bedankt, ik lees inderdaad, na het aanklikken op "hier" in jouw bericht, dat vloeren die die in bouwkundig opzicht onderdeel uitmaken van de woning niet onder het verlaagde btw tarief vallen. Dus onroerend door bestemming. Dank voor je snelle antwoord. Paul Wolf

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2014 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft zijn parket laten schuren en lakken.

Met een houten vloer die tot onroerend behoort, bedoelt men de gewone houten planken die op binten liggen en dan de vloer van je kamer vormen. Zijn die verrot of zo, en laat je dat herstellen, dan is het 6%.

@tenormin

Niet van toepassing

Voor de volgende werkzaamheden geldt het verlaagde btw-tarief niet:

Glazen wassen
Het vervangen van gordijnen en zonwering
Het leggen en onderhouden van vloerbedekking en vloeren, met uitzondering van het onderhoud van (houten) vloeren die in bouwkundig opzicht onderdeel uitmaken van de woning

Op het onderhouden van vloerbedekking en vloeren, dus parket of laminaat of zo, is dus NIET het verlaagde tarief van toepassing.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2014 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=paulwolf schreef op dinsdag 8 apr 2014, 16:04]Tijger1 bedankt, ik lees inderdaad, na het aanklikken op "hier" in jouw bericht, dat vloeren die die in bouwkundig opzicht onderdeel uitmaken van de woning niet onder het verlaagde btw tarief vallen. Dus onroerend door bestemming. Dank voor je snelle antwoord. Paul Wolf

Die vallen dus juist wel onder dat verlaagde tarief. Uw vloer valt daar niet onder.

user123
door user123 - Apr 8, 2014 om 21:19
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer u prijzen inclusief btw heeft afgesproken (gebruikelijk bij consumenten) dan maakt het voor u niets uit.