ja
door jamesb Aug 11, 2015 om 16:16
Geldzaken & recht

Buitensporige aanvraag van persoonsgegevens door huurmakelaar

Mijn partner en ik willen een woning in de private sector gaan huren, gerekend over het voorgaande jaar beschikken we allebei over een toereikend salaris om aan de inkomenseis tegemoet te komen. We hebben reeds kopieën van onze identiteitsbewijzen, kopieën van bankafschriften, loonstrookjes (over 3 maanden) verstrekt. De huurmakelaar vraagt nog meer, en voor mij is de maat vol. We hebben beiden de hoogst mogelijke opleiding genoten die je in Nederland kunt krijgen, en dus een uitstekend toekomstperspectief.

Uiteraard kan ik bezwaar maken en de woning aan onze neus voorbij laten gaan, maar dat vind ik niet rechtvaardig. Zijn er andere mogelijkheden om hiermee om te gaan, wat zijn de juridische grenzen?

Stel je eens voor dat ze ook nog bewijs willen dat ik geen ziekte heb waaraan in binnen een jaar overlijd... volgens mij is dat het moment om naar de rechter te stappen. Maar nu misschien ook al?

676 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 11, 2015 om 16:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat vraagt de makelaar nog meer dan?

ja
door jamesb - Aug 11, 2015 om 16:34
2 Antwoorden / 2 Vragen

Verhuurdersverklaringen van onze beide huidige verhuurders en een werkgeversverklaring. En het gaat nu alleen nog om de inschrijving, het is nog niet eens duidelijk onder welke voorwaarden de woning dan precies gehuurd kan worden.

uwjurist
door uwjurist - Aug 11, 2015 om 16:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dit mag allemaal van u gevraagd worden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

diumenge
door diumenge - Aug 11, 2015 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jamesb schreef op dinsdag 11 aug 2015, 16:34]Verhuurdersverklaringen van onze beide huidige verhuurders en een werkgeversverklaring. En het gaat nu alleen nog om de inschrijving, het is nog niet eens duidelijk onder welke voorwaarden de woning dan precies gehuurd kan worden.
Lijken mij geen buitensporige eisen. De huidige verhuurders kunnen verklaren of een goed huurder bent en de werkgeversverklaring kan de baanzekerheid aantonen.

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2015 om 17:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jamesb schreef op dinsdag 11 aug 2015, 16:16]

volgens mij is dat het moment om naar de rechter te stappen. Maar nu misschien ook al?

Zou maar niet naar de rechter stappen. Bij een volgende woning zullen u dezelfde vragen en bewijzen worden gevraagd.

edrick3
door edrick3 - Aug 11, 2015 om 17:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jamesb,

......We hebben beiden de hoogst mogelijke opleiding genoten die je in Nederland kunt krijgen, en dus een uitstekend toekomstperspectief.......
Dat zegt tegenwoordig ook niet alles.
Vandaar dat o.a. die werkgeversverklaring gevraagd wordt.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Met vr.gr.

ro
door robertel - Aug 11, 2015 om 17:43
58 Antwoorden / 1 Vragen

Rechter inschakelen...tuurlijk, meteen doen. weet je zeker dat je de woning niet krijgt. Voor jou 10 anderen.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2015 om 18:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verhuurdersverklaring wordt ook gevraagd bij woningen in de sociale sector.

Vind het helemaal niet vreemd dat een verhuurmakelaar zoveel mogelijk informatie wil hebben. Er wordt behoorlijk wat gesjoemeld met loonstrookjes, id-bewijzen enz. Kan me voorstellen dat ze problemen zoveel mogelijk uit willen sluiten.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2015 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk lijken me die verhuurdersverklaringen en werkgeversverklaringen minder erg dan drie maanden bankafschriften.

Die verhuurdersverklaringen heeft betrekking op uw betalingsmoraal. Huurachterstanden gehad ja of nee en die werkgeversverklaring ziet op toekomstig inkomen. Ook wel zo nuttig voir een verhuurder.

Maar ik zou een makelaar dus geen inzage verstrekken van drie maanden bankafschriften. Het lijkt de sociale dienst wel.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 12, 2015 om 00:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als je toekomst er zo rooskleurig uitziet en u bent beiden zo hoog opgeleid waarom koopt u dan geen woning?
Nu draagt u maandelijks een forse huur af waar u niets van terug gaat zien.
Het is niet vervelend bedoeld maar ik begrijp het niet.

Diewilik

jo
door jorisw - Aug 12, 2015 om 10:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kopen is alleen maar een optie als je ergens voor langere tijd gaat wonen (of dat het de bedoeling is dat je ergens langer blijft wonen). Als je ergens 1...3 jaar gaat wonen is kopen niet interessant.