so
door sonjadeb Aug 10, 2012 om 21:34
Huishouden & energie

Buurman haalt onze schutting weg

we hebben een garage gebouwd met vergunning, er stond een schutting, allebei op ons perceel, niet op de grens.
hij heeft de schutting weggehaald, de ijzeren palen, wat in de beton stonden, tot op de grond afgeslepen.
de schutting heeft hij meegenomen, die staat bij hem.
mijn man vroeg hem, waarom heb je dat gedaan? hij vind het niet uit zien, was zijn antwoord.
hij ergerde zich, dat wij een garage hebben gebouwd, dat hadden we hem eerst moeten zeggen, dan had hij bezwaar kunnen indienen, volgens hem, had de garage 1 meter van de grenslijn moeten staan!
hij heeft wat rommel als schutting in zijn achtertuin neer gezet, dat is pal naast onze oprit, de boom van hem, hangt over onze oprit, hij laat alles maar groeien, daar mag je niets over zeggen, hij vindt dat mooi, maar we hebben onze oprit vol fruit liggen, inclusief vliegen en wespen.
we willen een schutting aan de voorkant woning, dat is bij hem achtertuin, de kosten willen wij betalen, hij bepaalde dat het een fatsoenlijke schutting moet worden, het is niet te geloven!!

23988 121 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit hier nu een vraag achter of wil je gewoon wat frustratie kwijt?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet in ieder geval dat als een schutting op eigen grond en 5cm van de erfgrens staat, een buur er niets aan kan of mag doen. In dit geval moet er aangifte van vernieling en diefstal worden gedaan. Middels de rechter kan herstel of schadevergoeding afgedwongen worden.

Een boom die over de erfgrens heen groeit moet in ieder geval gesnoeid worden indien gewenst, ook dit kan afgedwongen worden middels de rechter.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, ook mijn frustratie kwijt,
we hebben al van alles geprobeert, we willen het netjes oplossen, maar mijn vraag, hoe?
dat wilde ik vragen,

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit ga je niet netjes oplossen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op vrijdag 10 aug 2012, 22:38: Dit ga je niet netjes oplossen.

Ik ben er ook bang voor.
Als de TS een nieuwe schutting zou plaatsen, ben ik bang dat die weer wordt verwijderd.

De enige oplossing is toch aangifte te doen.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 01:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens Uw verhaal is Uw eigendom vernield en ook gestolen, de buurman heeft uw materialen zich toegeeigend, wat let u om even langs een politie bureau te gaan en daar aangifte van te doen? Men zal U daar wel adviseren wat U verder kunt doen. Waarom wilt u netjes oplossen terwijl uw buurman/vrouw heel andere gedachten hebben?

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

De buurman mag natuurlijk geen spullen uit uw tuin verwijderen en vernielen; dat is evident.

U kunt aangifte doen.

Uw buurman heeft echter wel een punt wat betreft de garage. Normaal gesproken vertelt een goede buur de buren wat hij/zij van plan is aan bouwwerken. Lang niet iedereen kijkt naar de kennisgevingen van de gemeente in de krant, ik kan me voorstellen dat een bouwwerk op de erfgrens bijzonder rauw op z'n dak kwam vallen.

De buurman is dus boos en overtreedt vervolgens de wet.

Ik begrijp dat er al wat oud zeer zit met betrekking tot fruitbomen. Takken die in uw tuin hangen, mag u afzagen, mits...mits de boom hiermee niet onherstelbaar beschadigd wordt.

Mijn advies. Praat met de buurman, geef aan dat het niet netjes was een garage te bouwen zonder hem te verwittigen.
Ruzie met de buren heeft niemand wat aan.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

tuurlijk is t belangrijk om netjes te blijven !
daarmee geef je hem geen wapens in handen namelijk.
en dus ook helemaal mee eens, eerst de hand in eigen boezem: "sorry buurman ik had je eerst op de hoogte moeten stellen van de bouw vd garage. excuus !"
dan sta je zelf schoon.

ik zou sowieso aangifte doen.
liefst met foto's van ervoor en erna als bewijs, als je die hebt.
daar zou ik niet mee wachten, gewoon doen.

en verder burenbemiddeling.
je hoeft geen vrienden te worden, als de verstandhouding maar normaal en redelijk is.

suk6.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@blok, eerst 'sorry buurman' en dan aangifte doen? En vervolgens weer burenbemiddeling?
Op die manier zal de normale en redelijke verstandhouding ver te zoeken zijn.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

je mag een schutting op de erfscheiding zetten van 180 hoog tot het eind van de woning dan moet hij naar 120. maar misschien is het per plaats wel verschillend je kan altijd informeren bij de gemeente en het kadaster, je hoeft je niet alles welgevallen laten door een buurman. sommige mensen menen dat ze overal het recht toe hebben

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buurman heeft een punt m.b.t. plaatsing garage. U heeft een punt m.b.t. het slopen van de palen en verwijderen van uw schutting op uw grondgebied.

Kijk of u tot een compromis kunt komen. Lukt dit niet in onderling overleg, dan zou bemiddeling een optie kunnen zijn.

info burenrecht: klik

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ohisdatzo schreef op maandag 13 aug 2012, 12:09: Uw buurman heeft echter wel een punt wat betreft de garage. Normaal gesproken vertelt een goede buur de buren wat hij/zij van plan is aan bouwwerken. Lang niet iedereen kijkt naar de kennisgevingen van de gemeente in de krant, ik kan me voorstellen dat een bouwwerk op de erfgrens bijzonder rauw op z'n dak kwam vallen.

Ben ik het niet (helemaal) mee eens. Als jij wat wil bouwen op Jouw grond, dan komt, op de eerste plaats, een oplettende "goede" buur wel even vragen wat je gaat bouwen en komt hij niet achteraf klagen. En ZEKER geen spullen vernielen die niet van hem zijn en niet op Zijn grond staan... So much for "goede buur".

ohisdatzo schreef op maandag 13 aug 2012, 12:09:
Ik begrijp dat er al wat oud zeer zit met betrekking tot fruitbomen. Takken die in uw tuin hangen, mag u afzagen, mits...mits de boom hiermee niet onherstelbaar beschadigd wordt.

En dan de afgezaagde takken bij hem op de oprit leggen, die zijn toch ook van hem ;-). Nee alle gekheid op een stokje, als hij het niet wil afknippen, zelf doen en voor wie het groen afval dan is ......

Maar zeker hem eerst aangeven dat hij moet betalen voor jullie schutting, en anders idd helaas dan toch aangifte doen.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een aanvraag voor de garage is gedaan, had de buurman dat in de krant kunnen lezen, je bent nooit verplicht om te gaan vragen aan je buren wat mag,
De schutting is in blijft van jou, dus die moet terug
Overhangende struiken of bomen mag je gewoon snoeien, doe ik ook, gooi zelfs hun rommel terug, ik heb ook deze ervaring dat ik alles van de buren moet opruimen, als je terug gooit snoeien ze vanzelf eerder,

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

zon buurman had ik ook , ik heb gewoon een nieuwe schutting gebouwt op eigen grond en toen die die weer wou slopen heb ik hem een paar klapjes gegeven met een schep en toen was het over , hij is daar door verhuist want hij vondt mijn schutting niet mooi

gr. labren

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overhangende takken mag je verwijderen, of hem zelf laten verwijderen..
Als de schutting op jullie erfdeel stond dan mag hij hem niet verwijderen. Maar het wordt een ander verhaal als het een gezamelijke schutting is. En verder mag hij geen hinder hebben van jullie garage, het is vaak moeilijk te bepalen. Maar jullie hadden een vergunning dus de buurman kan er verder niks mee.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw garage is gebouwd met vergunning, dus bezwaar maken was mogelijk via de gemeentelijke procedures.
Eerst de buurman via aangetekende brief sommeren om de situatie te herstellen, binnen een redelijke termijn. Hierbij ook aangeven dat als hij hier niet op in gaat dat u het herstel op zijn kosten zal laten plaatsvinden.
Indien hij hier niet op ingaat dan aangifte doen van vernieling/diefstal.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een klus voor een MEDIATOR !
Aangifte doen is een grof middel.
Via de gemeente vragen of zij een mediator hebben.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het Burgerlijk Wetboek is duidelijk, echter de bestemmingvoorschriften, bij het Bestemmingsplan in te kijken op het gemeentehuis is logischer, Niet overal is het gelijk. De vruchtbomen: Eerst sommeren de takken die overhangen af te zagen. Gebeurt het niet dan mag je het fruit opeten en de takken inkorten.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buurman heb geen poot om op te staan. Zo simpel is dat. Het gevaar ligt vooralsnog in de verdere verstandhouding. Nu aangifte doen zal zeker tot escalatie leiden en dat wil je ook niet. Ik zou voor het gesprek aan, desnoods met bemiddeling en waar er weer een schutting komt en waar een duidelijke afspraak wordt gemaakt m.b.t. het onderhoud van de boom

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

josruiter schreef op maandag 13 aug 2012, 14:00: Dit is een klus voor een MEDIATOR !
Aangifte doen is een grof middel.
Via de gemeente vragen of zij een mediator hebben.

Heel goed idee als je nog "on speaking terms" bent, maar in dit stadium zal zeer waarschijnlijk de buurman niet willen en houdt alles op. Vandaar dat ik adviseerde de wijkagent in te schakelen, die kan door de buurman niet weggestuurd worden.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wordt een beetje moe van de Job Cohen aanhangers hier.
Die ging ook thee drinken met Amsterdams straattuig.
Dat slappe geleuter van : ga toch eens rustig praten.
Met zo iemand valt helemaal niet te praten.
Het is gewoon een aso die met een slijptol de schutting wegslijpt die op het terrein van de buren staat.
En daar gaat Wimmi alweer twijfelen : wie plaatst er nou een schutting op zijn eigen terrein ?
Een schutting plaats je toch op de erfgrens ?
Anders geef je de buurman toch grond cadeau die na lange tijd zijn eigendom wordt ?
Het verhaal wordt nog bizarderderder : TS klaagt over gratis fruit.
Als het verhaal waar is : doe aangifte van diefstal, de beuk erin !
En al die theedrink adviseurs : dat zijn gewoon de slappelingen die iets soortgelijks kan overkomen.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jullie een vergunning hebben voor het bouwen van de garage, heeft dit ook in de plaatselijke krant gestaan en op de internetsite van de gemeente. Eventuele bezwaren konden dan schriftelijk ingediend worden bij de gemeente, binnen 6 weken na publicatie. Daarna werd de vergunning onherroepelijk en kon er dus geen bezwaar meer worden gemaakt. Als jullie een vergunning hebben gekregen voor de bouw van de garage, dan heeft de gemeente echt wel gecontroleerd of dit volgens het bestemmingsplan toegestaan was. Misschien was het wel handiger geweest als jullie de buren van tevoren op de hoogte gebracht hadden, maar dit is niet verplicht.

Een schutting die op jullie eigen grond geplaatst is, is jullie eigendom en mag niet zomaar door de buren worden verwijderd. Staat de schutting op de erfgrens, dan is het beider eigendom en kan deze alleen verwijderd worden met beider instemming. Jullie buren hebben met het verwijderen van de schutting jullie eigendommen vernield en daarvoor kunnen jullie hen aansprakelijk stellen.

Als jullie een schutting aan de voorkant van de woning willen plaatsen, mag deze niet hoger zijn dan 1 meter. Voor informatie hierover kunnen jullie het beste contact zoeken met de afdeling Bouwen en Wonen in jullie gemeente. Zo voorkomen jullie eventuele problemen met de gemeente en de buren.

De boom van de buren hangt over jullie oprit en geeft veel rommel. Als de buren niet zelf willen knippen en snoeien mogen jullie dit zelf doen. Ik zou het wel van tevoren zeggen dat dit de plannen zijn, maar het is wettelijk toegestaan takken te verwijderen die over jullie erf hangen.

M.vr.groet,
Cathja.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 13 aug 2012, 14:16: Ik wordt een beetje moe van de Job Cohen aanhangers hier.
Die ging ook thee drinken met Amsterdams straattuig.
Dat slappe geleuter van : ga toch eens rustig praten.
Met zo iemand valt helemaal niet te praten.
Het is gewoon een aso die met een slijptol de schutting wegslijpt die op het terrein van de buren staat.
En daar gaat Wimmi alweer twijfelen : wie plaatst er nou een schutting op zijn eigen terrein ?
Een schutting plaats je toch op de erfgrens ?
Anders geef je de buurman toch grond cadeau die na lange tijd zijn eigendom wordt ?
Het verhaal wordt nog bizarderderder : TS klaagt over gratis fruit.
Als het verhaal waar is : doe aangifte van diefstal, de beuk erin !
En al die theedrink adviseurs : dat zijn gewoon de slappelingen die iets soortgelijks kan overkomen.

...hahahaha gelijk heb je , ze moeten met hun handen van mijn spullen af blijven en als ze dat niet doen de hem gewoon een paar klapjes geven met een honkbal knuppel

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rijdende rechter lijkt hier de aangewezen oplossing

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 13 aug 2012, 14:16: Ik wordt een beetje moe van de Job Cohen aanhangers hier. Met zo iemand valt helemaal niet te praten..

wettig gezien spreek ik je graag tegen maar helaas heb je hier gelijk!

Anekdote: (ja, ik weet het, off-topic.)
Een verslaafde zit bij zijn maatschappelijk werker en die vraagt hem "hoe laat is het?
verslaafde: "weet ik niet man, ik heb mijn horloge toch verkocht"
maatschappelijk werker: "geeft niet, we hebben er tenminste over gesproken!"

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weethet,

van dat rijdende rechter advies wordt ik ook al zo moe.
Dat wordt zo ongeveer bij ieder onderwerp gegeven.
Weethet, weet je niks anders ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========

weethet schreef op maandag 13 aug 2012, 14:26: De rijdende rechter lijkt hier de aangewezen oplossing

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

weethet schreef op maandag 13 aug 2012, 14:26: De rijdende rechter lijkt hier de aangewezen oplossing

Helemaal niet, de rijdende rechter bemiddelt tussen strijdende partijen die het niet eens worden en willen praten. Hier is een a-soos die niet wil onderhandelen, het moet zoals hij het wil!

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wimmi en vlieger, helemaal gelijk!!!

Daarnaast, nu ik toch voor de PC zit, iemand die adviseert niet netjes te handelen is ook in mijn ogen asociaal bezig.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn altijd weer mensen die roepen: "dit is een gevalletje rijdende rechter". Maar de rijdende rechter is niet in te huren of te bestellen.

Dus dat slaat helemaal nergens op.

Van de berg gevallen, die aangemeld worden bij de rijdende rechter, worden er per jaar maar een paar gekozen om een uitzending van te maken. En in die gevallen moeten ook nog eens BEIDE partijen instemmen met de beoordeling van de rijdende rechter en ervoor tekenen dat ze zich zullen houden aan de uitspraak. Er is geen hoger beroep mogelijk.

Als je verwacht dat een buurman, die nu voor eigen rechter speelt, akkoord zal gaan met een vrijwillige gang naar de (rijdende) rechter, dan is het glas bij jou niet halfvol, nee het stroomt over van optimisme.

Nog even afgezien van de vele gevallen "ruzie over de schutting", die al behandeld zijn in de uitzendingen. Daarom zal er ook nog eens een voorkeur zijn voor andere zaken, dan weer een zaak tussen twee buren over erfgrenszaken.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

de mentaliteit van een aso, is alles wat jou is is van mij en als het van mij is blijf jij eraf , hahahaha en als je daar niet tegen kan ga je gewoon verhuizen want dat soort mensen heeft aan alles maling

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel het verhaal tegen de wijkagent vertellen laat die het maar opknappen die is er voor opgeleid !!!!!!!

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben buurtbemiddelaar en wij worden vaak door partijen erbij gehaald bij dit soort kwesties. In ca 70% van de gevallen komen we tot een bevredigende oplossing voor beide partijen. Dus kijk eens op internet of er bij jullie in de buurt buurtbemiddelaars actief zijn.

Willem

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou zeker aan gifte doen dit kan zo maar niet en anders weet de rijden de rechter er wel n op lossing voor als hij op jou grond staat moet hij er af blijven ik zou hem voor de kosten op laten draaien s6 er mee hoop dat het op gelost word

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn mening;

Waarom niet bij het maken van tekening Garage reeds de buren gevraagd?

En als deze schutting zo dicht op jou garage staat dat je er niet eens bij kan of deze kan zien vind ik weghalen niet verkeerd.
En was het jou grond of jou schutting, op de grens is het gezamenijk eigendom.

Vooraf overleggen is soms beter en de garage tegen erfgrens met een door hem gewenste muur en niet zomaar wat zou vermoedelijk achteraf beter zijn geweest.
Eerst de naaste buren jou plannen vertellen en ze hebben dan meer begrip en veroorzaakt minder ruzie.

Als je de plaatselijke krant niet goed lees en te laat bent met protest krijg je dit soort Rijdende Rechter zaken.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals de rijdende rechter is niet in te huren of te bestellen !!!!!!!!!!!!!!!

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

natuurlijk zou het "netter"geweest zijn als U het van te voren had aangegeven dat er een garage gebouwd gaat worden, maar......blijkbaar zijn de verhoudingen daar dus al een tijdje niet naar.Dan is communicatie moeilijk.
In de plaatselijke krantjes staan ook altijd de gemeenteberichten met aanvragen voor een bouwvergunning, daar had de buurman dus ook in kunnen kijken en bezwaar aan kunnen tekenen als hij dat gewild had. Ik zou contact opnemen met de rijdende rechter voor een advies in deze want zijn uitspraak is rechtsgeldig en daar moeten jullie het in dit geval mee doen. Dan komt de schutting ook ter sprake en wordt vanzelf geregeld lijkt mij dus.

Heel veel sterkte in deze!!

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er vergunning voor de bouw van de garage wordt afgegeven, dan mag TS bouwen en heeft daarbij niet de goekeuring van de buurman nodig. Of het in de krant staat of niet.

T.a.v. de schutting hebben we de "mandeling" wet.

T.a.v. de overhangende boom hebben wij de "boompjes-wet".

Even googelen en eventueel praten met een rechtskundige, al of niet een advocaat.

Sterkte ermee, Karel

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zitten sommigen alsmaar te zwammen over de garage ?
Daar gaat het helemaal niet over.
Het gaat over een schutting die de buurman heeft gestolen.
Het is geen vernieling, het is diefstal.
De schutting staat nu op de grond van de buurman, dus hij heeft zich de schutting toege-eigend.
Diefstal, doe aangifte.
En hier een tip voor diegenen die er helemaal niets van snappen : bel niet de rijdende rechter.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

karelstromph schreef op maandag 13 aug 2012, 16:29: Als er vergunning voor de bouw van de garage wordt afgegeven, dan mag TS bouwen en heeft daarbij niet de goekeuring van de buurman nodig. Of het in de krant staat of niet.

T.a.v. de schutting hebben we de "mandeling" wet.

Even googelen en eventueel praten met een rechtskundige, al of niet een advocaat.

Sterkte ermee, Karel

In dit geval stond muur op eigen grond. Daar had de buurman van af moeten blijven. Zie mijn al geplaatste link eerder in dit topic.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag lijkt mij vooral, wat u het liefst wilt:
A. Uw recht halen.
B. Een draaglijke verhouding met de buurman behouden/herstellen.
En wellicht wilt u het liefste zowel A als B.

A. Als u langs de normale weg de bouw van uw garage hebt aangemeld, dan lijkt u dat juridisch correct te hebben gedaan. Verder: als uw buurman overhangende takken niet wil verwijderen, dan mag u dat, zoals al is opgemerkt, zelf doen. En ten derde: zaken zoals een schutting van uw terrein weghalen, dat mag een ander natuurlijk niet doen.

B. Het ziet er niet naar uit dat u of uw buurman gaat verhuizen. Dus moet u met elkaar verder, zo niet vriendschappelijk, dan toch zakelijk. U bent tot elkaar "veroordeeld", en het helpt helemaal niet om de buurman als "aso" te zien. De suggestie om handtastelijk te worden, vind ik al helemaal onverstandig. Ook als u nu meteen aangifte gaat doen, zal dat de relatie niet ten goede komen. De stappen lijken mij, in deze volgorde: de buurman zeggen dat u inderdaad beter eerst over die garage had kunnen praten, máár dat u wel in uw recht stond. U kunt er begrip voor tonen dat huis-aan-huisbladen soms niet worden gelezen, en soms niet eens bezorgd worden; misschien heeft hij het nieuws daardoor gemist. U kunt erop wijzen dat verwijdering van eigendommen op uw terrein onterecht is, en om herstel verzoeken. U kunt om verwijdering van overhangende takken vragen, en /i/eerst meedelen/i/ dat u daartoe anders zelf overgaat.
Lukt dit allemaal niet, dan is een mediator de meest vriendschappelijke, en minst heftige, stap. Levert dat niets op, dan kunt u denkelijk altijd nog naar de wijkagent. Komt u ook dan niet verder, dan is het nog vroeg genoeg voor aangifte. En ten slotte als laatste stap: de Rijdende Rechter is inderdaad niet op afroep beschikbaar, maar hebt u Recht in de Regio al overwogen?

Er zijn andere stappen denkbaar, en het kan ook in andere volgorde. Natuurlijk. Maar ik zou het niet méér laten escaleren dan noodzakelijk is. Uw emotie en frustratie zijn werkelijk heel herkenbaar. Toch bent u volgens mij het meest gebaat met een zakelijke, niet-verhitte discussie, en als die niet vriendelijk kan, houd haar dan vooral wél beleefd. Ook op beleefde toon kunt u immers duidelijk maken dat u iets heel onterecht vindt en er geen genoegen mee kunt nemen.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als bouwkundig ontwerper/tekenaar heb ik mijn klanten altijd aangeraden contact op te nemen met de buren alvorens te gaan bouwen, bij voorkeur zelfs als de bouwaanvraag nog in procedure is.
Eventuele bezwaren kunnen dan of ondervangen worden door het ontwerp aan te passen voor zover dat nog strookt met de wensen van de klant, of er kan informatie verstrekt worden over de manier waarop bezwaar gemaakt kan worden en hoe groot de kans is dat een bezwaar wordt gehonoreerd. De praktijk is dat vergunningen zo goed als altijd worden verleend als het aangevraagde bouwwerk voldoet aan bestemmingsplan en bouwbesluit. Om die reden heb ik meer dan eens buren met klem afgeraden een bezwaar in te dienen vanwege de daarmee verspilde moeite en eventueel kosten, ook in situaties waar die buren inderdaad (fors) nadeel zouden ondervinden. In de hier besproken situatie is mij niet duidelijk hoe hoog de door de buurman gesloopte schutting was en van welk materiaal en dus ook niet hoe ver de garage erbovenuit zou komen. Wat mij trouwens bevreemdt is, dat sonjadeb de schutting niet zelf heeft gesloopt om zodoende de garage tot tegen de erfgrens aan te kunnen bouwen. Zolang je ervoor zorgt dat geen enkel bouwdeel (denk hierbij aan fundering, boeiboord, daktrim, dakgoot) over de erfgrens heen reikt is er niets aan de hand.
In de nu ontstane situatie zou ik de buurman alsnog benaderen met de mededeling dat je hem in het ergste geval kunt aangeven, maar dat je er de voorkeur aan geeft e.e.a. in der minne te regelen, dus eerst alle grieven helder op tafel leggen en dan zien hoe alle pijnpunten weggenomen kunnen worden.
Die knuppel zou ik maar niet meenemen, die hoort uitsluitend bij types die zelf als (onder)knuppel beschouwd kunnen worden.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

was die buurman met vakantie of hebben jullie die garage zo razendsnel gebouwd dat hij niks in de gaten had ? wat een gezeur. die schutting ? bij de politie aangeven voor diefstal. die boom ? eerst het fruit opeten en dan de snoeischaar erin. is er nou werkelijk nog iemand die denkt dat die verstandhouding ooit nog goedkomt ?????? aanpakken die handel. tenzij hij 2 koppen groter is, he . haha.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de buur zelf een bouwsel op de erfgrens heeft staan mag u daar gewoon tegen aan bouwen.
Ik heb het zelf aan de orde gehad en moest zorgen dat er een spouw was met isolatie., en een deugdelijke waterafvoer.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf werk ik bij de gemeentelijke afdeling Bouw en Woningtoezicht en we komen dagelijks van deze problemen tegen. Het beste is om een inspekteur van de geemeente langs te laten komen en het probleem voor te leggen. Deze inspekteur kan onafhankelijk aan uw buurman vertellen wat wettelijk wel en niet is toegestaan. Zo te lezen zit uw buurman fout, maar wil graag zijn zin doordrukken. Heeft de inspekteur verteld hoe de wet in elkaar zit en u heeft daarna nog problemen met uw buurman, dan kan u naar de rechter en de inspekteur als deskundige aanwijzen.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooraf overleggen is soms beter en de garage tegen erfgrens met een door hem gewenste muur en niet zomaar wat zou vermoedelijk achteraf beter zijn geweest.
Eerst de naaste buren jou plannen vertellen en ze hebben dan meer begrip en veroorzaakt minder ruzie.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vooraf overlegen was niet mogelijk, het is heel moeilijk praten met hem, hij doet net of hij niets hoort, en loopt weg.
dat we de schutting naast de garage hebben laten staan, dan kan hij er niets tegen aan bouwen.
hij heeft een haak in de garage geboord, altijd doet hij zoiets als we niet thuis zijn.
we willen een schutting aan voorkant woning, dat is bij hem de achtertuin, we moeten voor een vergunning naar de gemeente.
ik vraag me af, of hij daar ook bezwaar tegen maakt.
er stond eerst een haag, maar hij heeft er een schutting geplaatst, toen is de haag helemaal uitgegroeid, en helemaal bruin geworden, aan zijn kant konden we niet de haag snoeien, en ga zomaar door.
nu wil hij in overleg met hem, dat we een schutting plaatsen, maar doen we dat zonder vergunning, ajaj, dan heeft hij ons helemaal in de hand, daar pas ik voor.
het woord schutting???

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het voegen van de garage, heeft 3 jaar geduurt, voordat we van hem toestemming hadden, en toen heeft hij alles weggehaald,

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sonjadeb, beste ts,

ik snap iets niet : u wilt een schutting aan de voorkant van uw huis, dat is dus uw voortuin.
Maar u schrijft dat dat de achtertuin is van de buurman.
En daar raak ik het spoor bijster.
Is het huis van uw buurman achterstevoren gebouwd in de straat ?

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@karelstromph: het is wel dégelijk verplicht de aangevraagde bouw te melden in de krant(en) en op de gemeentewebsite! Het moet mogelijk zijn dat buren bezwaar kunnen aantekenen tegen het afgeven van een eventuele vergunning. Het is dus NIET toegestaan te bouwen als omwonenden hiervan geen kennis hebben kunnen nemen! Het openbaar maken van de bouwaanvraag heet publicatieplicht.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik snap iets niet : u wilt een schutting aan de voorkant van uw huis, dat is dus uw voortuin.
Maar u schrijft dat dat de achtertuin is van de buurman.
En daar raak ik het spoor bijster.
Is het huis van uw buurman achterstevoren gebouwd in de straat ?

_________________________________________________________________
de percelen liggen net anders om, dat is net het vervelende van de hele situatie.
hij kan een schutting plaatsen zonder vergiunning, dat is bij hem achtertuin.
zijn achtertuin grenst aan de openbare weg, en daar wonen wij naast, dat is onze oprit.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga gewoon eens met je buurman praten zo'n probleem kan dit niet zijn.Deze man heeft niets aan al die agressieve meningen, want dan kan hij straks varhuizen.

groet Hans

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 02:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sonjadeb,

ook deze mededeling roept bij mij de nodige vragen op !
Het voegen van de buitenmuur van uw garage vond pas 3 jaar NA de bouw van de garage plaats.
Omdat de buurman dat tegenhield.
Dus die garage stond er al 3 jaar voordat de buurman uw schutting sloopte.
Dan heeft die buurman dus een ontzettend lang en traag lont.
Hoe kan uw buurman het voegen 3 jaar tegenhouden als de garage op uw eigen terrein staat ?
En als uw buurman het voegen 3 jaar heeft kunnen tegengehouden hoe heeft de metselaar dan die garage gemetseld ?
Heeft u 3 jaar lang de buurman gesmeekt of u een muur mocht voegen op uw eigen terrein ?
Ik twijfel me suf !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

sonjadeb schreef op maandag 13 aug 2012, 18:10: Het voegen van de garage, heeft 3 jaar geduurt, voordat we van hem toestemming hadden, en toen heeft hij alles weggehaald,

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij duidelijk. Buurman lijkt een dominant regelneefje te zijn.

Kijk wat in uw gemeente vereist is m.b.t. zetten van schutting in de voortuin. Zet deze vervolgens op uw eigen grond dan heeft u de toestemming van uw buurman niet nodig.

Ik heb een huurhuis. Er is met toestemming van de woningbouw vereniging een schutting op mijn grond gezet omdat dan geen toestemming van buren nodig is. Naast mij woont een dominante stalker.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heeft die buurman dus een ontzettend lang en traag lont.
wij wachten veel te lang, we hopen het op een nette manier te regelen.
----------------------------
Heeft u 3 jaar lang de buurman gesmeekt of u een muur mocht voegen op uw eigen terrein ?
Ik twijfel me suf

------------------------------
daar geef ik u gelijk in, we hebben verschillende keren gevraagd om af te voegen, hij had iedere keer een andere smoes, nu heb ik vorige week zijn vrouw gevraagd of mijn man kon voegen, toen was er zo een afspraak gemaakt.
trouwens zijn vrouw en kinderen zijn heel aardig, dat is het net.
de garage is gemetseld op de Belgische manier, eerst de buitenmuur, toen pas de binnenkant.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie stemmingmakerij]

ve
door verwijderd - Sep 9, 2013 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een update,

De problemen bleven, ten einde raad hebben we een advokaat onze zaken laten regelen, dat was de verstandigste beslissing wat we hebben gedaan.

De bomen stonden tegen de schutting, de takken groeide meters over onze oprit,

Schutting heeft hij weggehaald, haken in onze garage, schutting van de buren niet op de erfgrens.

De pruimenboom hebben we heel veel troep van, fruit wat op de oprit valt, ook heel veel overlast van wespen .

Struiken wat tegen de schutting staan ( voorkant aan onze woning en achtertuin) wat nooit gesnoeid worden.

De problemen bleven, en werden nooit opgelost.

Nu is alles geregeld, zelf hadden we nooit tot een oplossing kunnen komen.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2013 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sonjsdeb

Fijn dat de problemen de wereld uit zijn, maar wat was de oplossing dan?

ve
door verwijderd - Jan 26, 2014 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

We dachten dat de problemen opgelost waren, van de vorige buurman hebben we een stukje grond gekocht, bij de notaris geweest, het kadaster met het veldwerk, alles is vastgelegd, maar hij houd voet bij stuk dat het stukje grond van hem is.
Een aanvraag igediend bij het kadaster voor een grensreconstuctie, dat is op korte termijn.
Als dat geregeld is, de volgende stap, alle advokaat en kadasterkosten worden teruggevorderd

ve
door verwijderd - Jan 26, 2014 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar als dat stukje grond van u is, hoeft u het kadaster toch niets te vragen? Kost u goud.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2014 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet het maar, als het kadaster komt voor een grensreconstuctie hangt er een prijskaartje aan.
We willen onze eigen grond terug, hij denkt dat we geknoeid hebben met het veldwerk, omdat het kadaster de grenslijn aangeeft met rode pen..
Hij vergeet het belangrijkste we zijn bij de notaris geweest, we hebben een koopakte!.
Hij heeft weer de schutting aan een kant losgemaakt, m.a.w dat is van hem, de schutting wat we zelf geplaatst hebben.
Daarom hebben we een advokaat, de buurman verzint iedere keer weer wat anders.
De gemeente adviseerde ons zelfs om naar een advokaat te gaan, dat zegt al genoeg.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2014 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gevalletje Rijdende Rechter?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2014 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, het is een open deur, maar ik denk allang: dit is iets voor de rijdende rechter.
wat het ook duidelijker maakt, is dat er dan beelden bij zijn.
zodat de situatie gelijk zichtbaar is.
ik zou het in uw geval zeker proberen ! !
dit is niet niks allemaal.
sukses !

ve
door verwijderd - Feb 1, 2014 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben een advokaat, dan gaan we niet naar de rijdende rechter.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2014 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanmorgen zijn kadaster medewerkers bezig geweest om de erfgrens in kaart te brengen.
Het vermoeden bleek terecht te zijn, de buren hebben een lange strook van onze grond in gebruik langs onze garage.
Het is nu wachten op de officiele brief van het kadaster, ongeveer 2 weken, zodat we de oude grens afrastering welke is verwijderd door de buren meteen kunnen herstellen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2014 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi dat er duidelijkheid is. Zullen de buren niet prettig vinden.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2014 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de update, de buurman zal daar niet blij mee zijn, denk ik zo maar. Sterkte in de strijd.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2014 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben zo dikwijls willen praten om tot een oplossing te komen, ondanks alle vernielingen, maar helaas ze wilden er niets van horen.

We wisten dat we in ons gelijk staan, maar ze hebben de keuze zelf gemaakt. de verstanhoudingen zijn al 10 jaaar verziekt., ons maakt het niets meer uit.

Zonder strijd geen overwinning.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2014 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sonjadeb

Ik wens u veel sterkte, niets zo erg als rotte buren.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2014 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

gefeliciteerd ! goed nieuws.
hopen dat het nu vlot afgewikkeld wordt.
want buurman lijkt geen makkelijk iemand.
ben benieuwd hoe het verder afloopt, laat het aub weten !
veel sukses gewenst !

ve
door verwijderd - Feb 19, 2014 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Adviseer u wel de buren schriftelijk op de hoogte te stellen van de door het kadaster uitgemeten erfgrens, eventueel met een kopie daarvan. U heeft dan aan alle voorwaarden voldaan en uw buren kunnen de erfgrens dan niet meer bestrijden. Desnoods laat u, voor alle zekerheid, uw advocaat het e.e.a. verzorgen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2014 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advokaar regelt alles, mijn man is helaas een paar maanden geleden overleden aan een hartstilstand. De ruzie met de buren hebben een enorme inpact gehad, de emotionele schade wat ze hebben aangericht is onbeschrijflijk!!!, hij wilde het zo graag op een fatsoenlijke manier regelen, de onmacht wat hij voelde, iedere keer was wel een ander probleem wat de buren veroorzaakte, we hadden er zoveel stress van..

Het kadaster was aan het meten, wilde de buurvrouw nog praten om nog wat te regelen, tja, dat hebben we al jaren geprobeert, nu is het te laat. De buurman was in geen velde of wegen te bekennen,

Er is een strook grond van 43,5 cm langs de garage, wat uitwaaierd tot ruim 1 meter, de strook grond is 20 meter lang, dan een schuine streep naar de voorkant oprit.

Ik heb het kadaster ingeschakeld, om het voor eens en altijd geregeld te krijgen, aan mij en de kinderen hebben ze zich gloeiend verkeken.
Ik heb tegen de buurvrouw gezegd, hoe jullie ons hebben behandeld, komt op de een of andere manier op jullie terug. daar geloof ik in.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2014 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de update, en triest dat je man er niet meer is. Je hebt nu niet alleen A gezegd, maar ook de rest van het alfabet. En dan is praten te laat, je hebt gelijk dat nu eens duidelijk wordt hoe de grens ligt.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2014 om 08:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een strook grond van 43,5 cm breed langs de garage, wat uitwaaierd tot ruim 1 meter breed midden in zijn tuin

De strook grond is 20 meter lang,,er staat een meetpunt van het kadater, dan loopt de grenslijn schuin naar mijn oprit.

Er is nu een heel stuk grond bij de woning, wat hij ons jaren heeft afgepakt wat van ons is.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2014 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat = de moeite waard zo'n lap.
ik kan me er overigens nog steeds niet echt een voorstelling van maken.
kan je een tekeningetje maken oid ?

ve
door verwijderd - Feb 21, 2014 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een tekeningetje maken? daar vraag je me wat,...

ve
door verwijderd - Feb 21, 2014 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

oeps ........ hoe kan ik het vragen .........
ik kan ook niet tekenen, sorry ! ; D
laat maar dan hoor ... : D

sja een fotootje had ook gekund maar dat leek me nou net weer te privë natuurlijk.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2014 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben een afspraak voor het plaatsen van een een afrastering gemaakt, de buurman heeft palen en afrastering neergezet, maar weer een stukje op mijn grond..maar binnenkort wordt door een bedrijf de afrastering geplaatst met de maten van het kadaster ( veldwerk ) . dan is het voor eens en altijd afgelopen...

ve
door verwijderd - Mar 16, 2014 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

gefeliciteerd ! goed nieuws.

aan de andere kant, is mijn ervaring, dat zo'n persoon zelf niet verandert.
ik wil niks negatiefs voorspellen, maar is het het ene niet dan is het het andere wel.

zelf heb ik tig problemen met mijn buurman gehad.
vele keren lekkage oa.
hij echter leeft snachts en steekt zijn kop bij alles in t zand.
als de Woningstichting een afspraak wil maken duurt t precies een jaar voor dat lukt.
hij reageert niet en doet domweg niet open. (zijn bel heeft hij al sinds hij hier woont (14 jr) uitgeschakeld.)
en elke keer denk ik weer "hoera, dit is nu klaar en opgelost !" als de Woningstichting mij geholpen heeft.
maar keer op keer dient zich toch weer iets anders aan.
omdat hij zelf niet veranderd is.

hopelijk loopt t bij jullie anders. en zijn nu de problemen voor eens en voor altijd afgelopen.

sterkte en veel sukses met alles !

ve
door verwijderd - Apr 12, 2014 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De afrastering is geplaatst,

Het bedrijf wat de afrastering heeft geplaatst, heeft 1 uur extra uurloon berekend om zijn rommel op te ruimen, maar dat is zijn probleem,

Nu nog de financiële afhandeling via mijn advokaat, dan kan er een dikke streep onder.

-----------------------------------

ve
door verwijderd - Apr 12, 2014 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kan je vannacht rustig slapen. Dank voor de update.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2014 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kosten wat we hebben gemaakt om het kadaster te laten komen, heeft hij moeten betalen, maar nu is het voor eens en altijd duidelijk de grenzen staan nu voor altijd vast.
Geen discussies meer mogelijk.....

ve
door verwijderd - Jun 4, 2014 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed dat het afgewerkt is, bedankt voor het terugmelden.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2014 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prettig dat het afgehandeld is. Of de buurman nu blij is vraag ik wel af, maar dat terzijde.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De buurman is weer op volle toeren, hij heeft een camera opgehangen met uitzicht op de tuin, ook heb ik deze week een zakje met hondenpoep van de carport afgehaald, zo blijft hij bezig, ik hoef maar buiten te staan, dan komt hij of zijn vrouw naar buiten, het is voor hen een obsessie aan het worden. ze hebben geen vat op me daar worden ze gek van.....

Ondanks alles woon ik hier supergraag en dat wil ik ook zo houden..

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De camera mag niet gericht zijn op uw tuin.

U heeft met een stel gekken te maken.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop zelf een echte NEP kamera en richt deze op hun gebied, een gedachte?

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord is niet juist.
De camera mag wel op uw tuin zijn gericht.
Hiervoor is wettelijk niets geregeld.
De buurman mag eventueel met de camera gemaakte beelden niet openbaar maken.
Wel mag hij de beelden vastleggen voor eigen gebruik.
Anders wordt het als u door de camera het gevoel hebt dat de buurman u stalkt, via de camera.
U kunt dan in eerste instantie de wijkagent vragen te bemiddelen.
Werkt dit niet dan kunt u aangifte doen wegens stalking.
Nogmaals: een camera plaatsen alleen is niet strafbaar, ook niet als uw tuin in beeld is.
Bovendien weet je niet wat voor lens er op de camera zit, is het een standaardlens, die typisch op jouw tuin is gericht, of is het een groothoeklens die meerdere tuinen in beeld brengt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++===============

zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 15:07: De camera mag niet gericht zijn op uw tuin.

U heeft met een stel gekken te maken.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op vrijdag 19 sep 2014, 16:41: Dit antwoord is niet juist.
De camera mag wel op uw tuin zijn gericht.
Hiervoor is wettelijk niets geregeld.
De buurman mag eventueel met de camera gemaakte beelden niet openbaar maken.
Wel mag hij de beelden vastleggen voor eigen gebruik.
Anders wordt het als u door de camera het gevoel hebt dat de buurman u stalkt, via de camera.
U kunt dan in eerste instantie de wijkagent vragen te bemiddelen.
Werkt dit niet dan kunt u aangifte doen wegens stalking.
Nogmaals: een camera plaatsen alleen is niet strafbaar, ook niet als uw tuin in beeld is.
Bovendien weet je niet wat voor lens er op de camera zit, is het een standaardlens, die typisch op jouw tuin is gericht, of is het een groothoeklens die meerdere tuinen in beeld brengt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++===============
zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 15:07: De camera mag niet gericht zijn op uw tuin.

U heeft met een stel gekken te maken.

Niet iedereen is het met je eens.

klik HIER

waaronder

Mogen de buren (een deel van) mijn huis of tuin filmen?
Nee, in principe mag dat mag niet. Iedereen mag zijn eigen erf en objecten filmen (mits duidelijk aangekondigd), maar daar blijft het bij. Het is bijvoorbeeld wel toegestaan om een klein deel van de openbare weg te filmen als de auto op de oprit staat. Voor de buren is er echter geen enkele noodzaak om een deel van uw erf te filmen als u de privacy van uw buren niet aantast (door bijvoorbeeld veel overlast te veroorzaken).

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een klik HIER

Andermans erf of huis filmen is een ander verhaal. Het is strafbaar (art. 139f Strafrecht) om mensen te filmen in een woning of andere “niet voor het publiek toegankelijke plaats” – maar wederom alleen als dat niet aangekondigd is. Als de bewakingscamera van de buren dus jouw oprit filmt, dan is dat niet strafbaar.

Wel lijkt het me zeer snel een inbreuk op de privacy om andermans erf of huis te filmen met zo’n bewakingscamera. Op die grond kun je dus eisen dat de buurman de camera wegdraait. Maar dat zal niet altijd lukken: in deze zaak werd de camera bij een deurbel geen privacyschending geacht, ondanks dat daarmee de deur van de daarnaast wonende buurvrouw te zien was.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou de buren kunnen vragen de camera weg te halen of, welk doel deze dient. Als een positief, c.q. normaal antwoord uitblijft zou je tijdelijk een bouwlamp van 500 watt op die camera kunnen richten. Wie weet helpt het om dat ding weg te krijgen, in ieder geval zullen er geen bruikbare beelden meer worden waargenomen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoekster ik ga uw tekst maar niet kwoten.
U hebt geen gelijk.
U kwoot een stukkie waarin staat dat het in principe niet mag.
Kunt u mij een wettekst noemen waarin staat dat iets in principe niet mag.
Iets mag wel, of iets mag niet.
Als u begrijpt wat ik in principe bedoel.
En juist uw KLIK bewijst dat ik gelijk heb.
Daar kun je lezen wat ik heb geschreven.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een van Jurofoon (en dan hou ik erover op)

Slechts de aanwezigheid van een camera op je erf, zal dus niet tot een verbod leiden. Van een inbreuk op de privacy van de buren kan pas sprake zijn, indien de camera is gericht op het huis of het erf van de buren.

KLIK

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 17:07: Nog een klik HIER

Andermans erf of huis filmen is een ander verhaal. Het is strafbaar (art. 139f Strafrecht) om mensen te filmen in een woning of andere “niet voor het publiek toegankelijke plaats” – maar wederom alleen als dat niet aangekondigd is. Als de bewakingscamera van de buren dus jouw oprit filmt, dan is dat niet strafbaar.
.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoekster,
ook met uw verwijzing naar artikel 139f Strafrecht zit u er naast.
Dit artikel slaat op een verborgen camera.
De camera in deze kwestie is duidelijk zichtbaar.
Wie het even wil nalezen: gewoon koekel.
+++++++++++++++++++++++++++++++++===============

zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 17:07: Nog een klik HIER

Andermans erf of huis filmen is een ander verhaal. Het is strafbaar (art. 139f Strafrecht) om mensen te filmen in een woning of andere “niet voor het publiek toegankelijke plaats” – maar wederom alleen als dat niet aangekondigd is. Als de bewakingscamera van de buren dus jouw oprit filmt, dan is dat niet strafbaar.
.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjadeb schreef op vrijdag 19 sep 2014, 15:01: De buurman is weer op volle toeren, hij heeft een camera opgehangen met uitzicht op de tuin,..

Niet erg helder.
Op wélke tuin staat die camera gericht?
Zijn tuin, jouw tuin, wees duidelijk!

Van JuroFoon:

Wanneer mag je een camera ophangen in de tuin en wanneer kunnen je buren je dwingen deze te verwijderen?

Beveiligingscamera's in tuinen en aan deuren van particuliere woningen worden steeds populairder. Hierdoor neemt echter ook het risico toe dat een camera die ook gericht is op het perceel van de buren, een inbreuk op hun privacy oplevert. Wanneer is dit het geval?

Uitgangspunt
Het uitgangspunt hierbij is dat het in principe is toegestaan om (zichtbaar) bewakingscamera’s te plaatsen om je erf en woning te beveiligingen. Het recht om je eigendommen te beveiligen is echter niet onbegrensd. Onder omstandigheden kan de plaatsing van de camera’s onrechtmatig zijn. Dit kan het geval zijn als je met de camera’s inbreuk maakt op de privacy van de buren.

Als je buren klagen over de camera's en je komt er niet onderling uit, dan kunnen de buren via de rechter eisen dat je de camera's weghaalt of verplaatst. De buren dienen dan aannemelijk te maken dat je met de camera’s daadwerkelijk inbreuk maakt op hun privacy.

Dit is echter vrij lastig aan te tonen. De buren zullen dan op de een of andere manier moeten aantonen dat de camera's op hun erf gericht zijn. Uit foto's is dit echter niet altijd makkelijk op te maken. Toch zal de inbreuk op hun privacy ergens uit moeten blijken, wil de rechter een verbod erop uitspreken.

Slechts de aanwezigheid van een camera op je erf, zal dus niet tot een verbod leiden. Van een inbreuk op de privacy van de buren kan pas sprake zijn, indien de camera is gericht op het huis of het erf van de buren.

Wil je meer weten over burenrecht, neem dan contact op met één van onze juristen.

Bron, klik-> Wanneer is camera in tuin toegestaan?

In dit voorbeeld ging het er om dat de persoon zelf een camera heeft geplaatst, maar het even omzetten naar jouw geval dus...

Wees en blijf assertief!
Laat je in ieder geval niet ringeloren en in de luren leggen, dit soort moet je niet halfweg laten komen, die moet je gelijk bij het minste of geringste aanpakken.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 10 lid 1 van de grondwet speelt daarin natuurlijk ook een rol.

1.Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

uitleg

Daarom moeten er ook afwegingen worden gemaakt. Het ene belang ten opzichte van het andere.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik eens aan al deze ellende een vrolijke/kritische noot toevoegen:
wat gebeurt er eigenlijk in uw tuin wat de buurman niet mag zien ?
U wilt niet dat er een camera op uw tuin gericht is.
Maar wat als de buurman nou de hele dag uit het raam staat te kijken in uw tuin ?
Wilt u dat ook verbieden ?
Mijn buurvrouw heeft een camera gericht op mijn tuin.
Oeieoeioei.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om het nog ingewikkelder te maken, het kadaster is komen inmeten tussen mijn buurman en ik( waar het topic over gaat) buurman haalt onze schutting weg,

Nu is achter mijn tuinmuur nog een strook grond van bijna 2 bij 9 meter wat bij mijn perceel hoort, de afspraken zijn gemaakt met de achterbuurman, niets aan de muur bouwen en de grond hoort bij de woning.
we konden nooit achter de tuinmuur komen, omdat de buurman naast me de schutting direct er tegen had staan, nu is dat allemaal een stuk opgeschoven nu kan ik naast mijn tuinmuur, maar er niet achter omdat de achterbuurman een muur in elkaar geflanst heeft.

We zijn met het veldwerk naar de achterbuurman gegaan, hij heeft een schuur tegen mijn tuinmuur gebouwd dakleer tegen mijn tuinmuur geplakt, we zijn in gesprek gegaan, hij is heel intimiderend en met een grote mond komen verhaal halen bij mij in huis, geen euro wilde hij betalen en al helmaal de schuur niet afbreken..
Nu gaat het weer van vooraf aan beginnen, en dan maar zeggen, ruzie met de buren! Je moet je maar alles laten gevallen, en laten afpakken.
Dat is het soort mensen, hebben geen fatsoen, regels ho maar, daar moet je niet mee aankomen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoekster,
het is grappig hoe u er steeds wetsartikelen weet bij te halen die niets met het onderwerp van doen hebben.
Nou weer De Grondwet, de hoogste wet in ons Vaderland.
Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer, kwoot u.
Onze Grondwet gaat over de rechten van de burger en de overheid.
Heeft niets met de buren te maken.
Er staat ook in De Grondwet dat eenieder recht heeft op rust en privacy.
Moet je eens bij een vliegveld gaan wonen en je beroepen op De Grondwet.
Zoekster geef nou uzelf nou eens het advies wat u altijd aan anderen geeft: bel met het juridisch loket !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 17:45: Artikel 10 lid 1 van de grondwet speelt daarin natuurlijk ook een rol.

1.Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

uitleg

Daarom moeten er ook afwegingen worden gemaakt. Het ene belang ten opzichte van het andere.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch maar de Rijden** Re***er?

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

M@h@dm@,
w++r h%%ft u h*t ov+r ?
+++++++++++++++++++++++++====

mahadma schreef op vrijdag 19 sep 2014, 18:10: Toch maar de Rijden** Re***er?

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

WT een rare buren heeft u. En u heeft achter in uw tuin een muur met daar achter nog een stuk grond van u. Wonderlijke constructie, en al helemaal als u niet bij dat stuk grond kon komen. Dat vraagt haast om landje-pik.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tuinmuur kan je bouwen waar je wilt, al is het midden in de tuin, we hebben er rekening mee gehouden dat de tuinmuur niet op de erfgrens staat. om deze situaties te vermijden

Er zijn duidelijke afspraken gemaakt van de muur moet je afblijven ook van onze grond, maar ik weet wat het probleem is, hij heeft zijn tuin volgebouwd, dan is het makkelijk om de grond van de buren af te pakken..
Het zijn keuzes wat je moet maken, of tuin of bouwsels.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar een strook vrijlaten aan de kant van de buurman van 2 bij 9 meter, is vragen om moeilijkheden. Natuurlijk staat het u vrij die muur te zetten waar u wilt, maar hoe kon u die strook dan onderhouden?

En u moet toch al veel eerder gemerkt hebben dat die achterbuurman iets aan die muur aan het doen was, of is hij zelfs zo hoog dat u vanuit een etage er niet overheen kon kijken?

ve
door verwijderd - Sep 19, 2014 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

We konden niet over de muur heen kijken,

ve
door verwijderd - Sep 20, 2014 om 03:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjadeb schreef op vrijdag 19 sep 2014, 15:01: De buurman is weer op volle toeren, hij heeft een camera opgehangen met uitzicht op de tuin, ook heb ik deze week een zakje met hondenpoep van de carport afgehaald, zo blijft hij bezig, ik hoef maar buiten te staan, dan komt hij of zijn vrouw naar buiten, het is voor hen een obsessie aan het worden. ze hebben geen vat op me daar worden ze gek van.....

Ondanks alles woon ik hier supergraag en dat wil ik ook zo houden..

Dan wordt het tijd voor de rijdende rechter!

Deze topic dan wel 25 maanden oud.

Als die buurman destijds de streekkrant met gemeentepublicaties had gelezen dan had hij een bezwaarschrift in kunnen dienen.

Buurman pleegden onrechtmatige daden, eerst in 2012 de schutting op eigen initiatief op uw eigen grond te verwijderen: diefstal! Ook wel vervreemding genaamd. Dan in 2014 een camera te plaatsen die mogelijk uw privacy schaadt. Informeer voor dat laatste bij uw gemeente welke regels en handhaving daarvoor gelden (golden) in uw gemeente.

Wie de bal kaatste, kan de bal weer terugverwachten: het zakje hondenpoep in zijn tuin deponeren!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2014 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

De hondenpoep in zijn tuin deponeren? je hebt gelijk maar zo ben ik niet, ik probeer het fatsoenlijk op te lossen, dat werkt niet dat weet ik, dan moet de rechter maar een uitspraak doen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2014 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

helaas, het blijkt zoals ik al zei: als de bm niet veranderd is, dan zal als t 1 opgelost is, zich wel weer iets anders aandienen.

m.i. juridische hulp inschakelen.
zelf of via rijdende rechter.
of wie weet, kan "bonje met de buren" iets doen.
die zoeken soms ook de dingen juridisch uit.

jullie hebben genoeg geduld gehad lijkt me. tijd voor een stevige aanpak.
want als t het 1 niet is, dan komt er weer iets anders, daarom lijkt het mij beter, niet op elke situatie weer in gaan, maar voor eens en voor altijd met een grondige aanpak verdere problemen uitsluiten.
wie weet komt er een juridische uitspraak dat bm een boete moet betalen bij overtreding van de uitspraak.
als hij niet gevoelig is op sociaal gebied, zal hij mogelijk wel gevoelig zijn voor zijn eigen portemonnee.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2014 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond stomtoevallig een uitspraak van de rijdende rechter, mr Visser. Een camera gericht op uw erf mag niet, tenzij in heel uitzonderlijke situatie. U heeft recht op uw privacy!

klik HIER en dan kunt u het zien.

Het item komt na de jas in de garderobe.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2014 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

In onze woon situatie hebben wij 3 bewakingscamera's bewust goed zichtbaar en duidelijk gericht opgehangen in onze "gang". Één met duidelijk zicht op de deur van de buurvrouw (met haar toestemming), de tweede op onze deur en de derde op het "totaalbeeld". Buurman 3 staat niet in beeld (kwestie van richten). Omdat er in 6 maanden 3 pogingen zijn geweest en 2 geslaagde inbraken op de andere etage's is dit geen overbodige luxe gebleken (inbraak afgelopen zondag). Vooral omdat de inbrekers van de andere etage zich ook op onze etage hebben vertoond zijn de beelden nu bij de politie. Wel heb ik de afspraak gemaakt, dat als er niets bijzonders gebeurd is, dat ik de beelden na 1 maand volledig vernietig. Ik kijk pas naar de beelden als er op het overzicht op rare tijden beelden+geluid zijn opgenomen.

ve
door verwijderd - May 7, 2015 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag in de tuin gewerkt, ik ging naast de garage schoffelen, ik denk wat stinkt het hier?

Ongelooflijk een heleboel stront, ( een boterhammezakje vol) niet van een hond, het zijn hele dikke keutels,

(de buurman naast me heeft een klein hondje) vorige week heb ik de tuin ook in orde gemaakt, toen heb ik niets geroken, ook niets gezien. 2 keer heeft hij me een zakje met poep op de garage gegooid, nu gooit hij het over de afrastering in mijn tuin, niemand anders kan er achterom, het is een gestoorde gek,

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

gaat letterlijk ver over grenzen heen.
nou echt wel tijd voor de rijdende rechter hoor. (waarom niet eigenlijk ?)
zit een heel raar (poep)luchtje aan : P

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

een camera plaatsen en opnames maken van zijn akties ?

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Topic is al drie jaar oud; misschien had je eerder hulp moeten inroepen. Succes.

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

een echter rechter lijkt me beter, de rijdende rechter is een leuk programma maar meester Visser kan en mag geen bindende uitspraken doen, hij is geen "echte" rechter, als iemand het niet eens is met een gedane uitspraak door hem, kan hij altijd nog naar de echte rechter gaan!

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vliegenderob

U bent abuis. Een uitspraak van de RR is bindend, daar gaan de partijen bij voorbaat mee akkoord.

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger 1
U heeft gelijk, ik heb een verkeerde bron aangehaald, mijn excuses

ve
door verwijderd - May 8, 2015 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob schreef op vrijdag 8 mei 2015, 23:15: @tijger 1
U heeft gelijk, ik heb een verkeerde bron aangehaald, mijn excuses

Ik las wel dat men daarna nog naar een volgende rechter kan, maar dan moet de RR wel heel grote fouten gemaakt hebben, voordat het vonnis herzien wordt.

ve
door verwijderd - May 9, 2015 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u naar de Politie of naar een Rechtbank wilt gaan zult u wettig en overtuigend bewijs moeten leveren.
En dat wordt poepie moeilijk.

ve
door verwijderd - May 9, 2015 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1
Waarschijnlijk hebben wij nu beiden dezelfde bron geraadpleegd. Mijn eerste informatiebron was jaaaaren geleden, waarschijnlijk was er toen nog geen convenant dat men vooraf moest tekenen waarin stond dat men zich aan de uitspraak moest houden, zonder dat is de uitspraak niet bindend.
Overigens mag deze topic in het guinness book of records voor de langstlopende.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2015 om 07:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij heeft weer van alles tegen mijn afrastering staan, daar beginnen we weer van voor of aan.
We hebben verschillende keren geprobeert om hem duidelijk te maken dat hij van mijn spullen moet afblijven... dan schreeuwt hij op me, maar hij heeft geen poot om op te staan.

Met de achterbuurman proberen ze me weg te treiteren. daar is over een paar weken ook het kadaster om de erfgrens in te meten. ondanks het veldwerk waar alle maten opstaan, hij zei dat het kadaster fouten heeft gemaakt en nu komt er een nieuwe inmeting. daaarna is de uitspraak van de rechtbank.

De grond wat bij mijn perceel hoort is volgens de 2 buren niet van mij, ondanks de koopaktes de inmetingen van het kadaster ze kunnen het niet acepteren, of is het gezichtsverlies?

ve
door verwijderd - Jun 1, 2015 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan niet anders dan zeggen: Sterkte en succes bij de rechter.