ba
door bastiaanb1 May 20, 2011 om 14:10
Huishouden & energie

Buurman ruikt rook uit de schuur.

Hallo, sinds kort hebben wij onze schuur omgetovert naar een ruimte waar je met 10 man lekker muziek kan luisteren en kan roken.
Nu heeft de achterbuurman zijn huis vast aan deze schuur. Hij klaagt nu een helehoop dat er een rooklucht te ruiken is in zijn huis.

Voordat wij er banken neer gezet hebben is er hierover nooit geklaagt terwijl er met regelmaat gerookt werd in de schuur.

Nu hebben wij dus veel tijd en plezier in deze schuur gestopt om deze zo leuk om te toveren, maar de buurman eist dat voordat wij hier weer gaan zitten wij de boel moeten isoleren!?

Persoonlijk vind ik dat het probleem toch echt bij deze buurman zelf zit in zijn muren & meer dan wat kiertjes dichten met kit ben ik zeker niet van plan.

Ik mag toch gewoon roken in mijn schuur met mijn vrienden waneer ik dat wil? Uiteraard wil ik best de deur open laten voor meneer zodat het niet blauw komt te staan.

Wie moet hier nu wat aan doen & wat kan hier aan gedaan worden?

5257 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom maakt u die kieren dan niet dicht, bent u overal vanaf.
U gebruikt de scuur voor andere doeleinden dan war voor hij bedoelt is.

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

lastige stiuatie, in principe mag je doen en laten in je huis wat je wilt tot zover klopt je beredenering echter..... je mag daarbij geen overlast veroorzaken.

Het is wel opmerkelijk dat wanneer je rookt in een schuur dit door de muur heen trekt naar de buren of gaat het via gewoon openstaande ramen ed?

Zou het in eerste instantie proberen door inderdaad de deuren open te zetten maar als het gewoon via de open lucht bij je buren binnen komt dan kan je daar heel weinig aan doen. Rook is een vervelend iets wat flink ver draagt en laag blijft waardoor het ver weg nog te ruiken is.
Het blijft dan een beetje een welles nietes spelletje aangezien jij je vrijheid hoort te hebben en je buren niet hoort te hinderen maar wanneer is er echt sprake van hinder? (is er in dit geval sprake van wat stank door rook of ben je je buren aan het uitroken?)

Probeer er in onderling overleg uit te komen en probeer je vooral in het idee van je buren te verplaatsen waarna je kan kijken hoe erg de overlast bijvoorbeeld is.

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zuipen, roken, luide muziek tot diep in de nacht.
Ach,je bent jong en je wilt wat,nietwaar?
Maar was je mijn buurjongetje geweest dan had ik al gelijk maatregelen genomen.
Vooral "'t Is mijn schuur en ik mag er mee doen wat IK wil" getuigt van een behoorlijk a-sociale mentaliteit.
Bah!!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goh een beetje meedenken met de buurman is toch niet zo'n probleem. Je veroorzaakt een rooklucht, die ook de aangrenzende schuur in trekt. Is het dan een hele grote moeite om even inderdaad de kieren etc. dicht te maken. Nee natuurlijk hoeft het niet, je moet in dit geval helemaal niets, soms getuigd het toch wel van inzicht als je het wel doet. Scheelt ook een aanvaring met de buurman.

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:29: Goh een beetje meedenken met de buurman is toch niet zo'n probleem. Je veroorzaakt een rooklucht, die ook de aangrenzende schuur in trekt. Is het dan een hele grote moeite om even inderdaad de kieren etc. dicht te maken. Nee natuurlijk hoeft het niet, je moet in dit geval helemaal niets, soms getuigd het toch wel van inzicht als je het wel doet. Scheelt ook een aanvaring met de buurman.

Nu heeft de achterbuurman zijn huis vast aan deze schuur....

oftewel het trekt zijn huis in en geen schuur, wat anders aan de hand dus

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:23: Zuipen, roken, luide muziek tot diep in de nacht.
Ach,je bent jong en je wilt wat,nietwaar?
Maar was je mijn buurjongetje geweest dan had ik al gelijk maatregelen genomen.
Vooral "'t Is mijn schuur en ik mag er mee doen wat IK wil" getuigt van een behoorlijk a-sociale mentaliteit.
Bah!!!

De Vrije Vogel

De oude vogel is nooit jong geweest? :)

zuipen, is niet gemeld
luide muziek tot diep in de nacht is ook niet gemeld
't is mijn schuur en ik mag er mee doen wat IK wil staat er ook niet eccht alleen de vraag/melding dat hij moet kunnen roken in zijn eigen schuur? En daar heeft die wel weer een punt.

het gaat hier op dit moment alleen over rookoverlast, er geen dingen bij verzinnen. Beetje leven en laten leven. De jongeren moeten ook een klein beetje vrijheid hebben maar op zijn tijd ook weer rekening met hun buren houden, de stelling hierboven is wel heel zwart/wit.

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ts.

Het lijkt mij een redelijk verzoek van de buurman om de schuur aan de kant van zijn huis te isoleren. U veroorzaakt nu overlast.

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Jaap,

idd niet goed gelezen

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Burgerlijk Wetboek nr. 5

Artikel 37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Vladja

ve
door verwijderd - May 25, 2011 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

De schuur isoleren lijkt me wel een erg grote stap, misschien inderdaad een optie om de boel eerst dicht te kitten. Wie weet scheelt dat al een hoop. Succes

ve
door verwijderd - May 25, 2011 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eierdozen tegen de muur plakken helpt tegen geluidsoverlast, is al iets ;-)

ve
door verwijderd - Jun 5, 2011 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb een soortgelijke vraag. Ik woon in een appartementencomplex waarbij mijn buurman overlast heeft van de rook. Ik rook meestal bij de deur van het balkon zodat de rook naar buiten kan. Mijn buurman die schuin boven mij woont, klaagt dat hij de rook in zijn woon en slaapkamer ruikt. Zoals jaapje al schreef :

jaapje schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:21: maar als het gewoon via de open lucht bij je buren binnen komt dan kan je daar heel weinig aan doen. Rook is een vervelend iets wat flink ver draagt en laag blijft waardoor het ver weg nog te ruiken is.

Ik kan me best voorstellen dat het vervelend kan zijn wanneer je dat ruikt in huis. Dat is ook een van de redenen waarom ik bij de deur rook. Ik heb aangegeven dat ik er rekening mee zal houden zover als dat kan. Helaas zal de buurman het altijd nog blijven ruiken aangezien ik ook op het balkon rook, en daarnaast er altijd een deur of raam open zal staan.

Uiteindelijk mag ik toch gewoon roken in mijn eigen huis waar, hoe, en wanneer ik dat wil ?

ve
door verwijderd - Jun 5, 2011 om 03:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is de straf van zeurders Zolang het nog niet verboden is op eigen terrein te roken kan een buur klagen wat ie wil. En kieren en scheuren dichten is onzin. Het toont weliswaar goede wil maar de klachten zullen blijven.

Als je zo dicht op mekaar woont ruik je rook altijd als je wil. Mijn vader had een schuurtje gebouwd met houtkachel als verwarming voor het klussen. Dat is 30 jaar geleden in een rijtjeswoning. En die rook ging altijd richting klagende buurman 3 huizen verder. En destijds werd deze overlast heel anders opgelost. Met overleg en met brandende kachel ruikend in klagers slaapkamer met alle buren. En natuurlijk niets te ruiken. En natuurlijk was er wel eens dikke rook bij mist en natuurlijk trekt dit in kleding en beddengoed als je enkel woont en ventileerd.

Woon je dicht op mekaar moet je geven en nemen.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2011 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 20 mei 2011, 14:50: Burgerlijk Wetboek nr. 5

Artikel 37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Vladja

Wetten zijn heel leuk echter heb je de letter van de wet en de geest van de wet. De letter van de wet is duidelijk: je mag geen enkele vorm van hinder veroorzaken. De geest van de wet in casu is: je mag geen onredelijke hinder veroorzaken, hinder is namelijk een ruim begrip.

Letter van de wet: je mag geen kinderen hebben, kleine kinderen veroorzaken namelijk rumoer en trillingen en zijn dus niet toegestaan.
Letter van de wet: in een appartementencomplex mag je niet wassen, de wasmachine veroorzaakt namelijk trillingen en rumoer.
Letter van de wet: elke openhaard is verboden, deze veroorzaakt namelijk stank, rook of gassen
Letter van de wet: je mag in je eigen huis niet koken, koken veroorzaakt namelijk stank of gassen. (en als je je pizza in de oven laat aanbranden ook rook).
Letter van de wet: je mag geen autor rijden, auto's veroorzaken namelijk rumoer, trillingen, stank en gassen.

vandaar dat 6:162 ook wordt genoemd, onrechtmatigheid bestaat slecht voor zover hier een wettelijke grond voor is of in het algemeen verkeer betaamd wordt.

Het lijkt erop dat met het citeren van een artikel wordt bedoeld dat de jongens dus in het geheel geen hinder mogen veroorzaken. Hier is deze regelgeving echter niet voor bedoeld. Ja je mag roken op je eigen terrein alleen mag je geen onredelijke hinder veroorzaken.
Daarom is het ook het meest aan te raden om hier gezamenlijk uit te komen, je kan natuurlijk de zaak ook voorleggen aan een mediator of de rechter maar dat bevorderd je burenrelatie ook niet echt.