st
door stormenhero Apr 17, 2005 om 13:03
Voeding & gezondheid

Caffeinevrije koffie slecht

Sinds kort drink ik caffeine-vrije koffie. Om zo ook sávond een lekker bakkie koffie te kunnen drinken. Maar nu hoorde ik dat je net zo goed gewone koffie kan drinken omdat men zoveel stoffen heeft toe moeten voegen aan koffie om de caffeine eruit te halen dat het eigenlijk nog slechter is dan koffie met caffeine. (behalve dat je dan geen caffeine binnen krijgt...)

Dus nu is mijn vraag "Hoe slecht is caffeine vrije koffie nu echt??"

79180 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stormenhero,Caffeine koffie is per saldo niet slecht er zijn consumenten die vinden dat je door caffeine koffie in de avond uren te drinken beter slaapt dan met normale koffie. fred

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag stormenhero,

Als je niet meer dan 2 á 3 kopjes koffie per dag drinkt kun je natuurlijk gewone koffie blijven drinken. Tenzij je in overleg met de huisarts (omdat je bepaalde klachten hebt) te horen hebt gekregen dat het caffeïnevrij moet zijn. Drink je aanmerkelijk meer koffie dan is het verstandig om caffeïnevrij te drinken of in elk geval in de avonduren dat te doen. Het sprookje van de toevoegingen hoort thuis op verjaardagspartijtjes. Er zijn uiteraard toevoegingen, maar die zijn minder slecht dan caffeïne. Ik zou zeggen: neem nog een lekker bakkie. Vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal dat er allerlei chemische goedjes nodig zijn om koffie caffeinevrij te maken doet al een hele tijd de ronde.

Het proces om koffie caffeinevrij te maken is al vanaf begin vorige eeuw bekend. Er wordt dus al heel lang caffeinevrije koffie gedronken en er zijn géén schadelijke effecten van bekend.

Vaak wordt koffie caffeinevrij gemaakt met water (!) er zijn dus helemaal geen chemische stoffen voor nodig.

Als je echt twijfelt (want er zijn wel fabrikanten die geen water, maar andere stoffen gebruiken) kun je contact opnemen met de koffiefabrikant (of op zijn website kijken).

Ik drink al tijden caffeinevrije koffie met veel plezier en heb geen klachten hierover. En ik geniet ook regelmatig van koffie mét caffeine.

Sommige mensen kunnen (als ze teveel caffeine drinken) niet goed slapen, aangezien caffeine een stimulerende stof is.

Maar caffeinevrije koffie is in principe 'zuivere koffie' te noemen.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo. Ik kan U zeggen dat ik al zo'n 30 jaar caffeïne-vrije koffie
drink, omdat mijn maag niet gewone koffie verdraagt, en er is mij nog
nooit iets van overkomen en voel me er wel bij. Ik heb ook nog nooit
gehoord dat het slecht zou zijn. Wel hoor ik van mensen, die gewone
koffie drinken, dat het minder pittig is, maar ja, dat is een kwestie
van smaak.

Groetjes sahjitik.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou van een chemicus wel eens willen horen welke stof er in caffeine vrije koffie zit, aangezien ik er duidelijk allergisch op reageer. het ligt me voor uren als een steen in de maag. en dat kan toch niet van water komen of van het ontbreken van de caffeine? en het komt ook voor dat ik pas na het drinken aan mijn maag merk, dat het helaas caffeinevrije koffie was, die ik dronk.

wie heeft een deskundig antwoord?

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal jare terug wees een Zwitsers onderzoek uit dat het niet de caffeine was die de vervelende reacties, zoals gejaagd gevoel, hogere bloeddruk en slapeloosheid veroorzaakte. In de tijd dat ik nog schildercursussen verzorgde (zeven jaren lang), schonk ik ondermeer koffie. Dit was caffeinevrije koffie, maar niemand wist dit, maar ook niemand proefde dat de koffie 'anders' was. Tot mijn grote verbazing vroeg iemand op een bepaald moment (na vijf jaar op cursus geweest te zijn) of ik misschien koffie kon zetten van caffeinevrije koffie, want zij kreeg altijd zo'n last na het drinken van de koffie bij mij. "Thuis drink ik altijd caffeinevrije koffie". Zelfs toen ik haar vertelde dat ze bij mij nog nooit gewone koffie gedronken had en ik haar de pakken koffie liet zien, ook het lege pak welke ik net had weggegooid, kon ze dit nog steeds niet geloven. Zij dronk nadien bij mij geen koffie meer, sterker nog, haar cursus bij mij werd door haar stopgezet. Lange tijd heb ik me afgevraagd of de klachten psychisch konden zijn. Tot ik de resutaten van bovenstaand onderzoek in de krant las, toen werd een en ander duidelijker. Mijn koffie was over het algmeen best sterk, ik proef graag koffie, wanneer ik koffie drink. Misschien dat zij hierdoor meer van die andere stof binnenkreeg als thuis

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 01:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een internist bij ons in het ziekenhuis dronk altijd een kopje gewone koffie, nadat hij 's nachts werd opgeroepen, voor hij weer terug naar huis ging. Op de vraag of hij dan geen last met inslapen zou gaan krijgen, antwoordde hij dat dit zeker niet het geval was, wanneer je dit maar bij een kopje liet. De verwerking van de koffie ontrekt bloed uit de hersenen en dit zou er voor zorgen dat hij juist beter zou kunnen inslapen. Daar hij dit altijd zo deed zou kunnen betekenen dat dit dus werkte, zeker bij hem.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het grijze verleden werd de caffeine er inderdaad langs chemische weg uit verwijderd. Dat is al heel lang niet meer. Dit gebeurd gewoon langs natuurkundige princiepen, zonder chemische additieven. Wat dat betreft is het drinken van deze kofie net zo veilig als het drinken van gewone koffie. Of het ook het beoogde effect zal hebben verschilt van persoon tot persoon.

Zie een andere reactie van mij m.b.t. tot de ervaring met een cursiste.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het valt me op dat niemand opmerkt dat cafeinevrije koffie niet caffeine vrij is. Er zit wel degelijk een percentage cafeine in.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verbaas me over de antwoorden en ik verbaas me nog meer dat mensen reageren die helemaal geen verstand van zaken hebben.

Om de koffie cafeïnevrij te maken moet de cafeïne uit de koffieboon verwijderd worden (decafeïneren). Dit wordt gedaan nog voordat de koffie gebrand wordt. De behandeling heeft geen invloed op de smaak van de koffie omdat smaak- en aromastoffen pas worden gevormd tijdens het branden. Er zijn verschillende manieren om te decafeïneren, zoals de Watermethode, de DCM-methode en de kritische koolzuur methode. In alle gevallen wordt een stof gebruikt die cafeïne aan zich bindt (extractiemiddel). Vóór het decafeïneren bevat de koffie tussen de 1 en 2,5% cafeïne. Na de behandeling blijft er maximaal 0,1% cafeïne in de koffie achter. Dit is bepaald in de Warenwet. Dat betekent dat in een kopje gewone koffie gemiddeld 75 milligram en in een kopje cafeïnevrije koffie gemiddeld nog 3 milligram zit.

Watermethode

In dit proces wordt water (H2O) als extractiemiddel gebruikt. De groene bonen worden langdurig met water gespoeld, waardoor de cafeïne oplost in het water. Het water, met de daarin opgeloste cafeïne, wordt vervolgens door een bed van actieve kool (C) gepompt. Het actieve kool neemt de cafeïne uit het water op. De gedecafeïneerde bonen worden met warme lucht gedroogd en met koude lucht gekoeld en vervolgens op de gebruikelijke wijze gebrand, gemalen en verpakt. Het water wordt steeds weer opnieuw gebruikt om te decafeïneren. Dit wordt ook wel de "Swiss Water" of H2OC methode genoemd.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

DCM-methode

Hierbij wordt dichloormethaan (DCM) als extractiemiddel gebruikt. Deze is van een kwaliteit die speciaal bestemd is voor de voedingsmiddelenindustrie. De groene bonen wordt vochtig gemaakt met water en gedurende een half uur in het extractiemiddel geweekt. Het proces wordt een aantal malen herhaald. Nadat de cafeïne is opgelost, wordt het DCM verwijderd. Hierna worden de bonen langdurig gestoomd om eventuele resten oplosmiddel te verwijderen. Vervolgens worden de bonen met warme lucht gedroogd en met koude lucht gekoeld. Tenslotte wordt de koffie op de gebruikelijke wijze gebrand, gemalen en verpakt. Het DCM wordt steeds weer opnieuw gebruikt.

Kritische koolzuur methode

De bonen worden in water gedompeld waardoor ze zwellen en de cafeïne mobiel wordt. Daarna wordt met koolzuur (CO2) onder zeer hoge druk en lage temperatuur de cafeïne opgelost. De bonen worden gedroogd waarbij de CO2 verdampt. De kritische koolzuur methode is een milieuvriendelijke manier van decafeïneren met het beste smaakresultaat. Biologisch koffie van bv Simon Lévelt wordt op deze manier behandeld.

Caffeïnevrije koffie verhoogt het gehalte van de "slechte" LDL-cholesterol in het bloed en dus het risico op hartziekten, zeggen onderzoekers van de Amerikaanse National Institutes of Health. De studie vergeleek gegevens van mensen die 6 maanden lang 3 tot 6 koppen gewone koffie, caffeïnevrije koffie of geen koffie dronken.

Ik gebruik caffeinevrij biologische koffiebonen in de volautomaat of pure arabica bonen die ook minder caffeine bevatten.
Ik merk het zeker aan mijn rust en hart. Als ik andersgezette koffie drink wordt ik meer gejaagd. Dit is me na het drinken pas opgevallen want ik stond er niet bij stil.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verbaas me er vooral over dat je dit 2 jaar na dato nog wil melden. De betrokken personen zijn waarschijnlijk al lang weg !

Dat je een vraag wil beantwoorden is prima. Maar kijk wel even rechtsboven naar de datum. Het heeft geen zin om 2 jaar oude topics op te halen !

Gr. Phinder

ve
door verwijderd - Jul 28, 2007 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

aan phinder wil ik doorgeven dat ik het onderwerp best interessant vond, dus voor de vraagsteller is het wellicht wat laat, maar voor andere mensen kan het toch lezenswaardig zijn.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Phinder. alleen al het gegeven dat ik NU op dit item terechtkom, zegt dat ook nu mensen dit weten te vinden.
Internet bevat veel informatie die al eerder daar geplaatst is, via zogenaamde ZOEKmachines komen mensen daarop.

Aangezien deze informatie hier beschikbaar blijft is het m.i. van belang hier ook nog steeds op te reageren.

Compleet zinloos is dus jouw berichtje. Het meest zinloze van wat je kunt melden.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al is het even geleden dat ik deze vraag heb gesteld, ik ben toch blij met de antwoorden !! Dus alsnog bedankt !!!

groetjes StormenHero

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zeker leuk al die verhalen over wel of niet caffeine vrije koffie.

Zo rond 1975 heb ik gewerkt bij Nestle als koffiebrander. En vele malen dus ook die caffeine vrije koffie.

Dus om een vraag van enige tijd terug te beantwoorden; Deze firma had oa 2 methoden en wel het koken vooraf of stomen alvorens te gaan branden.

Dit werk werd niet in fabriek gedaan, maar had men een andere plaats voor. De zakken bonen kwamen dus samen met andere binnen.

Er van uit gaand dat met cyclus van ca 8 a 10 weken weer partij van 200 ton werd gebrand, word het en goed verkocht en zal voor NL normen niet veel mis mee zijn.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien deze informatie hier beschikbaar blijft is het m.i. van belang hier ook nog steeds op te reageren.

Compleet zinloos is dus jouw berichtje. Het meest zinloze van wat je kunt melden.

Als het zo belangrijk is dit te melden, maak daar dan een nieuw topic voor aan !

Omdat de laatst gewijzigde topics bovenaan in de lijst komen te staan verdringen deze wel recente topics die wel een antwoord nodig hebben. Deze komt uit de motteballen en kan het beste daarin blijven liggen. Als een dergelijke vraag op dit moment van belang is, zal er ongetwijfeld iemand deze stellen en kan je daar op antwoorden !

Phinder

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd als ik bij een bepaald fam.lid op visite was gweest kreek ik hoofd pijn.

Na een aantal maanden ontdekte iki dat zij cafeinevrije koffie hadden van een bekend merk bij navraag en onderzoek bleek ik alergiesch tezijn voor alle caffeienevrije koffie, maar het is mij nooit duidelijk geworden waarom..

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Phinder

Laatste reactie van mijn kant:

Hoe vervuil ik een forum. Door steeds dezelfde vraag opnieuw te laten voorkomen. Dan kun je de zoekfunctie ook wel uitschakelen.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ik maar denken dat het ontwenningsverschijnselen waren.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krook probeer eens met water/stoom gedecaffeineerde koffie, als je biologische koffie (met SKAL keurmerk) hebt weet je zeker dat deze methode gehanteerd is. Daar wordt geen gebruik van DCM gemaakt dus geen chemische middelen, wellicht kun je er dan wel tegen.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikisik

Ontwenningsverschijnselen zijn zeker ook mogelijk! Is zelfs veeeel waarschijnlijker.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cafeïne is niet direct schadelijk te noemen voor de gezondheid. Door zijn opwekkende werking kan het in grote hoeveelheden wèl nadelige effecten hebben. Maag, darmen, nieren en hersenen worden door door cafeïne gestimuleerd. Hierdoor verminderen vermoeidheidsverschijnselen en werkt het geheugen enigszins beter. Wie teveel cafeïne gebruikt kan last hebben van hartkloppingen, rusteloosheid, beven, duizeligheid en moeite met het in slaap vallen.
Wat te veel cafeïne is, is individueel bepaald. De ene persoon heeft bijvoorbeeld al slaapproblemen na het drinken van 1 kopje koffie laat op de avond, terwijl de ander er helemaal geen last van heeft.

  • Koffie:
    De soort koffie en de sterkte bepalen de hoeveelheid cafeïne. In een kop van 150 ml Nederlandse koffie, gezet in een koffiezetapparaat met filter) zit ongeveer 100 mg cafeïne,

  • Thee:
    Thee levert minder cafeïne dan koffie. In een kop thee van 150 ml zit 40-50 mg. Eén kop koffie levert dus net zoveel cafeïne als twee koppen thee.

  • Cola:
    Eén glas cola van 200 ml bevat 40 mg cafeïne.

Gemiddeld krijgt de Nederlander 500-600 mg cafeïne per dag binnen.
Voor de meeste mensen is deze hoeveelheid geen probleem. Personen die merken dat ze erg gevoelig zijn voor cafeïne kunnen zich beter beperken tot maximaal 400 mg per dag.

Voor wie de inname van cafeïne nog verder wil beperken zijn er cafeïnevrije alternatieven op de markt.

  • Cafeïnevrije koffie, kruidenthee en cafeïnevrije cola zijn een goede oplossing. Cafeïnevrije koffie bevat slechts 2 tot 4 mg cafeïne per kop, beduidend minder dan de 100 mg in een kop gewone koffie.

  • In koffievervangers, zoals Bambu, of de Pacha Notenkoffie die ik drink  en erg lekker is, zit helemaal geen cafeïne. Ze hebben echter een eigen smaak die niet te vergelijken is met echte koffie, maar zijn prima vervangers.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2007 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

koffie of espresso gezet in een expresso apparaat of volautomaat (koffiebonen) bevat veel minder caffeine, evenals arabica bonen.

Goudmerk bevat dus minder caffeine dan Roodmerk (Robusta koffie)

ve
door verwijderd - Feb 24, 2011 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou we zitten inmiddels in 2011 :-)
Ik ben overgestapt op caffeinevrij omdat mijn vrouw en ik graag gezellig een bakkie koffie mogen drinken. Maarja al die bakkies koffie voel je wel door je lijf gieren wanneer je naar bed wilt.

Ik stond in de Albert Heijn en pakte een zak caffeinevrije koffie pads (eigen merk) uit de schap. Ik heb het zakje zes keer omgedraaid, maar er staat nergens iets over ingredienten. Zo kwam ik op de vraag die de topicstarter in 2005 (zes jaar geleden) stelde. Wanneer je "caffeine vrije koffie" in Google invoert, is dit topic een van de eerste resultaten.

Het is dus maar goed dat er in 2007 nog een antwoord werd gegeven :)

Een vraag die ik nog steeds heb is: hoe weet welke decaffeineringsmethode word toegepast op koffiepads. Welk merk gebruikt welke methode? Ik vind het toch wel belangrijk om gezonde koffie te drinken waar je niet te veel cholestrol van krijgt zoals eerder in dit topic word aangegeven.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2011 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is zoeken op het net met b.v. google. Weleens geprobeerd?

ve
door verwijderd - Feb 24, 2011 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik al 30 jaar caffeine vrij koffie, en ik merk echt wel het verschil als ik ergens gewone koffie drink krijg ik meestal opvliegingen en een slechte \ dus voor mij is het perfect.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2012 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Jcaspers! Ik ga aan de biologische caffeinevrije koffie.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jcaspers, zelfs acht jaar later, anno 2015, ben ik blij met uw uitleg over koffie en de tip over koffie arabica vind ik fantastisch !! bedankt jcaspers !!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 02:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gast schreef op zondag 17 apr 2005, 13:15: Stormenhero,Caffeine koffie is per saldo niet slecht er zijn consumenten die vinden dat je door caffeine koffie in de avond uren te drinken beter slaapt dan met normale koffie. fred

Dat kan ik nog steeds beamen, ook al is deze topic bijna tien jaar oud!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 02:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

cosmos schreef op woensdag 25 mrt 2015, 00:46: Beste jcaspers, zelfs acht jaar later, anno 2015, ben ik blij met uw uitleg over koffie en de tip over koffie arabica vind ik fantastisch !! bedankt jcaspers !!

Deze topic is wel bijna tien jaar oud! Heb hetzelf niet zo op met cafeïnevrije koffie.