do
door dolf35 Jul 25, 2014 om 21:02
Garantie & verzekeringen

CAK confisceert mijn AOW

Mag het zomaar dat de SVB mijn AOW uitkering overmaakt naar het CAK om daar alvast het grootste deel van de rekening die ik elke maand betaal voor zorgkosten met verblijf te incasseren?
Tot nu toe ging het altijd keurig via een incasso op mijn eigen rekening. AOW is toch een recht van een ieder en ik wil graag zelf de rekeningen elke maand betalen.

2594 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, daar heeft het CAK, helaas, als een van de weinigen het recht toe.

Een jaar of tien geleden deed het CAK dat ook ineens inzake de rekening van mijn moeder. Ik heb daar toen bij de SVB tegen geprotesteerd en ook bij het CAK. Vooral ook omdat er regelmatig fouten zaten in de rekening die het CAK automatisch van de bankrekening van mijn moeder incasseerde. Maar daar had ik dan zicht op en kon de onjuiste bedragen eenvoudig storneren en de correcte overmaken.

Als dat via de SVB loopt, kan dat dus niet.

De SVB heeft dat toen, op mijn verzoek teruggedraaid, maar het CAK hoeft daar niet mee akkoord te gaan.

Ik begrijp dat uw bijdrage nog groter is dan alleen uw AOW, dan zou ik er verder geen punt van maken.

Cookies
door Cookies - Jul 25, 2014 om 21:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, als het goed is, heb je hierover een brief ontvangen. Daarin staat dat de SVB daartoe gerechtigd is, zie ook HIER

Cookies
door Cookies - Jul 25, 2014 om 21:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het persoonlijk schandalig dat dit wettelijk gezien, zomaar schijnt te mogen! Zo van: dan weten we tenminste zeker dat we het geld (op tijd) krijgen.

En al die mensen die een Wajong uitkering ontvangen en ook 'zorg met verblijf' hebben? Gebeurd het daar dan ook via de UWV? Of behouden deze mensen wel het recht op zelfbeschikking?

Bovendien, wat jij als voorbeeld geeft tijger1: het CAK maakt heel veel fouten, dat is nu dus nog moeilijker te corrigeren / terug te draaien.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 22:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik was daar toentertijd ook heel verbaasd over, om het vriendelijk te zeggen. Ik heb toen een officieel bezwaar ingediend en het is teruggedraaid, er werd wel verwezen naar een wet die van toepassing zou zijn, ik zou een officiële beschikking krijgen. Dat gebeurde niet, maar de SVB maakte de AOW wel weer gewoon over op de rekening van mijn moeder. Het was dus maar één maand van toepassing geweest.

Maanden later heb ik de SVB gebeld en gevraagd waar die beschikking bleef en welke wet er dan van toepassing zou zijn.

Ik kreeg excuses van die medewerker. Die bleek toevallig vlakbij mij in de buurt te wonen en 's avonds bracht hij de beschikking langs en een uitdraai van die wet.

Ik had de SVB ook uitgelegd waarom ik bezwaar maakte. Ik had een dik dossier vol fouten van het CAK. Hoe het met de Wajongers zit, geen idee. Ken niemand met Wajong met verbkijf.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dolf 35 en Carola83

Lees deze brochure bladzijde 8 rechts onderaan.

Klik hier

Cookies
door Cookies - Jul 26, 2014 om 21:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: bedankt voor de link naar brochure. Ditzelfde gebeurt dus bij mensen met Wajong en WIA. Ik vind het werkelijk godgeklaagd dat dit zomaar mag. Deze mensen hebben dus niets meer te vertellen over hun eigen inkomen. Echt in 1 woord schandalig!!!

@dolf35: ik raad je aan om hier tegen bezwaar aan te tekenen bij het SVB. Misschien wil tijger1 je wel helpen met het opstellen van zo'n bezwaar?

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2014 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb gewoon simpel een briefje geschreven, dat de verschuldigde bijdrage elke maand keurig door het CAK kon worden geïncasseerd, dat er in al die jaren geen betalingsachterstand of wat dan ook geweest waren en dat ik het dus volkomen overbodig vond dat het CAK ongevraagd en zelfs onaangekondigd zomaar rechtstreeks incasseerde bij de SVB.

Ik moet er wel bijzeggen dat de bijdrage van mijn moeder lager was dan haar AOW. Ik begrijp dat de Ts nog meer van haar andere inkomen moet afdragen.

Maar deze gang van zaken is overbodig en pijnlijk.

Ik vind dit alleen toegestaan als er, regelmatig betalingsproblemen zijn. En dan moet het nog aangekondigd worden, vind ik.