k.
door k.spronk Jul 14, 2014 om 13:05
Voeding & gezondheid

Campina melk 100% weidemelk??

Bij Campina wordt continu beweerd dat ze 100% weidemelk gebruiken. Maar er staat bij mij in de buurt een boerderij met het Campina logo. Maar deze koeien staan nóóit buiten! Nu vraag ik mij af of er nog meer van dit soort Campina-boerderijen bestaan en of dit wettelijk gezien wel mag. Aangezien ze dan toch duidelijk liegen over hun product.

5295 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De omschrijving "weidemelk" is gewoon nep, reclame dus.

edrick3
door edrick3 - Jul 14, 2014 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo k.spronk,

Ben het niet eens met bovenstaande reactie!

Wat betekent weidemelk?

Weidemelk komt van de koeien die minimaal 120 dagen tenminste 6 uur per dag buiten in de wei lopen.
(Bron:Campina)

Als je denkt dat deze reclame onjuist is dan kun je je beklag doen bij de Reclame Code commissie.

Die boerderij bij jou in de buurt hoeft natuurlijk niet de leverancier van 'weidemelk' te zijn, maar levert 'gewone' melk aan Campina.

Andere info:

Borging weidemelk

weidemelk:
Een van de taken van Stichting Weidegang is het borgen van weidemelk en de uitgifte van het weidemelklogo. Dit alles om de zichtbaarheid van koeien in het Nederlandse landschap te stimuleren.

Zie voor meer informatie over de borging van weidemelk: www.weidemelk.nl

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weidemelk is boerenbedrog.

Lees hier

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2014 om 16:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 14 jul 2014, 14:08]Weidemelk is boerenbedrog.

Lees hier

Dat is inderdaad een interessant artikel. Die 100% weidemelk zou dus eigenlijk 100% stalmelk genoemd moeten worden. Maar ja, dát verkoopt niet echt.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 18:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Een linkje om een bedrog te bewijzen d.m.v een weblog artikeltje wat zo gekleurd is als 10 regenbogen, met daarin verwijzingen naar andere artikelen die nog veel meer kleuren hebben, als dat al mogelijk is, is in mijn ogen niet erg profi...
http://dierenrechten.blogspot.nl
http://www.animalfreedom.org

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weidemelk, grote onzin. Vier maanden per jaar, zes uur in de wei.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 19:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb best twijfels, maar kan niets bewijzen, zelfs niet met een linkje.
Daar zou dan uit zijn gezocht dat er in ieder geval geen misleiding van de consument heeft plaats gevonden, maar ja, waarom zit dat wantrouwen jegens die sector zo diep bij mij, niet erg profi van mij, en ook erg subjectief.

Den Haag - Hoewel melkveehouders niet altijd weidegang hoeven toe te passen om toch een duurzaamheidspremie op te strijken, is er geen sprake van misleiding van de consument. Dat stelt staatssecretaris Sharon Dijksma in antwoord op vragen van de PvdA.

Onlangs bleek uit onderzoek van Boerderij Vandaag dat sommige fabrikanten, waaronder DOC Kaas, Bel Leerdammer en Nemelco, hun leden een premie uitbetalen indien zij een ‘duurzaamheidsinspanning’ leveren. Dat hoeft niet per se weidegang te zijn. Soms wordt de premie uitgekeerd, terwijl er nog geen duidelijk omschreven regeling voor bestaat.

Volgens de Tweede Kamerfractie van de PvdA kan dit leiden tot misleiding van de consument, maar daar is volgens Dijksma geen sprake van. Volgens haar wordt het label weidemelk niet gebruikt als niet aan de strikte weidegangseisen wordt voldaan. Zij ziet dan ook geen aanleiding voor een gesprek met de fabrikanten, zoals haar was gevraagd.

-> Klik

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 14, 2014 om 19:42
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dat wordt dan voortaan biologische melk kopen..

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 19:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt (lees belazerd wordt)....

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2014 om 20:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou zegt Sharon Dijksma wel meer dingen waar men vraagtekens bij kan zetten. Maar ze "lacht zo lief", toch?

@lekkerisdat, hoe biologisch is biologisch? Geloof zelf dat 'het vlees beter is dan de benen'; in alle opzichten. Beetje brein laten werken en eigen conclusie trekken kan, zeker in de voedingsindustrie, helemaal geen kwaad.

campina
door campina - Jul 15, 2014 om 14:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alle producten van FrieslandCampina, die het weidemelklogo dragen worden gegarandeerd gemaakt van Weidemelk. Weidemelk is afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen. Hoewel FrieslandCampina weidegang onder haar leden-melkveehouders stimuleert is het niet voor elke melkveehouderij mogelijk om de koeien in de wei te laten grazen. De melk van deze koeien wordt wel verwerkt, maar niet in producten met het weidemelklogo.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2014 om 14:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=campina schreef op dinsdag 15 jul 2014, 14:20]Alle producten van FrieslandCampina, die het weidemelklogo dragen worden gegarandeerd gemaakt van Weidemelk. Weidemelk is afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen. Hoewel FrieslandCampina weidegang onder haar leden-melkveehouders stimuleert is het niet voor elke melkveehouderij mogelijk om de koeien in de wei te laten grazen. De melk van deze koeien wordt wel verwerkt, maar niet in producten met het weidemelklogo.

Dan heeft u kennelijk niet eerst de link gelezen die forumlid tijger1 geplaatst heeft. We weten dus al over de 120 dagen jaar en de minimaal 6 uur in de wei.