julesvermeire81
door julesvermeire81 May 20, 2015 om 10:40
Computers & telefonie

CCleaner

Gebruiken meer mensen hier CCleaner? Ik deed dit altijd, totdat ik ergens las dat het eigenlijk helemaal niet bevorderend is voor je laptop, maar ik begreep eigenlijk niet helemaal waarom... Weet iemand waarom ik dit wel/niet zou moeten gebruiken?

9771 55 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - May 20, 2015 om 10:55
1790 Antwoorden / 3 Vragen

CCleaner kun je gewoon veilig gebruiken en uit privacy overwegingen een aanrader, opdat het o.a. je browser aardig 'cleant'. Plus dat 't enkele functies zichtbaar maakt die een 'normale gebruiker' niet zo snel tegenkomt, maar wel relatief belangrijk zijn om naar te kijken.

who cares
door who cares - May 20, 2015 om 11:10
146 Antwoorden / 9 Vragen

Ik gebruik het programma regelmatig , nooit geen problemen gehad ruimt een heleboel rommel op, even aanklikken wat je wilt opruimen.

ge
door gerboe - May 20, 2015 om 11:56
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 11:10]CC cleaner is nog redelijk betrouwbaar. Blijf alleen weg van de register clean functie, dat is vragen om problemen.

Nog nooit problemen mee gehad.

crewmember
door crewmember - May 20, 2015 om 12:16
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 20 mei 2015, 11:56][quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 11:10]CC cleaner is nog redelijk betrouwbaar. Blijf alleen weg van de register clean functie, dat is vragen om problemen.

Nog nooit problemen mee gehad.

Mooi voor jou. Maar dat het voor jou geen problemen geeft zegt natuurlijk helemaal niks over de kwaliteit van het programma.

he
door henkhh - May 20, 2015 om 12:28
174 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik het al jaren op meerdere OS versies en verschillende soorten hardware. Ik heb inmiddels honderden configuraties onder handen gehad en CCCleaner daarbij ingezet en heb er nog nooit 1 probleem mee gehad. Uitsluitend profijt van gehad.

edrick3
door edrick3 - May 20, 2015 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vind het een prima progje.
Al jaren in gebruik.
Nog nooit problemen mee gehad (ook niet met de registercleaning).

ge
door gerboe - May 20, 2015 om 12:42
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 12:16]Mooi voor jou. Maar dat het voor jou geen problemen geeft zegt natuurlijk helemaal niks over de kwaliteit van het programma.

Hetzelfde geldt voor u natuurlijk ;)
Ik kan geen grote hoeveelheden klachten op internet vinden over registercleaning van CC cleaner.

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2015 om 13:00
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik vind het een goed programma en het herstel van fouten door het register is mooi meegenomen.

ltmvz
door ltmvz - May 20, 2015 om 13:20
949 Antwoorden / 18 Vragen

Ook ik ben van mening dat de CCleaner een erg veilig programma is. De register reiniging is erg goed om restanten te verwijderen van gede-installeerde programma's.

Wat mij wel altijd opvalt is dat er nogal eens woedende reageerders te vinden zijn op het CCleaner forum, met hele vreemde klachten, in de trant van "CCleaner heeft al mijn foto's verpest".

Wat ik ook zou aanraden is om niet de ‘intelligente cookiescan’ aan te vinken, want dit was voor mij ooit de aanleiding om mij op het CCleaner-forum te moeten melden. Nadat ik de ‘intelligente cookiescan’ had aangevinkt waren er korte tijd later een stuk of 100 cookies die niet meer weg waren te krijgen.

Erg handig in de CCleaner is dat je bepaalde nuttige cookies kunt behouden/vastzetten. Zo kun je cookies verwijderen zonder er daarna mee geconfronteerd te worden dat je overal weer opnieuw moet inloggen.

julesvermeire81
door julesvermeire81 - May 20, 2015 om 13:24
39 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is wat ik gelezen had:
https://www.schoonepc.nl/brief/schoonepc_nieuwsbrief_64.pdf

Altijd goed en professioneel advies op deze site, dus nu twijfel ik dus aan het gebruik van CCleaner, helemaal omdat ik dit to voor kort dagelijks deed.

valerius-2
door valerius-2 - May 20, 2015 om 13:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ook bij mij geen klachten werk uit te kunst, ook om programma's te verwijderen met functie gereedschap/

aurora1
door aurora1 - May 20, 2015 om 13:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dagelijks zoiets gebruiken lijkt me wat overdreven. Als u nu twijfels heeft kunt u anders ook Schijfopruiming gebruiken dat op de pc zit, en browsers zo instellen dat met het afsluiten alle geschiedenis e.d. worden gewist.

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2015 om 13:55
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Heb mijn huidige Ccleaner vervangen voor Ccleaner-Slim en ‘intelligente cookiescan uitgevinkt
Dank aan @Gompy2 en @ltmvz.
@Julesvermeire81,
u bedoelt denk ik dat u nu niet meer twijfelt?
Vr, gr

ltmvz
door ltmvz - May 20, 2015 om 14:37
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:53]...CC cleaner maakt gelukkig automatisch een backup van het register voordat ze hem "schoonmaken"...
Bent u daar zeker van? Volgens mij wordt er (als je dit wenst en dus aanvinkt) gevraagd of je een backup wil.

gompy2
door gompy2 - May 20, 2015 om 14:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sjoppie schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:55]Heb mijn huidige Ccleaner vervangen voor Ccleaner-Slim en ‘intelligente cookiescan uitgevinkt
Dank aan @Gompy2 en @ltmvz.
@Julesvermeire81,
u bedoelt denk ik dat u nu niet meer twijfelt?
Vr, gr
Sjoppie,

Als er iemand iets beweerd zonder te weten wat iets doet en wat de werking van iets is, moet je daar zo maar geen gehoor aan geven.
Wat ltmvz beweerd is onzin en meer niet, Ccleaner kan nooit zorgen dat cookies nooit meer verwijderd kunnen worden.
Indien je de Engelse taal machtig bent, lees voor je zelf wat dit onderdeel doet, dat is het beste, op forums krijg je altijd beweringen die nergens op gebaseerd zijn.
Quote:

Option 3: To use Intelligent Cookie Scan

In CCleaner, click the Options icon on the left.
Click the Cookies button. The list may take a few seconds to load. This list displays cookies from all the browsers you have installed on your system.
By default, all cookies are in the Cookies to Delete column. To keep the cookies that store login data for the websites you use (for example web mail) click right mouse button on the Cookies to Delete column and choose Intelligent Scan from the menu list.

Dialog box Intelligent Cookie Scan will appear and ask you to allow CCleaner to keep your persistent logins for websites.

If you use the method in Option 1 to keep all cookies on your PC, the cookies in the Cookies to Delete column will not be deleted.
If you have a long list of cookies, you can easily search through them for the ones you want. Click inside the Search box and type a few letters in the cookie's domain name. For example, typing HOO will return cookies for Yahoo.com.
If you want to add an domain entry that hasn't appeared on your PC yet, right-click a blank part of the Cookies to Keep list, and then click Add. Type the domain name in the dialog box and then click OK.

Klik-> Choosing which cookies to keep

Aurora1.

Voor het wel of niet dagelijks opruimen van cookies en surf-restanten, wat na een dag surfen heel veel kan zijn, is een keuze die iemand zelf maakt, het is geen verplichting.
In Ccleaner kun je aangeven dat dan een schoonmaak-sessie de computer afgesloten wordt, en zo doe ik dat.
Alle cookies, troep, maar vooral de tracking-cookies zijn verwijderd bij een volgende start van mijn systeem.

[quote=ltmvz schreef op woensdag 20 mei 2015, 14:37][quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:53]...CC cleaner maakt gelukkig automatisch een backup van het register voordat ze hem "schoonmaken"...
Bent u daar zeker van? Volgens mij wordt er (als je dit wenst en dus aanvinkt) gevraagd of je een backup wil.
Hij heeft er de ballen verstand van.

crewmember
door crewmember - May 20, 2015 om 16:03
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 20 mei 2015, 14:37][quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:53]...CC cleaner maakt gelukkig automatisch een backup van het register voordat ze hem "schoonmaken"...
Bent u daar zeker van? Volgens mij wordt er (als je dit wenst en dus aanvinkt) gevraagd of je een backup wil.

Euh ja dat zeg ik toch ook?

Dat hij wel een backup maakt?

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2015 om 16:05
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Gompy2,
hartelijk dank voor de toelichting.

ltmvz
door ltmvz - May 20, 2015 om 16:21
949 Antwoorden / 18 Vragen

@crewmember,

Klein misverstand: het ging mij alleen om het woord "automatisch". Hij maakt volgens mij alleen een backup als dit aangevinkt staat. En je daarna ook nog "ja" zegt.

ltmvz
door ltmvz - May 20, 2015 om 16:23
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 20 mei 2015, 14:46]
...Wat ltmvz beweert is onzin en meer niet...

Graag gedaan!

crewmember
door crewmember - May 20, 2015 om 16:36
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 20 mei 2015, 16:21]@crewmember,

Klein misverstand: het ging mij alleen om het woord "automatisch". Hij maakt volgens mij alleen een backup als dit aangevinkt staat. En je daarna ook nog "ja" zegt.

Aha, ja dat klopt. Ik herinner me in ieder geval dat CC cleaner me vroeg of ik een backup wilde maken van me register voordat ik een register scan uitvoerde.

ekiem
door ekiem - May 20, 2015 om 16:39
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ook hier géén problemen of klachten. Ik maak er gemiddeld ééns per week gebruik van en gebruik de cleaner alweer heel wat jaren.

Ekiem

gompy2
door gompy2 - May 20, 2015 om 16:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Crewmember je sleept er van allerhande zaken bij die zijdelings iets met het topic Ccleaner te maken heeft, of totaal helemaal niets, en alleen maar meer bewijst dat je van het programma Ccleaner totaal geen kaas gegeten hebt.
Maar dat zijn er wel meer die zo nodig een mening willen geven en het programma niet kennen of amper gebruikt hebben of de werking er van nauwelijks begrijpen.
Verdiep je eens goed in de materie, doe het langdurig en we gaan eens echt de discussie aan over het gebruik en nut en de mogelijkheden van Cclearer, tot dan is het zinloos heen en weer schrijven en tijdverspilling.
Nogmaals, als men Ccleaner installeert zoals het zichzelf wil installeren en men veranderd niets, kunnen er geen verkeerde dingen gebeuren.

=ltmvz schreef op woensdag 20 mei 2015, 16:23:
=gompy2 schreef op woensdag 20 mei 2015, 14:46:
...Wat ltmvz beweert is onzin en meer niet...

Graag gedaan!

Ach, een d moest een t zijn? Beetje boel zielig?

Als jij dingen beweert die onzin dan benoem ik dat, het is namelijk ten enenmale onmogelijk dat Ccleaner zorgt dat jij geen cookies meer weg kunt halen, het kan wel zorgen bij bepaalde instellingen in het programma dat het zelf geen cookies weg haalt.

ltmvz
door ltmvz - May 20, 2015 om 17:02
949 Antwoorden / 18 Vragen

@gompy2,

Op het CCleaner-forum bleek ik in elk geval niet de enige te zijn met het beschreven probleem, maar ik geef u graag gelijk.

gompy2
door gompy2 - May 21, 2015 om 12:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 12:16][quote=gerboe schreef op woensdag 20 mei 2015, 11:56][quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 11:10]CC cleaner is nog redelijk betrouwbaar. Blijf alleen weg van de register clean functie, dat is vragen om problemen.

Nog nooit problemen mee gehad.

Mooi voor jou. Maar dat het voor jou geen problemen geeft zegt natuurlijk helemaal niks over de kwaliteit van het programma.
Om de kwaliteit van een programma te kunnen beoordelen moet je het zelf gebruiken of gebruikt hebben.
Dán moet je nog kunnen aangeven wáárom het niet goed is, en als het niet goed werkt, hoe is het geïnstalleerd en wat het beschadigd enz enz.
Van al deze dingen kun je niet over meepraten, en derhalve is jouw oordeel van geen enkele waarde en roeptoetert je oordelen na die je mogelijk ooit eens ergens gelezen hebt.
Als je nou over iets geen ervaring hebt, en dat heb je dus duidelijk niet, onthou je dan van commentaar, je maakt je zelf dan belachelijk.
Miljoenen en miljoenen, inclusief bedrijven gebruiken dit programma, Google, daar wordt je wijs van!

@ julesvermeire81

Als jij het programma Ccleaner zichzelf laat installeren zoals het zichzelf doet, kan er niets gebeuren.
Ik gebruik het dagelijks, al vele vele jaren lang, en na een dag surfen laat ik een schoonmaakbeurt doen en laat het register opruimen na installatie's gedaan te hebben.

f.weele
door f.weele - May 21, 2015 om 12:49
1085 Antwoorden / 27 Vragen

lees het volgende stukje van HowToGeek eens (is in het engels) klik hier

m.vr.gr.

peter
door peter - May 22, 2015 om 12:33
33 Antwoorden / 0 Vragen

Slimcleaner doet veel meer en is uitgebreider,heeft voor mij de voorkeur.
www.slimcleaner.com

raydep
door raydep - May 22, 2015 om 12:46
100 Antwoorden / 1 Vragen

Nooit cleaners etc gebruiken tenzij je precies weet wat je doet (maar dan heb je die rotzooi natuurlijk niet nodig)

jp
door jpls - May 22, 2015 om 12:50
9 Antwoorden / 1 Vragen

Niet gebruiken, ik heb het zelf gebruikt en in het begin lijkt het (hoewel niet meet- of merkbaar), dat het helpt. Echter na verloop van tijd kwamen er steeds meer storingen met als gevolg dat ik na een jaar Windows opnieuw heb moeten installeren. Los daarvan is het in Windows 8.1 helemaal niet nodig. Dit geld overigens niet alleen voor dit programma maar voor elk programma wat vergelijkbaar is. Ook geven ze vaak bij een gratis scan allerlei problemen aan die in werkelijkheid niet bestaan. Om deze zogenaamde problemen op te lossen moet je het dan kopen met bovenstaande als gevolg. Niet doen dus.

edrick3
door edrick3 - May 22, 2015 om 12:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jpls,

..... Ook geven ze vaak bij een gratis scan allerlei problemen aan die in werkelijkheid niet bestaan. Om deze zogenaamde problemen op te lossen moet je het dan kopen met bovenstaande als gevolg. Niet doen dus......
Het gaat hier over CCleaner en niet over progjes om malware te verwijderen!

simon55
door simon55 - May 22, 2015 om 13:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

niet te verwarren met cc cleaner die je bij adobe mee krijgt want die is waardeloos cc claenar downloaden vanaf piriform.com

jantom
door jantom - May 22, 2015 om 15:11
377 Antwoorden / 0 Vragen

Veel reacties.

Mijn ervaring met CCleaner is alleen maar positief.

Desondank heb ik 2 jaar geleden TuneUpUtilities voor 3 computers gekocht... dat was een ramp.
Dat kostte me niet alleen geld maar het register werkte ook niet meer goed (na schoonmaken). Sommige programma's werkten gewoon niet meer.

Met CCleaner is me dat nooit overkomen. En het is gratis en ook veilig.

wimmi20
door wimmi20 - May 22, 2015 om 19:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een aardige door mij gebruikte schoonmaker is clean master.
Hierboven wordt privazer genoemd.
Dat heb ik een paar dagen geleden binnengehaald.
Ik kon gelijk mijn laptop kaalmaken en opnieuw installeren.
Er zat een browserkaper in en nog meer narigheid.
De browserkaper had zich overal in genesteld.
Gelukkig heb ik een aparte laptop voor het internet met weinig progs er op.
Dus voor wie privazer heeft geinstalleerd : kijk maar eens goed in je zoekbalk of je nog dezelfde zoekmachine hebt.
En wat die cookies betreft : een andere gebruiker kan precies zien waar jij allemaal
bent geweest, ondeugt

pk49
door pk49 - May 22, 2015 om 21:31
243 Antwoorden / 2 Vragen

zoals ook andere gebruikers constateren moet je uitkijken met CC en goed de funkties aanvinken die je schoongemaakt wilt hebben.Bij mij verdwenen er videobetanden van een video editing programma Pinnacle en onderdelen van het register.Voor de rest maakt het goed schoon.Maar als beste schoonmaakprogramma die je komputer perfect biijhoudt,fouten elimineert en de harddisk in goede konditie houdt gaat mijn voorkeur uit naar Tune-up.Het staat hier op alle computers in huis en nooit vastlopers of iets dergelijks gehad,bovendien wordt het in de buitenlandse bladen als erg goed gekwalificeerd.Ik gebruik het tot volle tevredenheid al zo'n 5 jaren en heb nog nooit een probleem mee gehad.

jantom
door jantom - May 22, 2015 om 21:47
377 Antwoorden / 0 Vragen

@pk49

Als je mijn reactie leest en vooral die van de meeste anderen is er reden aan te nemen dat CCleaner erg goed werkt.
Je zet mensen op een verkeerd spoor. CCleaner gooit geen videobestanden weg. Als er wat is verdwenen (dat kan) is daar een andere oorzaak voor aan te wijzen.

gompy2
door gompy2 - May 23, 2015 om 08:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor degene die niet weet wat Ccleaner nu eigenlijk doet, een omschrijving:
Quote:

CCleaner is een freeware-programma gemaakt door Piriform om computers te onderhouden die werken onder Windows en OS X. Het programma probeert het systeem "schoon" te maken door het opsporen en verwijderen van overbodige, ongebruikte of ongeldige bestanden. Sinds 2013 biedt Piriform ook een versie van de CCleaner-software aan die speciaal ontwikkeld is voor op Android gebaseerde smartphones en tablets.

CCleaner kan programma's, (systeem)herstelpunten (aangemaakt - ten behoeve van - Windows Systeemherstel), tijdelijke bestanden en incorrecte registersleutels verwijderen. Verder is er ook een functie om programma's uit te schakelen die starten bij het opstarten van Windows. Ook is er een signaleringsoptie voor dubbele bestanden beschikbaar. Men kan vrije ruimte wissen door deze te overschrijven met betekenisloze data. Daardoor verdwijnen gegevens definitief welke niet fysiek door het standaardproces van verwijderen weggehaald worden.

Het programma kan tijdelijke bestanden van ondersteunde programma's verwijderen. Enkele programma's die ondersteund worden zijn:
7-Zip
Microsoft Office
µTorrent
Sun Java
Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Photoshop
Firefox
Opera
Google Chrome
OpenOffice.org
Flash Player
Windows Internet Explorer
Windows Live Messenger
WinRAR
WinZip
Windows Explorer
De plug-in CCEnhancer voegt nog meer dan 2000 programma's toe.

Het programma kan Windows opschonen door middel van deze selectie:
Tijdelijke internetbestanden
Cookies
Geschiedenis
AutoAanvullen-geschiedenis
Recent getypte URL's
Prullenbak
Klembord
Logbestanden
Rechtermuismenu van Windows Verkenner

Ook kan het register worden opgeschoond. Hierbij kan door de gebruiker een selectie worden gemaakt uit volgende mogelijkheden:
Ontbrekende gedeelde DLL-bestanden
Niet gebruikte bestandsextensies
Problemen met ActiveX en bestandsklasse
Type bibliotheken
Applicaties
Lettertypes
Applicatiepaden
Helpbestanden
Installatieprogramma
Verouderde software
Uitvoeren tijdens opstarten
Volgorde iconen Startmenu
MUI-cache

Bron: Wiki.

Ik schreef dat ik zelf het programma dagelijks gebruik en dan met name vanwege de "tracking cookies" en andere vervelende cookies die je surfgedrag in de gaten houden.
Voor degene die er meer over wil weten wat het doel is van tracking cookies kunnen het zelf lezen.
Er schreven er een aantal dat het onzin is om Ccleaner dagelijks te gebruiken, die weten niet wat tracking cookies doen, die weten ook meestal helemaal niets van het programma Ccleaner..
Quote:

Wat is Retargeting?

Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden.

Retargeting, Behavioral targeting, Interest based targeting

Met behavioral targeting en interest based targeting worden de interesses van bezoekers geïnventariseerd aan de hand van het surfgedrag op een netwerk of website. Op basis van de bepaalde interesses worden vervolgens passende advertenties getoond. Inmiddels komen we ook advertenties tegen op het Google inhoudsnetwerk die zijn gekoppeld aan een zoekopdracht in de zoekmachine van Google.

Klik-> Wat is Retargeting?

ho
door hopetobehelping - May 23, 2015 om 08:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste julesvermeire81,

net als vele anderen gebruik ik CCleaner al jaren zonder problemen.
Ook met het opschonen van het register heb ik nog nooit problemen ondervonden.

diumenge
door diumenge - May 23, 2015 om 08:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat maakt het nu uit of je willekeurige advertenties of specifiek op jou gerichte advertenties te zien krijgt?

Cookies
door Cookies - May 23, 2015 om 08:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tracking cookies staan er toch meteen weer op zodra je het web weer op gaat. Wat helpt het dan om 1x per dag die cookies te verwijderen? Volgens mij helemaal niks.

Trouwens alles wat CCleaner doet, kun je ook zelf doen.

Em
door Emmap - May 23, 2015 om 09:28
162 Antwoorden / 8 Vragen

De consumentenbond (CB) heeft in de digitaalgids nr 3 2015, mei/juni, schoonmaaksoftware getest. In het artikel staan ook handige weetjes en tips als je niet zo thuis bent in deze materie.
Bij de CB kwam het gratis Privazer er goed uit, we hebben het inmiddels naar tevredenheid gebruikt - opstarten gaat nu sneller (ja, echt, we hebben het getimed, van 1 minuut 40 seconden naar 1 minuut 10 seconden) en dat is prettig.

Tot voor kort gebruikten we het gratis CCleaner, dat werkte ook naar tevredenheid, maar Privazer doet absoluut meer / beter en heeft al onze computers, ook de laptops, sneller gemaakt. Wij zijn nu dus overgestapt naar Privazer (dat we eerder niet kenden, nooit van gehoord tot aan het art. van de CB).

Er zullen wel meer goede ervaringen zijn met andere programma's, maar dit is onze ervaring.

Veel succes!

julesvermeire81
door julesvermeire81 - May 23, 2015 om 09:30
39 Antwoorden / 4 Vragen

Over het daadwerkelijke nut er van kun je misschien twijfelen, maar kan het echt negatieve gevolgen hebben voor je PC?

sjjoppy
door sjjoppy - May 23, 2015 om 09:38
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf heb ik na jaren gebruik van Ccleaner geen negatieve gevolgen ondervonden.

edrick3
door edrick3 - May 23, 2015 om 14:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=julesvermeire81 schreef op zaterdag 23 mei 2015, 09:30]Over het daadwerkelijke nut er van kun je misschien twijfelen, maar kan het echt negatieve gevolgen hebben voor je PC?

Nee, niet naar mijn idee.

frits
door frits - May 23, 2015 om 21:13
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 20 mei 2015, 11:10]Ik ben niet zo voor dit soort programma's.
Soms zetten ze dingen uit of verwijderen ze dingen die niet de bedoeling zijn.

CC cleaner is nog redelijk betrouwbaar. Blijf alleen weg van de register clean functie, dat is vragen om problemen.

Ik gebruik het al sinds het bestaat en juist de register cleaner werkt perfect de en het verwijderen van de
overtollige systeem herstel punten ook zo ook het uitschakelen van opstart programma's. Het is vaak een instellings fout als er iets mis zou gaan, heb dit echter nooit meegemaakt.Dus kwestie van instellen.

gompy2
door gompy2 - May 23, 2015 om 23:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=julesvermeire81 schreef op zaterdag 23 mei 2015, 09:30]Over het daadwerkelijke nut er van kun je misschien twijfelen, maar kan het echt negatieve gevolgen hebben voor je PC?
Als men het installeert zoals het zichzelf wil installeren, en als men, indien men geen kennis van zaken heeft, van de parameters af blijft en niks veranderd, heeft het geen negatieve gevolgen.
Beweringen in forums dat door het gebruik van Ccleaner er geen cookies meer weg gehaald kunnen worden, of dat de kanariepiet ineens niet meer wil fluiten en meer van dat soort zaken, is onzin.
Dat schrijf ik, ik gebruik het zelf sinds 2005, maar ik ben dus pro Ccleaner

Laten we er op hopen dat je een beetje gezond verstand hebt.

Het volgende.
Denk je, dat als het programma kwaad zou kunnen als het wordt gebruikt zoals het geïnstalleerd wordt, het dan niet allang wereldwijd afgebrand zou zijn geweest door mensen met kennis van zaken?
De eerste uitgave was op 23 september 2003 en je kunt met Google zelf zoeken hoeveel awards dit programma al gekregen heeft.
Het wordt gebruikt in 195 landen, door miljoenen bedrijven, en meer als 1 miljard keer geïnstalleerd, oftewel op 25% van alle PC over de hele wereld ( alle informatie te vinden met Google, ons aller grootste vriend)
Op die informatie moet je varen als je echt wilt weten of het gebruik van Ccleaner kwaad kan, en voor de rest is en blijft het jouw feestje...

crewmember
door crewmember - May 25, 2015 om 20:40
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben niet zo voor dit soort programma's.
Soms zetten ze dingen uit of verwijderen ze dingen die niet de bedoeling zijn.

CC cleaner is nog redelijk betrouwbaar. Blijf alleen weg van de register clean functie, dat is vragen om problemen.

julesvermeire81
door julesvermeire81 - May 25, 2015 om 20:41
39 Antwoorden / 4 Vragen

De meeste reacties zijn toch positief inderdaad, ik heb er zelf ook nooit problemen mee gehad, maar werd dus een beetje ongerust door het eerder genoemde artikel. Inmiddels gebruik ik het weer wat meer haha :)

jantom
door jantom - May 25, 2015 om 20:55
377 Antwoorden / 0 Vragen

goede eindconclusie (???)

gamy
door gamy - May 25, 2015 om 21:32
13 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vertrouw dit programma wel, regelmatig te gebruiken zeker om 2 weken of zelfs 1 maand. Nog nooit problemen gehad.

crewmember
door crewmember - May 26, 2015 om 10:27
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frits schreef op zaterdag 23 mei 2015, 21:13]
Ik gebruik het al sinds het bestaat en juist de register cleaner werkt perfect

Hoe weet je dat het perfect werkt? De snelheidswinst is onmerkbaar ofwel niet bestaand.
Maar je neemt wel een risico door het te draaien.

fr
door frankve - May 26, 2015 om 10:59
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik het programma ook al een jaar of 10, nooit een probleem mee gehad.

Met name gebruik ik het voor de register-cleaning. Daarmee worden de resten van gedeïnstalleerde programma's goed verwijderd, niet-bestaande links e.d. verwijderd waardoor je pc snel blijft (of in ieder geval niet nodeloos vertraagd).

Overigens sla ik de registerwijzigingen altijd op. Het programma vraagt daar zelf om - en zet het op een herkenbare plek neer.
Als je dan (onbedoeld) toch een probleem met je computer krijgt (wat mij dus nog niet overkomen is) kan je door eenvoudig het backupbestandje te dubbelklikken de registerwijzigingen weer ongedaan maken.

ma
door marcmons - May 27, 2015 om 16:09
25 Antwoorden / 0 Vragen

CCleaner van Piroform bestaat al jarenlang en wordt ook al jarenlang op verschillende besturingssystemen vanaf Windows XP en nu ook op Android gebruikt. Als CCleaner zovéél klachten, problemen en schade zou veroorzaken, dan stond het internet (forums) ook vol van de klachten van de "echte" experts. Indien dat zo was had CCleaner allang geen bestaansrecht meer en was het geëlimineerd. Dat is totaal niet het geval. Ook ik gebruik CCleaner al jarenlang zonder problemen. Ik trek me daarom totaal niets aan van die zogenaamde computerexperts hier die allerlei onzin uitkramen. Als je CCleaner origineel download van de website van Piroform en zonder aanpassingen en gepruts installeert, kan er welhaast niets fout gaan. Gebruik het normaal (bijv 1x per week) en zoals met alles niet overdrijven (PS: werkzaam vanaf 1982 in de IT).

gompy2
door gompy2 - May 28, 2015 om 17:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=julesvermeire81 schreef op woensdag 20 mei 2015, 10:40]Gebruiken meer mensen hier CCleaner? Ik deed dit altijd, totdat ik ergens las dat het eigenlijk helemaal niet bevorderend is voor je laptop, maar ik begreep eigenlijk niet helemaal waarom... Weet iemand waarom ik dit wel/niet zou moeten gebruiken?
Als je het gaat downloaden, haal het dan op vanaf onderstaande link en kies voor de
CCleaner - Slim, Basic installer versie, daar zit geen adware in.
Normale installatie's vragen of je er iets bij geïnstalleerd wilt hebben, ik meen Google Chrome of zo, dat kun je dus ook wel uitvinken maar deze is gewoon basic.
Je kunt ook nog voor een portable versie gaan, maar dat is aan je zelf.

Klik hier-> Ccleaner-Slim

crewmember
door crewmember - May 28, 2015 om 17:45
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 20 mei 2015, 12:29]
Om de kwaliteit van een programma te kunnen beoordelen moet je het zelf gebruiken of gebruikt hebben.
Dán moet je nog kunnen aangeven wáárom het niet goed is, en als het niet goed werkt, hoe is het geïnstalleerd en wat het beschadigd enz enz.
Van al deze dingen kun je niet over meepraten, en derhalve is jouw oordeel van geen enkele waarde en roeptoetert je oordelen na die je mogelijk ooit eens ergens gelezen hebt.
Als je nou over iets geen ervaring hebt, en dat heb je dus duidelijk niet, onthou je dan van commentaar, je maakt je zelf dan belachelijk.
Miljoenen en miljoenen, inclusief bedrijven gebruiken dit programma, Google, daar wordt je wijs van!

CC cleaner heb ik tot 2 jaar geleden zelf ook veelvuldig gebruikt.De registry cleaner ook. Ik heb hier zelf nog nooit problemen mee gehad, maar wel zat problemen veroorzaakt zien worden door dit soort programma's . En ik ben niet de enige:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/34403-63-ccleaner-worthy
Het is altijd een beetje gemixte reacties over dit soort programma's.

Verder heeft Linusstechtips het er vaak niet heel positief over. En heeft heb ik meer dan eens problemen opgelost veroorzaakt door allerhande registry cleaners op: Reddit/R/PCmasterrace en Facepunchstudios, hardwareandsoftware sectie.
Hierbij wordt bijvoorbeeld de registry key die verwijst naar de savegame locatie van een spel verwijderd omdat de HDD waar ze op staan op slaapstand is gegaan. Een slechte registry cleaner ziet dan een niet bestaande link, verwijderd de key en zorgt er zo dus voor dat je spel de savegames niet meer ziet en je overnieuw kan beginnen.
CC cleaner maakt gelukkig automatisch een backup van het register voordat ze hem "schoonmaken" maar zeker niet alle registry cleaners doen dit.

Ik vertrouw CC cleaner meer dan de meeste andere register programma's. Maar ze hebben nog steeds een tutorial over het terugzetten van je registry als het fout gaat op hun eigen site staan. Dus ze zijn blijkbaar ook niet perfect.
https://www.piriform.com/docs/ccleaner/troubleshooting/problems-after-you-have-run-ccleaner

Daarbij genomen dat de snelheidswinst die de registry cleaner kan bewerkstelligen nihil tot niet bestaand is. Is het naar mijn menig gewoon beter dit niet te gebruiken. Net als vrijwel alle andere "cleanup" programma's. Deze zijn in windows 7-8 echt niet meer nodig.
De laatste link die julesvermeire81 postte onderbouwt dit.

Als je weet waar de delete cookies en delete tempporary files knoppen in je browser zitten, kan je zonder zón programma en zonder risico hetzelfde doen.

crewmember
door crewmember - May 28, 2015 om 17:45
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 20 mei 2015, 14:46]
Hij heeft er de ballen verstand van.

Lees hier het stukje over de cleantools is. Dit is namelijk exact wat ik bedoel en zelf ervaren heb.
https://www.schoonepc.nl/brief/schoonepc_nieuwsbrief_64.pdf

Cleantools zijn gewoon niet meer zo nuttig in het windows 7 en 8 tijdperk. Soms werken ze zelfs tegen. Zoals eerder gemeld met de register problemen.

Een ander mooi voorbeeld is dat je internet trager wordt als je elke dag je cache wist. Op deze site download je browser bijvoorbeeld het Kassa logo en jouw avatar in het Cache. Zodat als je weer naar deze site komt je hem niet nog eens hoeft te downloaden.
Als je elke dag je cache wist moet je dus elke dag weer opnieuw het kassa logo etc downloaden. Hierdoor ben je dus minder snel op de site.

savagemick
door savagemick - May 28, 2015 om 17:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik dit programma al jaren zonder enig probleem. Er zijn wel een aantal zaken om rekening mee te houden:
- Vink tijdens de installatie uit dat het programma een searchbar installeert en je standaard zoekmachine aanpast (ask.com)
- Het wissen van cookies zorgt er voor dat ook cookies tbv automatisch inloggen op websites worden gewist. Intelligent cookie scan verbeterd dit, maar werkt niet altijd.
- Wanneer je de registry cleaner gebruikt, maak dan altijd een backup (wordt door CC om gevraagd) om de actie eventueel ongedaan te kunnen maken. Ik heb het nog nooit nodig gehad, maar voorkomen is beter...
- Gebruik het programma sporadisch. Het is niet nodig het elke dag te gebruiken en zoals hiervoor al is opgemerkt, het wissen van je internetcache is nadelig voor het snel laden van sites die je regelmatig bezoekt.
Happy cleaning!