hans515
door hans515 Feb 21, 2015 om 14:56
Computers & telefonie

CD met FOTO's niet te openen...........

Ik heb CD's 700 MB, in 2005 gebrand met vele foto's en kan ze nu, met inmiddels andere computers met Windows 7 én Windows 8 niet openen. Map is leeg, wordt aangegeven, terwijl er onder eigenschappen van het DVD station toch duidelijk staat, dat er ruim 350 MB gebruikt is.

6718 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hans515,

Ze zijn ook niet te zien op je cd/dvd-speler op de tv?

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 15:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En als je deze stappen volgt?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 21, 2015 om 15:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer eens of je er een image van kunt maken, met bijvoorbeeld Alcohol 52%.

Is gratis, enkel vergeet niet om de toolbaar niet te installeren.

hans515
door hans515 - Feb 21, 2015 om 15:42
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 15:09]Hallo hans515,

Ze zijn ook niet te zien op je cd/dvd-speler op de tv?

Hallo Edrick3, Neen ik kan ze ook niet via mijn Philips DVD recorder afdraaien. Unknown geeft het venster dan..........
Maar je tweede advies zal ik nu uitproberen.
Gr. Hans.

hans515
door hans515 - Feb 21, 2015 om 16:28
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 15:37]En als je deze stappen volgt?

Nou het lukt niet, als ik het DVD station open, dan kom ik niet verder. ' Verkenner ' is er niet en als ik dan openen aanklik geeft hij na enige tijd: lege map.
Heb geen idee hoe verder? Ik zal nu Alcohol 52% van Lekkerisdat eens proberen,naast mijn glaasje wijn, met wat minder alcohol.......Ha,ha.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hans515,

Wat een vervelend gedoe allemaal.
Waarmee zijn die foto's gebrand? Weet je dat nog?
Je zou ook IsoBuster eens kunnen proberen: baat het niet dan schaadt het niet.
Klik hier.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2015 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ben bang dat die CD verteerd is na zo'n 10 jaar.

hans515
door hans515 - Feb 21, 2015 om 16:56
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 16:38]Hallo hans515,

Wat een vervelend gedoe allemaal.
Waarmee zijn die foto's gebrand? Weet je dat nog?
Je zou ook IsoBuster eens kunnen proberen: baat het niet dan schaadt het niet.
Klik hier.

Ik zal het een en ander nog eens uitproberen, maar heb er toch een zwaar hoofd in.
Ik vind het al vreemd, dat ik de bestanden op de CD helemaal niet te zien krijg, zowel op de Windows 7 als de 8 versie.
Indertijd gebrand met Windows 2000 of XP ? Ben niet zeker, sorry!
Groeten, Hans.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hans515,

Je kunt ook nog eens hier kijken, maar als IsoBuster niet helpt ben ik bang dat ook de 2 andere genoemde progjes je niet van dienst kunnen zijn, maar nooit geschoten is altijd mis.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Feb 21, 2015 om 17:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat wat diumenge schreef eens best van invloed zou kunnen zijn.
Hopelijk zijn ze nog niet verrot maar voor jouw apparaat misschien niet meer uit te lezen.
Je kunt eens proberen om je CD's mee naar vrienden of kennissen met een computer + CD/DVD-brander/speler te slepen en daar uit te laten lezen, en hopen dat er een apparaat tussen zit met een iets sterker lasertje dan je eigen apparaat.

Toch hoeft het na 10 jaar per definitie niet zo te zijn dat een gebrande CD niet meer te lezen is, ik heb er nog genoeg die nog ouder zijn, alleen goed opletten wie de fabrikant is.
Maar dit is weer een ander onderwerp.. ;-)

gompy2
door gompy2 - Feb 21, 2015 om 17:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Leesoppervlakte van de CD's wel goed schoonmaken met een zachte doek

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... anders veeg je de data er af! .... ;-)

gompy2
door gompy2 - Feb 21, 2015 om 17:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 17:37]..... anders veeg je de data er af! .... ;-)
Nou nee, maar als CD's slechter worden omdat de kwaliteit van het aluminium substraat achteruit gaat ( mogelijke CD-Rot), plus dat de oppervlakte vettig of vies is, en men zou een harde doek pakken, is de kans op krasjes groter, en is de kans op goed uitlezen weer minder...

[En zo leer je nog eens wat op een Zaterdag, toch? ;-)) ]

reflecs
door reflecs - Feb 21, 2015 om 18:01
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Een beetje vergezocht waarschijnlijk, kwam dit tegen in een onderwerp dat eigenlijk over lege mappen verwijderen gaat :)
http://computertotaal.nl/forumarchief/7-os-windows/177694-lege-map-is-niet-te-verwijderen
Bij mij hielp de volgende tip uit computer totaal van april 2007!
Aangezien ik deze mappen liet controleren door Photoshop elements, was ik geen eigenaar meer.
Door mezelf weer als eigenaar aan te wijzen, kan ik de mappen weer opnenen en blijken alle bestanden ook nog gewoon te bestaan!

Heeft u "verborgen bestanden weergeven" ingeschakeld?

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2015 om 18:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook eens de verschillende tips op deze klik hier site door, en lees ook eens klik hier, en klik hier. Informatie over schijfcontrole cd/dvd kunt u klik hier lezen.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 22, 2015 om 11:27
7186 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Hans515,
U zou nog eens met rechts klikken kunnen proberen en dan openen.
Vr.gr.

pi
door pieterwolters - Feb 22, 2015 om 11:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor merk CD-R is het?

door 1953 - Feb 22, 2015 om 12:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 15:37]En als je deze stappen volgt?

Ook dank voor de verwijzing in dezen.

door 1953 - Feb 22, 2015 om 12:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 16:38]Hallo hans515,

Wat een vervelend gedoe allemaal.
Waarmee zijn die foto's gebrand? Weet je dat nog?
Je zou ook IsoBuster eens kunnen proberen: baat het niet dan schaadt het niet.
Klik hier.

In 2005!

gompy2
door gompy2 - Feb 22, 2015 om 12:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 22 feb 2015, 11:57]Wat voor merk CD-R is het?
Ik denk dat merk niet veel zegt pieterwolters.

Onze nationale trots Philips levert ook CD-R's met het plakkertje "Philips"er op.
Gaat men verder op onderzoek uit dan blijkt dat Philips zijn schijfjes óók laat bakken bij de fabrikant MOSER BAER INDIA LTD?..
Slechter kun je niet treffen, maar de prijs die Philips daar moet of heeft moeten betalen zal navenant zijn geweest.
En zo zijn er veel meer "merken" die die politiek bedrijven, maar uiteraard niet allemaal.
Er zijn er ook die consequent de beste kwaliteit willen leveren en de blanc's bij de beste fabrikanten blijven bestellen.

Merk zegt dus echt helemaal niets, met het achterhalen van de fabrikant kom je meer te weten.
Dat achterhalen van wie de fabrikant is kun je met een tooltje doen.

Klik hier-> CD-DVD Identifying Utilities

Klik-> CD-R Quality

door 1953 - Feb 22, 2015 om 12:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 21 feb 2015, 16:45]Ben bang dat die CD verteerd is na zo'n 10 jaar.

Kan het nog een CD aan? Tegenwoordig is het nog DVD of BRD wat de klokt slaat.

hans515
door hans515 - Feb 22, 2015 om 14:07
250 Antwoorden / 117 Vragen

Hallo allen die gereageerd hebben,
Ik denk nu te weten, waarom de genoemde CD niet af te spelen is. Hij is van het merk Intenso 80 minuten 700 MB en goudkleurig. Ik heb er een paar van die geen van allen beeld geven.
Daarnaast heb ik er ook wat van het merk Tevion, ook 80 min. 700 MB en die werken geheel na behoren en hebben een goede weergave. Ze zijn allen van 2005/ '06.
Dus ik neem aan dat die van Intenso de tand des tijds niet hebben kunnen weerstaan????
Eigenlijk wel vreemd, maar ja wat doe je er aan ??
Allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Mocht er toch nog iemand zijn met DE OPLOSSING in deze, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Groeten uit een grijze Achterhoek, Hans.

edrick3
door edrick3 - Feb 22, 2015 om 15:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hans515,

1. Heb je IsoBuster geprobeerd?
2. Advies van gompy2 opvolgen en in andere speler/computer proberen.

Suc6

reflecs
door reflecs - Feb 22, 2015 om 17:19
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@hans515,
U schrijft:
...Ik denk nu te weten, waarom de genoemde CD niet af te spelen is. Hij is van het merk Intenso 80 minuten 700 MB en goudkleurig...
Bedoelt u dat de onderkant van de CD goudkleurig is?
Er is ook een Lightscribe-cd van dat merk waarvan de bovenkant zilverkleurig is.
http://www.luxdisc.com/intenso-voll-bedruckbar-st%C3%BCck-cakebox-p-6176.html.

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2015 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zou nog speciale software kunnen proberen om wat bestanden, vermoedelijk niet alles, te redden. CD check (klik) zou z'n werk goed doen. Ik heb de software zelf niet geprobeerd.

gompy2
door gompy2 - Feb 22, 2015 om 17:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 22 feb 2015, 17:30]Je zou nog speciale software kunnen proberen om wat bestanden, vermoedelijk niet alles, te redden. CD check (klik) zou z'n werk goed doen. Ik heb de software zelf niet geprobeerd.
Ik ken dat tooltje wel.
Er is ook een portable versie te downloaden, die kan TS eventueel meenemen naar iemand anders als het terughalen van data op de eigen installatie niet lukt, en daar proberen.

pi
door pieterwolters - Feb 22, 2015 om 19:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 22 feb 2015, 12:27][quote=pieterwolters schreef op zondag 22 feb 2015, 11:57]Wat voor merk CD-R is het?
Ik denk dat merk niet veel zegt pieterwolters.

Onze nationale trots Philips levert ook CD-R's met het plakkertje "Philips"er op.
Gaat men verder op onderzoek uit dan blijkt dat Philips zijn schijfjes óók laat bakken bij de fabrikant MOSER BAER INDIA LTD?..
Slechter kun je niet treffen, maar de prijs die Philips daar moet of heeft moeten betalen zal navenant zijn geweest.
En zo zijn er veel meer "merken" die die politiek bedrijven, maar uiteraard niet allemaal.
Er zijn er ook die consequent de beste kwaliteit willen leveren en de blanc's bij de beste fabrikanten blijven bestellen.

Merk zegt dus echt helemaal niets, met het achterhalen van de fabrikant kom je meer te weten.
Dat achterhalen van wie de fabrikant is kun je met een tooltje doen.

Klik hier-> CD-DVD Identifying Utilities

Klik-> CD-R Quality

Het kan toch wel iets zeggen. Als het een merk is waarvan bekend is dat het na 10 jaar onleesbaar wordt kan dat de reden zijn. Als er van dat merk niet van dat soort berichten bekend zijn moet je de oorzaak wellicht elders zoeken.

Achterhalen van de fabrikant lijkt me overkill in dit geval. Het gaat niet om staatsgeheimen die teruggehaald moeten worden.

Belangrijkste conclusie is ook nu weer: 1 backup is geen backup en backups moet je regelmatig controleren. Dan reduceer je de kans op verloren data.

gompy2
door gompy2 - Feb 22, 2015 om 20:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Achterhalen van een merk heeft geen enkele nut, men kan er niets mee.
Ik reageerde op jouw vraag wat het merk was, omdat die kennis in de meeste gevallen geen enkele zin heeft.
Ik haalde als voorbeeld Philips aan.
Philips bakt zelf geen CD-R of DVD blanc's, die laat ze bakken.
Ik gaf als klik-link dit aan -> CD-R Quality
Daar zie je dat bijvoorbeeld Philips zijn CD-R's in die lijst wel bij 3 verschillende bakkers heeft laten bakken, en dan is de lijst nog helemaal niet volledig, er zijn lijsten die nog veel vollediger zijn, en waar men kan zien dat het merk "Philips" zijn blanc's wel bij 8 verschillende fabrikanten laat bakken, of heeft laten bakken, bij degene die op dat moment het goedkoopste is.
Daarom is de naam van een plakkertje, de naam van een "merk" niet altijd relevant.
Uiteraard zijn er "merken" die zonder meer wel kwaliteit leveren en altijd geleverd hebben, maar daar is de prijs van een batch CD-R's wel even anders.
Ook zijn er merken blanc's die door een fabrikant van dezelfde naam zijn gebakken, die zullen ook een constante kwaliteit leveren.

Fabrikant van het "merk" Intenso wat TS schreef is Lead Data Inc.
Goedkope baksels.

Tevion, die TS ook noemde, zijn of waren van de Aldi.
Fabrikant AMS Technology Inc.

Daarvan weet men nu, omdat TS ze al net zo lang heeft liggen als die andere inferieure Intenso, dat de door die fabrikant gebruikte dye van een betere kwaliteit is/was als de CD-R's die nu niet meer uit te lezen zijn.
En met die kennis kan men ook helemaal niets mee.
Met al die kennis kan men alleen met zekerheid zeggen dat de naam van een merk in veel gevallen totaal niets zegt.

Back-ups maken.
Ik gebruik een vijftal Cloud-servers, waaronder die van Google, die zal voorlopig ook niet verdwijnen als miljardenbedrijf verwacht ik, en een externe HDD.
Maar in de tijd waarin TS zijn CD's heeft gebrand, zo'n 10 jaar geleden, waren er geen cloud-servers en was een externe HDD ook een redelijke dure aangelegenheid, en was het zelf branden van CD's het meest gebruikelijke, en het goedkoopst, maar dat soort mediums verdwijnt ook steeds meer en meer.

gompy2
door gompy2 - Feb 25, 2015 om 18:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hans515 schreef op zondag 22 feb 2015, 14:07]
Mocht er toch nog iemand zijn met DE OPLOSSING in deze, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Groeten uit een grijze Achterhoek, Hans.
Hans neem die dingen eens mee naar iemand anders met een CD/DVD speler in de computer en laat ze daar eens uitlezen..
Ik zal je uitleggen waarom, en het kost je verders niets.

Ik schreef al eerder dat:

[u]Je kunt eens proberen om je CD's mee naar vrienden of kennissen met een computer + CD/DVD-brander/speler te slepen en daar uit te laten lezen, en hopen dat er een apparaat tussen zit met een iets sterker lasertje dan je eigen apparaat.
[/u]
Niet alleen dat een lasertje in een andere apparaat wellicht een ietsje krachtiger zou kunnen zijn, maar ook dat de lensjes in jouw eigen apparaat een ietsje smerig zou kunnen zijn waardoor er bij zelfgebrande CD-R"s, waarbij het reflecterend vermogen van het substraat al wat minder is geworden, het uitlezen met wat smerige lensjes in een speler al helemaal niet meer gaat lukken.
Daarom, neem ze eens mee naar een ander, probeer de daar uit te laten lezen, en wie weet heb je mazzel.

Groeten uit een zonovergoten westen des lands...