Gerdina80
door Gerdina80 Nov 16, 2011 om 19:47
Auto & vervoer

Certificaat snorfiets

goedenavond, vandaag hoorde ik dat er voor een snorfiets een certificaat moet zijn.
tenzij je een rijbewijs hebt. Ik rij al jaren(ik ben 70 jaar) op een snorfiets en heb geen rijbewijs. Moet ik dat nu ook halen??
groetend

4042 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 19:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gerdina12,

Rijbewijs AM

Iedereen die zestien jaar of ouder is en in het bezit van een rijbewijs AM, mag met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijden. Het AM rijbewijs is levenslang geldig, maar er moeten wel een aantal examens voor behaald worden: een theorie-examen en een praktijkexamen bromfiets (of het aparte praktijkexamen voor brommobiel) behalen.

Vrijstelling

Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) is een apart rijbewijs AM niet nodig. Dat auto- of motorrijbewijs moet u wel bij u hebben als u met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijdt.

Als het rijbewijs A of B om medische redenen niet langer geldig is, bestaat de mogelijkheid om in het bezit te blijven of te komen van een rijbewijs AM. Dit rijbewijs geldt ook voor een brommobiel. Informatie hierover geeft de afdeling Burgerzaken van de gemeente.

Bron: cbr

Gerdina80
door Gerdina80 - Nov 16, 2011 om 20:02
68 Antwoorden / 35 Vragen

Edrick3, bedankt voor het antwoord. Ik heb die snorfiets zeker al ruim 10 jaar. en moet er dan opeens een certificaat komen?? groetend

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 20:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerdina12,

De vrijstellingsregeling die bestond voor personen die geboren zijn vóór 1 juni 1980 is per 1 oktober 2006 vervallen. Iedereen die na 1 oktober 2006 een rijbewijs AM wil behalen en niet in het bezit is van een bromfietscertificaat of een rijbewijs A of B, moet het bromfietsexamen afleggen.

Met vr.gr.

Gerdina80
door Gerdina80 - Nov 16, 2011 om 20:09
68 Antwoorden / 35 Vragen

het wordt nu duidelijk! maar ik zie het echt niet zitten om dat nog te halen. ik moet hem dus weg doen? jammer hoor!! groetend en bedankt voor de antwoorden.

edrick3
door edrick3 - Nov 16, 2011 om 20:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerdina12,

Je kunt voor de zekerheid nog even bij de politie informeren wat een bekeuring gaat kosten. (Wel eens gecontroleerd?).
Ben alleen bang dat je bij een eventueel ongeval problemen met de verzekering krijgt (als je geen AM hebt.)

Met vr.gr.

sw
door swat1500 - Nov 16, 2011 om 22:52
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad als de bestuurder geen rijbewijs heeft zal de verzekeraar de schade verhalen op de bestuurder.

Voordat het AM rijbewijs verplicht werd diende een bestuurder van een bromfiets te beschikken over een bromfietscertificaat. Die regel bestond al langer dan 10 jaar!

Tot 1 oktpber 2006 kon de houder van een bromfietscertificaat dit omwisselen voor een rijbewijs AM.

sw
door swat1500 - Nov 16, 2011 om 22:53
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 16 nov 2011, 20:18]@gerdina12,

Je kunt voor de zekerheid nog even bij de politie informeren wat een bekeuring gaat kosten. (Wel eens gecontroleerd?).
Ben alleen bang dat je bij een eventueel ongeval problemen met de verzekering krijgt (als je geen AM hebt.)

Met vr.gr.

Deze bekeuring wordt per overtreding hoger en levert ook een aantekening op het strafblad op.