domasi
door domasi Apr 12, 2014 om 00:08
Voeding & gezondheid

Chronisch ziek en eigen risico

Mijn echtgenote is chronisch ziek en heeft dagelijks en voor altijd medicatie nodig.
Tot elk jaar het maximale is bereikt van de eigen bijdrage van € 360 moet ik dat zelf betalen.
Dat is elk jaar weer veel geld, is er geen regeling of compensatie mogelijk voor chronisch zieken om de kosten van het eigen risico te verlichten of te vergoeden?

6359 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2014 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een regeling via het cak vraag daar maar eens om verdere info.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2014 om 02:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De website van de rijksoverheid heeft hier een artikel over met de belangrijkste ins en outs (inclusief links naar het CAK). Via de website medicijnkosten.nl kunt u kijken of er vergelijkbare medicijnen zijn die wel gewoon onder de basisvergoeding vallen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2014 om 08:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen dat met ingang van dit jaar de Wtcg, tegemoetkoming medicijnen chronisch zieken en gehandicapten grotendeels of geheel is afgeschaft.
Je zal misschien info bij je ziektekostenverzekering of misschien nog beter bij de patiëntenvereniging van de ziekte van u vrouw kunnen informeren of er nog ergens een gaatje te vinden is, want er zijn volgens mij niet veel mogelijkheden meer. veel succes!

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt.helemaal.De laatste maal is dit per brief gemeld .

breedbeeld schreef op zaterdag 12 apr 2014, 08:21: Ik meen dat met ingang van dit jaar de Wtcg, tegemoetkoming medicijnen chronisch zieken en gehandicapten grotendeels of geheel is afgeschaft.
Je zal misschien info bij je ziektekostenverzekering of misschien nog beter bij de patiëntenvereniging van de ziekte van u vrouw kunnen informeren of er nog ergens een gaatje te vinden is, want er zijn volgens mij niet veel mogelijkheden meer. veel succes!

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, niet meer, de tegemoetkomingen zijn door deze regering bewust afgeschaft.
De regering kiest er bewust voor de zwakste schouders niet te ontzien, o.a., en zogenaamd, wegens fraudegevoeligheid (=de tegemoetkomingen zouden veelal bij de verkeerde mensen terechtkomen) en om mensen aan het werk te jagen.
De regering vindt chronisch zieken 'simulanten' = luie werkloze mensen die met Google ziekten opzoeken en dan simuleren zodoende toeslagen of uitkeringen te kunnen opstrijken. Dit verzin ik niet, deze mening is veelvuldig op internet te lezen, bij de commentaren/ reacties van aanhangers van dit kabinet op artikelen over toeslagen en uitkeringen (Google dát maar eens ...).
Als je een minimuminkomen hebt betekent dit een inkomensdaling van 10-20% per máánd. Dat is dus vele malen meer dan de paar procent per maand waarover de complete VVD-achterban in woede ontstak toen de inkomensafhankelijke ziektekostenpremie geopperd was.
Maar wat bij de hoogste klassen een perverse maatregel heet te zijn wordt bij de laagste klassen juist en rechtvaardig gevonden. Twee maten meten en tweedeling dus.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-3-tegemoetkomingen-en-compensaties.html

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb als je info geeft, hou het dan recent. Dit gaat over de tegemoetkomingen t/m 2012, daarna is deze regeling afgeschaft.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben ook chronische ziek en gehandicapt,betaal mij blauw aan die extra bijdrage,s,en ook na de 360e,nu word het dit jaar nog erger,nu de tegemoetkoming
wtcg ook stopt en ook bij andere worden de bedragen verminderd,ik ga er rond 1100e erop achter uit,,en dat met een WAO v 1050e,alleen de huur is al 558e,ik sta nu maandelijks in het rood.deze regering houd niet rekening met echt zieken mensen,ik zie mij bij de voedselbank belanden.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste is het natuurlijk niet zo dat de visie van de regering wordt uitgedragen door een paar kiezers die reacties op artikelen plaatsen, vrijwel altijd anoniem of onder een pseudoniem. Ten tweede weet je niet of dit daadwerkelijk kiezers van de regerende partijen zijn. Misschien claimen ze dat, maar het kunnen evengoed trollen zijn met als doel de boel flink op te jutten.

De plannen werden in de 2e kamer gedragen door niet alleen de VVD en PvdA maar ook de SGP, CU en D66. Een grote meerderheid dus met bijna 2/3 van de zetels aan steun voor de plannen. De eerste kamer moet er nog over beslissen dus de plannen zijn nog niet definitief.

Via de WMO wordt een aanzienlijk deel van de zorg overgeheveld naar de gemeenten, het geld dat nu in bijvoorbeeld de Wtcg zit wordt gedeeltelijk of in zijn geheel beschikbaar gesteld aan de lokale overheden. Met als doel om het uit te keren aan chronisch zieken.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op maandag 14 apr 2014, 13:54: De eerste kamer moet er nog over beslissen dus de plannen zijn nog niet definitief.

Ja, zie hier
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/03/28/afschaffing-van-de-algemene-tegemoetkoming-voor-chronisch-zieken-en-gehandicapten.html
en bekijk ook de memorie van toelichting.

VVD, PvdA ,SGP, CU en D66 werken gehandicapten en chronisch zieken dus nog verder het moeras in en leveren ze over aan de willekeur van een gemeenteambtenaar.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

brunoennicky schreef op maandag 14 apr 2014, 13:49: ik ben ook chronische ziek en gehandicapt,betaal mij blauw aan die extra bijdrage,s,en ook na de 360e,nu word het dit jaar nog erger,nu de tegemoetkoming
wtcg ook stopt en ook bij andere worden de bedragen verminderd,ik ga er rond 1100e erop achter uit,,en dat met een WAO v 1050e,alleen de huur is al 558e,ik sta nu maandelijks in het rood.deze regering houd niet rekening met echt zieken mensen,ik zie mij bij de voedselbank belanden.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

joskaa schreef op maandag 14 apr 2014, 13:37: audb als je info geeft, hou het dan recent. Dit gaat over de tegemoetkomingen t/m 2012, daarna is deze regeling afgeschaft.

Is nog helemaal niet afgeschaft! Vanaf 2012 wel inkomensafhankelijk geworden.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

brunoennicky schreef dat bij een inkomen van € 1050 de huur € 558 is.
Ik raad aan om dan maar zo snel mogelijk huurtoeslag aan te vragen

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afschaffing financiële regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten

Dit voorstel strekt tot de afschaffing van de algemene tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, van de compensatie voor het verplicht eigen risico, van de fiscale aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten en van de tegemoetkoming specifieke zorgkosten.

De inkomensondersteuning wordt overgeheveld naar gemeenten. Gemeenten krijgen beleidsvrijheid om ondersteuning op maat te regelen: passend bij de individuele behoeften en mogelijkheden van de cliënt, gericht op zelfredzaamheid en participatie, via Wmo-voorzieningen of inkomenssteun (individuele bijzondere bijstand).

Huidige rechthebbenden komen niet automatisch in aanmerking voor ondersteuning. Dat kan ook niet want gemeenten krijgen ongeveer de helft van het budget dat nu beschikbaar is. Gemeenten kunnen aanvullend beleid formuleren voor hoe zij de middelen willen inzetten.

De inbreng voor het nader voorlopig verslag vindt plaats op 15 april 2014.

Bron: Eerste Kamer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

marianne99 schreef op maandag 14 apr 2014, 15:54: brunoennicky schreef dat bij een inkomen van € 1050 de huur € 558 is.
Ik raad aan om dan maar zo snel mogelijk huurtoeslag aan te vragen

Dat heeft hij ongetwijfeld al gedaan! Mensen hebben nogal eens de neiging de zaken erger voor te doen dan de werkelijkheid. De werkelijkheid in deze is dat hij van die 558,- waarschijnlijk zo'n 250,- euro via huurtoeslag terug krijgt.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op maandag 14 apr 2014, 15:58: [...]Gemeenten krijgen beleidsvrijheid [...] krijgen ongeveer de helft van het budget dat nu beschikbaar is.[...]

Er zijn momenteel 403 gemeenten in Nederland, elk met eigen 'beleid'. Lekker efficiënt dus en glashelder voor de 'rechten' van de slachtoffers die het aangaat!
Vooralsnog zijn gemeenten onduidelijk hoe ze dit gaan aanpakken. Er worden 'klankbordgroepen' ingesteld om burgers de illusie te geven dat daarmee het (ambtelijke, op ondemocratische gronden vastgestelde,) beleid kan worden bijgestuurd.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het ook zien als dat er minder geld 'beschikbaar' is voor chronisch zieken ze dit toch zoveel mogelijk op een eerlijke manier proberen te verdelen over mensen die het echt nodig hebben. Uiteraard vindt iedereen dat hij/zij zoveel mogelijk geld (echt) nodig heeft. De garantie dat 'je' het gewoon standaard krijgt i.p.v. aan mogelijk heel erg redelijke voorwaarden te moeten doen schrikt af en leidt tot geklaag..

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op maandag 14 apr 2014, 16:28: [...]minder geld 'beschikbaar' is voor chronisch zieken [...]
Dat is een 'politieke' keuze. Net als de aanschaf van JFS's
Mensen met een ziekte of handicap lopen in hun leven sowieso tegen allerlei problemen op - die vaak mede veroorzaakt zijn door 'beleid'. Zelf heb ik tgv oorlogshandelingen als foetus, enkele weken vóór mijn geboorte, een handicap opgelopen. Omdat ik op dat moment nog geen 'juridisch persoon' was, kom ik niet in aanmerking voor een tegemoetkoming door de WUBO (Wet Uitkering Burger Oorlogsgetroffenen) voor verbetering van levensomstandigheden. Zo is het leven net een 'loterij'.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

engerdae schreef op maandag 14 apr 2014, 13:15:
Als je een minimuminkomen hebt betekent dit een inkomensdaling van 10-20% per máánd. Dat is dus vele malen meer dan de paar procent per maand waarover de complete VVD-achterban in woede ontstak toen de inkomensafhankelijke ziektekostenpremie geopperd was.

Dat ging niet om een paar procent per jaar maar om een paar honderd euro per maand. Dat is ook voor de doorsnee VVD-stemmer heel veel geld.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
als u iedere dag 1 euro in een potje stopt dan heeft u na een jaar genoeg geld voor de eigen bijdrage.
Slechts 1 euro !

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

adrie1945 schreef op maandag 14 apr 2014, 14:42:
forever-nl schreef op maandag 14 apr 2014, 13:54: De eerste kamer moet er nog over beslissen dus de plannen zijn nog niet definitief.

Ja, zie hier
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/03/28/afschaffing-van-de-algemene-tegemoetkoming-voor-chronisch-zieken-en-gehandicapten.html
en bekijk ook de memorie van toelichting.

VVD, PvdA ,SGP, CU en D66 werken gehandicapten en chronisch zieken dus nog verder het moeras in en leveren ze over aan de willekeur van een gemeenteambtenaar.

Geld kan men natuurlijk maar 1x uitgeven en daar kunnen best foute keuze gemaakt worden., Maar het moet toch uit de lengte of de breedte komen.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2014 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op maandag 14 apr 2014, 19:06: [...]Geld kan men natuurlijk maar 1x uitgeven en daar kunnen best foute keuze gemaakt worden., Maar het moet toch uit de lengte of de breedte komen.

Ja, maar ook chronisch zieken of gehandicapten kan geld maar één keer uitgeven. Die hebben vaak hogere niet vermijdbare lasten dan anderen en die bovendien opgebracht moeten worden van een levenslang laag inkomen. Immers een gehandicapte heeft doorgaans minder kansen cq carrièremogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Steeds maar weer 'bezuinigen' en lasten verhogen betekenen een nog schraler leven voor gehandicapten. Geld wat er niet meer is kan niet besteed worden. http://www.provitahumana.nl/pvh/ARTIKELEN/ART2008/art200841.html

ve
door verwijderd - Apr 15, 2014 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 14 apr 2014, 18:09: Beste vraagsteller,
als u iedere dag 1 euro in een potje stopt dan heeft u na een jaar genoeg geld voor de eigen bijdrage.
Slechts 1 euro !

Alweer 1 euro!!!
Als nu iedereen met een inkomen meer als 60000 euro en/of een hypotheek meer dan 500000 euro eens 1 euro in dat zelfde potje doen dan hebben zij geen hypotheekrenteaftrek meer nodig.
Laat [edit redactie: beledigende content] Samson en Rutte daar maar eens op bezuinigen ipv alweer op de zorg en weer op dezelfde mensen.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2014 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, maar wie bepaald wat echt nodig is?

ve
door verwijderd - Apr 29, 2014 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er geheel voor om inkomen meer te verdelen. Het is natuurlijk absurd dat een manager vaak met gemak vijftig keer het inkomen heeft van iemand die onder hem of haar werkt. Als je een momenteel een uitkering hebt en gaat werken krijg je niet meer geld (in sommige gevallen zelfs minder) en dat maakt het niet erg aantrekkelijk om werk te gaan zoeken.