ClickandBuy en automatisch incasso
Beste Kassa en Kassa Leden,
Ik lig overhoop met ClickandBuy, dit is een maatschappij die betaling via internet regelen, soort van Paypal. Meer dan een maand geleden moest ik een betaling(voor foto stockmateriaal bij iStock.com) doen via internet. Deze site maakte gebruik van iDeal i.c.m. ClickandBuy. Aangemeld en betaling via iDeal. In eerste instantie geen vuiltje aan de lucht. Snel en goed geregeld, bestelling was zo binnen en netje afgeschreven van mijn ABN-AMRO rekening.
Een week later, had ik opnieuw materiaal nodig. Dus inloggen bij ClickandBuy met email en wachtwoord, tot mijn grote verbazing was dit alles. Ik hoefde niet meer in te loggen bij iDeal de betaling was geregeld. Wow wat dat is handig!
Tot 3 weken later. Ik kreeg een mail van ClickandBuy dat de overboekingen met de bank waren mislukt. Ze hadden het 2 keer geprobeerd. Kosten, hou je vast 25,- per keer. Dus 50,- boete het bedrag wat ik had uit gegeven was 49,-.
Dat was even schrikken. Op dat moment begon ik te twijfelen of ClickandBuy wel automatisch een afboeking kan doen bij mijn iDeal. Dus ABN-AMRO gebeld, nou dat kan dus niet.
Meteen ingelogd bij ClickandBuy en maar handmatig de 49,- overgeboekt excl. boetes. Zelfde moment ook een email gestuurd, dat er iets fout gaat bij hun en wat ze aanbieden helemaal niet kan.
Een week later krijg ik een mail dat ze weer een poging hadden gedaan geld af te schrijven en dat lukte natuurlijk ook niet. En ja hoor weer 25,- er bovenop. Weer een mail en bellen naar een bedrijf in Nederland, wat ik na een uur op gaf.
Nu kreeg ik vandaag eindelijk een reactie terug.
"Geachte mevrouw/heer -,
As wij niet kunnen afschrijven van een ingevoerd rekeningnummer brengt dit voor ons hoge administratiekosten met zich mee. Deze zijn onafhankelijk van het oorspronkelijke bedrag van de afboeking. Om onze diensten ook in toekomst
gratis aan te kunnen bieden zijn wij genoodzaakt bij geweigerde of teruggeboekte afschrijvingen 25.00 euro als bijdrage in administratiekosten in rekening te brengen. Dit hebben wij ook in onze algemene voorwaarden opgomen waarmee u tijdens uw aanmelding expliciet mee heeft ingestemd. "
Dus ik weer bellen... na een uur had ik eindelijk iemand aan de lijn. Wat ik kreeg te horen was, "U heb toestemming gegeven voor automatische incasso. euh... dit staat in algemene voorwaarden." Ja en stom die heb ik natuurlijk niet goed gelezen.
Nu vraag ik mij nu af, hoe sta ik nu in mijn rechten? Ben ik nu stom geweest en moet ik gewoon betalen? Maar hoe had ik nu kunnen weten dat er iets fout ging? Ik weet het echt niet meer. Ze hebben mij nu verteld dat Intrim Justitia wordt in geschakeld. Tijd om mijn DAS rechtsbijstand te gaan inschakelen?
Help...
Alvast bedankt voor elk advies
Vincent Blokker
Ik denk dat rechtsbijstand lager is dan waar voor ze in touw komen.
Als het dus in de algemene voorwaarden staat dan zit u daar aanvast u had ze kunnen lezen ze waren dus beschikbaar op de sit.
Zo ziet u dat als je niet op let het geld kan gaan kosten.
Ik geloof niet dat u daar nog wat aan kan doen, maar ik hoop dat ik het mis heb.
Valerius
Dag vblokker,
Je schrijft: Dus ik weer bellen... na een uur had ik eindelijk iemand aan de lijn. Wat ik kreeg te horen was, "U heb toestemming gegeven voor automatische incasso. euh... dit staat in algemene voorwaarden." Ja en stom die heb ik natuurlijk niet goed gelezen.
Zoals je zelf over jezelf al zegt: "ja en stom, die heb ik natuurlijk niet goed gelezen". Als het dus inderdaad allemaal in hun voorwaarden staat, dan heb je geen keus en zul je de rekening en de kosten gewoon moeten betalen. Wel vind ik dan de administratieve kosten schrikbarend hoog. Een automatische incasso/overschrijving kost immers niet meer dan 0,29 eurocent.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Hallo,
Ik hebt het zelfde probleem bij hun,
Volgens mij is het zo waneer je een betaling automaties laat incasseren mogen ze dit maar 1 keer doen,
Teminste, . 1 geen het recht hun 1 malig het bedrag van X van m`n rekening te halen. dus ze mogen volgens mij dan geen 2e keer doen.
Bij mij hebben ze het ook gedaan, voor een spel van 17,99 moet ik 75,-- over betalen, terwijl ik het aankoop bedrag gelijk hebt verstuurd toen ik las bij m`n bank dat ik er geen automatiesche incasso,s van kan laten afschijven.
Conclussie van mij, dit is gewoon puure lugale manier van oplichting.
Let niet op de taal fouten, dyslecties.
hallo mede gedupeerde,
Onlangs heb ik ook dreigbrieven en acceptgiro's ontvangen tot mijn grootste schrik. Ik schijn iets te hebben gekocht wat niet waar is maar toch probeerde clickandbuy geld van mijn rekening af te boeken wat overigens gestorneerd is en geblokkerd voor clickandbuy. Nu heb ik intrum justitia in mijn nek hijgen die geld willen zien en bij beide is het niet mogelijk om een email te sturen om opheldering te vragen. Want ik ben benieuwd voor wat voor een product ik gekocht zou moeten hebben en bij wie en waar. Ik betaal altijd via telebankieren of ideal maar nooit via clickandbuy, ik vraag me af hoe ze het in hun hoofd halen om zulke dingen te doen zonder toestemming. Maar tot nu toe krijg ik en heb ik nog steeds geen reactie van beide gehoord ik ontvang alleen maar dreigbrieven en acceptgiro's die overigens niet betaald zullen worden.
Vindt het heel vreemd dat een willigkeurige bank cq bedrijf zomaar geld van iemands rekening kan afboeken zonder toestemming. Ik vraag me af waarom in gods naam de ECB ( de Europese Centrale Bank ) die toezicht moet houden niet ingrijpt om zulke dubieuze banken hun gang te laten gaan.
Ik denk dat ik ook maar een bank ga beginnen en bij iedereen geld afboek het mag blijkbaar hier in dit kikkerlandje. Het is bij de knotse dat clickandbuy niet terug wordt gefloten en dat intrum justitia mag blijven bestaan. Bij beide bedrijven moeten de deuren gesloten worden, het lijkt wel heel normaal tegenoordig om spookrekeningen te versturen en te dreigen en de consument is de dupe en moet maar betalen. .....DACHT 'T NIET morgen ga ik naar de politie om aangifte te doen en ik hoop dat er meerdere mensen zijn die ook zo wijs zijn en dat te doen. En het zou heel mooi zijn als we alle dosiernummers gaan verzamelen mocht er een proces komen dan staan we samen sterk want individueel sta je zwak en heb je niets in te brengen.
Dus mensen doe je zelf en help mede gedupeerde doe aangifte.
Ben overigens heel nieuwsgierig hoe het gaat aflopen hier bij mij er zullen nog vele acceptgiro's op de deurmat vallen denk ik en anders wel deurwaarders langs komen. Maar goed dat zien we laters wel hoe of wat ze mogen langs komen open doen doe ik niet en tekenen voor ontvangst al helemaal niet.
Wordt vervolgd
wiegets schreef op woensdag 24 feb 2010, 21:46: hallo mede gedupeerde,
Onlangs heb ik ook dreigbrieven en acceptgiro's ontvangen tot mijn grootste schrik. Ik schijn iets te hebben gekocht wat niet waar is maar toch probeerde clickandbuy geld van mijn rekening af te boeken wat overigens gestorneerd is en geblokkerd voor clickandbuy. Nu heb ik intrum justitia in mijn nek hijgen die geld willen zien en bij beide is het niet mogelijk om een email te sturen om opheldering te vragen. Want ik ben benieuwd voor wat voor een product ik gekocht zou moeten hebben en bij wie en waar. Ik betaal altijd via telebankieren of ideal maar nooit via clickandbuy, ik vraag me af hoe ze het in hun hoofd halen om zulke dingen te doen zonder toestemming. Maar tot nu toe krijg ik en heb ik nog steeds geen reactie van beide gehoord ik ontvang alleen maar dreigbrieven en acceptgiro's die overigens niet betaald zullen worden.
Vindt het heel vreemd dat een willigkeurige bank cq bedrijf zomaar geld van iemands rekening kan afboeken zonder toestemming. Ik vraag me af waarom in gods naam de ECB ( de Europese Centrale Bank ) die toezicht moet houden niet ingrijpt om zulke dubieuze banken hun gang te laten gaan.
Ik denk dat ik ook maar een bank ga beginnen en bij iedereen geld afboek het mag blijkbaar hier in dit kikkerlandje. Het is bij de knotse dat clickandbuy niet terug wordt gefloten en dat intrum justitia mag blijven bestaan. Bij beide bedrijven moeten de deuren gesloten worden, het lijkt wel heel normaal tegenoordig om spookrekeningen te versturen en te dreigen en de consument is de dupe en moet maar betalen. .....DACHT 'T NIET morgen ga ik naar de politie om aangifte te doen en ik hoop dat er meerdere mensen zijn die ook zo wijs zijn en dat te doen. En het zou heel mooi zijn als we alle dosiernummers gaan verzamelen mocht er een proces komen dan staan we samen sterk want individueel sta je zwak en heb je niets in te brengen.
Dus mensen doe je zelf en help mede gedupeerde doe aangifte.
Ben overigens heel nieuwsgierig hoe het gaat aflopen hier bij mij er zullen nog vele acceptgiro's op de deurmat vallen denk ik en anders wel deurwaarders langs komen. Maar goed dat zien we laters wel hoe of wat ze mogen langs komen open doen doe ik niet en tekenen voor ontvangst al helemaal niet.
Wordt vervolgd
Het is bij clickandbuy heel simpel om op te lichten,
Aan gezien je je niet hoeft te legitimeren.
En zo ver ik weet moet dat wel en is 1 vinkje daar voor niet goed genoeg voor, maar dat kan ik fout hebben.
Laat het gewoon voor komen, zeg tegen incasso's dat je het niet gaat betalen.
Het is mij ook al duidelijk genoeg dat ze mensen oplichten of afzetten.
Bij het voor komen, dan kan je je verhaal kwijd aan de rechter,
Dan moet clickandbuy bewijzen dat jij het inderdaad geweest is. en dan kunnen ze niet omdat ze geen copy van geldige legitimatie hebben.
Succes er mee.
Als ik u was zou ik Consuwijzer bellen of op deze manier toestemming voor a.i. afgedwongen mag worden voordat u extra kosten overmaakt.
Ik zou op deze manier geen transacties meer doen.
1malige incasso's via Global Collect mislukken ook massaal ( in het Sudsun schandaal).
Zelf handmatig overmaken lijkt mij de beste optie. Ik heb deze week ook via een tussenpersoon geld overgeboekt en ik zal goed in de gaten houden of het overgemaakte bedrag wordt afgeschreven.
Wat ik in het verhaal van wiegets mis is, 'heb je uberhaupt een Click&Buy-account?'.
Zoniet, dan is er wellicht iemand die zijn gegevens heeft gebruikt om een account aan te maken en te gebruiken. Die pertsoon moet dan dan toch wel een aantal zaken van wiegets afweten.
Om te beginnen moet je voor een account bij Click&Buy een e-mailadres opgeven welke ook gebruikt wordt om je account te activeren. Daarnaast moet je een rekeningnummer opgeven en de 'exacte' naam van de rekeninghouder. Click&Buy stort daar vervolgens €0,01 op om het rekeningnummer en naam te kunnen verifiëren.
Dus mijn volgende vraag is dan ook, 'ben je op je rekeningafschriften (of online) wel eens zo'n bijschrijving van €0,01 tegengekomen?'
Mocht je wel een Click&Buy-account hebben, dan kun je online zien wat je aankopen zijn geweest.
Freya
Ah, als je Googled op ClickandBuy denk ik dat de OP achter in de rij aan moet sluiten... :(
Clickand....
Hallo alle gedupeerde
Zoals beloofd zou ik een vervolg doen bij deze,
Ik heb zoals ik al heb gezegt aangifte doen voor internetfraude wat ik dus vanmiddag heb gedaan
mutatie nummer: 2010-041070
Voor die gene ook aangifte willen doen kunnen deze nummer ook door geven zodat de verbalisant weet dat er daadwerkelijk actie ondernomen is. Alle mutaties worden naar de afdeling internetfraude in OSS gestuurd daar kunnen ze nagaan of er iets niet klopt. Het vreemde is dat ClickandBuy in Londen te Engeland gehuisvest zit maar alle betalingen zoals de incasseringen lopen via een duitse bank met
rekening nummer 184123410.
Zelfs de verbalisant die mij vanmiddag goed had geholpen was zeer verbaasd over de handelswijze van ClickandBuy en Intrum Justitia de incassobureau. Er waren namelijk verschillende bedragen genoemd die ik zou moeten betalen eerst een bedrag van € 79,95 er kwam daarna in totaal 2x € 25,-- aan administratiekosten bij. Later kreeg ik een mail of ik de €79,95 wilde betalen anders zouden ze een incassobureau op me afsturen wat ze dus gedaan hebben. Deze incassobureau maakte weer een ander opsomming namelijk
hoofdsom € 79,95
rente tot heden (verder p.m. ) € 0,42
incassokosten € 37,00
registratiekosten € 25,00
totaal openstaande rekening € 142,37
en verplicht binnen 5 dagen te betalen ......dacht 't niet
Om verder even terug te komen op de vraag of ik een account heb bij ClickandBuy die heb ik dus nooit aangemaakt omdat ik alles zelf via online bankieren betaal of via IDEAL bij deze 2 manieren nooit problemen, omdat ik altijd een sms bericht ontvang met een TAN code om de betaling te activeren.
ClickandBuy en Itrum Justitia krijgen van mij nog een korte mail met als tekst dat er aangifte gedaan is op internetfraude met de mutatienummer. Ik hoop dat meerdere gedupeerde het zelfde doen zodat we alle mutatienummers kunnen verzamelen.
Ik wens niet iedereen en mij zelf ook dat dit geleuter snel op houd en dat ze ClickandBuy en Intrum Justitia snel de mond snoeren en daar de deuren gesloten worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer