di
door dinirici Oct 14, 2009 om 18:25
Voeding & gezondheid

Coatinglaag van brilleglazen slijten

ik heb  2 jaar terug in augustus een bril gekocht met variofocus glazen meekleurend en ontspiegeld dit was een vrij dure bril

in juni dit jaar ben ik terug geweest omdat er een streep over het linkerglas liep dit bleek de coating laag te zijn die beschadigd was en er was niets aan te doen omdat het erger werd ben in ik in begin oktober nogmaals terug geweest en kreeg het zelfde te horen andere glazen zouden mij € 530 kosten na na vraag bij een andere opticien werd dit bedrag bevestigd maar er werd mij ook verteld dat ik tot augustus garantie op mijn glazen had dit is mij niet vertelt in juni bij mijn eigen opticien nu zit ik in dubio om te gaan reclameren maar zou het zin hebben

39954 40 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Oct 14, 2009 om 18:34
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het verdwijnen van coating kan veel oorzaken hebben: verkeerd schoonmaakmiddel (bv glassex is fout, milde vloeibare handzeep is ok), papieren keukenrol of zakdoekjes etc (zitten minniscule houtsplinters in die de coating vh glas af schuren), huidcontact vd coating vooral icm (zuur) zweet.

Waarmee maakt u de glazen schoon?

di
door dinirici - Oct 15, 2009 om 11:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

hoi

bedankt voor je reactie

ik maak mijn bril altijd schoon met en microvezel brillendoekje

ik draag nu al 28 jaar een bril en heb dit nog nooit meegemaakt  vind het maar raar want variofocus is toch merk glas

tr
door trappist - Oct 15, 2009 om 11:51
240 Antwoorden / 0 Vragen

die coating slijt er op de duur altijd van af, daarom bestel ik al lang geen bril met coating meer, is weggegooid geld.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 15, 2009 om 12:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag dinitrici,

Op een kras in de coating is geen garantie. Er zijn verschillende hardheden in coatings, met verschillende prijskaartjes.

Mijn opticien adviseert iets afwasmiddel zoals Dreft onder de kraan eerst spoelen en dan met een brillendoekje of vaak gewassen zakdoek droogdeppen.

Geen vochtige brillendoekjes zoals van ALDI of droge microvezeldoekjes gebruiken en niet wrijven. Dat mag alleen onder de waterstraal met afwasmiddel.

Hardware ERror MAN.

li
door liesem - Oct 16, 2009 om 13:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik maak altijd schoon met lauw water afwasmiddel en daarna afdrogen met microvezeldoekje.

Zou niet weten waarom microvezeldoekjes niet zouden mogen. Die gebruik ik al jaren en de coating zit er nog altijd op. Ik gebruik er wel een die ook voor cameralenzen gebruikt wordt. Ik kan me wel voorstellen dat als je een echt vieze bril direct schoon probeert te maken met een microvezeldoekje dat je dan de laag eraf schuurt. Maar oke dat weet ik ook niet zeker. Ook maar even niet proberen.

Het is mij ook overkomen dat de coating eraf is gegaan naar een paar jaar. Dat kwam omdat ik met te warm water schoonmaakte.

weissman
door weissman - Oct 16, 2009 om 13:24
30 Antwoorden / 3 Vragen

@dinirici

Varifocus is geen merk glas. Varifocus is de geleidelijke overgang van verschillende sterkten voor veraf en dichtbij (lezen).

Vele fabricanten leveren varifocusglazen in diverse kwaliteiten, zoals een goedkoper smal leesgedeelte of een duurder breed leesgedeelte, en met coatings met verschillende hardheden.

di
door diversion - Oct 16, 2009 om 13:30
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik koop mijn brillen al meer dan 20 jaar bij Hans Anders, altijd met ontspiegelde en zonwerende glazen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat de coating beschadigd raakte (nee, ik heb geen aandelen...). En ik maak ze schoon met microvezeldoekjes, mijn zakdoek en zelfs keukenpapier. En zeker bij zo'n dure glazen mag dit niet gebeuren. Maar ik heb me ooit laten vertellen dat de meeste glazen gewoon uit dezelfde fabriek komen, of ze nou door Hans Anders of een dure opticien worden verkocht. Ik zou altijd reclameren en als u een rechtsbijstandverzekering hebt deze eventueel inschakelen en u niet laten afschepen met "het is uw eigen schuld, waarschijnlijk hebt u de glazen verkeerd schoongemaakt". Dit is namelijk altijd het eerste wat ze zullen zeggen. En ze hadden u bovendien in juni moeten vertellen dat u nog tot augustus garantie had. Ik wens u veel succes.

al
door alramama - Oct 16, 2009 om 13:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb toevallig een paar weken geleden ook een bril gekocht variofocus en meekleurende glazen. De verkoper heeft me gezegd, nooit de bril met keukenpapier, papierenzakdoekjes etc. schoon te maken. Alleen met een zacht doekje en drupje afwasmiddel.Ik zou verhaal halen als dit er bij u niet is gezegd toen u de bril kocht.

di
door diversion - Oct 16, 2009 om 13:36
103 Antwoorden / 7 Vragen

Dan is Hans Anders blijkbaar de enige die glazen met coatings verkoopt die overal tegen kunnen. Ik gebruik namelijk wel gewoon keukenpapier of bij gebrek aan iets anders zelfs af en toe mijn T-shirt of trui om de glazen schoon te maken en in ruim 20 jaar tijd heb ik nog nooit een beschadiging van de coating kunnen constateren (en ik koop elke 2 jaar een nieuwe bril). Het lijkt er verdacht veel op dat opticiens met opzet waarschuwingen voor het schoonmaken geven zodat ze later de schuld op de klant kunnen schuiven omdat deze de glazen dan niet goed zou hebben behandeld.

harleyman
door harleyman - Oct 16, 2009 om 13:37
33 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger waren alle brillen voorzien van echt glas,al of niet met een coating,die er met hoge temperatuur opgedampt was. Tegenwoordig is het gelukkig allemaal kunststof met een wat zachtere coating dan vroeger.Ik adviseer de klanten altijd om de bril  met warer af te spoelen en dan met een zachte doek af te drogen.Een brilledoekje is ook goed mits die apart wordt bewaard  en steeds verwisseld wordt.Laat geen druppels achter, die oxyderen op de coating.Bij de ,, goede,, opticien is er altijd een fabrieksgarantie  van meestal 2 jaar. Komt u na de 2 jaar met een loslating dan zal de echte opticien geen problemen maken en u een coulance regeling aanbieden. Meestal voor de halve prijs met eventueel een nieuwe meting.Bedenk wel dat de tijden van vroeger ,waar je 20 jaar met een bril deed ,niet meer van deze tijd zijn, de monturen mode veranderd om de 2 jaar, net als de auto,s. En hoe meer je poetst aan een bril hoe harder de coating slijt, net als een auto. Maar met de service scheelt het enorm waar je de bril vandaan hebt. Een zelfstandige opticien doet er natuurlijk van alles aan om z,n klanten te behouden. En onthoud , de klanten met de grootste monden krijgen meer voor elkaar! Dus gewoon teruggaan met die losgelaten coating en eisen dat die omgeruild wordt.  !!

harleyman
door harleyman - Oct 16, 2009 om 13:41
33 Antwoorden / 0 Vragen

Hans anders die glazen in een bril slijpt die allemaal uit dezelfde fabriek komen,  Grote onzin natuurlijk. Rodenstock, zeiss, essilor hoya, dat zijn echt verschillende fabrieken hoor. U noemt wel een van de slechtste ketens op.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2009 om 13:45
3138 Antwoorden / 0 Vragen

Veel reacties weer maar weinig antwoorden waar vraagsteller om vraagt, namelijk wat te doen...

Terug gaan naar uw opticien zeggen dat u in Juni al gereclameerd heeft hierover en eisen dat men de glazen vervangt onder garantie.

jo
door jorina - Oct 16, 2009 om 13:49
7 Antwoorden / 4 Vragen

Een te warme temperatuur kan de coating ook beschadigen. Mijn zus heeft dit gehad met een zonnebril op sterkte. Doordat ze de bril ( in doos) 's zomers in de auto liet liggen, was de coating over het hele glas gebarsten.  Dit kreeg ze destijds niet vergoed, omdat dit "risico" volgens de opticien algemeen bekend was.

ad
door adviesje - Oct 16, 2009 om 13:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

De meest glasleveranciers bieden 2 jaar garantie. De garantie geldt uiteraard alleen bij kwaliteits- of materiaalfouten. Een fout door eigen toedoen kan ontstaan door een verkeerde schoonmaakmanier. Het beste is om de glazen onder lauwwarm water af te spoelen met afwasmiddel ZONDER citroen en de glazen daarna met een schone zachte doek te drogen. Veelal worden glazen met de blouse of een zakdoek schoongemaakt. Echter dan zitten er stofdeeltjes op het glas waardoor door het wrijven krassen kunnen onstaan.

Het is uitermate vervelend dat u niet eerder bent gewezen op de evt 2 jaar fabrieksgarantie. De coating kan ook loslaten doordat deze niet goed gehecht is tijdens het proces.

Ik adviseer u om terug te gaan naar de opticien. Bent u bij een keten geweest dan kunt u ook advies vragen aan het hoofdkantoor. De meeste opticiens (Pearle en Eye Wish in ieder geval wel) hebben op hun site de mogelijkheid een bericht achter te laten. Het is mogelijk om een bril objectief te laten beoordelen door een onafhankelijke kwaliteitscontroleur op het hoofdkantoor. Deze kan ook zien wat de oorzaak van de coatingloslating is. Mocht het om een kwaliteitsfout gaan, dan wordt er bij deze partijen in de meeste gevallen een coulance regeling geboden ook al is de garantie verstreken. Zij gaan ervan uit dat een bril een economische levendsuur heeft van 4 jaar.

Schreeuwen in een winkel of je stem laten horen werkt meestal averechts. Het beste is het probleem rustig te bespreken.

di
door diversion - Oct 16, 2009 om 13:55
103 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Harleyman,

U mag Hans Anders dan een van de slechtste ketens noemen, maar zoals gezegd koop ik mijn brillen al meer dan 20 jaar daar en heb nog nooit problemen met hiermee gehad. Er is wel eens een armpje afgebroken omdat ik de bril uit mijn handen liet vallen, maar die werd toen gewoon gerepareerd of vervangen, ook buiten de garantie. Ik heb geen aandelen in Hans Anders maar ben gewoon een tevreden klant en vind het persoonlijk onzin een bril van 600 euro te kopen als eentje van 200 ook goed genoeg is. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij zijn geld uit te geven waar hij of zij wil.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 16, 2009 om 13:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag dinirici, persoonlijk vindt ik 2 jr. (24 maanden)al erg lang voor een bril, zeker als je die zowat 'dag en nacht' gebruikt. Mijn opticien heeft overigens laatst bevestigd, dat meekleurende en ontspiegelde glazen weliswaar een mooie optie is, maar dat dat meekleuren op termijn van zo'n anderhalf tot 2 jr. niet meer werkt, zodat het terugkleuren zowat niet meer gaat werken, of zeer traag. Laatst was ik bij de fotograaf om foto's te maken voor op een officieel document, en mijn glazen wilden mar niet terugkleuren, gevolg: Veel te donker. Mag niet! Heb maar een (nep) brillteje bij hem gepakt zonder glazen er in, en de foto's waren goedgekeurd.

Een bril kost zowat niets in vergelijking tot je glazen, wel is het aanbod in glazen de laatste jaren flink verbeterd, ook wat betreft kwaliteit/prijs verhouding. Informeer er maar eens naar bij een (goede!) opticien, geen grootgrutters zoals pearl, Hans Anders etc. Daar werken meestal mensen die niet echt motiverend bezig zijn, althans, dat is onze ervaring. Prijzen: Ook bij een opticien valt te praten en te onderhandelen, ook leveren ze (m.i) veel betere nazorg.

Reclameren over je glazen heeft geen zin, dat kan ik je al wel vertellen. €530 voor een paar glazen is een heel schappelijke en normale prijs hoor.

Succes, Mvgr. Henri

an
door anna755 - Oct 16, 2009 om 14:03
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit met hetzelfde probleem, draag al ruim 40 jaar een bril, kocht altijd bij opticien in het dorp, niet echt goedkoop.  heb me laten verleiden 1000 euro of 400 euro en heb een bril gekocht bij Speckseavers, nu anderhalf jaar later zit mijn bril vol met vlekken, ben toevallig gister naar de winkel terug geweest en kreeg ook het verhaal dat de coating ervan af gaat doordat ik te veel en te hard poetst. ik vind het ook een goedkope smoes want ik heb in al die jaren dit probleem nog nooit gehad.  dus goedkoop is duurkoop, want nu ben ik verplicht een nieuwe bril te kopen want door deze kan ik niet fatsoenlijk meer zien  en helemaal al geen auto rijden, aangezien de 2 jaar nog niet voorbij zien kan ik ook nog fluiten naar de vergoeding van zorgverzekering

harleyman
door harleyman - Oct 16, 2009 om 14:13
33 Antwoorden / 0 Vragen

Als je auto van 2 jaar oud een kras heeft, dan vindt je dat wel erg,maar je gaat niet terug naar de dealer om het gratis te laten herstellen omdat het volgens jou een fabrieksfout is.De opticien moet maar tot in de eeuwigheid garantie en service verlenen.Daar moeten we een beetje van afstappen. Service tot in de dood, dat is allang verleden tijd. De opticien is geen liefdadige instelling, maar moet tegenwoordig ook knokken voor z,n geld.Niet zeuren .

di
door dinirici - Oct 16, 2009 om 14:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

hoi trappist

die coating laag waar dient die dan voor

ik heb er eigenlijk nog nooit stil bij gestaan dat die er op zit en dat je die ook kunt weigeren

harleyman
door harleyman - Oct 16, 2009 om 14:35
33 Antwoorden / 0 Vragen

diversion,  zeker  werkzaam bij hans anders.Kan niet ,,anders,,Als er een zaak een slechte service heeft , dan staat ,anders ,echt bovenaan. Hebben echt weinig verstand v brillen,

di
door dinirici - Oct 16, 2009 om 14:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

even voor de duidelijkheid mijn bril komt niet van hans anders

maar van en zelfstandig opticien waar ik eigenlijk al een jaar of 10 kom

heb ook nooit problemen gehad daar

en oke de brillen gaan idd geen 20 jaar meer mee (wat ik ook niet zou willen) maar dit is een erg fijn montuur en de kleurstelling past gewoon bij mij en gezien de prijs hat ik er toch nog graag een jaar of 2 mee willen doen nu ben ik weer genoodzaakt om een dure bril aan te schaffen jammer hoor

di
door diversion - Oct 16, 2009 om 14:48
103 Antwoorden / 7 Vragen

Harleyman, je kunt blijkbaar niet goed lezen. Nogmaals, ik ben NIET werkzaam bij Hans Anders maar gewoon een tevreden klant die ook een beetje op de centjes let. En ik ben de eerste om een bedrijf er flink van langs te geven als ze rotzooi leveren. Maar ik krijg wel heel sterk de indruk dat jij zelf een opticien bent of in elk geval vrienden of familie in deze business hebt. In deze contreien is het blijkbaar bon ton om Hans Anders te bashen omdat ze anders hun veel te dure brillen niet kwijt worden. Maar de Engelsen hebben hiervoor een mooi gezegde uitgevonden: Let's agree to disagree". Laten we het daar maar op houden...

mj
door mjurgen - Oct 16, 2009 om 15:00
62 Antwoorden / 19 Vragen

Tegenwoordig is de Europese garantieperiode 24 maanden, maar na zes maanden moet de koper bewijzen dat de schade niet aan hem te wijten is, maar aan de verkoper.
(Ik schrijf verkoper en niet fabrikant, omdat de koper zaken doet met de verkoper. Mogelijk dat een bedrijf, i.c. van brillenglazen, ook garantie aan de koper geeft, maar dat staat los van de wettelijke garantieverplichting die de verkoper jegens de koper heeft.)
Garantie is dus geen zwart/wit-verhaal en de omvang ervan hangt ook af van wat men redelijkerwijs an een voorwerp verwachten mag: een dure bril, reclame die schermt met de bikkelharde coating van de bril, ..., of: een zeer goedkoper aanbieding, zijn allemaal factoren voor het bepalen van de omvang van de garantieverplichting.)

Als ik zo de andere reacties lees, dan krijg ik de indruk dat het niet makkelijk is om aan te tonen dat de coating niet door toedoen van de koper beschadigd is. Daar staat tegenover dat het wellicht een duurdere bril betreft. En zo las ik hier: er zijn kennelijk hardere en zachtere coatings.

Hoe dan ook: U kunt natuurlijk nog reclameren en misschien is de opticien aangesloten bij een brancheorganisatie, die een klachtenregeling kent. Een extra moeilijkheid is wel dat de 24 maanden ook voorbij zijn en over hetgeen in juni van dit jaar door u en de opticien werd gezegd, vermoedelijk geen overeenstemming bestaat.

jansje
door jansje - Oct 16, 2009 om 15:44
131 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo

U kan natuurlijk ook, als de bril zo lekker zit, alleen andere glazen in uw bril laten zetten. Dit kost in ieder geval minder als nog een montuur erbij kopen.
verder met schoonmaken, doe ik altijd schoonmaak spul van de opticien erop en maak ze droog met een ouderwetse wafeldoek ) de oude luier' nog te koop bij de Hema.
dit geeft geen krassen, ZOLANG U HEM ALLEEN MAAR GEBRUIKT OM UW BRIL SCHOON TE WRIJVEN. Mijn ex-man is opticien. een eigen zaak!
en zo wordt het daar gedaan.
maar evengoed zou ik nog eerst proberen bij uw eigen opticien om wat te regelen zeker als u er al zo lang komt.
veel s6

go
door govertjeampt - Oct 16, 2009 om 16:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dinirici,

Ik weet niet of het al aan de orde is geweest. Toen de coatinglaag van mijn betrekkelijk nieuwe bril wazig begon te worden, was het eerste wat de opticien vroeg of ik soms saunabezoeker was en of ik daar dan mijn bril ophield, want dat is zo'n beetje het slechtste wat je met een coating kunt doen. Dat was een schot in de roos en ik kon dus geen aanspraak maken op garantie. Sindsdien geen bril meer in de sauna en hij blijft als nieuw...

af
door aflierman - Oct 16, 2009 om 17:34
128 Antwoorden / 0 Vragen

dinirici,

Ik draag al meer dan 40 jaar een bril en al vanaf het begin  Toen Hans Anders kwam daar gekocht en aangemeten.
Misschien is Hans Anders wel Anders,maar dan zeker in de positieve zin!
Nog noot klachten gehad en altijd een bril met een coating laag er op.
Kom elk jaar voor controle bij de oogarts in het oog ziekenhuis in Rotterdam.
Krijg daar altijd te horen dat ik een perfect aangemeten bril draag en ik werk echt niet bij Hans Anders mocht er iemand twijfelen.
Ik maak mijn glazen altijd schoon met een beetje afwas middel onder de kraan met lauw water en droog het af met een theedoek.
Zoals ik al schreef,nog nooit geen klachten gehad!!!!!!!!!!
En met klachten?
Ja Hans is Anders!!! daar wordt je gewoon goed geholpen en 9 van de 10 x nog gratis ook.
Vriendelijke groet,
A.F.

salute
door salute - Oct 16, 2009 om 17:35
48 Antwoorden / 110 Vragen

Zo 8 jaar geleden kocht ik een bril bij Pearl, met krasgarantie. Na plm. enkele maanden zaten de glazen vol met krassen, dat was zeer storend. Dus terug naar Pearl, helaas echter, mijnheer dat is uw eigen schuld, dat zijn poetskrassen, dat valt buiten de krasgarantie. Ik draag op dat moment al 50 jaar een bril zonder problemen van krassen. Sinds dien dus al weer 8 jaar koop ik met veel genoegen mijn brillen bij Hans Anders. Hans Anders mag dan zoals elders te lezen valt de slechtste brillen winkelketen zijn, ik ben daar altijd uitstekend geholpen. Prima service, want na 50 jaar een bril te dragen weet best wel hoe een bril moet schoonmaken. Foei krasgarantie.

Salute

ma
door margie4261 - Oct 16, 2009 om 19:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dinirici,

Volgens mij moet je gewoon teruggaan naar je eigen opticien en het geval voorleggen dat je toch wel verwacht ze service verlenen en je nieuwe glazen geven ook al valt het net buiten de garantieperiode. Ik had ook een keer dat de coating van mijn variofocus bril losliet. Ik had mijn bril gekocht in Canada waar ik toen woonde, heb die optitien vanuit Nederland gebeld en mijn geval voorgelegd. Hij heeft nieuwe glazen voor mij gemaakt, opgestuurd naar Nederland waar ik intussen woon.Het enigste wat hij van mij verwachtte is dat ik de oude glazen terugstuurde zodat hij het kon verantwoorden.Ik had in nederland een opticien gevonden die de oude eruit zou halen en de nieuwe er weer in zou zetten. Dit was natuurlijk net allemaal buiten de garantieperiode,maar ik heb helemaal NIETS hoeven betalen .Dat is nogeens service!Hopelijk lukt het jou ook.

Succes!

groetjes Margie

alfatrion
door alfatrion - Oct 17, 2009 om 06:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In de Nederlandse wetgeving heb je recht op kosteloos herstel of vervanging indien jij aannemelijk kunt maken dat je een ondeugdelijk product hebt ontvangen. Dat wordt verder nergens aan beperkt. Bij een bril lijkt mij het in het algemeen lastig om dit aannemelijk te maken.

mo
door monienke - Oct 17, 2009 om 11:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk al meer dan 40 jaar in de optiek en heb dit probleem al meerdere keren mee gemaakt, bij een goede opticien met merk glazen, wordt dit probleem zeker vergoed, maar ze proberen er altijd onder uit te komen, zeker als het de opticien zelf geld kost. De meeste goede glas leveranciers vergoeden deze problemen wel. Meekeurend en ontspiegeld maken geheel niet uit, dit probleem mag zich niet voordoen of het moet een probleem zijn wat door U zelf is veroorzaakt, dat kan alleen de leverancier beoordelen.Ik zou zeken nogmaals reclameren en de glazen terug laten sturen voor controle naar de glasleverancier.

lenyenfred
door lenyenfred - Oct 17, 2009 om 13:26
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Dinirici,

Varifocus is GEEN merk, maar geeft aan, dat het een combiglas is.

Dus een leesgedeelte IN een gewoon kijkgedeelte.

VARILUX, dat is een merk en noemt die glazen MULTIFOCAAL.

Neem eens contact op met Essilor, dat is VARILUX, op www.varilux.nl

Gezien de prijs, welke u noemt zou het zondermeer VARILUX kunnen zijn, maar u heeft dan ook een ''pasje'' bij de glazen gekregen.

Veel succes

gr
door groenestein - Oct 17, 2009 om 14:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

heb het zelfde gehad helemaal geen punt bij spechevers kreeg gelijk nieuwe glazen kosteloos

groenestein amersfoort

js
door jscheper - Oct 17, 2009 om 18:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een bril van specsavers enook mijn coating liet los, eerst  wilden ze niet vergoeden, (ik had mijn bril 14 maanden) en daar ging ik niet mee akkoord,  ma meerdere  malen bellen en naar de zaak gaan kreeg ik het wel vergoed.

Wat betreft Hans Anders, daar ging mijn zoon heen en daar hebben ze toch ontdekt dat er iets niet goed was met de oogdruk en is hij geopereerd aan zijn hersenen, was een aangeboren afwijking, dus niks mis met Hans Anders

yt
door ytsma02 - Oct 17, 2009 om 19:19
18 Antwoorden / 2 Vragen

Zo, heel wat aan de hand in brillenland. Ook ik heb altijd last van vlekken en uiteindelijk loslatende coatinglaag. Dus die hele laag kan me gestolen worden. Onzin. Ook het verhaal van 'krasvrij'. Onzin. Je draagt de bril onder alle omstandigheden, door weer en wind. Daar is geen bril 100 % tegen bestand. Zijn autoruiten ook krasvrij? Tuurlijk niet. Er wordt zoveel onzin verteld over het voorkomen van krassen op... Maar dan ga ik off topic en dat mag niet. Kan er wel een boek mee vullen. Wat de bril betreft: gewoon onder de kraan met lauw water en met een schone theedoek / zakdoek nadeppen. Geeft de minste kans op loslaten coating en krassen. Maar: echt voorkomen is onmogelijk. De verkooppraatjes maar met een korrel zout nemen.

je
door jelle1st - Oct 18, 2009 om 13:13
11 Antwoorden / 3 Vragen

Lola:

Heb steeds bij Anders mijn brillen gekocht. Doe ongeveer 6 jaar met een bril. Maak de glazen schoon met spiritus of au de colonge.

Veeg ze schoon met voor de hand liggende handdoeken of papiertjes. Nooit problemen gehad. Ruikt nog lekker ook.

yt
door ytsma02 - Oct 18, 2009 om 13:39
18 Antwoorden / 2 Vragen

Eau de cologne: was dat niet van Boldoot destijds? Mijn vader maakte ook altijd de glazen hiermee schoon. Kraakhelder. Maar ik dacht dat het spul niet meer bestond. Maar: kijk uit met het afvegen m.b.v. papiertjes, doekjes. Niet alles is geschikt.

he
door henkvanommen - Oct 22, 2009 om 11:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

fabrikanten van brillenglazen hebben altijd moeite gehad met het fabriceren van coatings. soms om onverklaarbare reden ging het mis in het proces, wat zeer hoogstaand technisch is. in de tijd van de glazen lenzen was het goed. door de opkomst van kunststof lenzen is het moeilijk geworden. alle grote fabrikanten kampen hiermee. bij zwakke sterkten heeft de drager een helderder beeld, door minder reflecties op de glazen. bij hogere sterkten is dit betrekkelijk.

de reden van de levering is de omzetverhoging, iedere opticien wil de verdienste, en die is niet mis. heel veel mensen hebben zelf voordeel van de opgebrachte laag, velen hebben totaal geen voordeel, maar een nadeel. je moet deze glazen goed schoonmaken, wat vaak erbij inschiet. wanneer je er dan geen voordeel aan hebt met zien mag je je afvragen of er geen te grote geldrol meespeelt in het advies van de opticien.

ti
door tiempje - Nov 20, 2009 om 13:47
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harleyman schreef op vrijdag 16 okt 2009, 14:35]diversion,  zeker  werkzaam bij hans anders.Kan niet ,,anders,,Als er een zaak een slechte service heeft , dan staat ,anders ,echt bovenaan. Hebben echt weinig verstand v brillen,

kennelijk heeft Harleyman iets tegen Hans anders want hij scheldt daar altijd op en iedereen die iets positiefs zegt werkt volgens hem bij H.A., een primitieve reactie, erg ongenuanceerd. Zelf heb ik hele positievie ervaringen met H.A. Ook ná de garantie werd eens een gebroken pootje gratis vervangen en werd de bril netjes gepoetst en schoongemaakt vóór dat ik hem terug kreeg. Volgens mij werken daar zeer vakbekwame mensen. Een nieuwe bril wordt zeer uitgebreid opgemeten. Ik werk NIET bij H.A. voor dat je dat van mij ook al zegt! Kennelijk kun je er niet tegen als iemand het niet met je eens is, Hell's Angels mentaliteit, ben jij zeker, HARLEYman? Elders lees ik dat je dan erg grof en onbeschoft wordt en zelfs gaat schelden, foei! Mijn huidige bril die ik vijf jaar geleden aanschafte was, in dezelfde uitvoering, bij Pearl 2,5 keer duurder! Mogelijke mede oorzaak: Pearl zit op een A-locatie, H.A. op een B. dus goedkoper, althans hier.

ti
door tiempje - Nov 20, 2009 om 15:20
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harleyman schreef op vrijdag 16 okt 2009, 14:35]diversion,  zeker  werkzaam bij hans anders.Kan niet ,,anders,,Als er een zaak een slechte service heeft , dan staat ,anders ,echt bovenaan. Hebben echt weinig verstand v brillen,

Ik lees van "jSchepers" dat Hans Anders zelfs ontdekte dat een klant te hoge oogboldruk had en daarom onmiddelijk geopereerd werd, bleek een aangeboren afwijking te zijn. Zo slecht is H.A, dus helemaal niet!, integendeel, dit vind ik geweldig. De klant krijgt daar dus veel en zorgvuldige aandacht.
Iedereen die iets positiefs heeft werkt volgens jou bij Hans Anders! Ben je soms zelf een opticien die zijn geld aan zijn Harley uitgeeft i.p.v. aan service en daarom niet mee kan komen met H.A., waar bijvoorbeeld een "Varifocusglas" volgens mijn zojuist gepleegd telefoontje slechts € 90,- kost? (En geen €530 per set zoals KENWEL normaal vindt.

ti
door tiempje - Nov 20, 2009 om 15:20
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=harleyman schreef op vrijdag 16 okt 2009, 14:35]diversion,  zeker  werkzaam bij hans anders.Kan niet ,,anders,,Als er een zaak een slechte service heeft , dan staat ,anders ,echt bovenaan. Hebben echt weinig verstand v brillen,

Ik lees van "jSchepers" dat Hans Anders zelfs ontdekte dat een klant te hoge oogboldruk had en daarom onmiddelijk geopereerd werd, bleek een aangeboren afwijking te zijn. Zo slecht is H.A, dus helemaal niet!, integendeel, dit vind ik geweldig. De klant krijgt daar dus veel en zorgvuldige aandacht.
Iedereen die iets positiefs heeft werkt volgens jou bij Hans Anders! Ben je soms zelf een opticien die zijn geld aan zijn Harley uitgeeft i.p.v. aan service en daarom niet mee kan komen met H.A., waar bijvoorbeeld een "Varifocusglas" volgens mijn zojuist gepleegd telefoontje slechts € 90,- kost? (En geen €530 per set zoals KENWEL normaal vindt.