ki
door kimkoppen Jan 9, 2014 om 11:01
Voeding & gezondheid

Codes zorg declareren

Ik ben vorig jaar behandeld voor herhaaldelijk terug kerende bloedneuzen. De behandeling bestond uit 10 min. in de wachtkamer wachten en 5 min. op de stoel zitten terwijl mijn neus werd dicht gebrand. Nu krijg ik in mijn notaoverzicht een rekening van E400,- voor deze behandeling. Ik kon dit niet koppelen aan de 5 min. behandeling die ik gehad had, dus ben ik gaan bellen. Nu zit het zo: de behandeling is gekoppeld aan een code: bloedneus behandelingen. Of je behandeling nu uit 5 min. bestaat of 5 uur en vervolg afspraken, je betaald het zelfde bedrag. Dit vind ik zeer vreemd en ook niet eerlijk. Je hoort toch te betalen voor wat je af neemt?

2812 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u daarvoor in het ziekenhuis geweest bent. Het ziekenhuis werkt met een DCB. en voor uw behandeling staat een vast bedrag, zoals voor veel behandelingen in het ziekenhuis. Dit is voorgeschreven door de overheid.

ki
door kimkoppen - Jan 9, 2014 om 11:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Toch raar dat het zo werkt, dan zijn er dus te weinig codes, want het kan niet zo zijn dan een éénmalige ingreep even veel kost als een serie aan behandelingen.

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2014 om 11:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kimkoppen,

Tja, zo werkt het dus wél!
Alleen heet het DBC (en geen DCB). = DiagnoseBehandelCombinatie.
Lees hier de info van de overheid.

Met vr.gr.

zwemmer
door zwemmer - Jan 9, 2014 om 18:56
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Even wat anders: het lijkt mij niet verstandig een neusader dicht te branden en al helemaal niet om daarvoor te betalen. Eerder zou het aan de orde zijn om na te gaan waarom er zoveel druk op die ader staat zonder dat-ie zijn werk doet. Maar, daar staan artsen veel te weinig bij stil. Dat dichtbranden kan een functieverlies tot gevolg hebben en daarmee ben je helemaal in de aap gelogeerd.

ki
door kimkoppen - Jan 9, 2014 om 20:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zwemmer, helemaal mee eens, ondertussen...Het was ook nog eens een behandeling waar ik niks aan had.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een dokter heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

ph
door philip36 - Jan 9, 2014 om 21:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is wel doordacht van de overheid.
Door deze methode wordt meer zorg met het eigen risico betaald.
Als een operatie € 10000 kost kun je dat beter verdelen over alle behandelingen om bij de kleine behandelingen een groter deel van het eigen risico van de patiënt te kunnen innen.
Voor de verzekering maakt het niets uit wat de hoogte van de ziekenhuisrekening is, betalen doen ze toch wel als de code maar goed is.
DCB een slimme zet van de overheid.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De opzet was om het eenvoudiger en makkelijker te maken.

ph
door philip36 - Jan 9, 2014 om 21:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 jan 2014, 21:25]De opzet was om het eenvoudiger en makkelijker te maken.

Zoals de erfbelasting, moest ook eenvoudiger, maar de opbrengst moest wel hetzelfde blijven.
Je bent bang om met iets eenvoudigs als de TS naar het ziekenhuis te gaan want je bent minimaal je eigen risico kwijt.

zwemmer
door zwemmer - Jan 10, 2014 om 00:17
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 jan 2014, 20:56]Een dokter heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

Een dokter heeft inspanningsverplichting.....en daarom kan hij maar doen wat hij wil.... Ga toch fietsen, dokters weten gewoon niet veel over de oorzaak van een bepaald lichamelijk verschijnsel , maar alleen de oorzaak bestrijden geneest. Allemaal met zakken vol medicijnen naar de apotheek gestuurd worden en zo voort helpt echt niets. Ook het dichtbranden had voorkomen kunnen worden al komt daar wel een beetje meer werk aan te pas.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2014 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts werd juist niet naar de apotheek gestuurd om een zak medicijnen. Of de behandeling terecht was, kan ik niet beoordelen, ik ben geen dokter.

Mijn opmerking slaat op de mededeling van de Ts, dat hij er niets aan had. (En dan nog zoveel geld kwijt).

pi
door pieterwolters - Jan 10, 2014 om 11:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De exacte kosten in rekening brengen zou uiteindelijk best wel eens duurder kunnen uitpakken. Men moet dan immers per behandeling bijhouden welke kosten er allemaal gemaakt zijn (van secretaresse t/m arts en alle andere betrokkenen en gebruikte materialen). En dat kan behoorlijk complex zijn, al was het maar omdat iedere functie een ander uurtarief heeft.

Het systeem van DBC is op zich prima om efficient de kosten te kunnen doorberekenen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 10, 2014 om 13:50
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jan 2014, 09:27]De Ts werd juist niet naar de apotheek gestuurd om een zak medicijnen. Of de behandeling terecht was, kan ik niet beoordelen, ik ben geen dokter.

Mijn opmerking slaat op de mededeling van de Ts, dat hij er niets aan had. (En dan nog zoveel geld kwijt).

Natuurlijk heb je niets aan een behandeling die alleen symptomen en geen oorzaken bestrijdt. Maar zover denkt men hier niet.