an
door anita111 Sep 26, 2014 om 18:13
Huishouden & energie

Combiketel en/of zonnepanelen?

Hallo
Aangezien ik een erg oude combiketel heb mee gekocht met mijn huis, wil ik graag voor de winter een nieuwe installatie laten plaatsen. Nu ben ik erg voor energiezuinig leven en dus zoek ik een goede vervanging. Met of zonder zonnepanelen en goede ketel. De ketel moet van goede kwaliteit zijn (Nefit Valliant oid) Mijn budget is niet exorbitant hoog dus wie kan mij goed informeren?
Alvast bedankt.

776 7 Rapporteer

jo
door joentje1978 - Sep 26, 2014 om 18:20
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als je budget niet zo oneindig hoog is dan vallen Nefit en Vaillant al af want dat zijn goede maar ook de wat duurdere ketels.

Heb zelf een Intergas aangeschaft en heb deze zelf geinstalleerd.
Werkt tot zover prima maar in de winter mag deze zich bewijzen.

energieverbruik
door energieverbruik - Sep 26, 2014 om 20:01
63 Antwoorden / 0 Vragen

De prijsverschillen tussen de diverse merken van cv ketels zijn niet zo vreselijk groot, maar ik kan geheel achter het advies van Joentje1978 staan, ik heb zelf ook een Intergas toestel in huis en dat werkt perfect.
Let bij de aanschaf van een combiketel op de comfort klasse uitgedrukt in CWwaarde die staat bij CW3 voor keuken of douche, CW4 voor keuken en douche, CW5 voor keuken en bad CW6 geeft het hoogste comfort en is ook geschikt voor bijvoorbeeld een stortdouche.
Voor de aanschaf van zonnecollectoren moet u zelf eens kijken of u daarvoor een geschikt dakvlak heeft bij voorkeur zuid gericht en zomogelijk vrij van schaduwen van dakopbouw of bomen etc. Al een kleine schaduw zorgt voor een ernstige rendementsverstoring van de collectoren. Kijk voor u aanschaft eerst naar uw jaarverbruik op de energierekening, eventueel piek en dal verbruik bij elkaar opgeteld. Het maximaal te installeren vermogen van collectoren niet hoger selecteren als maximaal 80% van uw jaarverbruik.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2014 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u net dat huis met die oude ketel hebt gekocht, is het wellicht verstandiger het eerste jaar er maar mee te doen. Dan weet u ook wat u verbruikt.

gerbera
door gerbera - Sep 26, 2014 om 23:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Op deze site ziet u een vergelijk van div. cv ketels

jo
door joentje1978 - Sep 26, 2014 om 23:11
367 Antwoorden / 6 Vragen

Heb zelf een Intergas HRE28/24 gekocht en ik vermoed zomaar dat dat momenteel de meest verkochte CV-ketel is.
Ben benieuwd wat er met mijn energieverbruik gebeurd.

Dit is een modulerende CV-ketel en dat houd in dat deze ketel op een lager pitje(s) kan branden als de warmtevraag minder is.
Een normale ketel is altijd of volgas aan of helemaal uit, is geen tussenweg.

Heb voor de Intergas gekozen omdat ik vloerverwarming in huis heb liggen waarvan 2 van de 4 lussen zwarte tyleenleiding is en daar kan deze CV-ketel prima mee overweg zonder dat je daar een gescheiden systeem voor aan hoeft te leggen.

Had hiervoor een Nefit Turbo HR21 uit 1993 en had deze graag gehouden (ik geloof in oude degelijkheid) totdat hij echt total-loss was maar heb deze eruit gegooid omdat de boiler voor de 3de keer lek was en de laatste keer zelfs opengebarsten was en op 3 verdiepingen waterschade heeft veroorzaakt.

door 1953 - Sep 27, 2014 om 01:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Voor ca. € 1.600,-- hebt u wel een goede Hr-ketel inclusief montage - destijds 2010 door een firma uit Hendrik-Ido-Ambacht uitgevoerd.

De Hr-ketel moet soms aan specifieke eisen voldoen: grote van het huis, oppervlakte e.d.

Destijds gerechercheerd op een zoekmachine en zo terecht gekomen bij die firma uit Hendrik-Ido-Ambacht, vaklui, geen spijt van de aankoop gehad. De beste kwaliteit voor de juiste prijs!

ge
door gerboe - Sep 27, 2014 om 09:56
806 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft zonnepanelen: aanbieders genoeg. U zou bijvoorbeeld eens bij een collectieve inkoopactie van Natuur en Milieu kunnen kijken. Daar komt u de tips van het bericht van @energieverbruik ook tegen. U hebt uw investering er doorgaans binnen 10 jaar weer uit.