ma
door margocrucq Jan 22, 2014 om 12:27
Elektronica & tv

Compact discs (cd's) met geknetter

ik heb in de jaren 90 een uitgebreide collectie cd's (klassiek) aangeschaft waar ik nog steeds veel plezier aan beleef. Ik heb nu problemen met enkele cd's en in het bijzonder enkele van het merk Deutsche Grammaphon (DG), niet het minste merk, denk ik. De cd's zijn (natuurlijk) bij aankoop alle beluisterd en accoord bevonden. Nu is het bij afspelen zo dat er in het ene geval een zacht geknetter over de muziek ligt (niet in de stilteperiodes), en in het ergste geval kan mijn cd-speler het spoor helemaal niet meer vinden en is afspelen helemaal onmogelijk geworden. Ik zou titels kunnen noemen maar dat voert hier wellicht te ver. Het zijn in ieder geval geen goedkope cd's geweest (full price, oftewel toen f 46,90). Ik zou graag horen of iemand dit probleem herkent en of er iets aan te doen is, doekje erover helpt niet, er is ook eigenlijk niets aan de cd's te zien, althans niet méér dan andere cd's aan kleine oneffenheden bevatten. Ik heb vrijwel alle cd-merken in huis en met geen van de andere een dergelijk probleem.
ik ben benieuwd! Alvast dank voor uw reactie.

3250 30 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 22, 2014 om 12:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kan het liggen aan een vuile lens, laser oid? Het zijn uiteraard (guldenprijs) wel oudere cd's te noemen. Wellicht veel gespeeld?

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2014 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo margocrucq,

Misschien last van cd-rot.
Lees eens hier.
Voor een eventuele oplossing klik hier.

Suc6

ro
door ron530 - Jan 22, 2014 om 12:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U kunt de de cd kopiëren naar een nieuwe, met behulp van de pc is dat zo gedaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 22, 2014 om 18:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Tip; zet de cd's om naar flacs, koop een media-player (en externe hd) hoef je nooit meer 'n cd uit de kast te halen :-).

simon55
door simon55 - Jan 24, 2014 om 11:42
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik al jaren doe na de CD gekocht te hebben zet ik t in de computer vervolgens in t doosje en komen er nooit meer uit en verkoop de CD s weer en zo staan er op dit moment zo n 58 000 nummers in m n computer

mahadma
door mahadma - Jan 24, 2014 om 11:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@simon,

ik hoop dat je een goede backup Één crash en je bent al je muziek kwijt.

ho
door holy53 - Jan 24, 2014 om 11:51
68 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heft niks met cd-rot te maken, dit zijn geen gebrande cd's.
Vermoedelijk is de laser aan vervanging toe. Probeer eens een andere cd speler?

wimmi20
door wimmi20 - Jan 24, 2014 om 12:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik snap de meeste adviezen niet.
TS meldt toch dat de cd speler dit probleem niet heeft met andere cdees

edrick3
door edrick3 - Jan 24, 2014 om 12:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 12:44]Ik snap de meeste adviezen niet.
TS meldt toch dat de cd speler dit probleem niet heeft met andere cdees

Juist!

simon55
door simon55 - Jan 24, 2014 om 12:59
1556 Antwoorden / 5 Vragen

mahadma ik heb n aparte schijf en daar staat n kopie van op

ro
door ron530 - Jan 24, 2014 om 13:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het zijn cd's uit de jaren 90 het materiaal is steviger maar ook gevoeliger voor temperatuurverschillen en zonlicht. De cd zat vol met weekmakers om de boel flexibel te houden maar had zeker niet het eeuwige leven. Denk ook eens aan de manier van branden in die tijd, één master cd maakte duizenden kopieën die verkocht werden. Vooral oudere cd spelers konden het huidige frequentiebereik niet halen dus viel een kraak of een klik helemaal niet op.

ma
door margocrucq - Jan 24, 2014 om 13:59
6 Antwoorden / 2 Vragen

Beste reageerders,
veel dank voor uw moeite! Er zijn er enkele waaruit blijkt dat mijn vraag niet helemaal goed gelezen is... Ik heb circa 1000 cd's in de kast staan die het (dus bijna) allemaal nog prima doen. Allemaal aangeschaft in een periode van enkele jaren in de jaren 90. Ze zijn dus inderdaad 'oud'. Maar behalve de DG-exemplaren geen gebreken. Holy53 sluit cd-rot uit omdat het niet om gebrande cd's gaat. Dat is juist, allemaal gewoon als bespeelde cd in de winkel gekocht. Het gaat evenmin om veel gespeelde cd's, wat dat betreft verdeel ik mijn aandacht eerlijk.
Iemand een beter idee? mijn cd-speler is overigens net zo bejaard, maar ook daar geldt: alle andere cd's (ook vele DG's overigens) heeft hij geen enkel probleem mee.
Misschien nog iets duidelijker over de aard van de storing: het geknetter ligt 'over de muziek', bij een korte pauze (maatje rust dus) hoor je het niet, en het deint mee op het volume van de gespeelde muziek. dus hoe harder het orkest speelt, hoe harder het 'knettert'.
ik wacht nog even af. Alvast dank voor de denkrimpels...

ja
door jan24 - Jan 24, 2014 om 14:14
109 Antwoorden / 4 Vragen

Fijne tips mag u weer ontvangen. Uiteraard is het gros niet ter zake doende, een enkeling gaat daadwerkelijk in op uw probleem. Antwoorden als die van lekkerisdat, daar schiet u met uw probleem niet mee op.

Heeft u het probleem al eens aangekaart bij de distributeur van DG, inderdaad een gerenommeerd label, al zegt dat niets over de opnames, de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Veel opnames worden in dezelfde studio gemaakt en ook in dezelfde fabriek geperst. Het label heeft op zich niets daarmee te maken. Mogelijk komt het gros van uw klassieke collectie wel uit dezelfde perserij.
Heeft u al eens op een forum gezocht van liefhebbers van klassieke muziek?
Een optie, al genoemd, maak in de PC een kopie en draai die af in uw cd speler.
Wel een tip, mocht u dit overwegen en ondersteunt uw brander dit, hanteer als schrijfmethode Disc At Once/96. Met name de toevoeging /96 voert een extra controle uit en verhoogt de comptabiliteit van de cdr-schijf.

Wat ik niet lees, heeft u deze cd's al eens gedraaid in een andere cd speler, of i.c.m. een andere versterker? Heeft u überhaupt in uw muziekinstallatie veranderingen aangebracht? En heeft u de mogelijkheid, om een koptelefoon rechtstreeks op uw cd-speler aansluiten? Als u dan nog knetters hoort, dan kunnen de overige componenten uitgesloten worden als boosdoeners.
U kunt met een cd naar een goede hifi zaak gaan, met alle respect geen MM of zo, maar daar waar ze luistercabines hebben. Een beetje winkel is ontvankelijk voor een dergelijk verzoek. Ik zou dan wel vooraf telefonisch een afspraak maken. Mogelijk kunt u uw eigen cd speler meenemen.

Een uitgebreid antwoord, maar ik ben zelf een audiofreak, dus kan ik meevoelen in uw probleem.

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2014 om 14:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=holy53 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 11:51]Dit heft niks met cd-rot te maken, dit zijn geen gebrande cd's.
Vermoedelijk is de laser aan vervanging toe. Probeer eens een andere cd speler?

CD rot kan ook bij gewone CD's voorkomen. Zie bijvoorbeeld dit.

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2014 om 14:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 24 jan 2014, 13:05] Denk ook eens aan de manier van branden in die tijd, één master cd maakte duizenden kopieën die verkocht werden. Vooral oudere cd spelers konden het huidige frequentiebereik niet halen dus viel een kraak of een klik helemaal niet op.

- Gewone cd's worden niet gebrand.
- Er zit geen verschil in de CD specificaties, dus jouw opmerking over het frequentiebereik klopt niet.

bo
door bolle035 - Jan 28, 2014 om 23:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Uit eigen ervaring zeg ik: laser aan z'n eind. Ik heb dit in het verleden vaker gehoord bij CD-spelers die intensief in café's werden gebruikt. Sommige CD's speelden probleemloos, anderen gingen ook knetteren/ruisen. Het loopwerk schijnt een Toshiba SDM-1612 (DVD-ROM speler) te zijn. Mijn gok is dat je hiervoor een willekeurig ATAPI DVD-speler voor de computer in kan plaatsen (IDE-interface dus). Je zou het kunnen proberen met een DVD-speler uit een oude(re) computer...

Een klein lichtpuntje: een enkele keer lukte het de CD-speler te repareren door de lens schoon te maken met een wattenstaafje en een klein beetje alcohol. Daarna wel droog vegen met een ander wattenstaafje. Daarmee sluit ik me dus aan bij de eerste reactie (Mahadma).

Succes!

ma
door margocrucq - Jan 29, 2014 om 09:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Beste reageerders,
dank voor uw (tweede) reactie, met name 'Bolle' en Jan24. Ik heb nog geen contact opgenomen met DGG (aangezien dat in duits of engels moet en dan stuit je toch op techneutentaal...) maar zal dat zeker eens proberen. En ik zal ook op zoek gaan naar een forum voor klassieke muziekliefhebbers. Ik zal ook bezien of copiëren helpt (al gaat dat technisch boven mijn pet maar daar kan ik wel hulp bij zoeken) en lens schoonmaken zal ik ook proberen al blijf ik me dan afvragen hoe het komt dat alle andere ruim 900 cd's het wel perfect doen. Ik ga ervan uit dat het in de disc zit en niet in mijn apparatuur. Ik luister cd's via de koptelefoon (buren!) maar heb ze ook via de boxen gehoord en dan blijft het precies hetzelfde. Spoor helemaal bijster of 'geknetter'.
in ieder geval veel dank voor uw moeite!
vriendelijke groet, Margo Crucq

ma
door marcmons - Jan 30, 2014 om 12:44
25 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo margo Crucq,

Ik herken het probleem omdat ik hetzelfde euvel ook in min of meerdere mate heb bij meerdere CD's. Het ligt zeker niet aan de CD plaatjes van welk merk dan ook, zeker als u ze altijd goed behandeld heeft en wanneer er geen krassen of vervuiling is en geen kopieen. De antwoorden over oudere cd's etc. zijn allemaal onzin.

Cd's produceren vaak hogere en lagere frequenties (pieken) in het geluid, vooral ook bij (digitale) klassieke muziek. Bij mijn oudere geluidsinstallatie (jaren 90) bleek dat stof in de potmeter van de volumeknop deze kraken en gespetter te veroorzaken vooral na plotselinge piekverschillen. Probeer de volumeknop eerst een paar keer flink heen en weer te draaien en test of het gekraak dan nog steeds uit de luidsprekers komt. Als het minder of weg is, dan ligt daar het probleem. Potmeters reinigen helpt, want deze kunnen zlijten en/of stof berzamelen door de jaren heen.
Als uw geluidsinstallatie inderdaad al wat ouder is, kunnen ook de luidsprekers versleten zijn, die de hoge piekbelasting/niveaus bij uw digitale klassieke cd's niet meer aankunnen. Als u het front van de luidsprekerkasten kunt verwijderen controleer dan uw luidsprekers rondom of de rubberophanging niet vergaan is. Zo ja, dan ziet u wel gaten. Zo ja, dan vervang de luidspreker. Tenslotte uw cd-speler - die heeft ook niet het eeuwige leven. Als uw cd-speler zoals u aangeeft het spoor niet meer kan vinden, dan ligt het probleem bij de laser van uw cd-speler. Test uw cd's eens op een andere cd-speler van familie of vrienden. Bedenk dat uw geluidsinstallatie en/of cd-speler (zoals u aangeeft uit de 90-jaren) de oorzaak kan zijn. Deze heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven.

simon55
door simon55 - Jan 30, 2014 om 13:15
1556 Antwoorden / 5 Vragen

marcmons klopt helemaal maar je kan ook de CD even in de computer afspelen en dan weet je alles

ro
door ron530 - Jan 30, 2014 om 13:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Om nu de versterker gelijk de schuld te geven is wel ver gezocht want andere cd's hebben het probleem niet. Heeft u de cd's al een in een andere speler geprobeerd? als het geknetter en het spoor bijster raken daar ook gebeurt kunt u er gevoegelijk van uit gaan dat het aan de cd's ligt. Spelen ze wel goed af dan is uw cd speler aan vervanging toe. Het loopwerk plus laser werkt wel goed maar in de eindfiltering van het signaal gaat het mis. Met name oudere kwalitatief goede spelers (mijn Technics slp111) had het probleem ook, bulk cd's goed maar kwaliteit cd's een drama.

ma
door marcmons - Jan 30, 2014 om 15:12
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ron530 - ik geef niet persé de versterker de schuld, maar ik geef 3 mogelijke oorzaken aan uit mijn eigen ervaring om TS even te laten controleren. Van een afstand is dat altijd moeilijk te beoordelen. Meest voor de handl liggende lijkt mij de oorzaak toch bij de (oude) CD-speler te zoeken. Nogmaals die heeft niet het eeuwige leven. Ik koop regelmatig 2e hands klassieke CD's van de Deutsche Grammophon en nog nooit problemen gehad als ze in goede staat zijn of zelfs met wat krasjes. De Cd's van TS zijn, zoals hij aan geeft van goede kwaliteit. De CD-speler weet heus niet dat er een CD van de Deutsche Grammophon in zit. Ik geloof TS niet helemaal dat het alleen bij CD's van de Deutsche Grammophon gebeurt. Doorgaans worden ze allemaal hetzelfde geperst en bovendien zijn er zover ik weet géén klachten alléén over cd's van de Deutsche Grammophon. Dan was het heus wel ergens op internet ruim bekend onder klassiek liefhenners. Zij produceren al jaren (vanaf 80-jaren) meer dan 30 jaren dus klassieke cd's, dus het lijkt mij een fabeltje dat alleen deze cd-plaatjes van dit merk problemen veroorzaken. Neen, ik houd het op een langzaam stervende cd-speler.

ro
door ron530 - Jan 30, 2014 om 15:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Om klassieke muziek te beluisteren is naar mijn mening de oude apparatuur veel beter en dynamischer dan het huidige aanbod. De huidige cd spelers zijn vooral vlak en filteren de hoge frequenties eruit, hoge tonen sprankelen niet meer en lage tonen zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar terzijde, als de cd's in een andere speler wel spelen moet het wel aan de cd speler liggen.

ma
door marcmons - Jan 31, 2014 om 01:34
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ron530 - Daar ben ik het helemaal met je eens. De oudere losse cd-spelers waren stukken beter dan de huidige generatie met goedkope plastic glaslasers. En vooral de cd-spelers in die goedkope stereosetjes zijn gewoon rommel. Ik denk dat je voor een goede losse CD-speler flink wat moet neertellen en dat je dan ook terecht moet bij de echte hifi-specialist en niet bij de "gewone" handel. Bij de hifi-specialist tref je ook merken aan die je doorgaans nooit ziet bij de gewone handel en nooit ziet bij testen van gewone consumentenorganisaties etc. Maar deze apparatuur zijn zoals gezegd wel duur, maar dan heb je wel wat. En terecht zoals je opmerkt zal goede klassieke muziek in (o.a. van het Deutsche Grammophon label) de betere cd-spelers (o.a. van vroeger) echt beter klinken.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 31, 2014 om 03:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat de oude cd spelers een fraaier geluid produceerden is simpel te verklaren.
De oudjes draaiden op een geringe bit rate.
Uit marketing doeleinden gingen de fabrikanten pronken met steeds hogere bitrates.
Dat kwam de weergave kwaliteit niet ten goede.
Maar de consument trapte erin.
De laatste tijd zijn de kwaliteits afspelers weer terug bij de lage bitrate.
En nog steeds is een oude afspeler zijn geld waard bij de liefhebbers.

ma
door marcmons - Jan 31, 2014 om 05:00
25 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi50 - klopt helemaal wat je zegt. Vaak "adviseer" ik dan ook, als het mogelijk is en als je weinig budget hebt om een oudere Cd-speler via Marktplaats of Kringloopcentrum aan te schaffen. Natuurlijk is dat een gok, maar met een beetje geluk kun je een uitstekende aankoop doen om een oudere Cd-speler te verwerven met een behoorlijk hoge kwaliteit. Ik heb vaker een losse (oudere) cd-speler voor € 10,00 gekocht bij een Kringloopcentrum en die doen of deden het allemaal voor lange tijd heel erg goed. Goedkoop en prima! Nog altijd beter dan een z,g prijsaanbieding van een nieuwe massa cd-speler, hetgeen gewoon rommel is.

ma
door margocrucq - Jan 31, 2014 om 13:03
6 Antwoorden / 2 Vragen

Beste reageerders,
alweer dank voor uw reacties, met name MarcMons. Ik luister de cd's via de koptelefoon die ik rechtstreeks op de cd-speler aansluit. Er zit dus geen versterker tussen, maar ik heb ze wel ook via de versterker geprobeerd en dat maakt niet uit. En het is misschien toeval, maar het gaat (tot nu toe) toch echt alleen om DGG-cd's, alle andere (ook veel andere DGG's trouwens) doen het nog alsof ze gister aangeschaft zijn. Vandaar mijn 'verdenking'. Het zijn er precies 3 die niet meer om aan te horen zijn (waarvan er één niets meer wil) en twee of drie die op delen van de cd geknetter laten horen. Mocht het euvel zich bij andere cd's ook gaan voordoen dan kan ik natuurlijk overwegen om de economie wat op gang te helpen :-). Maar dat is wat mij betreft nu nog niet aan de orde.
Ik ga zeker uw suggesties opvolgen voor zover dat in mijn macht ligt (op andere machine luisteren is in ieder geval heel goed mogelijk natuurlijk, via de computer, en ik heb zelf nog een -ook oude- draagbare cd-speler.) .
ik laat u t.z.t. weten wat het resultaat is!
vriendelijke groet, Margo Crucq

ro
door ron530 - Jan 31, 2014 om 13:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik hoop wel dat u er snel aan toe komt want ik en denk vele met mij zijn reuze benieuwd naar de afloop.

ja
door jan24 - Jan 31, 2014 om 15:37
109 Antwoorden / 4 Vragen

Je zou inderdaad gaan vermoeden, dat het exemplarisch is, bijna zou je gaan denken, dat het om enkele illegale persingen gaat. Zonder daarbij naar wie of wat te willen wijzen.
Ik ben ook heel benieuwd naar eventuele uitkomsten, indien u de gewraakte cd's elders kunt afspelen.
Ook ben ik heel benieuwd, als u deze cd's laat rippen en opnieuw brandt, of laat branden. Of dan de knetters er nog in zitten.

ma
door marcmons - Feb 1, 2014 om 02:57
25 Antwoorden / 0 Vragen

Beste margocrucq,

In principe zou een cd-plaatje niet kunnen slijten, daar er geen fysiek contact is tussen laser(straal) en de oppervlakte van het cd-plaatje (dus anders als bij een langspeelplaat waar de naald in de groef draait), Misschien zou je deze 3 cd's eens diep kunnen reinigen met cd-reinigingsvloeistof/spray (bij de goede platenzaak verkrijgbaar voor een paar Euro). Het is het proberen waard. Wie weet zit er misschien toch vervuiling op. Maar misschien hebben andere reageerders nog betere alternatieve reinigingsmethoden. Overigens moet je cd-plaatjes niet schoonpoetsen zoals vroeger een elpee (rondom met de groef mee), maar dwars van binnen naar buiten. Ook ik ben benieuwd naar het resultaat.

ma
door margocrucq - Feb 7, 2014 om 14:15
6 Antwoorden / 2 Vragen

Beste reageerders,
ik ben niet zo snel helaas, maar ik beloof u dat ik eraan ga werken en u laat weten wat het resultaat is. ik heb de bewuste plaatjes inmiddels op mijn draagbare cd-spelertje geprobeerd (ook een oudje trouwens) maar dat gaf hetzelfde resultaat.
het klinkt mij in de oren als statische lading, maar daar hoor ik niemand over... en misschien is dat dan wel onzin. Schoonmaken doe ik zoals het hoort, van binnen naar buiten, dus daar ligt het niet aan. ik heb daar een speciaal doekje voor (ook al oud :-), maar werkt nog prima.)
u hoort van mij, veel dank voor uw reacties!
vriendelijke groet, margo crucq