de eelco
door de eelco Oct 24, 2014 om 10:05
Computers & telefonie

Computer geeft geregeld een harde brommende geluid..

mijn pc geeft geregeld een rare harde brommende geluid..
hij start normaal op en voor de rest ook geen klachten maar ik maak me zorgen omdat hij geregeld een rare geluid maakt.
heb er niet veel verstand van maar het lijkt mijn de harde schijf die het rare geluid maakt..
wat denken jullie wat het is en is het waarschijnelijk einde oefening van de computer???..

12606 26 Rapporteer

rubyn
door rubyn - Oct 24, 2014 om 10:13
146 Antwoorden / 18 Vragen

Het zou inderdaad de harde schijf kunnen zijn, maar ik denk eerder aan de ventilatie. Hoor je de brommende toon als je pc wat zwaardere programma's draait?

de eelco
door de eelco - Oct 24, 2014 om 10:23
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=rubyn schreef op vrijdag 24 okt 2014, 10:13]Het zou inderdaad de harde schijf kunnen zijn, maar ik denk eerder aan de ventilatie. Hoor je de brommende toon als je pc wat zwaardere programma's draait?

voornamelijk bij het opstarten en dan de eerste 15 minuten daarna weinig tot geen brom meer..

costnix
door costnix - Oct 24, 2014 om 11:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat moet wel de ventilator zijn

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2014 om 12:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de zekerheid zou ik in ieder geval een back-up maken. Kijk ook eens of er veel stof bij de ventilator zit, mocht het de ventilator zijn.

gompy2
door gompy2 - Oct 24, 2014 om 12:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Anderen schreven het al, vermoedelijk de ventilator.
De bevestiging van de harde schijf kan ook wat losgeraakt zijn en dat er daarom de trillingen van het ronddraaien door gegeven wordt aan het chassis, maar dat denk ik niet.
De harde schijf intern is het denk ik helemaal niet, als het zo ratelt en rammelt en bromt dan had je al eerder foutmeldingen gekregen bij het lezen en wegschrijven van en naar de schijf.

Haal maar een zijkant los van de kast, bij een gewone desktop de linkerkant,, dan kun je het zelf horen, eventueel de kast van binnen uitzuigen met een stofzuiger, met name de ventilator van de voeding, want daar komt het denk ik vandaan, en de processor en de ventilator van je videokaart, mocht die daar op zitten.
Stekker uit de kast trekken en voorzichtig met borstelmondstuk en dat platte smalle mondstuk over en langs de onderdelen gaan.
Als je die kast nog nooit los gehad hebt zul je denk ik wel schrikken.

gompy2
door gompy2 - Oct 24, 2014 om 12:32
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een video van hoe een kast er van binnen uitziet.
Op deze video wordt de kast geopend door een handel over te halen, bij goedkopere kasten zijn het een paar schroeven die je aan de achterkant los moet draaien en kun je zo de zijkant terug schuiven.
Vanaf 2.10 minuut wordt het interessant.

Klik-> Computerkast openen

wv
door wvenend - Oct 24, 2014 om 12:40
38 Antwoorden / 6 Vragen

De koeling zit vol met vuil,daarachter zit de ventilator,ribbetjes even stofzuiger opzetten,als je geluk hebt hoef je de computer niet open te maken,kun je er zo bij en als die schoon is is het gebrom over.
Probeer het maar,wvenend

ka
door kaakje - Oct 24, 2014 om 13:56
109 Antwoorden / 0 Vragen

Een schijf die op instorten staat maakt (meestal) een ratelgeluid. Ik denk ook dat het de fan is die rijkelijk voorzien is van stof. Maar het kan ook de voeding zijn. Zelfs een resonerende kast maakt een brommend geluid. Ik zou eerst maar gaan stofzuigen, Doe het wel ultra voorzichtig! Succes

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2014 om 14:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Schoonmaaktips met plaatjes klik hier.

wv
door wvenend - Oct 24, 2014 om 14:38
38 Antwoorden / 6 Vragen

wvenend
Boven mij staat computer openen,doe dat en bekijk dat.Daar zie je een ventilator met en ding er aan
dat blaast tegen de koeling aan.Meestal kun je heel gemakkelijk bij de ventilator komen als je de
computerkast opent,4 schoefjes los maken en de ventilator is er uit,,wel aan de zijkant waar de
ventilator zit de zijkant openen ,ook 2 of 4 schroefjes en dan net als daar de zijkant een stukje
verschuiven en pakt hem er zo uit.Daar zit de ventilator,die haal je eruit en dan zie je de koelribbetjes en zuig die maar schoon.Het is echt normaal heel gemakkelijk om zelf te doen bij de meeste computers.Als je toch bezig beent maak je het ventilatortje ook schoon en zet alles weer in elkaar.
Kijk die computer openen even helemaal uit,dan zie je de computer en op het laatst het ventilatortje
en als die los is zie je de koelribbetjes,die kunnen als het goed is gewoon blijven ztiiten,alleen
schoon zuigen en ventilator wer trug zetten ,kat dicht en klaar is kees,weer zo goed als nieuw
Zet d computerkast zo neer dat met vegen in de kamer de computer geen stof kan opzuigen door zijn eigen ventilator of zet hem even uit tijdens schoon maken van de ruimte waar die staat.
Suc6 wvenend

wv
door wvenend - Oct 24, 2014 om 14:44
38 Antwoorden / 6 Vragen

Boven mij staat iets met plaatjes,ik zei ook ventilatortje er even uit halen en koeler schoon zuigen en ventilator buiten de kast vn schoon maken,dan gaat het goed.
Het is niet de eersste die ik doe wvenend suc6

endemion
door endemion - Oct 24, 2014 om 16:48
237 Antwoorden / 3 Vragen

Oh dus het schoonmaken zorgt ervoor dat een fan verder bromloos door 't leven gaat!? Nee als een fan bromt zijn z'n lagers gewoon niet meer zo best. Je kunt zo'n fan voorzien van een druppeltje olie wat nog wel eens een tijdje wil helpen tegen het gebrom maar eigenlijk is zo'n fan toe aan vervanging (hoeft verder geen duur onderdeel te zijn).

goalkeeper
door goalkeeper - Oct 24, 2014 om 16:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je zeker dat het de harde schijf is. Bij een stalen kast kan het ook resonantie zijn doordat een schroefje los getrild is, als dit het geval is is het handig om de schroefjes te voorzien van rubberen ringetjes. Verder kijken met een gezonde dosering verstand daarmee kun je een eind komen. Pas wel op dat je niet statisch geladen bent. Er zijn speciale polsbandjes te koop om dit tegen te gaan. Ik las dat iemand er een stofzuiger in wilde drukken om hem schoon te zuigen. Doe dat ALLEEN als je zeker een andere computer wilt.

ar
door aram - Oct 24, 2014 om 17:04
136 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord wat meestal het geval is is al gegeven.
Vaak is het de ventilator.die vuil is.
Wanneer je de kast even loskoppelt en openmaakt kun je met zo'n niet te grote varkensharen kwast voorzichtig schoonvegen. Gebruik er geen marterharen of andere kwast voor vanwege statische elektriciteit er zitten gevoelige onderdelen in die er niet tegen kunnen. Daarom lees je vaak eerst ontladen voor je verder gaat.
Gebruik ook geen gebruikte varkensharen kwast ervoor waar je eerst wat anders meegedaan hebt. Schilderen bv.
Als de ventilator schoon is en hij maakt dat brommende geluid kan ook het einde in zicht zijn voor de ventilator. Meestal hoor je een tik en stopt hij dan met zijn werking.
Licht eraan welke soort ventilator er gebruikt is.
Bij bv. Hardwareinfo kun je meer te weten komen over je pc onderdelen.

ar
door aram - Oct 24, 2014 om 17:37
136 Antwoorden / 1 Vragen

Een brommende ventilator vervang ik liever dan dat ik ga schoonmaken en de lagers smeren.
Onder die nieuwe ventilators heb je van die juweeltjes zitten , weinig geluid en een betere werking.
De prijs hangt af van het formaat en type wat je wilt aanschaffen.
Als je het zelf doet is het niet zo moeilijk .
Neem de maat van de oude voor je bestelt.
Meestal zijn het 4 schroefjes kan ook een klemmetje zijn waar je mee te maken hebt.
Zit de nieuwe op zijn plek vergeet dan niet dat stekkertje op de juiste plaats aan te sluiten anders doet hij dat niet.
Je bent niet de eerste die het overkomt en krijg je hulp. Nou die doet de eerste 10 minuten niks van het lachen als hij of zij de oorzaak ziet.

labren
door labren - Oct 24, 2014 om 21:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat is meestal een kapote ventilator , kijken welke het is en gewoon een nieuwe er inzetten

labren
door labren - Oct 24, 2014 om 21:50
862 Antwoorden / 0 Vragen

en als het de harde schijf is even een backup maken of wat ik gedaan hebt is een 2de harde schijf erbij gezet en alles wat ik wil bewaren op die 2de schijf zetten, het besturings systeem kan je niet backupen dat moet je weer opnieuw instaleren op de nieuwe harde schijf en activeren

labren
door labren - Oct 24, 2014 om 21:53
862 Antwoorden / 0 Vragen

de kast niet weggooien gewoon een nieuwe harde schijf erin zetten en je instalatie sdrom er weer op zetten

de eelco
door de eelco - Oct 25, 2014 om 10:39
607 Antwoorden / 92 Vragen

iedereen bedankt voor de tips en het mee denken....heb een pc die niet staat maar ligt((zoals bijvoorbeeld een dvd speler ))en heb de kap los gemaakt en voorzichtig alles schoongemaakt..
vooralsnog geen geluiden meer.....
iedereen een top weekend gewenst :) :) :) ....
THANGS ....

aurora1
door aurora1 - Oct 25, 2014 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi zo, dank voor het melden en ook een fijn weekend gewenst.

vr.gr.

wv
door wvenend - Oct 25, 2014 om 17:36
38 Antwoorden / 6 Vragen

wvenend

Geen dank,graag gedaan.
Ook een prettig weekend

re
door repelsteeltje12 - Oct 26, 2014 om 00:57
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest waarschijnlijk is zoals eerder genoemd de ventilator, vaak zet zich er veel stof op af die er voor zorgt dat er onbelans ontstaat, ook is het mogelijk dat het asje droog is, deze kan gesmeerd worden met een beetje naaimachine olie, daartoe moet indien aanwezig het plakkertje voorzichtig zover losgemaakt worden totdat het ronde gaatje zichtbaar wordt.
Bij voorkeur niet met lucht in de pc blazen om de ventilator te reinigen maar beter is om dit voorzichtig met een droog minikwastje te doen.

Succes er mee.

door 1953 - Oct 26, 2014 om 02:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou weleens de ventilator kunnen zijn.

si
door sinuhe09 - Oct 26, 2014 om 14:31
7 Antwoorden / 12 Vragen

allemaal gedaan opengemaakt,goed gestofzuigerd,blijf bij ostarten rommelend geluid
geven,moet dus wat anders zijn, toch de voeding mischien ??
computer Medion al zo ca 6 jaar oud ,werkt verder nog prima

richard83
door richard83 - Oct 26, 2014 om 14:41
386 Antwoorden / 28 Vragen

Zoon geval heb ik ook de laatste tijd. Maar dan heb ik het met facebook en spellen site's Begind ie hard blazen. Is niet met dit geval te vergelijken.

gompy2
door gompy2 - Oct 26, 2014 om 15:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=richard83 schreef op zondag 26 okt 2014, 14:41]Zoon geval heb ik ook de laatste tijd. Maar dan heb ik het met facebook en spellen site's Begind ie hard blazen. Is niet met dit geval te vergelijken.Wat jij hebt is dat de processor-ventilator en misschien ook wel een chassis-ventilator harder begint te draaien als de temperatuur van de processor en bepaalde onderdelen van het moederbord begint te stijgen.
Dit is een mooie optie van je moederbord, want daar staat het ingesteld.
Is de temperatuur normaal, zoals bij wat internetten en andere gewone bezigheden dan is de ventilator snelheid laag, en hoor je heel weinig.
Gaat de temperatuur oplopen van de processor door flinke bezigheden op je computer zoals bij spellen of andere dingen waar een flinke cpu-load plaats vind dan begint de ventilator harder te draaien, en zodra je daarmee stopt en de temperatuur zakt, zakt ook de ventilatorsnelheid weer zo dat je minder "geblaas" hoort.

Als het meer gebeurd als voorheen kan het zijn dat de (klik hier-.) koelribben vervuild zijn en dat je die even voorzichtig moet schoonzuigen met een stofzuiger.
In veel gevallen kun je de ventilator er zo afwippen door klemmetjes los te halen, maar dat is per processor verschillend, daar kan ik geen aanwijzingen voor geven.
Door de vervuiling koelt de ventilator minder en kan de processor zijn warmte minder gauw wat weer een reactie geeft op de ventilatorsnelheid.
Sensoren op je moederbord regelen dat allemaal.