zonnewind
door zonnewind Sep 26, 2014 om 08:19
Computers & telefonie

Computer hacking

Ik kreeg vanmorgen een e-mail bericht dat mijn huisarts was in Istanbul bestolen van haar geld en creditcards. Ze had alleen haar paspoort nog. Ik moest mijn mailbox goed in de gaten houden want ze zou nog contact opnemen. Nou ken ik mijn huisarts een beetje en weet dat ze op dit moment gewoon praktijk heeft. Ik heb het mailbericht aan haar doorgestuurd.
moet je verder nog iets ondernemen met zo'n bericht?
Wel wonderlijk eigenlijk dat het bericht van haar eigen e-mail adres afkwam. Dan is er toch ergens iets gelekt volgens mij?

3601 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 26, 2014 om 09:50
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is de nieuwe manier van "oplichting". De emailbox van de huisarts is gekraakt en vanuit dat adres is het nodige verstuurd als bedelmails (nieuw woord in scrabble?) naar oplichters. U heeft er goed aan gehandeld om uw huisarts dit te melden. Wel vind ik het een soort van laakbaar dat een huisarts een kennelijk eenvoudig te kraken wachtwoord heeft.

mahadma
door mahadma - Sep 26, 2014 om 09:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bedelmails naar oplichters, daar bedoel ik mee: Bedelmails om zogenaamd geld te sturen naar de arts maar komt terecht op de bankrekening van de oplichters

ingmar125
door ingmar125 - Sep 26, 2014 om 10:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit moet je sowieso melden bij je huisarts, en hun zouden hun computer moeten opschonen (voor de zekerheid). En als het e-mail adres gehacked is dan moeten ze een nieuw wachtwoord instellen en een pardon sturen naar al hun relaties, want misschien trapt er wel iemand in en dan zijn de problemen groter.

tr
door truvanu - Sep 26, 2014 om 12:40
51 Antwoorden / 0 Vragen

Het e-mailadres van de huisarts zal wel gespoofed zijn. Daarvoor zou je in de headers van de mail moeten kijken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoofing
http://www.helpdesk.ugent.be/email/headers.php

zonnewind
door zonnewind - Sep 26, 2014 om 13:13
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=truvanu schreef op vrijdag 26 sep 2014, 12:40]Het e-mailadres van de huisarts zal wel gespoofed zijn. Daarvoor zou je in de headers van de mail moeten kijken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoofing
http://www.helpdesk.ugent.be/email/headers.php
:-) Heeft u ook een vertaling voor 'gespoofed"? Het ligt waarschijnlijk voor de hand wat het betekent maar voor mij is het een nieuw woord.

costnix
door costnix - Sep 26, 2014 om 13:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een Nederlandse uitleg over spoofing vindt u hier.

jantom
door jantom - Sep 26, 2014 om 13:51
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al twee van dit soort emails gehad...(dit jaar). Allebei van kennissen van mij.
De eerste keer emailde ik mijn kennis over zijn email; hij wist van niets.. de 2e keer wist ik al dat er sprake was van mogelijke oplichting.
Het adressenbestand was gehackt (in beide gevallen).

Niet op reageren, Lena (zou Wim Sonneveld zeggen).

th
door thieu - Sep 26, 2014 om 13:53
148 Antwoorden / 0 Vragen

Spoofen= vervalsen.
Het is technisch vrij simpel de zichtbare afzender van een e-mail te vervalsen.

Als je in de betreffende mail álle bericht-kopregels zichtbaar maakt of de "berichtenbron' (ik weet niet hoe dat in Outlook heet) dan kun je de werkelijke afzender van het bericht opzoeken, en da's dan vaak een ander dan in de normaal zichtbare afzender staat.

De huisarts kan er dus zeer waarschijnlijk helemaal niets aan doen. Haar mailbox hoeft helemaal niet gehack te zijn.

Echter, het is in dit geval wel opmerkelijk dat huisarts en patiënt gekoppeld zijn. Dat betekent dat in ieder geval het adresboek van die huisarts "op straat" kan liggen.

zonnewind
door zonnewind - Sep 26, 2014 om 15:07
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=thieu schreef op vrijdag 26 sep 2014, 13:53]Spoofen= vervalsen.
Het is technisch vrij simpel de zichtbare afzender van een e-mail te vervalsen.

Als je in de betreffende mail álle bericht-kopregels zichtbaar maakt of de "berichtenbron' (ik weet niet hoe dat in Outlook heet) dan kun je de werkelijke afzender van het bericht opzoeken, en da's dan vaak een ander dan in de normaal zichtbare afzender staat.

De huisarts kan er dus zeer waarschijnlijk helemaal niets aan doen. Haar mailbox hoeft helemaal niet gehack te zijn.

Echter, het is in dit geval wel opmerkelijk dat huisarts en patiënt gekoppeld zijn. Dat betekent dat in ieder geval het adresboek van die huisarts "op straat" kan liggen.

zonnewind
door zonnewind - Sep 26, 2014 om 15:09
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=thieu schreef op vrijdag 26 sep 2014, 13:53]Spoofen= vervalsen.
Het is technisch vrij simpel de zichtbare afzender van een e-mail te vervalsen.

Als je in de betreffende mail álle bericht-kopregels zichtbaar maakt of de "berichtenbron' (ik weet niet hoe dat in Outlook heet) dan kun je de werkelijke afzender van het bericht opzoeken, en da's dan vaak een ander dan in de normaal zichtbare afzender staat.

De huisarts kan er dus zeer waarschijnlijk helemaal niets aan doen. Haar mailbox hoeft helemaal niet gehack te zijn.

Echter, het is in dit geval wel opmerkelijk dat huisarts en patiënt gekoppeld zijn. Dat betekent dat in ieder geval het adresboek van die huisarts "op straat" kan liggen.

Dat vind ik inderdaad ook zo vreemd dat arts gegevens en patiëntgegevens gekoppeld zijn.
Ik heb intussen mijn huisarts van dit geval op de hoogte gesteld en het betreffende e-mailbericht naar de praktijk gestuurd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 26, 2014 om 17:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=thieu schreef op vrijdag 26 sep 2014, 13:53]Echter, het is in dit geval wel opmerkelijk dat huisarts en patiënt gekoppeld zijn. Dat betekent dat in ieder geval het adresboek van die huisarts "op straat" kan liggen.

Dan is het te hopen dat het enkel bij het mailadres gebleven is..

Zelf maak ik hier vaak gebruik van het catch-all principe, bijvoorbeeld als mijn huisarts mijn mailadres zou hebben, zou dit dan bijvoorbeeld huistarts{@}mijndomeinnaam.nl zijn. Wordt dit mailadres dan misbruikt kan het maar op één manier verkregen zijn.
Echter bedrijven/goede doelen zijn er niet happig op als je ze laat weten dat hun servers lekken. En ondernemen gewoon geen actie.
In geval van TS zal dat ook zo gaan, let maar op.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 26, 2014 om 20:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het e-mail adres van de dokter zal gewoon op haar site te vinden zijn.
Dan heb je alvast een begin om de adreslijst te kraken.