clijnmarijne
door clijnmarijne Jun 11, 2010 om 22:43
Computers & telefonie

Computer loeit af en toe

Hallo, ik heb weer een vraag: Af en toe begint mijn computer opeens te loeien (ik heb er geen ander woord voor). Ik zit niet te gamen of zoiets zwaars, gewoon wat op het internet. Ook geen vele uren achter elkaar. Nu heb ik al gezocht natuurlijk: ik heb de harde schijf op zijn gezondheid gecontroleerd: die is "excellent" (zo wordt het vermeld) en de temperatuur is 43 gr. De computer is enige maanden geleden open geweest en schoongemaakt (terwijl hij eigenlijk niet vuil was, zo werd gemeld).
Wat kan het zijn? Het is een loeiend geluid wat een opstijgend karakter heeft, duurt een minuut of wat, soms korter, en dan is alles weer rustig. De computer doet het uitstekend.
Wie weet raad? Ik word er zenuwachtig van! Groet, Clijnmarijne

7454 15 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Jun 11, 2010 om 22:57
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het loeien is altijd een teken van te warm worden van of de systeemprocessor of van de grafische processor.

De oplossing is simpel:

De warmtegeleidende pasta die tussen de processor en het koelblok zit werkt dan niet goed en moet vervangen worden.

freya
door freya - Jun 11, 2010 om 23:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo clijnmarijne,

Dat zal ongetwijfeld één van de ventilatoren zijn die aanslaat. Wellicht is het de afgelopen week toch iets warmer geworden in de kamer waardoor de ventilator iets eerder aanslaat dan tot nu toe gebruikelijk was. Ik zou me er voorlopig geen zorgen om maken. Als de ventilator aanslaat en hij blijft loeien, dan zou ik pas beginnen met me zorgen te maken.
De komende week is het weer iets koeler, dus je hebt best kans dat de ventilator dan weer wat minder vaak aanslaat.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Jun 11, 2010 om 23:19
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Schoonmaken alleen is niet altijd voldoende. In dit soort gevallen is het inderdaad, zoals hiervoor al vermeld is, een goed idee om de processor met nieuwe koelpasta te monteren.
Verwijder het oude koelmiddel eerst grondig en breng met behulp van een oude creditcard, of iets vergelijkbaars, een dun laagje nieuw koelpasta aan op het koelblok.

Bij veel PC's is het mogelijk om de temperatuur (waarbij de fan harder moet gaan draaien) in te stellen. Meestal kan die temperatuur best iets hoger ingesteld worden, zodat de ventilator langer rustig blijft.

Zorg ook voor een goede doorstroming van de lucht in de kast. De ventilator in de voeding is niet altijd voldoende. Breng desnoods ook een extra ventilator aan in de kast, wanneer zo'n extra ventilator niet aanwezig is.

Als laatste en niet onbelangrijk: Zorg dat de kast voldoende luchttoevoer heeft, ook bij roosters aan de zijkant.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2010 om 00:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Marijne,

De beschrijving van het geluid komt me bekend voor, daar ik in oude mainframes (grote computers) met veel ventilatoren (fan's) heb gewerkt.

Het zal een fan zijn die in de glijlagertjes droogloopt. Dan gaat ze ook langzamer draaien (= te zien). Vervangen is de beste oplossing, doch een handige knutselaar kan de glijlagertjes ook schoonmaken en opnieuw smeren.

Hardware ERror MAN.

vanden bosch
door vanden bosch - Jun 12, 2010 om 11:30
252 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt mij als uw CD/DVD-rom drive die aanslaat. Mogelijk heeft u een programma geinstalleerd dat eens in de zoveel tijd uw schijfstations benaderd, waardoor uw CD/DVD-rom aanslaat en gaat spinnen.

akkefiet
door akkefiet - Jun 12, 2010 om 11:38
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf moest ik ook gelijk aan de cd speler denken.
Kan ook simpelweg een vergeten cd of dvd zijn die nog in de lade zit.

richard83
door richard83 - Jun 12, 2010 om 12:01
386 Antwoorden / 28 Vragen

Die probleem heb ik ook soms.

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jun 12, 2010 om 12:32
134 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=akkefiet schreef op zaterdag 12 jun 2010, 11:38]Zelf moest ik ook gelijk aan de cd speler denken.
Kan ook simpelweg een vergeten cd of dvd zijn die nog in de lade zit.

Hartelijk dank, overigens voor alle reacties. Een vergeten CD of DVD is het niet, dat had het ook niet kunnen zijn want als een computer opstart geeft hij meteen bericht dat er iets in zit wat eruit moet voordat hij door kan gaan.
Groet
Clijnmarijne

erik008
door erik008 - Jun 12, 2010 om 12:52
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Door het schoonmaken kan het ook zijn dat een van de ventilatoren uit balans is.
Zelf heb ik een pc waarbij de videokaart ventilator de eerste 2 minuten loeid.
Ook schoonmaken kan de oorzaak zijn van het probleem, soms begeeft een ventilator het of doet een tijdje moeilijk.
Je zult eerst de plek moeten ontdekken waar het ontstaat.
Veel moederbord fabrikanten hebben een monitor programma voor de ventilatoren en temperatuur, daarmee kun je iets meer zien.
Ga vooral niet sleutelen aan de pc voordat je de oorzaak weet.

En wat akkefiet zegt over de cd, dat is me ook al overkomen en is heel goed denkbaar.

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jun 12, 2010 om 13:06
134 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=erik008 schreef op zaterdag 12 jun 2010, 12:52]Door het schoonmaken kan het ook zijn dat een van de ventilatoren uit balans is.
Zelf heb ik een pc waarbij de videokaart ventilator de eerste 2 minuten loeid.
Ook schoonmaken kan de oorzaak zijn van het probleem, soms begeeft een ventilator het of doet een tijdje moeilijk.
Je zult eerst de plek moeten ontdekken waar het ontstaat.
Veel moederbord fabrikanten hebben een monitor programma voor de ventilatoren en temperatuur, daarmee kun je iets meer zien.
Ga vooral niet sleutelen aan de pc voordat je de oorzaak weet.

En wat akkefiet zegt over de cd, dat is me ook al overkomen en is heel goed denkbaar.

Dankjewel voor het antwoord. Als ik er goed over nadenk deed de computer het al vóórdat hij werd schoongemaakt. Hij was -zoals gezegd- totaal niet stoffig maar er zijn toen geheugenkaarten bijgezet. De computer doet het uitstekend,
behalve dit probleempje.
M.vr.gr. Clijnmarijne

akkefiet
door akkefiet - Jun 12, 2010 om 13:11
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Een vergeten CD of DVD is het niet, dat had het ook niet kunnen zijn want als een computer opstart geeft hij meteen bericht dat er iets in zit wat eruit moet

Dat geldt voor floppy disks maar normaal gesproken niet voor CD's of DVD's

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jun 12, 2010 om 13:14
134 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=akkefiet schreef op zaterdag 12 jun 2010, 13:11]Een vergeten CD of DVD is het niet, dat had het ook niet kunnen zijn want als een computer opstart geeft hij meteen bericht dat er iets in zit wat eruit moet

Dat geldt voor floppy disks maar normaal gesproken niet voor CD's of DVD's

OK! Dat wist ik niet, weer wat bijgeleerd. Ik laat nog wel eens een floppy in de computer zitten en dan geeft hij dat bericht van: eerst verwijderen.
Bedankt.
M.vr.gr. Clijnmarijne

id
door ido435 - Oct 23, 2010 om 09:39
20 Antwoorden / 5 Vragen

de fentilator kan kapot zijn je kunt er een nieuwe koelelementen er in laten zetten of een nieuwe fentilator dat had ik ook gehad en dat is eritand

(dit kan ook door een virus komen)

clijnmarijne
door clijnmarijne - Oct 23, 2010 om 12:09
134 Antwoorden / 46 Vragen

Bedankt voor de reactie ido 435.
Het is me duidelijk dat ik er mee weg moet, hiertegenover zit MyCom. Ik ben aan het wachten of de reparatielevertijd wat korter wordt, momenteel 10 à 12 dagen.
Freya heeft wel gelijk, nu het weer wat koeler is loeit de computer minder.
Ik denk dat het de ventilator van de grafische processor is (of zeg ik iets stoms?)
want hij begint te loeien als ik (lange)video's bekijk of foto's die je met de muis
360 graden rond kunt draaien, de zg panoramische foto's.
M.vr.gr. Clijnmarijne

edwardus
door edwardus - Oct 23, 2010 om 13:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee je zegt niks doms, want heel veel videokaarten worden ook gekoeld door een ventilator. Nou weet ik niet hoe erg het loeien is, op kantoor hebben we allemaal gelijke pc's en 1 daarvan heeft een ventilator die zo af en toe kortstondig op vol vermogen draait, dat klinkt echt alsof de pc spoedig zal opstijgen. Het verschil met een "normale" pc is erg groot, want een ventilator die af en toe wat harder moet werken, dat is normaal, maar zomaar ineens zonder aanleiding voluit blazen is niet normaal.
Het zou kunnen zijn dat een temperatuur-sensor defect is (niet ongewoon) waardoor hij plots een veel te hoge temperatuur doorgeeft aan de controller, die daarop meteen actie onderneemt.

Een ander soort geloei kan worden veroorzaakt door een versleten lager in de ventilator. Die dingen gaan niet eeuwig mee, dus als je pc al wat ouder is, dan kan dat best het geval zijn. Wel denk ik dat je het verschil moet kunnen horen tussen een slechts hard draaiende ventilator en een ventilator waarvan het lager versleten is.

In beide gevallen is het goede nieuws dat die onderdelen niet duur hoeven te zijn.