marcel75
door marcel75 Jan 14, 2009 om 13:46
Computers & telefonie

Computer start niet meer op

Mede-experts,

Vorig weekend ging mijn computer spontaan op zwart. Dat wil zeggen: ik was aan het typen en ineens hield de computer er mee op. Aanzetten hielp ook niets. Het enige dat gebeurde was een lange pieptoon en verder niets. Enkele dagen later kon ik de computer wel weer opstarten zonder problemen. Maar u raad het al: dat was eenmalig. Sinds eind vorige week blijft het op de lange piep na angstig stil. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Onlangs is er wel een nieuwe harde schijf ingezet omdat de vorige gecrashd was.

1069 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 14, 2009 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marcel75,

Het kan van alles zijn, de voeding, geheugen, moederbord. Als je zelf
een beetje handig bent met het in- en uitbouwen van onderdelen zou je,
door systematisch te werk te gaan, de oorzaak van het probleem wel
boven water moeten kunnen krijgen.

Mijn eerste stap zou zijn om eerst eens alle onderdelen en kabels één voor één los te nemen en opnieuw vast te zetten.

Dus, geheugenmodule(s), voedingskabels (molex), IDE-kabels,
uitbreidingskaarten (geluidskaart, videokaart, netwerkkaart, intern
modem, enz.).

Dit alles uiteraard met uitgeschakelde computer en losgenomen netsnoer.

Als je meerdere geheugenmodules hebt, test het systeem dan eens met één
module. Daarna omwisselen voor de andere module. Wellicht levert dat
wat op.

Mocht het dan nog niet werken, dan een zo 'kaal' mogelijk systeem
bouwen en testen. Dus alleen moederbord, processor, geheugen, voeding,
toetsenbord, muis en eventueel een diskettestation (of anders je harde
schijf) en kijken of het systeem wil 'booten' (wel even de instellingen
in het BIOS controleren).

Als dat dan goed gaat één voor één alles terugbouwen en testen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 14, 2009 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

En.....

Controleer of alle koelers/ventilatoren vrij zijn en onbeperkt kunnen draaien. Of neem anders de PC "onder de arm" en ga even naar een echte computerwinkel met een echte "live" helpdesk.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jan 14, 2009 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan veel zijn dat is waar.
maar er is een onbekende in alle antwoorden.
Het enige wat rest u heeft vermoedelijk een windows XP versie.
en micrsoft is zo vriendelijk geweest om in het nieuwe srvice pack 3 een aantal fouten weg te schrijven waardoor deze problemen ontstaan en als u de laatste update heeft is dit een mogelijkheid.
er zijn wel dingen over op het internet te vinden.
Verder als u een AMD processor heeft dan is dit zeker het probleem zie ook de laatste versie van het computerblad schip.
groet hopelijk heeft u hier meer aan.

ve
door verwijderd - Jan 14, 2009 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk v.d. bios die je hebt, kun je aan de hand v.d. soort beep (kort, lang, 2x kort enz.) achterhalen wat het probleem kan zijn.

Aangezien we niet weten welke bios je hebt, hier een overzicht van beepcodes http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

ve
door verwijderd - Jan 14, 2009 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

De lange piep kan betekenen dat het toetsenbord niet gevonden wordt. Het kan ook een probleem met het geheugen zijn.
In het laatste geval de simms opnieuw zorgvuldig plaatsen.

Controleer in elk geval alle aansluitingen achter op de PC en vooral of het toestenbord goed en op de juiste plek is aangesloten.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 15, 2009 om 00:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, dat is niet mogelijk.
De computer start in het geheel niet meer op. De pc komt niet eens aan Windows toe, want het apparaat komt niet eens door de POST heen. Het betreft hier dus wel degelijk een hardware-fout die niets met Windows heeft te maken.

Over het algemeen is één continue pieptoon geen erg positief teken. Er zijn inderdaad verschillende oorzaken voor te benoemen:
- defect moederbord
- geheugenmodule defect of zit los
- een insteekkaart zit los
- toetsenbordprobleem (alhoewel je dan meestal wel nog beeld krijgt)

Het vervelende is dat verschillende fabrikanten verschillende pieptonen hanteren. Dus daar schiet je niet zo heel veel mee op.

Ik zou in ieder geval de volgende stappen zetten:
Open de kast en controleer of alle insteekkaarten, geheugenmodules en stekkerverbindingen goed vast zitten. Desnoods haal je ze los en plaatst ze opnieuw.

Als het daarmee niet lukt, dan wordt het tijd om het ding naar een reparateur te brengen, ben ik bang.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2009 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij was het euvel verholpen na vervanging van batterijtje op het moederbord. Als de PC wat ouder is, kan dit ook het geval zijn.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2009 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marcel

Dit euvel kan ook veroorzaakt worden door de aangesloten randapparatuur.
Probeer de PC eens op te starten met alle randapparatuur ontkoppelt.

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dank voor jullie reacties. Om het verhaal nog vreemder (althans in mijn ogen) te maken, is het volgende het geval. Vorige week zaterdag had ik al het voornemen om de kast onder de arm mee te nemen en na te laten kijken, maar wilde ik nog een laatste poging doen om te kijken of hij misschien toch nog deed (niets vervelender dan in een winkel staan en er achter komen dat de computer het toch wel doet). En voila....hij deed het. Nu de hele week weer niet en het is vandaag weer zaterdag, ik stond op het punt om alles los te halen en weer aan te sluiten, en ja hoor......hij werkt weer als van ouds..... is het toeval of werken computers tegenwoordig alleen nog maar op zaterdag????

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dan toch dat er gewoon ergens een 'slecht contact' is. Stekkerverbindingen, printconnectors enz. hebben de neiging om na verloop van tijd dit soort problemen te veroorzaken.

Dus, zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf, schroef de kast open en neem één voor één de verschillende verbindingen (kabels, insteekkaarten) los en zet ze opnieuw vast. Hoogstwaarschijnlijk ben je dan van het probleem af.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Marcel hier nog even een antwoord op je verbazing:
Windows heeft een eigenschap om na 24 uur weer opstarten zelf een aantal zaken te wijzigen naar wat eerder wel werkte, het werkt niet altijd maar soms wel.
wil niet zeggen dat je voortaan van het probleem verlost bent.
zoek wel wat hier de oorzaak van is of geweest is.
hopelijk geeft dit wat meer vertrouwen terug.
verder kunnen alle aansluitingen en rand aparaten dit veroorzaken maar ook uw internet aansluiting kan dit veroorzaken is moeilijk te beschrijven op afstand je moet dan zien wat je doet en wat er dan gebeurd.
verder vervuiling van de machine kan oook een oorzaak zijn vooral als er ook gerookt word in de buurt van.
en ook geheugen of te oud of te kort of de schijf te vol kunnen oorzaken zijn.
groet J.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Windows heeft een eigenschap om na 24 uur weer opstarten zelf een aantal zaken te wijzigen naar wat eerder wel werkte"

Die eigenschap heeft Windows helemaal niet. Wel heeft Windows een functie die de zogenaamde "last known good" situatie kan herstellen, maar dat doet het echt niet automatisch en al helemaal niet na 24 uur.

Bovendien gaat het hier - nogmaals - zo te zien om een hardware-fout. Als een pc niet meer wil opstarten en deze komt niet eens aan het laden van Windows toe - ik heb al eerder aangegeven dat zo te zien de POST niet eens wordt uitgevoerd - dan heeft de storing dus niets met Windows te maken!

Ik vermoed dat wat o.a. Freya (en ondergetekende) al eerder hebben aangegeven inderdaad de oorzaak is: onderdelen die loszitten, zoals insteekkaarten, geheugenmodules, etc. Kastje los, alles eruit en opnieuw erin zetten en aansluiten.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte Marcel: het is jammer dat men de eerdere oplossingen als onwetend gaat beschouwen en mede collega,s die dan commentaar gaan geven op een antwoord die ik of een ander al eerder hebben gedaan gaan afgeven ik denk dat dit niet het juiste is waar ook jij op zit te wachten.
echter nogmaals ik werk al vele jaren in het stuk wat reparatie heet en als montuer, ik weet wel, waar ik over praat, ik maak het elke dag mee, en als men er niet uit komt komt de pc of laptop naar mij toe om na gezien te worden, ik werk dus voor een onderneming waar jij naar toe gaat als je er niet uit komt.
Moet een ander dan mij cretiek gaan geven over wat wel of niet kan onder windows ik weet als geen ander hoe dit werkt.
en zeggen ga anders naar een bedrijf die hier raad mee weet terwijl je dan wie weet bij van ons komt?
Dus denk niet dat je daar mee geholpen bent voor al niet als een ander cretiek geeft aan een andere beantwoorder dit misstaat volkomen denk ik zo.
Het is jammer maar helaas.
ik moet dit even kwijt sorrie hier voor.
en denk er maar eens over na.
ook bij mij komen mensen die zeggen thuis deed hij het niet maar hier doet hij het zomaar ineens wel.
Hoe komt dit dan?
Hij zou zich eens moeten vediepen in wat windows is en kan en niet kan ik denk dat hij niet weet waar de mostert gemaakt word.
verder maak zelf je keuze en gebruik je verstand meer zeg ik hier niet meer over.
groet J.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@abpie11:

Met alle respect abpie11, ik wil in dit geval collega holpen toch wel gelijk geven. Ik twijfel niet aan je 'kunde' en 'ervaring' met het repareren van computers, maar als de computer bij het opstarten problemen geeft en niet door de POST heenkomt, dan kan Windows daar toch niet verantwoordelijk voor zijn? Ná de POST wordt pas de harde schijf benaderd om het OS te laden en dán pas komt Windows aan bod.

Je zou er, bij wijze van spreken, een andere harde schijf in kunnen stoppen met een ander OS en dan nóg heb je dit opstartprobleem. Adviezen van iedereen zijn welkom, maar lees de vraag goed en geef de benodigde informatie. Een vragensteller heeft niets aan adviezen die op zijn specifieke probleem niet van toepassing zijn. De mensen die een vraag stellen behoren nu eenmaal tot de categorie 'minder ervaren' computergebruikers en die moet je dan niet met adviezen de verkeerde kant op sturen.
Nogmaals, de reactie van holpen (en ook deze van mij) is niet bedoeld om jou te bekritiseren, maar om de vragensteller de juiste richting te wijzen van de oorzaak (en oplossing) van het probleem.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte freya:
Ik geef je gelijk als je vertelt hij komt niet eens door de post heen.
maar echter die werkt ook niet anders als dat deze bestuurd word.
ook windows en ook dos deed dit al schrijven een stukje weg naar de post.
dit om het aanspreken van de besturing voor te berijden als deze op dat moment niks ziet heeft dat gevolgen.
inderdaad de BIOS word ook al niet gelezen.
Heb je een geheel schoon systeem word deze als eerste gelezen om een besturing te kunnen geven.
maar als de besturing al een prbleem is word soms ook de post niet gelezen, dit vookomend geval is nog steeds het probleem wat wondows geeft.
echcter als je pc schoon is is er ook niks geschreven ook niet naar de BIOS, dit gebeurd later echter wel als je windows installeerd.
dus ook dit progamma maakt gebruik van een stukje BIOS als je echter een raid BIOS hebt dan is deze verantwoordelijk voor b.v de aansturing van de harde schijf met een eigen BIOS om de voorkomende snelhied en leesfouten van deze te voorkomen werkt dit dan ook sneller als een IDE.
maar aan elk voordeel zit een nadeel dat is zo.
Ik heb nimmer een crities woord voor en over een ander, ik werk met mensen en computer en verder heel veel ervaring ik begon met dos 3.1 en nu komt windows zeven er aan dus kun je na gaan dat ik al vele jaren mee loop in deze.
Verder heb ik ook al veel mee gemaakt in de loop van ICT.
veel geheimen heeft het niet voor mij.
Ik los vaak praktisch het probleem op maar toveren kan ik ook niet.
het heeft meer inhoud als alleen windows en verder weet ik van a tot z hoe dit systeem werkt en dat moet ook wel als je deskundig bent en alke dag in de reparatie van computer en onderdelen werkt.
dus groet J.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk heb je hier te maken met de capacitor plague.

Een aantal elektrolytische condensatoren (elco) in de spanningsregelaar voor de processor, die vlak bij de processor op het moederbord gemonteerd zijn, kunnen defect zijn. In dat geval is een nieuw moederbord de oplossing.

De bovenkant van een elco kan bol zijn gaan staan en/of de elco kan gaan lekken, waarbij bruine drap onder of boven uit de elco komt.
Het is dus gemakkelijk zelf te controleren.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste abpie11:

Het is helemaal niet mijn  bedoeling je persoonlijk aan te vallen of je af te kraken. Prima dat je probeert mensen te helpen.

Echter, de informatie die je hier neerzet is aantoonbaar feitelijk onjuist. In dit bericht doe je dat opnieuw: Je beweert dat Windows en DOS naar de POST schrijven. Sla de documentatie er op na, dat kan helemaal niet! De POST is de Power On Self Test, een stukje in ROM ingebakken software, dat een aantal tests uitvoert, zo ongeveer het enige dat een pc uit zichzelf kan, naast het zoeken naar een besturingssysteem op een van de schijven.  Dus deze wordt niet "bestuurd".
Windows is dan nog helemaal niet aan de beurt en heeft dus ook helemaal geen enkele invloed hierop. Sterker nog: een pc zonder schijven en/of OS kan zelfs nog prima door de POST heenkomen - zonder dat er ook maar iets van een OS aanwezig is of zelfs ooit geweest is! Windows/DOS/Linux of wat voor OS dan ook heeft echt helemaal niets met de POST te maken.
Een OS wordt pas geladen na de POST - dat is namelijk het laatste dat de POST doet: de bootloader van het OS zoeken en vervolgens de besturing van de pc overgeven aan dit OS. Zoals jij het beweert, moet eerst het OS geladen worden en wordt dan pas de POST uitgevoerd; dat is echt onjuist.

Ook beweer je dat Windows naar het BIOS schrijft. Dat is gewoon niet waar. Ook je verhaal over RAID-controllers klopt niet helemaal, maar daar zal ik je nu verder niet mee vermoeien.

Ik wil best geloven dat je al jarenlang pc's repareert en - zoals je zelf al zegt - daar in praktisch opzicht best goed in bent, maar in theoretische kennis zit je er toch echt naast. En als je vraagstellers foutieve informatie verstrekt, dan breng je mensen dus op een dwaalspoor. Ik vind dit ik dan de vraagsteller verplicht ben deze te informeren dat de verstrekte informatie niet klopt.

Nogmaals: het is niets persoonlijks, hoor!

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

wil toch even graag een antwoord geven over de post.
echter is uw bewering gedeelte juist net als de mijne het juiste zal ik niet ten uitleg geven is voor iedereen even te veel denk ik.
echter de post werkt juist op een ingebakken schip vroeger waren ze apart en ook uitwisselbaar.
echter alle beweringen hangen aan elkaar.
weet wel dat er voor een progamma geschreven word de pc ook zelf kan starten en ook een BIOS zelf heeft net als de selftest of start.
er waren vroeger een groot aantal delen van de schip die kon je ook vervangen tegenwoordig is het een schip ergens uit ..... gemaakt ook het overgaan van millennium heeft daar mee te maken.
echter is het wel degelijk zo dat een besturingsysteem ook als eerste signaal afgeeft.
verder post heeft een andere betrekking maar weet wel lals de schip een van de dingen niet heeft hij dan ook zwart blijft net als het uitblijven van een geheugen waarin hij opstart en dan het scherm beeld moet geven verder is het niet zo dat werkelijk een deel geschreven word door het besturingsysteem want zonder deze werkt de pc ook maar als er fouten zijn dan kan het scherm zwart blijven de oorzaak kan veel zijn ook een elko een los contact of niet goed werkend voeding processor en ga zo maar door.
echter uit ervaring en ook opleiding weet ik dat ook een stukje word weggeschreven naar de voorkant en werkt via de post of te wel BIOS waarom omdat dit tegenwoordig een combie is geworden van de vele schips die je vroeger appart kon wissellen.
niet waarneembaar maar toch is er een klein stukje uit windows die dit doet en kan doen, er zijn veel meer oorzaken echter dat weet ik ook wel en dat men denkt dit doet windows niet of een ander systeem  is ook maar gedeeltelijk waar want altijd staan deze dingen met elkaar in verbinding ik bedoel hier mee niet dat de schijf en het bestuuringsysteem het gevolg zijn van een niet starten van de post.
Ik bedoel hiermee zij zijn verantwoordelijk gezamelijk voor de werking van uw pc.
Het kan voorkomen dat windows of een virus verstoring geeft aan processor of andere delen van uw pc.
reden waarom uw rekeneenheid of te wel processor zal nodig zijn om het geheel in banen te leiden en rekenend met het binaire stelsel zal het blijven rekennen tot de voltooing van het stelsel als deze blijft denken of rekenen word het systeem verstoort.
verder is een pc niet alleen werken met pos of een deel er van vroeger was dit mogelijk maar dit is al lang niet meer zo.
de complotten liggen tussen aanspreekbare punten en het besturingsysteem en beiden kunnen deze verstoring veroorzaken ook al komt de pc niet door de post heen.
Je meot wel degelijk diep gaand zoeken als je zo iets overkomt, als eerste sluit problemen met het vidio geheugen uit en kijk of je ergens geen delen hebt waar sluiting vandaan komt bijvoorbeeld bij een laptop het buigen van de vidio bus.
echter is een dergelijke zaak niet direct vast te stellen en zeker niet op afstand.
denk niet dat een post werkt ook al is het daar achter fout.
er is wel degelijk een uitwisseling van alle zaken met elkaar en niet appart zo als vroeger.
maar eigelijk door deze dingen stop ik er gewoon weer mee en zoeken jullie het lekker zelf maar weer uit uiteindelijk kom je bij mij of mijn collega,s terecht en zo werkt het wel.
groet J.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

... I rest my case ...

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@abpie11:

Na je laatste reactie drie keer gelezen te hebben moet ik concluderen dat ik mijn eerdere opmerking: "Ik twijfel niet aan je 'kunde' en 'ervaring' met het repareren van computers...." toch echt moet intrekken.

Je mag misschien enige 'handigheid' bezitten bij het repareren van
computers, maar van de theorie en fundamentele basis van een
computersysteem begrijp je echt helemaal niets. Je laatste reactie is echt een aanéénschakeling van onjuistheden.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@holpen:

Zó kun je het ook zeggen.....

Freya

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

zo als ik al eeerder schrijf ik reageer er niet meer op,
Wij hebben er speciale testbanken voor die de laptop of de pc uitlezen en keurig aangeven waar de fouten zijn.
echter of ik software of dergelijk maak verdiep mij er verder niet meer in.
Weet hoe het werkt en daar laat ik het bij.
Weet hoe een pc start en afsluit.
weet hoe besturings systemen werken en ga zo maar door.
Het snappen en hoe waarom daar is veel studie voor nodig.
echter zal een ieder het zelf maar eens moeten uitzoeken.
weet wel uiteindelijk zijn wij er voor om het probleem te verhelpen.
Wie weet hoe het moet en werkt kan het zeggen wat mij betreft.
maar ook u moet maar eens nadenken over hoe en waarom.
tegenwoordig is de eenvoud er wel van af dat is zeker omdat het kleiner sneller moet.
maakt mij niet uit als ik maar weet hoe het wel zit want veel mensen komen later toch eens naar de reparateur die het maakt of niet dan?
ik praat hier nu echt niet meer over ik sluit hierbij.
want wat u ook denkt of zecht is aan u zelf maar kijkuit niet ik maar u maakt de fout om er zo over te denken en natuurlijk ook ik ben geen alles weter dat is ook zo.
maar weet wel wat en hoe en wat ik er wel en niet aan kan doen en maar al te vaak werkt het weer goed na de tussenkomst van een van ons.
ook al denk u het slaat nergens op maar let eens goed op hoe bepaalde dingen werken.
het antwoord start je pc eens op zonder systemen of te wel zonder besturingsysteem heb ik er direct niet tussen gevonden.
en zo kan ik door gaan maar ik stop werkelijk.
groet J

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sjee, als de wijn is in de man .... *hips*
Pjoozst! *hik* geen pjobleem, ik bweng jullie allmaal na huizs :)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga ook voor het verhaal van GSM. Kon vanmorgen niet meer reageren. Het kan ElCo's zijn (zeker als het bord 2 jaar of ouder is!), maar ook losse componenten. Deze worden op de moederborden geplakt i.p.v. gesoldeerd (SMD). Als de QC niet goed is, dan kan het zo maar zijn dat een component door krimp, als gevolg van opwarmen/afkoelen, los heeft gelaten! Ook de ElCo's kunnen het probleem zijn. Deze worden te krap bemeten en worden te warm, waardoor deze uitdrogen. Hierdoor wordt de inwendige weerstand groter, dus de ElCo warmer, waardoor het proces in een spiraal komt en steeds vlugger warm wordt en daardoor de ElCo op een gegeven moment niks meer doet. Zoals GSM al beschreven heeft, kun je dat zo opsporen!

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus,

Ga nu met de BOB. Anders ga je het niet redden.

Fijne zondag, poltol

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een geruzie over een volgens mij eenvoudige vraag! Ik weet niet wat ik heb gedaan (ik kan dus ook niet aangeven wat het juiste antwoord was/is), heb alleen de cover verwijderd om eens te kijken of er iets los zit of lekt, maar de computer doet het en blijft het doen. Wat me wel meteen opviel was dat er een aardige lading aan updates van Windows binnenkwam terwijl vorige week de laatste updates nog waren geinstalleerd (toen ook al heel wat).

Dank in elk geval voor alle tips/suggesties en weetjes!

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Marcel,

Kijk toch nog maar even naar de ventilatoren en koelers nu de kast open is. Het feit dat het nu werkt kan betekenen dat er iets met de koeling niet goed gaat.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is een van de aansluitingen, achter op de kast, los geraakt.Het kan de VGA kabel geweest zijn, maar waarschijnlijker is het toetsenbord of muis (vooral als er nog een PS2 aansluiting in gebruik is), of het stroomsnoer.

Na het losraken van de verbinding kan het nodig zijn om de boel te resetten. Dat kan door het stroomsnoer los te nemen en dan een paar keer op de AAN-knop, op de voorzijde van de PC, te drukken.

Vaak gebeurt dit al per ongeluk, wanneer de PC losgekoppeld is om naar de reparateur gebracht te worden. Bij de reparateur werkt dan alles weer perfect en is er geen fout te vinden.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 18, 2009 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel:
Nee hoor, in het geheel geen geruzie. Er zit alleen iemand in de discussie die compleet onzinnige verhalen neerkalkt waar jij als vraagsteller niets aan hebt.

Verschillende mensen betekent uiteraard verschillende inzichten - dat kun je ook wel zien aan de antwoorden. Het gaat er natuurlijk voornamelijk om jou op het juiste spoor te zetten. Vaak is een probleem van dien aard dat er heel veel oorzaken kunnen zijn, zoals jouw probleem, helaas...

Eenieder probeert dan natuurlijk vanuit zijn/haar eigen expertise aan te geven in welke richting je zou kunnen zoeken. Zo ook hier. En zoals je merkt geven we soms hele verschillende richtingen aan. Gelukkig maar!

Alleen zit af en toe iemand er wel eens een beetje naast. Als dat aantoonbaar het geval is, dan vind ik het niet meer dan terecht daarop te wijzen - niemand heeft immers iets aan onjuiste informatie, toch? Soms ontspint zich dan een gezonde discussie, soms wordt grif toegegeven dat men mis zat en heel soms zit er iemand tussen die lijdt aan extreme zelfoverschatting qua kennis en kunde.

Dit laatste was het geval n.a.v. jouw vraag, helaas. We - gelukkig ik niet alleen - hebben betrokkene er op een zo respectvol mogelijke manier op proberen te wijzen dat zijn verhaal onzin was en barstte van de foutieve aannames, veronderstellingen en informatie. Helaas wilde hij hier niet aan en kwam terug met een - lees het nog maar eens goed door - volslagen wartaal-reactie. Tsja, dan vraag je natuurlijk om wat lachwekkende reacties...

Niettemin vind ik het jammer dat een discussie op deze manier verloopt. Het is nooit mijn bedoeling om iemand af te kraken of belachelijk te maken. Mijn bedoeling is altijd een zinnige bijdrage aan de oplossing van een probleem te leveren.

Maarreh... ik hoop dat jouw probleem zich zo gaat oplossen! Druk voor alle zekerheid nog even alle componenten en aansluitingen stevig aan en controleer de koelers! Hopen dat-ie het blijft doen!