ma
door maruja Feb 28, 2010 om 19:54
Computers & telefonie

Computer zo langzaam

wat kan ik doen om de computer weer een beetje vlotter te krijgen?

28469 55 Rapporteer

freya
door freya - Feb 28, 2010 om 20:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo maruja,

Tijd voor een grote schoonmaak lijkt mij, zoals:

1. Programma's verwijderen die je toch niet meer gebruikt.
2. Tijdelijke internet bestanden verwijderen.
3. Controleer het systeemvak (rechts onderin de taakbalk) en kijk of daar programma's staan die onnodig opgestart worden. (schakel die dan uit of verwijder ze als ze niet nodig zijn)
4. Controleer de vrije ruimte op de C: schijf en als die vrije ruimte maar beperkt is verplaats muziek, foto's, films enz. naar een andere partitie (indien mogelijk).

Daarnaast is het ook goed om de computer eens te controleren op spyware/malware met een programma als MBAM.

m.vr.gr. Freya

magicscanman
door magicscanman - Feb 28, 2010 om 20:29
261 Antwoorden / 0 Vragen

In veel gevallen is uw systeem vervuild.of besmet met een virus

download een ccleaner ,en laat het zijn werk doen ,geen instellingen veranderen

download ook Anti Malware bytes. naar installatie eerst de updates ophalen ,en laat dan uw pc scannen .

Beide programma,s zijn eenvoudig in gebruik ,Heeft u alsnog vragen dan leg ik het u graag uit

freya
door freya - Feb 28, 2010 om 20:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Er ging blijkbaar iets mis met de link, hier nogmaals de link naar MBAM:

[u]MBAM (Malware Bytes Anti-Malware)[/u]

Freya

gsm
door gsm - Feb 28, 2010 om 21:04
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Is de computer 5 jaar oud (of ouder), dan is misschien de harde schijf aan het aftakelen.
De gezondheid van de hardeschijf kun je globaal inschatten met behulp van het gratis programma HDDHealth.

gsm
door gsm - Feb 28, 2010 om 21:13
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Nog enkele hardware punten die de moeite van het controleren waard zijn:

1e)
Haal eens alle stroom van de computer en druk dan een aantal keren op de AAN-knop op de voorzijde.
2e)
Controleer de BIOS batterij CR2032 op het moederbord. Deze moet minstens 3 Volt leveren. Bij sommige moederborden blijkt een bijna lege batterij een negatieve invloed te hebben op de snelheid van de PC.
3e)
Misschien is de processorkoeling onvoldoende. Je kunt dat ook merken aan een ventilator die na het aanzetten van de PC op (bijna) volle toeren blijft draaien.
Monteer het koellichaam van de processor in dat geval opnieuw, of laat dat doen door een vakkundig persoon: Het koelvlak schoonmaken en van een dun laagje nieuwe koelpasta voorzien.

di
door dirk2 - Feb 28, 2010 om 21:29
364 Antwoorden / 21 Vragen

Je kan 3 dingen doen:

1. je pc scannen
2. extra geheugen installeren
3. windows ( aangenomen dat je dat hebt) opnieuw installeren

Het eerste kan je makkelijk zelf doen, bij stap 1 en 2 heb je waarschijnlijk hulp nodig.

Succes.

macwouter
door macwouter - Mar 1, 2010 om 02:36
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=dirk2 schreef op zondag 28 feb 2010, 21:29]Je kan 3 dingen doen:

1. je pc scannen
2. extra geheugen installeren
3. windows ( aangenomen dat je dat hebt) opnieuw installeren

Het eerste kan je makkelijk zelf doen, bij stap 1 en 2 heb je waarschijnlijk hulp nodig.

Succes. Het duimpje was van mij.
Stap 3 is volgens mij de beste.

richard83
door richard83 - Mar 1, 2010 om 03:24
386 Antwoorden / 28 Vragen

Revo unistaller is ook een goed progamma voor

richard83
door richard83 - Mar 1, 2010 om 03:25
386 Antwoorden / 28 Vragen

Link:

holpen
door holpen - Mar 1, 2010 om 03:26
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat het om een Windows-systeem gaat. Tsja, dat wordt op enig moment nu eenmaal traag, ook al is je pc nog zo snel. Vooral wanneer je regelmatig programaatjes installeert en weer verwijdert, loopt bijvoorbeeld de "registry" heel snel vol. Daarnaast vindt er nog veel meer plaats waardoor Windows als het ware "volloopt".

Daarnaast zijn er nogal wat programma's die zichzelf enorm belangrijk vinden en alvast bij het opstarten van de computer zichzelf meestarten, meestal om er voor te zorgen dat het later sneller gestart kan worden. Dit neemt ondertussen wel weer steeds een stukje geheugen in beslag en dat kan vertragend werken.

Het beste is in dit geval waarschijnlijk om allereerst een backup te maken van alle bestanden die je wilt houden: brand ze bijvoorbeeld op een dvd. Herinstalleer daarna Windows, zodat je weer een "schoon" systeem hebt. Dat levert meestal de

Uiteraard kun je eerst proberen te scannen op malware en eventueel een extra hulpprogrammaatje te draaien om bijvoorbeeld de registry op te schonen. Ik ben alleen bang dat dat niet heel veel resultaat zal opleveren.

richard83
door richard83 - Mar 1, 2010 om 03:27
386 Antwoorden / 28 Vragen

Hij wilt niet:

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Die link dan Kopieren en dan plakken in de adres balk.

Gr Richard

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 1, 2010 om 11:44
533 Antwoorden / 0 Vragen

Na al het bovenstaande kun je ook nog proberen alle herstelpunten behalve de laatste te verweideren daarna kun je ook nog defragmenteren schijfopruiming doe ik altijd in combinatie met ccleaner,defragmenteren doe ik altijd met defragle, is ook van ccleaner (piriform) mischien kan je er wat mee.

Sukses Nico

edwardus
door edwardus - Mar 1, 2010 om 13:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eén essntieel onderdeel mis ik in de vraagstelling: informatie!
Nu staat er een veelheid aan giswerk en algemeenheden aangedragen als suggestie die op zich allemaal behulpzaam kunnen zijn, maar het begint bij het begin:

Wat voor hardware heb je?
Welk besturingssysteem gebruik je?
Was de pc eerst wel snel en nou ineens niet?
Gaat alles langzaam, of alleen bepaalde programma's?

fe
door ferry3 - Mar 1, 2010 om 13:28
8 Antwoorden / 2 Vragen

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Met de bedoeling dit programma te downloaden krijg ik onmiddellijk de waarschuwing dat "dit type bestand gevaarlijk kan zijn voor mijn PC"!!!

te
door teupie - Mar 1, 2010 om 13:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal gelijk wat iedereen schrijft, maar mijn ervaring is dat deze erbij ook erg goed werkt, maar is wel meer voor de Pro's, wees er dus voorzichtig mee!!. (jammer Maruja dat je je besturingssysteem er niet bij vernoemd, maar zal wel XP/Vista of Win7 zijn).

MSCONFIG is een programma waar je binnen windows mee onder de motorkap kunt kijken.

XP -> Start -> Uitvoeren -> (type) msconfig
Vista / Win7 -? Start -> (bureau)accessoires -> run (of uitvoeren) -> (type) msconfig

Je ziet zo'n 7 tabbladen, klik op de OPSTARTEN tabblad.

Hier vind je een aanzienlijke hoeveelheden programma's die allemaal gestart worden doordat je in de loop van de tijd allemaal programma's hebt geïnstalleerd (en vaak niet nodig hebt), maar heb je deze wel nodig, dan is het weer vaak niet nodig om het programma direct in het geheugen te laten.

Je deinstalleert het programma hier niet mee, maar je zet gewoon even (tijdelijk) het opstartprogrammatje uit en dat ga je merken nodat je opstart.

Er staan ook programma's in die je nodig hebt, b.v. voor de mousepad (als je notebook hebt) of geluidskaart. Het ergste is dat als je opstart is dat er iets niet werkt, door het weer aan te vinken, gaat het weer werken na een restart.

Werk vanaf onder naar boven, de belangrijkste programma's staan vaak als eerste geïnstalleerd (door de fabrikant, maar daar kun je er ook aardig wat van uitzetten).

En deïnstalleer Norton als dit er standaard op zit en gebruik iets van AVG of Microsoft Essentials Security.

Succes.

audb
door audb - Mar 1, 2010 om 17:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Voor het verijderen van software kan u het beste gebruik gaan maken van Your uninstaller : http://www.ursoftware.com/

Deze verwijderd niet alleen het software maar ruimt daar bij ook de gegevens uit de register.
Ook kan u hiermee de updates van windows update verwijderen, iets wat normaal niet kan.
Ook is hier mee de start programma groep in te stellen.
Programma`s zijn uit en aan te zetten zonder ze te verwijderen.

Maar wat ook vertraging oplevert is de virtueel geheugen,
Deze is te veranderen door met de rechter muisknop op computer te klikken dan eigenscchappen , geavanceerde systeeminstellingen , visuele effecten enz > instellingen .Geavanceerd > wijzingen en daar aangepaste grote.
Zet daar in de bovenste vak 16 en er onder 1024.
De laatste mag groter zijn maar nooit meer dan 4096.
Afsluiten en opnieuw opstarten en dan kijken of het probleem is verholpen.
en het uitzetten van de computer en dan de op start knop een paar keer indrukken? had daar niet moeten staan: "Wassen op 95 graden Of in de magnetron"
Het afkoppelen van de stroom zorgt er alleen voor dat de geheugen buffers tijdelijk worden geleegd meer niet en geld alleen voor oldtimers,
Ook de baterij die 3volt zou moeten leveren is onzin, een batarij geeft van loop van tijd al geen 3v meer en gaat echt jaren mee en kan alleen bij het opstrarten voor problemen zorgen.
Echter zal de computer dat zelf aan geven bv doordat de harddisk niet meer gevonden wordt of de tijd plotseling op 01-01-2001 staat maar kan geen vertraging veroorzaken.
Echter veroorzaakt updates van windows wel vertraging die kan oplopen tot wel 25% en het opnieuw installeren van windows ?.
Daar kan ik kort over zijn, Alle nieuwe bezems vegen schoon (zonder up-dates)

as
door ashley2 - Mar 1, 2010 om 17:46
77 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Maruja,

Ik heb slow pcfigther geinstalleerd, die heeft mijn pc een stuk sneller gemaakt. Ook doe ik af en toe schijfcontrole, die repareert gelijk de fouten op de schijf.,
Je gaat naar je schijf in mijn geval C/dan met rechter muisknop op eigenschappen,dan extra en dan kun je aanvinken controleren en repareren van schijf.

wil ook heel goed helpen, ik hoop bij jou ook.

Groetjes Ashley

dirq
door dirq - Mar 1, 2010 om 17:47
15 Antwoorden / 4 Vragen

Alle goed bedoelde reacties ten spijt , het lijk mij er op dat het tijd is om je IDE (harde schijf interface) drivers te vernieuwen ..
Windows heeft namelijk de onhebbelijke gewoonte om als een bestand moeilijk kan worden gelezen terug te schakelen naar een lagere PIO (=lees snelheid) mode ... en dit blijft zo staan, ook na het herstarten..
Het lijkt dan et alsof je PC traag is terwijl het alleen het inladen van programma's is
Je moet hiervoor naar je configuratie scherm, daar klik je op het icoon [system] en dan ga je naar [hardware] en dan naar [apparaat beheer]
daar zie je [+] IDE/ATAPI controllers
Je klikt op het plusje en in het menuutje dat dan open vouwt delete je alle IDE regels (gewoon even markeren en dan op [DEL] drukken .
Hertstart je computer pas na dat allen zijn verwijderd.
Als je computer weer opnieuw opstart zal hij je IDE controllers als nieuwe hardware herkennen en dus installeert is weer nieuwe drivers met de normale snelle PIO mode..

9 van de 10 keer is het probleem hier mee opgelost ...
Het kan trouwens nooit kwaad om de eerst genoemde methodes ook toe te passen ..
Ik weet dat dit werkt bij windows XP maar heb het ook al eens met succes toegepast bin Vista en windows 2000..

Succes

Dirk

bo
door boefje71 - Mar 1, 2010 om 18:36
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie nergens de optie om de harde schijf eens te defragmenteren. Dit levert zeker 75% snelheid op.

Tijdelijke Internetbestanden weggooien, Registry Cleanen, Checken voor virussen, Malware en Defragmenteren (niet te verwarren met Formateren).
Maak ook een goede backup voor het geval je harde schijf kapot aan het gaan is. Harde schijven gaan veel korter mee als je je computer elke keer aan/uit zet. Als dat om een bepaalde reden moet, zet hem dan 's ochtends aan en 's avonds pas uit. Dan krijgt die harde schijf niet zo vaak een harde klap als hij opstart.

1 keer in de week defragmenteren houd de computer schoon en snel.

Sommigen hebben er ook een handje van om geïnstalleerde programma's naar de prullenbak te slepen. Dit is een doodzonde voor een schone computer.

Pak eens een goed computer boek. Er is zoveel te vinden op internet waar alles voorgekauwd klaar staat.

Je computer onderhouden is een basis beginsel.
Auto rijden met vervuilde brandstof word je auto ook vanzelf trager van en houd er vanzelf mee op.

den dries
door den dries - Mar 1, 2010 om 18:50
62 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat voor pc of systeem gebruikt of hoevaak je software/demo's probeert maar ik vind dat je het volgende moet proberen;

Ga naar www.gratissoftwaresite.nl en download daar Ccleaner.
Met dit programma schoon je het hele systeem op.
Ik gebruik van Vista nog steeds de 1ste installatie en heb niets aan snelheid ingeboet.
Iedere keer wanneer ik de pc afsluit gebruik ik eerst Ccleaner.
Wanneer je voor de 1ste keer Ccleaner loslaat op het register zal je schrikken hoeveel vertragende troep er tevoorschijn komt.
Succes.

birdies
door birdies - Mar 1, 2010 om 19:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 1 mrt 2010, 19:20]De computer is toch hopelijk niet zó langzaam geworden dat een reactie van de vraagsteller niet meer mogelijk is ...

Ach, mensen stellen een vraag en de antwoorden interesseert ze dan blijkbaar niet meer. Erg onbeschoft n.m.m.

br
door brontosaurus - Mar 1, 2010 om 19:30
15 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Maruja,

heb je soms Panda antivirus op jouw computer draaien. Ik hem er afgegooid. De eerst tien minuten had Panda 100 % van de cpu nodig. Heb nu gratis avg en geen last meer van traag opstarten. Eset ( betaald) werkt ook ongemerkt op de achtergrond.

ma
door maruja - Mar 1, 2010 om 19:31
11 Antwoorden / 11 Vragen

hoi
allemaal hardstikke bedankt voor jullie goede adviezen, maar ik moet alles op mijn gemak doorlezen.
Ik ben nl niet zo heel erg bekend met de termen die om mijn oren vliegen.
1 ding heb ik al gedaan malewarebyte gedownload en laten scannen, daar kwam niet heel veel snelheid uit. Ook denk ik omdat ik regelmatig glary utileties laat scannen en er dan al dingen worden verwijdert en gerepareerd.
Ik heb ook geprobeerd om te defragmenteren maar dat kan niet omdat er te weinig
schijfruimte is.
Ik ben verder van plan om een externe harde schijf te kopen om daar dus diverse dingen op te plaatsen, dat geeft weer meer ruimte, toch??
Verder vind ik het heeeeel eng om dingen te verwijderen, uit te schakelen enz.
dus dat moet ik rustig lezen en proberen.
IEdergeval iedereen nogmaals bedankt.
groetjes een computer gebruiker die anti technish is.

ma
door maruja - Mar 1, 2010 om 19:34
11 Antwoorden / 11 Vragen

beste birdies,
Ik heb gisteren deze vraag gesteld, en zit niet hele dagen achter de computer.
Dus wees een beetje voorzichtig met je OORDEEL.
Vind dit erg onprofessioneel.

MARUJA

edwardus
door edwardus - Mar 1, 2010 om 19:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kun je dan tenminste wel meer informatie geven over je computer, nog vóór je al die andere suggesties gaat proberen?

den dries
door den dries - Mar 1, 2010 om 19:38
62 Antwoorden / 1 Vragen

@ maruja 19:31

Met het gebruik van het programma Ccleaner loop je geen enkel risico.
Wanneer je gedownload en geïnstalleerd hebt kan je voor het verwijderen/herstellen kiezen.
Wat de instellingen betreft; de standaard instellingen na installatie kan je laten staan.
Ccleaner is het allerbeste opschoningsprogramma wat er momnteel is en bij velen in gebruik.

birdies
door birdies - Mar 1, 2010 om 19:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Ccleaner is het allerbeste opschoningsprogramma wat er momnteel is en bij velen in gebruik..............

Bij velen totaal onnodig in gebruik. CCleaner maakt trouwens een antieke p.c. met weinig geheugen, kleine harde schijf, veel geheugen slurpende programma's, echt niet sneller.

mvanessen
door mvanessen - Mar 1, 2010 om 19:45
26 Antwoorden / 5 Vragen

Grapje, hoor, van die APPLE, heb er zelf wel een maar dat buiten beschouwing gelaten.

Ga naar start en type in de opdrachtregel MSCONFIG en druk op enter.
Een scherm voor systeemeigenschappen opend, ga naar tabblad OPSTARTEN en verwijder de vinkjes bioj de programmas die niet hoeven op te starten, eigenlijk kan bijna alles wel uitgeschakeld worden maar laat de virusscanner aanstaan.
Ga naar tabblad SERVICES en vink onder in beeld de optie ALLE MICROSOFT SERViCES VERBERGEN aan.
Verwijder wederom alles uit behalve de virusscanner en windows defender.
Klik op Toepassen en start de computer opnieuw op.
Bij het eerste schermpje vink je de melding NIET MEER WEERGEVEN aan.
De computer moet in dit geval een heeeeeeel stuk sneller zijn, succes.

den dries
door den dries - Mar 1, 2010 om 20:12
62 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 1 mrt 2010, 19:41]..........Ccleaner is het allerbeste opschoningsprogramma wat er momnteel is en bij velen in gebruik..............

Bij velen totaal onnodig in gebruik. CCleaner maakt trouwens een antieke p.c. met weinig geheugen, kleine harde schijf, veel geheugen slurpende programma's, echt niet sneller.

Ver bezijden de waarheid.
Ik zit vandaag zo'n 5 uurtjes online en zie wat cleaner voor mij ruimt:

Internet Explorer:
Tijdelijke bestanden
Cookies
Geschiedenis
Index.datbestanden
Cache van miniaturen

Systeem:
Tijdelijke bestanden
Windows logbestanden

Geavanceerd:
Verouderde prefetchbestanden

Het register kan je ook opschonen waar maar al te vaak oude sleutels achterblijven na een de-installatie van een programma.
Een vervuild register heeft een directe invloed op de snelheid van de pc.
Dagelijks voor het afsluiten van de pc CCleaner gebruiken is behoud van snelheid.
Ik gebruik nu zo'n 2 jaar Vista en draai nog steeds op de 1ste installatie zonder snelheidverlies.

dirq
door dirq - Mar 1, 2010 om 20:44
15 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=maruja schreef op maandag 1 mrt 2010, 19:34]beste birdies,
Ik heb gisteren deze vraag gesteld, en zit niet hele dagen achter de computer.
Dus wees een beetje voorzichtig met je OORDEEL.
Vind dit erg onprofessioneel.

MARUJA

Probeer mijn kunstje eerst maar eens ,echt je zult versteld staan , en het werkt zonder lugubere programma's waarvan je eigelijk nooit zeker kunt zijn wat ze kunnen aanrichten ..

Ik heb dit kunstje met IDE drivers al eens als tip op dit forum gezet en kreeg allemaal commentaar van de "experts" die hun geheimpje waarmee ze 75 euro per trage computer verdienden ineens op een forum zagen staan ..

Dirk

p.
door p.schreuder - Mar 1, 2010 om 21:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een heel goede manier om een pc, die al een paar jaar meegaat en waar veel documenten en toepassingen op staan, weer op snelheid te krijgen vind ik altijd: Windows opnieuw installeren, maar dan wel op een nieuwe harde schijf.
Voordelen:
1. Een nieuwe schijf is nu eenmaal betrouwbaarder dan eentje met veel
ervaring, en misschien ook wel stiller en sneller.
2. Na het opnieuw installeren van Windows sluit je de oude schijf weer aan en je
hebt nog steeds de beschikking over al je documenten.
3. Voor het installeren van je toepassingen kun je altijd even op de oude schijf
kijken wat je ook al weer had en welke instellingen je gebruikte. Indien nodig
kun je daarvoor zelfs de oude schijf weer even als besturingsschijf aansluiten.
4. Als alles is gelukt, formatteer je de oude schijf en die gebruik je voortaan als
backup, hetzij in je pc, hetzij ingebouwd in een USB-behuizing of als
netwerkschijf.

gu
door gustavear - Mar 1, 2010 om 21:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte vragensteller,
De meest simpele manier is om eerst een schijfcontrole uit te voeren met automatische reparatie van de schijffouten. Daarna het progje Ccleaner downloaden en installeren. Met de standaard instellingen analiseren en opschoonen. In de balk links het register aanklikken en daar de zelfde procedure afhandelen maar de gevraagde backup wel even op de schijf laten zetten. Nu zijn alle verkeerde dingen alsook missing DLL's en registersleutels rechtgezet. Nu nog defragmenteren en de problemen horen over te zijn. Handig om te weten is dat met Windows XP het raadzaam is om 2GB ram geheugen te hebben wat nu niet duur meer is. Het wisselbestand op de harde schijf op een vaste waarde te fixeren maakt ook nog wat uit in snelheid. Ook kan je in systeem eigenschappen alles afstellen op hoogste snelheid. De oude grafische kaart omwisselen voor de ATI 4670 500MB als je een 350Watt voeding hebt maakt veel uit met grafische bewerkingen zoals video en foto's. Wel de nieuwste driver installeren. Dit zijn acties waarbij je zelf eigenlijk niet zelf in het systeem hoeft in te grijpen en een handige kennis is misschien wel te vinden. Het kan eigenlijk niet fout gaan. Veel succes. Gustavear.

pk49
door pk49 - Mar 1, 2010 om 21:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

na 4 jaren intensief gebruik door het hele gezin(nu heeft iedereen gelukkig zijn eigen laptop)was mijn pc zo verstopt dat niks meer werkte.Na eerst "your un installer" te hebben gedownload en alle overbodige programma's te hebben ge uninstalled (en dat waren nogal wat)en CCleaner op los gelaten te hebben en daarna Regcleaner was mijn pc weer lekker snel.Windows opnieuw installeren vond ik te eng, stel dat iets misgaat.En met mijn beperkte kennis.....

ha
door harschu - Mar 1, 2010 om 22:01
12 Antwoorden / 5 Vragen

Als je pc minder snel wordt kan velerlei oorzaken hebben.Ik heb gekozen voor een programma die je gehele pc in optima forma brengt en houd. Met 1 simple klik word je pc gecontroleerd op de meest belangrijke punten en daarnaast heeft het heel veel nuttige functies. Het heet TuneUp Utilities 2010. Te koop bij elke winkel met pc benodigdheden. Echt de moeite waard.

wo
door woefh - Mar 2, 2010 om 00:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal met iedereen eens, maar er zijn programma's, die toch wat meer doen, zoals uniblue (RegistryBooster en SpeedupmyPC)

be
door bertfeenstra - Mar 2, 2010 om 01:10
6 Antwoorden / 8 Vragen

Je kunt je computer eenvoudig schoonmaken met het programma Perfect Utilities.
Het programma maakt met één klik je computer schoon.
Een uitgebreide handleiding van dit programma vind je op http://bit.ly/winstap

ja
door jazza - Mar 2, 2010 om 01:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij gaf de vraagsteller zelf de oorzaak al aan toen hij zei: "Ik heb ook geprobeerd om te defragmenteren maar dat kan niet omdat er te weinig schijfruimte is.".
Dus volgens mij kan je het beste proberen om schijfruimte te winnen door zoveel mogelijk ongebruikte progjes eraf te gooien. Op een externe harde schijf kan je bestanden zetten die bewaard moeten worden.
Defragmenteren en de andere suggesties als CCleaner kunnen ook geen kwaad om te doen.
Mvg Rob.

holpen
door holpen - Mar 2, 2010 om 02:07
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan mij zo langzamerhand voorstellen dat de vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet. Er wordt hier een ware waterval aan allerlei "schoonmaakprogrammaatjes" aanbevolen. Verder komen er de meest onzinnige beweringen langs, bijvoorbeeld dat defragmentatie maar liefst 75% snelheidswinst zou opleveren (de snelheidswinst na defragmentatie is werkelijk minimaal - is gebleken uit allerlei tests; bovendien schoont defragmentatie niets op, zoals beweerd, maar verplaatst slechts data; het verwijdert niet of nauwelijks iets), dat het batterijtje op het moederbord de snelheid van het systeem zou beïnvloeden (dat ding heeft eigenlijk maar één doel: het vasthouden van de bios-data als de pc geen stroom meer krijgt; zelfs zonder batterijtje draait een moederbord ook gewoon op volle snelheid), dat het stroomloos indrukken van de aan/uit-knop je computer sneller kan maken (dat had misschien in de jaren 80 heel soms wel iets effect, maar heeft tegenwoordig echt geen enkele invloed meer op de snelheid), dat cookies en surfgeschiedenis-links je computer zouden vertragen.... (het neemt vrijwel niets aan ruimte in beslag op de schijf, geen intern geheugengebruik, etc) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig zitten er ook wel een aantal hele goede tips tussen, maar toch is er denk iets anders aan de hand:

Vreemd genoeg heeft iedereen over één klein regeltje van de vraagsteller heen gelezen, in één van de reacties: defragmentatie kan niet, want er is te weinig schijfruimte..... aha! Dit regeltje kan een hele goede aanwijzing zijn van wat er aan de hand is: de harde schijf zit gewoon te vol. En ja, dat kan inderdaad de oorzaak zijn van een tergend traag systeem.

Daar kun je registry cleaners en anti-malware scanners op loslaten wat je wilt, je kunt duizenden keren je aan/uit-knop indrukken en twintig nieuwe batterijtjes laten aanrukken... het enige dat kan helpen is het opschonen van de harde schijf op nogal rigoureuze wijze. Tenminste, als de volle schijf echt de oorzaak is. En dan niet een paar megabytes verwijderen, maar gigabytes. En dat bereik je niet met een registry-opschoner, defragmentatie tot je een ons weegt en malware-scanners.

Dat betekent: allerlei data verplaatsen naar een ander medium, bijvoorbeeld branden op dvd of overzetten naar een extra (externe) harde schijf. En dan dus de originele databestanden van de pc verwijderen.

Als je zelf onvoldoende inzicht in deze materie hebt, zorg dan a.u.b. dat je hulp krijgt van het befaamde handige neefje, ga niet zelf zitten experimenteren met het risico dat je voor jou belangrijke dingen definitief kwijtraakt.

me
door meidam - Mar 2, 2010 om 09:07
150 Antwoorden / 120 Vragen

Kijk eens op www.seniorweb.nl, waar ook veel over dit probleem wordt vermeldt.

met groeten, Christina

wo
door woefh - Mar 2, 2010 om 09:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=holpen schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 02:07]Ik kan mij zo langzamerhand voorstellen dat de vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet. Er wordt hier een ware waterval aan allerlei "schoonmaakprogrammaatjes" aanbevolen. Verder komen er de meest onzinnige beweringen langs, bijvoorbeeld dat defragmentatie maar liefst 75% snelheidswinst zou opleveren (de snelheidswinst na defragmentatie is werkelijk minimaal - is gebleken uit allerlei tests; bovendien schoont defragmentatie niets op, zoals beweerd, maar verplaatst slechts data; het verwijdert niet of nauwelijks iets), dat het batterijtje op het moederbord de snelheid van het systeem zou beïnvloeden (dat ding heeft eigenlijk maar één doel: het vasthouden van de bios-data als de pc geen stroom meer krijgt; zelfs zonder batterijtje draait een moederbord ook gewoon op volle snelheid), dat het stroomloos indrukken van de aan/uit-knop je computer sneller kan maken (dat had misschien in de jaren 80 heel soms wel iets effect, maar heeft tegenwoordig echt geen enkele invloed meer op de snelheid), dat cookies en surfgeschiedenis-links je computer zouden vertragen.... (het neemt vrijwel niets aan ruimte in beslag op de schijf, geen intern geheugengebruik, etc) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig zitten er ook wel een aantal hele goede tips tussen, maar toch is er denk iets anders aan de hand:

Vreemd genoeg heeft iedereen over één klein regeltje van de vraagsteller heen gelezen, in één van de reacties: defragmentatie kan niet, want er is te weinig schijfruimte..... aha! Dit regeltje kan een hele goede aanwijzing zijn van wat er aan de hand is: de harde schijf zit gewoon te vol. En ja, dat kan inderdaad de oorzaak zijn van een tergend traag systeem.

Daar kun je registry cleaners en anti-malware scanners op loslaten wat je wilt, je kunt duizenden keren je aan/uit-knop indrukken en twintig nieuwe batterijtjes laten aanrukken... het enige dat kan helpen is het opschonen van de harde schijf op nogal rigoureuze wijze. Tenminste, als de volle schijf echt de oorzaak is. En dan niet een paar megabytes verwijderen, maar gigabytes. En dat bereik je niet met een registry-opschoner, defragmentatie tot je een ons weegt en malware-scanners.

Dat betekent: allerlei data verplaatsen naar een ander medium, bijvoorbeeld branden op dvd of overzetten naar een extra (externe) harde schijf. En dan dus de originele databestanden van de pc verwijderen.

Als je zelf onvoldoende inzicht in deze materie hebt, zorg dan a.u.b. dat je hulp krijgt van het befaamde handige neefje, ga niet zelf zitten experimenteren met het risico dat je voor jou belangrijke dingen definitief kwijtraakt.

Eén van de belangrijkste dingen is, dat de meeste mensen niet weten wat ze doen ook de handige neefjes niet, dus laat het over aan goede programma's
of installeer opnieuw!

freya
door freya - Mar 2, 2010 om 09:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=holpen schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 02:07]Ik kan mij zo langzamerhand voorstellen dat de vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet. Er wordt hier een ware waterval aan allerlei "schoonmaakprogrammaatjes" aanbevolen. Verder komen er de meest onzinnige beweringen langs.........

Tja, dat is het gevolg als 'de vraag' in de nieuwsbrief terechtkomt. Een stortvloed aan goedbedoelde (goede en slechte) adviezen van mensen die je hier eigenlijk nooit tegenkomt. Ik kan mij voorstellen dat dit voor de vragensteller (in dit geval maruja) wel een beetje overweldigend moet zijn.....

Freya

dirq
door dirq - Mar 2, 2010 om 09:36
15 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=woefhé schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 09:17][quote=holpen schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 02:07]Ik kan mij zo langzamerhand voorstellen dat de vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet. Er wordt hier een ware waterval aan allerlei "schoonmaakprogrammaatjes" aanbevolen. Verder komen er de meest onzinnige beweringen langs, bijvoorbeeld dat defragmentatie maar liefst 75% snelheidswinst zou opleveren (de snelheidswinst na defragmentatie is werkelijk minimaal - is gebleken uit allerlei tests; bovendien schoont defragmentatie niets op, zoals beweerd, maar verplaatst slechts data; het verwijdert niet of nauwelijks iets), dat het batterijtje op het moederbord de snelheid van het systeem zou beïnvloeden (dat ding heeft eigenlijk maar één doel: het vasthouden van de bios-data als de pc geen stroom meer krijgt; zelfs zonder batterijtje draait een moederbord ook gewoon op volle snelheid), dat het stroomloos indrukken van de aan/uit-knop je computer sneller kan maken (dat had misschien in de jaren 80 heel soms wel iets effect, maar heeft tegenwoordig echt geen enkele invloed meer op de snelheid), dat cookies en surfgeschiedenis-links je computer zouden vertragen.... (het neemt vrijwel niets aan ruimte in beslag op de schijf, geen intern geheugengebruik, etc) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig zitten er ook wel een aantal hele goede tips tussen, maar toch is er denk iets anders aan de hand:

Vreemd genoeg heeft iedereen over één klein regeltje van de vraagsteller heen gelezen, in één van de reacties: defragmentatie kan niet, want er is te weinig schijfruimte..... aha! Dit regeltje kan een hele goede aanwijzing zijn van wat er aan de hand is: de harde schijf zit gewoon te vol. En ja, dat kan inderdaad de oorzaak zijn van een tergend traag systeem.

Daar kun je registry cleaners en anti-malware scanners op loslaten wat je wilt, je kunt duizenden keren je aan/uit-knop indrukken en twintig nieuwe batterijtjes laten aanrukken... het enige dat kan helpen is het opschonen van de harde schijf op nogal rigoureuze wijze. Tenminste, als de volle schijf echt de oorzaak is. En dan niet een paar megabytes verwijderen, maar gigabytes. En dat bereik je niet met een registry-opschoner, defragmentatie tot je een ons weegt en malware-scanners.

Dat betekent: allerlei data verplaatsen naar een ander medium, bijvoorbeeld branden op dvd of overzetten naar een extra (externe) harde schijf. En dan dus de originele databestanden van de pc verwijderen.

Als je zelf onvoldoende inzicht in deze materie hebt, zorg dan a.u.b. dat je hulp krijgt van het befaamde handige neefje, ga niet zelf zitten experimenteren met het risico dat je voor jou belangrijke dingen definitief kwijtraakt.

Eén van de belangrijkste dingen is, dat de meeste mensen niet weten wat ze doen ook de handige neefjes niet, dus laat het over aan goede programma's
of installeer opnieuw!

Ik had hier ook altijd last van dat de computer langzaam was , maar IS dat wel zo ?
En computer KAN NIET langzamer wporden , de rekensnelheid blijft altijd het zelfde ..
Wat mensen als langzaam ervaren is het ineens verschrikkelijk trage inladen van programma's
Ik heb alle programma's geprobeerd die hier beschreven zijn en werkelijk NIETS hielp, erger zelfs het zorgde alleen nog voor meer vervuiling op mijn schijf
Toen ik van armoede maar weer eens windows op nieuw wilde installeren kreeg ik die gouden tip van een IT'er om alleen je IDE drivers te vernieuwen. Echt in 999 van de 1000 gevallen zijn die drivers de schuldige van het traaaaaaaage inlezen van lijsten en trage starten van programmas ...
Windows XP is er heel erg doed in om de lees snelheid te verknoeien en de ENIGE oplossing is de driverd te deleten en windows nieuwe drivers+instellingen te laten installeren , het kost niks , neemt geen ruimte in ...

Ik heb wel eens het idee dat mensen op een forum vooral goed willen laten horen hoe goed ze op de hoogte zijn met die programmaatjes die je altijd op de rechter advertentiebalk van google ziet..

Mijn methode kan door een handig neefje of door je zelf makkelijk worden uit gevoerd en WERKT

holpen
door holpen - Mar 2, 2010 om 09:43
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@woefhe:
Met het handige neefje bedoel ik uiteraard een kennis die wel voldoende verstand van zaken heeft om fatsoenlijk te kunnen helpen.
De aanbevolen programma's (cleaners, malwarescanners, etc) lossen het probleem van een veel te volle harde schijf niet op. Dit soort programma's kan weliswaar hele goede dingen doen met je computer, maar je zult echt zelf moeten kijken welke bestanden wel of niet weg kunnen.
Daarbij: door allerlei programma's te installeren, wordt het probleem in eerste instantie alleen maar groter, want je plempt steeds meer op een toch al overvolle harde schijf.

Daarbij komt dat allerlei prachtige hulpprogrammaatjes ook niet zomaar gedraaid kunnen worden; er zitten programma's tussen die werkelijk behoorlijke schade aan je Windows kunnen toebrengen bij onoordeelkundig gebruik. Ook daar heb je een zekere mate van kennis voor nodig.

Opnieuw installeren is ook niet iets dat iedereen zomaar even doet. Veel mensen vinden dit al te moeilijk of te eng, dus ook dan is deskundige hulp geboden. Het beste zou zijn gewoon een professionele reparateur in te schakelen, maar dat kost een hoop geld. Vandaar het advies om eens in de kennissenkring rond te kijken of daar misschien iemand van dienst kan zijn.

antje16
door antje16 - Mar 2, 2010 om 10:11
15 Antwoorden / 15 Vragen

ccleaner installeren dat programma verwijderd alles wat je niet nodig hebt
wordt daardoor een stuk sneller. gratis programma

pa
door pampie - Mar 2, 2010 om 11:34
23 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=teupie schreef op maandag 1 mrt 2010, 13:34]Allemaal gelijk wat iedereen schrijft, maar mijn ervaring is dat deze erbij ook erg goed werkt, maar is wel meer voor de Pro's, wees er dus voorzichtig mee!!. (jammer Maruja dat je je besturingssysteem er niet bij vernoemd, maar zal wel XP/Vista of Win7 zijn).

MSCONFIG is een programma waar je binnen windows mee onder de motorkap kunt kijken.

XP -> Start -> Uitvoeren -> (type) msconfig
Vista / Win7 -? Start -> (bureau)accessoires -> run (of uitvoeren) -> (type) msconfig

Je ziet zo'n 7 tabbladen, klik op de OPSTARTEN tabblad.

Hier vind je een aanzienlijke hoeveelheden programma's die allemaal gestart worden doordat je in de loop van de tijd allemaal programma's hebt geïnstalleerd (en vaak niet nodig hebt), maar heb je deze wel nodig, dan is het weer vaak niet nodig om het programma direct in het geheugen te laten.

Je deinstalleert het programma hier niet mee, maar je zet gewoon even (tijdelijk) het opstartprogrammatje uit en dat ga je merken nodat je opstart.

Er staan ook programma's in die je nodig hebt, b.v. voor de mousepad (als je notebook hebt) of geluidskaart. Het ergste is dat als je opstart is dat er iets niet werkt, door het weer aan te vinken, gaat het weer werken na een restart.

Werk vanaf onder naar boven, de belangrijkste programma's staan vaak als eerste geïnstalleerd (door de fabrikant, maar daar kun je er ook aardig wat van uitzetten).

En deïnstalleer Norton als dit er standaard op zit en gebruik iets van AVG of Microsoft Essentials Security.

Succes.

Al eerder heeft deze tip erop gestaan en daar heb ik heel veel aan gehad! Zo, dat ik er iemand anders die deze rubriek niet kent ermee heb kunnen helpen.
Na een paar verwijderingen bleek dat het logo vqan McA rechts onderin de balk niet meer meedraaide. Scheelde echt! Bedankt!

gu
door gustavear - Mar 2, 2010 om 13:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

PS. Als je in beginsel helemaal geen progs meer kan draaien omdat er te weinig ruimte is dan kan je handmatig eerst wat files deleten met de rechter muisknop. Pak een paar Foto's die je toch nog ergens hebt staan. Prullebak daarna even legen voor de zekerheid. Daarna werkt schijfopruiming weer wel denk ik en doe dan wat ik eerder beschreef.

dannyzwolle
door dannyzwolle - Mar 2, 2010 om 14:47
21 Antwoorden / 1 Vragen

hOI IK KAN JE WEL HELPEN, TRAAG ZIJN VAN PC KOMT VAAK DOOR DE VELE UPDATE'S DE LOGBOEKEN, COPYÉN DIE DE PC BEWAARD

Ik zit al meer dan 20 jaar in de compueters en heb eigen bedrijfje in software, [edit - redactie] welke versie windows en besturing heb je?

ma
door maruja - Mar 2, 2010 om 16:14
11 Antwoorden / 11 Vragen

hoi allemaal

wat een adviezen, ik zie inderdaad door de bomen het bos niet meer.
Maar IEDEREEN toch bedankt.
Iemand vroeg welke windows ik gebruik dat is xp en besturing?
daar heb je het al, waar kan ik dat vinden?

dannyzwolle
door dannyzwolle - Mar 2, 2010 om 17:22
21 Antwoorden / 1 Vragen

heb je windows xp home? of prof? [edit - klantenwerving is niet toegestaan op dit forum - redactie]

jo
door joopvkatwijk - Mar 2, 2010 om 17:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

als je het programma Ccleaner dowload(zoek het via Google) dan ruimt dit programma alle Temp bestanden(dit zijn tijdelijke internetbestanden die je ook niet via Geschiedenis verwijderen, opruimt, ook Cookies ruimt het op.
Als je bepaalde Cookies wilt bewaren dan klik je op Opties en dan op Cookies, je ziet een lijst met Cookies met de pijlen kun je een Cookie naar rechts zetten om die te bewaren,b,v, een Cookie van je bank.
Ccleaner draait al ca 7 jaar en werkt prima,het is GRATIS.
Temp bestanden en Cookies vertragen je computer.
Succes,

Jevanka

jo
door joopvkatwijk - Mar 4, 2010 om 11:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=holpen schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 09:43]@woefhe:
Met het handige neefje bedoel ik uiteraard een kennis die wel voldoende verstand van zaken heeft om fatsoenlijk te kunnen helpen.
De aanbevolen programma's (cleaners, malwarescanners, etc) lossen het probleem van een veel te volle harde schijf niet op. Dit soort programma's kan weliswaar hele goede dingen doen met je computer, maar je zult echt zelf moeten kijken welke bestanden wel of niet weg kunnen.
Daarbij: door allerlei programma's te installeren, wordt het probleem in eerste instantie alleen maar groter, want je plempt steeds meer op een toch al overvolle harde schijf.

Daarbij komt dat allerlei prachtige hulpprogrammaatjes ook niet zomaar gedraaid kunnen worden; er zitten programma's tussen die werkelijk behoorlijke schade aan je Windows kunnen toebrengen bij onoordeelkundig gebruik. Ook daar heb je een zekere mate van kennis voor nodig.

Opnieuw installeren is ook niet iets dat iedereen zomaar even doet. Veel mensen vinden dit al te moeilijk of te eng, dus ook dan is deskundige hulp geboden. Het beste zou zijn gewoon een professionele reparateur in te schakelen, maar dat kost een hoop geld. Vandaar het advies om eens in de kennissenkring rond te kijken of daar misschien iemand van dienst kan zijn.

orgelmuts
door orgelmuts - Mar 5, 2010 om 19:30
632 Antwoorden / 58 Vragen

Hoi Maruja,

Gewoon tijdelijke internetbestanden en cookies van je computer verwijderen.
Eventueel programma's van je computer afgooien die je toch nooit gebruikt.
Succes!

Wilma.

gi
door ginyt - Mar 6, 2010 om 19:45
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet al te snel extra geheugen plaatsen. Dit is ongeveer hetzelfde als veel kasten gaan kopen omdat je te veel rommel hebt. Vandaag heb ik mijn PC op laten ruimen door PC online. Kosten 16 euro en weer een paar jaar een schone computer.

el
door elselien - Jun 26, 2010 om 22:33
41 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook een probleem met de computer, maar dan vooral met internet.
Waarschijnlijk is de oorzaak dat ik een slechte draadloze verbinding heb: daardoor wordt het veel trager. Ik kan bijvoorbeeld geen behoorlijke SKYPE gebruiken: het beeld en het geluid hapert.
De oplossing hiervoor schijnt te zijn dat de draadloze verbinding versterkt moet worden. Ik begrijp alleen nog niet precies hoe.

edwardus
door edwardus - Jun 26, 2010 om 23:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@elselien: dat is een beetje een ander onderwerp. Het zou beter zijn dat je daar de 'Stel een vraag' knop voor gebruikt en er een aparte vraag van maakt.