ma
door marionverbeek Oct 20, 2014 om 16:17
Geldzaken & recht

Conflict elektricien

Elektricien neemt klus op (anderhalf uur). Zegt dat hij dag bezig zal zijn. Missch nog 1 a 2 uurtjes langer. Materiaalkosten ca 250,- uurprijs 55,- ex btw. Klus blijkt 2x zo lang te duren. Materiaal 3x zo hoog. Hij wilde geen offerte doen. Werkt alleen op uurbasis. Ben nu voor 2 dagen 1855,- kwijt! Als ik had geweten dat hij er 17 uur over zou doen had ik de klus niet laten doen. Ik vind dat hij me heeft opgelicht. Waarom moet hij anderhalf uur klus bekijken als hij alsnog totaal verkeerd inschat?
Wat kan ik doen?
Mvrgr marion

1213 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 20, 2014 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Wat kan ik doen? .....
Weinig, aangezien je niets op papier hebt staan.

ma
door marionverbeek - Oct 20, 2014 om 16:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een mondelinge afspraak is ook een afspraak

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 16:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Absoluut, maar niet te bewijzen.
Als iemand geen offerte wil opstellen, dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen.

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2014 om 16:55
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u wel een factuur met btw en kvk nummer gehad?

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 17:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat u zou kunnen doen is de mondelinge afspraken per mail/aangetekende brief nog eens bij de elektricien ter sprake brengen. Zeg dat de mondelinge offerte in geen verhouding staat tot de uiteindelijke kosten en dat u een verkeerde voorstelling van zaken is gegeven. U beroept zich op dwaling. Vervolgens vermeld u dat u een overschrijding van xx% onacceptabel vindt en dat u een redelijke korting op het bedrag verwacht. Noem zelf iets wat u redelijk vindt.

Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen. Dit heeft alleen maar zin als u nog niet heeft betaald.

Het zou mooi zijn als hij dan op de een of andere manier zou toegeven dat de mondelinge afspraken niet kloppen met wat er uiteindelijk is uitgevoerd. U moet hem als het ware in de val lokken.

pi
door pieterwolters - Oct 20, 2014 om 19:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marionverbeek schreef op maandag 20 okt 2014, 16:36]Een mondelinge afspraak is ook een afspraak

Maar als het zo gezegd is zoals je het beschrijft heb je geen keiharde afspraak dat het een dag werk is. Zeker omdat de elektricien alleen op uurbasis wil aanbieden. Als het aantal uren dat hij heeft gewerkt klopt met de factuur klopt het allemaal en kan je er niets aan doen. Als je dit soort dingen wilt voorkomen moet je alleen fixed price opdrachten geven.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2014 om 20:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je hoeft niet alleen fixed prices af te spreken.

Maximaal 10% overschrijding
De wet zegt nu, dat een richtprijs met niet meer dan tien procent mag worden overschreden wanneer er een prijsindicatie is afgegeven, die het karakter van zo'n richtprijs heeft. Dreigt de uiteindelijke prijs met meer dan tien procent van de richtprijs te moeten worden overschreden, dan mag dat alleen, wanneer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk daarover wordt gewaarschuwd. De opdrachtgever moet dan ook in de gelegenheid worden gesteld om het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen. De aannemer moet binnen redelijke grenzen daaraan meewerken. gebeurt dat niet, dan is het recht verspeeld om de richtprijs met meer dan 10 % te overschrijden.

bron

Gebaseerd op de volgende wetsartikelen.
art 7:752 lid 2 BW

Indien een richtprijs was bepaald, zal deze richtprijs met niet meer dan 10% mogen worden overschreden, tenzij de aannemer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding heeft gewaarschuwd, om hem de gelegenheid te geven het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen. De aannemer zal binnen de grenzen van het redelijke aan zulke beperking of vereenvoudiging moeten meewerken.

Leest u ook dit over richtprijs.
klik HIER

Mocht u de afspraken op de mail krijgen, dan kunt u altijd nog uw licht opsteken op
rechtswinkel.nl