va
door van sorge Dec 15, 2014 om 08:35
Auto & vervoer

Consumentenprijsindex

Zojuist een brief van de Klantenservice NS ontvangen. De prijsverhoging voor 2015 wordt "in lijn" met de consumentenprijsindex verhoogd met 2,15%. Per januari 2015 verwacht met een deflatie (-0,1% inflatie). Waar komt deze verkapte prijsverhoging vandaan? Gaarne uitleg voor de "argeloze" consument.

4128 6 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2014 om 08:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van sorge schreef op maandag 15 dec 2014, 08:35]Zojuist een brief van de Klantenservice NS ontvangen. De prijsverhoging voor 2015 wordt "in lijn" met de consumentenprijsindex verhoogd met 2,15%. Per januari 2015 verwacht met een deflatie (-0,1% inflatie). Waar komt deze verkapte prijsverhoging vandaan? Gaarne uitleg voor de "argeloze" consument.
Wat zei de medewerker/ster van de NS toen je ze opgebeld had?

edrick3
door edrick3 - Dec 15, 2014 om 10:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo fvan sorge,

Info over CPI vind je (o.a.) hier.
En ook hier.

Volgens deze info was de gemiddelde inflatie van Nederland in 2014: 1,01 %.
Je zou dus kunnen informeren waarop ze de genoemde 2,15% vandaan halen.

Overigens is het vrij normaal dat allerlei tariefsverhogingen op een prijsindexcijfer gebaseerd zijn.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 15, 2014 om 13:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat kan dan alleen maar zien als ze nog in 2013 leven de kalender niet goed bij gehouden.

bharmsen
door bharmsen - Dec 16, 2014 om 09:16
32 Antwoorden / 2 Vragen

Wijzigingen NS-tarieven 2015

Publicatiedatum: 3 oktober 2014
Verberg extra tekst

NS past per 1 januari 2015 de tarieven van enkele reizen, dagretours en abonnementen aan. Dit in lijn met de stijging van de consumentenprijsindex en gebruiksvergoeding voor de infrastructuur. Daarnaast wordt er bij enkele reizen en dagretours een kleine verlaging toegepast in verband met het oplossen van het Dubbel Opstaptarief. NS streeft naar een gematigd tariefbeleid door scherp te letten op kosten en efficiency. Ook komend jaar zet NS dit beleid voort.

De tarieven voor de enkele reizen en dagretours op NS trajecten zullen per 1 januari met gemiddeld 1,98% stijgen. De abonnementen Traject Vrij, het Voordeelurenabonnement, het Grensabonnement en Altijd Vrij zullen op deze datum met gemiddeld met 2,15% stijgen. De raming van het Centraal Planbureau van de consumentenprijsindex zoals gepubliceerd in de Macro Economische Verkenning (MEV) geeft een verwachte inflatie (CPI) aan van 1,25%.

Het kabinet Rutte I heeft besloten tot een verhoging van de gebruiksvergoeding voor infrastructuur van € 50 miljoen per 2015. De verhoging van de gebruikstarieven voor de infrastructuur die Prorail aan NS doorrekent, betekent dat NS de tarieven in 2015 met 2,3% zou kunnen verhogen. Om te komen tot een stapsgewijze verhoging heeft NS in 2014 reeds 1% doorberekend in de tarieven en schuift NS een deel door naar 2016. Dit betekent dat er in 2015 0,9% wordt doorgerekend in de tarieven van NS. Samen met de kleine mindering in kader van oplossen Dubbel Opstaptarief betekent dat de totale prijsverhoging gemiddeld 1,98% bedraagt per 1 januari 2015 voor enkele reizen en dagretours.

De tarieven van de abonnementen, Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij en Dal Vrij blijven ook in 2015 ongewijzigd. Traject Vrij, het Voordeelurenabonnement, het Grensabonnement en Altijd Vrij zullen met gemiddeld 2,15% in prijs toenemen.

In kader van het onderzoek ‘onvolledige transacties met de OV-chipkaart’ zijn binnen het Nationaal OV Beraad (NOVB) een aantal verbeteringen afgesproken die gefinancierd worden met de door klanten niet teruggevraagde bedragen door vergeten Check out. Een van de maatregelen is dat in de loop van het voorjaar van 2015 het Kids Vrij abonnement gratis wordt voor alle kinderen van 4 t/m 11 jaar. Met een Kids Vrij abonnement op een eigen OV chipkaart kunnen kinderen in deze leeftijdsgroep onbeperkt meereizen met een volwassene.

Tenslotte wordt de toeslag voor de ICE en Intercity direct vereenvoudigd zodat deze €2,30 (1) kost voor beide treinsoorten in zowel de eerste als tweede klas.

(1) De ICE toeslag wordt verhoogd van €2,00 naar €2,30. De IC direct toeslag in de 2 klas blijft gelijk en in de eerste klas wordt verlaagd van €3,00 naar €2,30. Deze verlaging wordt ook doorgevoerd in de toeslagabonnementen voor de Intercity direct.

groetjes Ben2

gompy2
door gompy2 - Dec 16, 2014 om 09:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bharmsen schreef op dinsdag 16 dec 2014, 09:16]
Wijzigingen NS-tarieven 2015

Publicatiedatum: 3 oktober 2014
groetjes Ben2
Kijk, dit vind ik een hele goede toelichting op de topic aantijging " Waar komt deze verkapte prijsverhoging vandaan?" en de daarop volgende negatieve, nergens op gebaseerde, reactie's.
De NS kan niet zomaar op eigen houtje de prijzen gaan verhogen.
Dat weet iedereen die de feiten een beetje volgt.

gompy2
door gompy2 - Dec 16, 2014 om 09:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hier de bron van het artikel van Ben2
Klik-> NS Tarieven 2015