do
door dona84 Jun 9, 2014 om 12:23
Geldzaken & recht

Contantgeld reserveren

Onlangs heb ik wilde ik bedrag contant opnemen bij mijn bank. Omdat dit hoger was dan dat wat ik kon pinnen moest ik het bedrag vooraf via internet reserveren. Tot mijn verbazing werd het bedrag direct afgeschreven van mijn rekening maar kon ik geld pas na 3 werkdagen gaan ophalen bij de bank. Waar blijft de rente van dit geld? In de kas van de bank? En waarom direct afschrijven en niet pas op het moment dat ik het geld ophaal?

449 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 9, 2014 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat zei de bank toen je dat vroeg?

Waarschijnlijk willen ze gewoon zeker stellen dat het geld beschikbaar is, zodat ze op het moment van ophalen van het geld niet tot de ontdekking komen dat je saldo niet meer toereikend is.

De rentederving is verwaarloosbaar naar mijn mening.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2014 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Krijgt u dan rente vergoed op uw betaalrekening?

emcede
door emcede - Jun 9, 2014 om 13:21
959 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat dit om je betaalrekening? Daar krijg je hoogstwaarschijnlijk geen rente op. En dat het direct wordt afgeschreven lijkt toch wel vrij logisch: stel dat je tussen het bestellen en het ophalen een grote betaling doet - dan is de kans aanwezig dat je over je limiet gaat als het bestelde geld pas bij het ophalen wordt afgeschreven.

Heb je al navraag gedaan bij de bank? Wat was hun reactie?

mahadma
door mahadma - Jun 9, 2014 om 13:47
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan met aanpassingen tijdelijk € 5.000 per dag pinnen, na afspraak met je bank. Stel nu even dat je € 25.000,00 cash in één klap nodig hebt, en je dus 3 dagen rent misloopt op een rentevergoeding (max) van circa 1% per jaar. Na effe rekenen hebben we het over € 2,05 aan rente .........

ho
door hopetobehelping - Jun 9, 2014 om 13:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dona84,

ik vind het verhaal van de bank nog niet zo raar klinken. U reserveert het geld, het wordt meteen van uw rekening afgeschreven en de bank gaat vervolgens de benodigde bankbiljetten verzamelen zodat u het op uw bankfiliaal in ontvangst kunt nemen. Op het moment dat het om bankbiljetten gaat is er geen rente meer, het geld staat immers niet meer op een rekening.
Een termijn van 3 dagen is wel rijkelijk lang voor de bank om er voor te zorgen dat de bankbiljetten het bankfiliaal bereiken waar u ze in ontvangst gaat nemen maar daar zal men een marge ingebouwd hebben om er zeker van te zijn dat uw geld er dan is.
De rente inkomsten die u over die 3 dagen bent misgelopen zullen minimaal zijn.
Voor de toekomst: u kunt er ook voor kiezen om uw opname limiet tijdelijk te verhogen en dan gewoon het bedrag uit de muur te halen (ook hier zit wel een maximum aan).

edrick3
door edrick3 - Jun 9, 2014 om 14:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dona84,

....Omdat dit hoger was dan dat wat ik kon pinnen moest ik het bedrag vooraf via internet reserveren.....
Dat is dus normaal. Alhoewel .... via internet? Dat doet de bankmedewerker toch voor je?
Om welke bank gaat het?
Bv. ING:
NG-kantoor:
U kunt met uw Betaalpas zonder te bestellen maximaal € 10.000 per dag opnemen. Wilt u meer dan € 10.000 opnemen? Dan bestelt u het gewenste bedrag. U kunt 3 werkdagen na uw bestelling uw geld afhalen.

Rente? Op een betaalrekening? Soms bij de ASN?

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Jun 9, 2014 om 14:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar het om een hoog bedrag gaat, al weten we niet hoe hoog, zal het geld vast niet standaard op de betaalrekening staan. Ik ga er dus vanuit dat TS op de rentederving van de spaarrekening doelt, het geld moest tenslotte eerder van de spaarrekening overgeschreven worden. Maar op drie dagen is die rentederving nihil, tenzij het om een zeer hoog bedrag gaat. Maar dan heb je zoveel geld dat ik me afvraag waarom je je er druk om maakt...

valerius-2
door valerius-2 - Jun 9, 2014 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zal toch in werkdagen moet rekenen om het op tijd te krijgen.