al
door alexven Aug 5, 2015 om 18:57
Huishouden & energie

Contract bij Essent

wat moet je doen als Essent het contract niet wilt laten zien? en wat moet je doen als het contract is ondertekent door een persoon die het niet kan? deze persoon is erg ziek.

3140 13 Rapporteer

getty
door getty - Aug 5, 2015 om 19:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat heeft die persoon dan? Alleen als je aantoonbaar geestelijk beperkt of ziek bent en daarom onder curatele of bewind staat mag iemand niet zelf tekenen, of kan dat ontbonden worden. Als iemand bv kanker heeft, betekent dit niet dat je geen rechtsgeldig contract kan afsluiten.

al
door alexven - Aug 5, 2015 om 19:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

deze persoon heeft een zware beroerte gehad, waardoor het geheugen flink is aangetast, het korte termijn geheugen is zwaar beschadigd. we hebben verschillende keren hem gevraagd, maar hij weet van niks. om duidelijk te krijgen is er aan Essent verschillende keren gevraagd voor het contract, maar laten ze niet zien. wat moet je doen?

diumenge
door diumenge - Aug 5, 2015 om 19:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht een online aanvraag? Dan is er geen ondertekend contract om te laten zien. Alle stukken zijn wel via Mijn Essent in te zien

zoekster
door zoekster - Aug 5, 2015 om 19:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als het Essent (de verkopers) duidelijk had kunnen zien dat er geen wilsverklaring was toen de handtekening werd gezet, dan is er geen geldige overeenkomst gesloten. Dat kan in het geval zijn dat iemand bijv. dronken is of zich duidelijk buiten het normale gedraagt.

Verder kan de persoon ook (gedeeltelijk) handelingsonbekwaam zijn, dan kan de overeenkomst achteraf worden vernietigd. Dan moet er inderdaad een onder curatele stelling zijn of bewindvoering

Waar is de overeenkomst gesloten, is er sprake van verkoop buiten de normale verkoopruimte of koop op afstand (internet)? Dan is er nl herroepingsrecht van 14 dagen.
En hoe staat u in relatie toe de zieke persoon, mag u namens hem optreden, of iemand anders misschien?

ho
door hopetobehelping - Aug 5, 2015 om 20:33
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste alexven,

als u over een klantnummer beschikt dan zou u, zoals al eerder aangegeven, het contract wellicht in 'mijnessent' terug kunnen vinden.

Waarom wil Essent het contract niet laten zien ?
Aan de contracthouder zouden ze dat toch moeten laten zien.
Geen idee hoe lang geleden het is dat het contract is afgesloten, maar er geldt een bedenktijd. Als u nog binnen de bedenktijd zit, dan snel de ondertekenaar gebruik laten maken van de bedenktijd en opzeggen die handel.
Als u over een rechtsbijstandsverzekering beschikt dan zou ik als u was daar ook eens navraag doen. Baat het niet dan schaadt het niet.
U zou ook een belletje kunnen plegen naar consuwijzer, het kan in ieder geval geen kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2015 om 20:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is 'tricky'. U vraagt om inzage van een overeenkomst die klaarblijkelijk niet door u en ook niet met u is afgesloten. Als u geen bewindvoerder bent heeft u m.i,. 'weinig poot om op te staan'.

U heeft wettelijk eerst rechten, strikt formeel gezien, als de persoon die u noemt op een wettelijke manier onbekwaam is verklaard en u dat ook kunt bewijzen. Tevens geldt dan dat u moet bewijzen de gemachtigde c.q. de bewindvoerder te zijn.

Volg in ieder geval de tip van hopetobehelping@ m.b.t inschakelen van rechtshulp Al noemt deze rechtsbijstand maar die moet u dan wel hebben of consuwijzer. Benaderen van Jurofoon.nl is ook een advies.

fo
door forumessent - Aug 6, 2015 om 08:51
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste alexven,

In uw bericht op dit forum geeft u aan dat er onduidelijkheden zijn omtrent het contract .
Om dit uit te zoeken, verzoek ik u uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht te mailen naar webcare@essent.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2015 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is er tegen het eventuele contract? Neemt die persoon geen diensten af?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2015 om 10:19
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 6 aug 2015, 09:18]Maar wat is er tegen het eventuele contract? Neemt die persoon geen diensten af?

Hoewel ik niet twijfel aan de goede bedoelingen van vraagsteller is hier het aspect van de Wet op de Persoonsgegeven aan de orde. Vraagsteller lijkt mij, als af te leiden uit de vraag niet de afnemetr van de dienst of als al eerder gezegd, lijkt niet de contrectant.

Inmiddels heeft klantenservice van Essent gereageerd en dat lijkt mij een goede zaak, oplossingsgericht.

al
door alexven - Aug 31, 2015 om 22:17
3 Antwoorden / 2 Vragen

sorry voor de late reactie. ik ben net terug van 3 weken vakantie. met deze actie hebben we toch hulp gekregen van Essent over deze zaak. helaas, Essent heeft geen contract!!! dit komt omdat Essent deze zaak in 2014 doorgegeven heeft aan een incassobureau (blijkbaar heeft Essent ook geen archief). dit contract is eind 2010 tot februari 2011. mijn moeder heeft van 2011 tot 2015 verschillende keren na Essent gebeld om het contract te zien. elke keer was het antwoord nee. wat kun je hieruit concluderen? is dit de manier van Essent om energie te verkopen?

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2015 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U maakt er wel een zoekplaatje van. Er is geen touw aan vast te knopen.

Staan er dan nog nota's open? Had uw moeder in die tijd een andere leverancier?

U zult toch een en ander moeten verduidelijken wat het probleem is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2015 om 10:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Hulp gekregen van Essent? Essent heeft geen contract? In 2014 doorgegeven aan een incassobureau en zelf niets in het eigen archief?
Dat STINKT naar mijn mening aan alle kanten.

Ik vind het opvallend dat Essent hier kennelijk niet meekijkt.

Op basis van het voorgaande, hoe onduidelijk het ook is maar misschien ook wel juist daarom adviseer ik u consuwijzer.nl te benaderen met een klacht hierover.

Let op: als het zo is dat uw moeder inmiddels is benaderd door een incassobureau: maak duidelijk wat het probleem is en betaal niet(1) onder druk of dwang. Werkelijk incasseren is pas mogelijk na een vonnis van de Rechtbank en volgens mij heeft u als het tot een zitting zou komen meer dan voldoende om de rechter van de onjuistheid / onterechtheid te overtuigen.

Maar: nu (ook daarvoor) contact met consuwijzer.nl

zoekster
door zoekster - Sep 2, 2015 om 10:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U moet contact opnemen met het incassobureau en de factuur van Essent opvragen. Als het incassobureau deze niet kan overleggen, dan wordt het bewijs van het incassobureau erg zwak.
Zorg dat uw moeder bewijsbaar heeft gevraagd naar de factuur van Essent bij het incassobureau. Dus per aangetekende brief of per mail waarbij u een ontvangstbevestiging krijgt.

Als uw moeder weinig geld verdient/heeft is het mogelijk om bij het juridisch gratis advies in te winnen en bovendien, mocht het een rechtszaak worden, dan kan uw moeder met een beperkte eigen bijdrage een advocaat inschakelen. Via het juridisch loket wordt daar ook nog eens een korting van 53 euro op gegeven.

klik HIER

Bellen naar het juridisch loket is wel vrij prijzig. 25 cent per minuut. 0900 8020