ed
door edwin7 Jan 16, 2015 om 22:34
Huishouden & energie

Contract huurboiler

we huren al 35 jaar de boiler bij een energiemaatschappij, vrijwel nooit onderhoud gehad en ca 11 euro per maand betaald over die periode.

De boiler deed het niet meer, monteur erbij, die man vertelde dat er een onderdeel kapot was maar die door de leeftijd van deze boiler niet meer leverbaar was.

Het lijkt mij dan logisch dat je daar een vervangend apparaat voor terugkrijgt omdat deze boiler al lang afgeschreven is voor/door de energiemaatschappij, waarom heb je anders al die tijd zoveel huur betaald (ca 5000 euro over 35 jaar!)

Maar ze vertellen mij gewoon dat ik een nieuw huurcontract moet aangaan voor een vervangende boiler, of ik even wil tekenen zegt de monteur, niet gedaan omdat ik het een vreemde gang van zaken vind, naar mijn mening moeten ze binnen het bestaande contract gewoon een vervangende boiler leveren.

Nieuwe contract is voor 144 maanden! dus 12 jaar!! en huurverhoging van 35% tov het bestaande contract, verder staat er in de kleine lettertjes dat onder geen beding van de 144 maanden afgeweken kan worden ook niet bij overlijden van de bewoner, want dan zal alsnog de totale termijn van 144 maanden betaald moeten worden en bij overlijden binnen 24 maanden krijg je nog een boete er bovenop ook.

Is dit normaal of proberen ze gewoon een nieuw (woeker)contract aan te smeren?

10841 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Tot wanneer loopt dit huurcontract dan nog? Hebt u in al die jaren geen nieuwe gekregen?

ed
door edwin7 - Jan 16, 2015 om 23:36
27 Antwoorden / 10 Vragen
0

bedankt voor je reactie tijger1, ik heb nooit een contract gezien, is nog door mijn vader getekend denk ik 35 jaar geleden en dit wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd met 12 maanden denk ik, ik zou inderdaad sowieso even het bestaande contract kunnen opvragen om te kijken wat daar instaat, maar omdat ikzelf geen copie heb kunnen ze me van alles toesturen natuurlijk wat in hun voordeel werkt.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Stilzwijgende verlenging kan niet meer, dus u kunt in principe de huur met een maand opzeggen. Nu natuurlijk direct omdat hij het niet meer doet en zij geen andere plaatsen.

Dus u hoeft geen contract op te vragen.

Waarom koopt u niet zelf een boiler en laat die installeren?

Ik neem aan dat het een koophuis is, dan is het wel zo prettig dat de boiler eigendom is.

sw
door swat1500 - Jan 17, 2015 om 00:42
3778 Antwoorden / 0 Vragen
0

U kunt wellicht menen dat de defecte huurboiler moet worden vervangen door een nieuwe. Van belang is echter wat hierover in het huurcontract staat.
Gezien de wurg voorwaarden van het nieuwe contract kunt u beter zelf een boiler kopen. Die zal uiteindelijk veel goedkoper zijn dan de huurversie.

ho
door hopetobehelping - Jan 17, 2015 om 09:14
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste edwin7,

ik ben wel benieuwd welke energiemaatschappij het betreft.
Als er een nieuwe boiler geplaatst wordt dan gaat u daarmee (hoe oneerlijk misschien ook) een contract voor een x-aantal jaar aan. Als die x-aantal jaar verstreken is (zoals nu bij u het geval is) dan kunt u maandelijks opzeggen.
Wij beschikken ook over een huurboiler, bij ons is de termijn 8 jaar (die zijn inmiddels een paar geleden verstreken). Het bedrag dat we betalen per maand is € 13,04 (boiler van 120Liter).
De periode van 12 jaar vind ik wel erg lang.
U zou eens kunnen gaan 'shoppen', kijken wat de mogelijkheden en kosten bij andere leveranciers zijn. Ook is, zoals door anderen ook al aangegeven, wellicht niet onverstandig om die boiler gewoon zelf aan te schaffen. Per saldo is dat goedkoper, maar zelf hebben we dit (ondanks dat het beter is) niet gedaan.

ma
door marnix1 - Jan 17, 2015 om 09:56
256 Antwoorden / 22 Vragen
0

Mijn topic hierover is al weer even geleden, heb dus percies herzelfde, bij ons is leverancier eneco. terwijl in mijn oude ocntract staat dat het stilzwijgend verlengd wordt, word ik door hen gedwongen een nieuw contract te tekenen, inderdaad voor 12 jaar.
Terwijl ik over korte tijd een combi-ketel krijg dus het ding niet meer nodig heb.
Ik heb via hun site een klacht gestuurd, daarop beld eeen madam die dacht dat ik een boiler wilde kopen en die wel een adviseur zou langs sturen...
Na mijn stelling dat ik een geldig ocntract heb en gewoon vervanging wil ,zou ze de zaak overdoen aan de afdeling contracten.
nu alweer twee weken niets gehoord, behalve het druppelen van het ding.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2015 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@edwin7

Ik weet natuurlijk niet bij welke energieboer u dat apparaat huurt, maar als ik bijvoorbeeld in de huurvoorwaarden van Eneco kijk, met name artikel 6 punt 6, klik hier dan kan onderhoud dus ook plaatsvinden door algehele vervanging van het apparaat. Er wordt daar niet over gesproken dat u dan een nieuw contract aan zou moeten gaan. Zou trouwens ook onzin zijn, want u hebt een lopende overeenkomst.

ed
door edwin7 - Jan 17, 2015 om 11:29
27 Antwoorden / 10 Vragen
0

het is inderdaad eneco, de manier waarop de monteur even 2 nieuwe contracten onder mijn neus duwde en of ik even wilde tekenen (dan konden ze na het weekend beginnen met de nieuwe te plaatsen) zonder de absurde huurvoorwaarden te bespreken is belachelijk, wat is nog het voordeel van huren bij zulke huurvoorwaarden terwijl je zelf ook nog opdraait voor de installatiekosten, gelukkig wist ik wat de oude huur was waardoor ik op de rem trapte, maar als de huur 1 euro hoger was geweest had ik denk ik op een nonchalante manier die handtekeningen gezet terwijl mijn moeder bijna 80 jaar is en nog in haar eigen huis woont waar deze boiler hangt en we er 12 jaar aan vastzitten, de oude boiler hebben we denk ik 5x afbetaald en dan zo'n naai-actie, bahhh, een niet functionerend apparaat dienen ze gewoon te vervangen, daar hebben we dat huurcontract/verzekering voor en reeds 35 jaar voor betaald.

Ik overweeg nu ook om te gaan kijken om een boiler te kopen, met zo'n huurcontract wordt je gewoon genaaid, dat is wel zeker.

ho
door hopetobehelping - Jan 17, 2015 om 16:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=edwin7 schreef op zaterdag 17 jan 2015, 11:29]
Ik overweeg nu ook om te gaan kijken om een boiler te kopen, met zo'n huurcontract wordt je gewoon genaaid, dat is wel zeker.

Dat is inderdaad wel zeker dat je met zo'n huurcontract genaaid word.
De 12 jaar vind ik erg lang. Wij hebben een huurboiler van Nuon (Feenstra dus), dat is ook geen goede deal, maar is wel 8 jaar dat je er aan vast zit bij een nieuwe in plaats van de 12 jaar. Heb overigens nooit iets getekend dus weet de voorwaarden niet.
Ondanks dat we het zelf niet gedaan hebben lijkt kopen mij inderdaad het beste (moet u het geld wel op kunnen hoesten), maar ook qua huren zijn er dus blijkbaar best grote verschillen.

eneco mdw
door eneco mdw - Jan 22, 2015 om 08:53
70 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste edwin7,

Ik heb uw bericht gelezen en kan me voorstellen dat de gang van zaken wat vragen bij u oproept. Het is niet onze bedoeling geweest om een ontevreden gevoel bij je te creëren. Graag geef ik u wat meer duidelijkheid hierover.

Wanneer een boiler verwisseld moet worden wegens een defect vervalt op dat moment de huurovereenkomst. U kunt het toestel dan zonder kosten laten verwijderen en zelf voor een warmwatervoorziening zorgen. Het is ook mogelijk dat u kiest voor een nieuw huurtoestel van ons. Dan wordt er inderdaad een nieuwe overeenkomst opgesteld welke moet worden getekend voor een periode van 144 maanden.Dat de huurbedragen hoger liggen klopt, want vanaf 1 januari 2014 zitten de installatiekosten berekend in het huurbedrag.

Dat er geen onderhoud is gepleegd klopt ook: op elektrische boilers wordt geen onderhoud gepleegd. Dit is niet noodzakelijk omdat het een gesloten vat is.

Bovenstaande is in overeenstemming met de Algemene voorwaarden voor verhuur van apparatuur.

Ik ga ervan uit hiermee bij u voor meer duidelijkheid te hebben gezorgd. Als u toch nog vragen heeft, stelt u ze dan gerust. U kunt uw vragen/opmerkingen ook naar ons mailen via webcare@eneco.com t.a.v. Kelly en o.v.v. uw klantgegevens.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer