mi
door mickyfaas Jun 14, 2015 om 10:20
Geldzaken & recht

Contract hypotheekbemiddelaar ontbinden

Anderhalve maand geleden zijn wij in zee gegaan met het bedrijf Hypotheek24 voor de bemiddeling tussen ons en Argenta/Woonlife voor een hypotheek op een eigenwoning. Op 7 mei ontvinging wij de offerte van Hypotheek24 die wij binnen een week ondertekend en met alle bescheiden hebben geretourneerd. Op 20 mei bevestigd Hypotheek24 dat zij de papieren hebben overhandigd aan de bank. Twee weken geleden zijn we begonnen met informeren hoe het met aanvraag stond. Ons werd namelijk verteld dat het 4 tot 8 werkdagen zou duren. We zouden worden `teruggebeld'. Daarna nog ongveer zes keer gebeld, telkens met de belofte teruggebeld te worden. Dat is overigens nooit gebeurd. Deze week gaf een medewerker aan dat de aanvraag 4 tot 6 WEKEN duurt en dat ze ons helaas verkeerd geinformeerd hadden. Vervolgens krijgen we gister, 10 minuten na sluitingstijd, een mail met daarin dat door 'onbekende redenen' onze offerte niet optijd is 'binnen geboekt' bij de bank, met daarbij een nieuwe offerte en de vraag of we alle papieren opnieuw willen sturen. Vandaag gebeld om opheldering te vragen, maar de persoon in kwestie is 'druk'. We zouden worden teruggebeld, maar dat gebeurde uiteraard niet. Drie uur later (boos) opnieuw gebeld met de boodschap dat als er vandaag geen contact met ons wordt opgenomen, dat we van de hele overeenkomst afzien. Inmiddels hebben we ook een offerte elders aangevraagd.

Ik wil dus graag de opdacht tot dienstverlening (wel getekend, niet betaald) intrekken. Ik weet dat ik bij het ontbinden van een contract de tegenpartij eerst netjes ingebreke moet stellen en de kans moet geven binnen redelijke termijn met een oplossing te komen. Hier is echter wel sprake van het verstrijken van een 'fatale termijn', namelijk de deadline op 28 mei van de oorspronkelijke offerte. Zou ik op deze gronden met een nette brief mijn contract kunnen ontbinden of heeft Hypotheek24 dan alsnog troeven in handen om een betaling te eisen?

Bvb dank!

8844 8 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jun 14, 2015 om 11:17
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mickyfaas,

u bent een overeenkomst aangegaan met Hypotheek24. De algemene voorwaarden zult u vast al hebben doorgenomen.
Aan de hand van uw overeenkomst en de bijbehorende voorwaarden zou u moeten kunnen bepalen of en hoe u de overeenkomst kunt beëindigen.
Ik vermoed dat veel van uw communicatie (onder andere de 4 tot 8 werkdagen die 4 tot 6 weken blijken te zijn) deels telefonisch heeft plaatsgevonden. Hard maken dat Hypotheek24 u verkeerd heeft voorgelicht of dat ze hun verplichtingen niet nakomen zal dan lastig zijn.
In de voorwaarden onder punt 6.1 lees ik:
"Het is mogelijk dat de Klant besluit om een Opdracht tussentijds op te zeggen. In dat geval is de Klant Hypotheek24 een vergoeding verschuldigd op basis van verrichte werkzaamheden. Voor het verschuldigde bedrag tekent de Klant een nieuwe schriftelijke opdrachtbevestiging en incassomachtiging ter vervanging van de eerdere opdracht.".

Als ik was zou ik contact opnemen met Hypotheek24 en aangeven dat u van de overeenkomst af wil. Tenzij u hard kunt maken dat ze een wanprestatie hebben geleverd zult u dan aan Hypotheek24 een vergoeding dienen te betalen voor de werkzaamheden welke zij voor u hebben verricht (ondanks dat u er niets aan hebt gehad).

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2015 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeer onverstandig van u om elders een offerte aan te vragen, voordat de overeenkomst met de eerste is beëindigd. Straks zit u aan twee keer kosten vast.

Vier tot zes weken is een hele normale termijn voor het aanvragen van een hypotheek.

En was die offerte dan maar zo kort geldig?

zoekster
door zoekster - Jun 14, 2015 om 11:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is een overeenkomst van opdracht. Die mag u ten alle tijden opzeggen, maar een redelijk loon kan dan nog geëist worden. In dit geval wordt er echter continu een wanprestatie geleverd. De informatie klopt niet en er wordt niet teruggebeld.
Omdat een fatale datum niet is gehaald, hoeft u geen ingebrekestelling meer te sturen, omdat het bedrijf inmiddels in verzuim is en vervolgens daarna continue wanprestaties blijft leveren, ondanks uw verzoeken om terug te bellen of op de een of andere manier te reageren.
Omdat u verkeerd bent geïnformeerd, kunt u de overeenkomst ontbinden wegens dwaling. Dat wil zeggen dat u deze overeenkomst nooit was aangegaan als u de juiste informatie had gekregen bij het aangaan van de overeenkomst.

Dus stuur uw nette brief aangetekend, geef de fatale termijn aan en vermeld de foutieve informatie met daarbij de vele valse beloftes om teruggebeld te worden. Stuur een kopie van de mail van de bank mee, waaruit blijkt dat het bedrijf nog niets heeft gepresteerd.
Daarom ontbindt u per direct de overeenkomst, zo stelt u waarbij u wegens dwaling en geleverde wanprestaties niet tot betaling zult overgaan.

ro
door ron530 - Jun 14, 2015 om 12:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hypotheek24 bemiddeld enkel in hypotheekverstrekkers ze sturen de aanvraag door naar de gewenste verstrekker en thats it. Als de bank waar de aanvraag gedeponeerd wordt meer tijd nodig heeft om te beoordelen of de hypotheek verstrekt gaat worden kan hypotheek24 daar ook niets aan veranderen. Wat ik wel weet is dat Argenta zeer traag is met het behandelen van aanvragen en soms absurde vragen stelt over het verleden van de aanvrager. U zou hypotheek24 kunnen vragen om een andere hypotheekverstrekker die wel snel een beslissing neemt.

mi
door mickyfaas - Jun 14, 2015 om 14:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. De (nieuwe) offerte die ik heb aangevraagd in afwachting hierop, is vrijblijvend en kan ik kosteloos annuleren. Ik vind het een lastige situatie omdat ik inmiddels weinig vertrouwen meer heb ik Hypotheek24. De reacties die ik van hen ontvang zijn onvolledig en meestal nét na sluitingstijd, zodat ik die dag niet meer telefonisch om opheldering kan vragen. Als ik dan de volgende dag bel, krijg ik alleen de telefonist(e) met de boodschap dat de persoon in kwestie 'in gesprek' is.
Aan de andere kant wil ik natuurlijk ook weer niet voor de kosten opdraaien als ik mijn aanvraag intrek, want dan zit ik straks inderdaad met dubbele kosten. Als ik nou tenminste eens één goed telefoongesprek met ze kon hebben, dan was er misschien nog wel uit te komen. Het probleem is dat ik ook niet alle tijd van de wereld heb en dat de verkoper inmiddels ook onrustig begint te worden.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om per email een soortgelijke uiteenzetting te doen en een telefonische afspraak te 'eisen' (en wat is een redelijke termijn)? Als ze daar dan niet aan voldoen, heb ik dan misschien een beter verweer bij het kosteloos opzeggen dan de overeenkomst?

@Ron530: Ik heb zelf nooit direct contact gehad met de bank. Mijn overeenkomst is met Hypotheek24 en zij moeten leveren wat ze beloven. Het is niet zo dat de bank meer tijd nodig heeft, de bank heeft de offerte nooit retour gekregen. Of dat nu de fout is van de bank of van Hypotheek24, die laatste is mijn enige directe aanspreekpunt.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2015 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij haast niet voorstellen dat u van een andere hypotheekadviseur een offerte voor een hypotheek kunt krijgen zonder daar eerst ern dienstverleningsdocument getekend te hebben.

Uiteraard kunt u een gesprek eisen bij uw "huidige" adviseur. De kosten zijn hoog genoeg en de belangen groot genoeg dat dat niet allemaal telefonisch kan,

mi
door mickyfaas - Jun 16, 2015 om 13:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ben nog niet veel verder gekomen. Het enige antwoord dat ik via de mail krijg is 'u moet de nieuwe offerte tekenen', maar zelfs als ik expliciet vraag om een telefonische afspraak, wordt daar niet op gereageerd. Vandaag weer de telefonistie gebeld en kreeg als antwoord 'meneer is niet telefonisch bereikbaar. want hij heeft het daarvoor te druk. Alleen als u een concrete vraag heeft kan ik iets doorgeven'. Dat vind ik ronduit brutaal en bovenal ironisch: toen ik nog niets had getekend, nam hij wel zelf op was alles leuk en gezellig.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2015 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die hypotheekbemiddelaar u niet eens telefonisch te woord wilt staan, zou ik de overeenkomst maar ontbinden. Dat wordt dus nooit meer wat.