luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Mar 4, 2015 om 11:07
Geldzaken & recht

Contract wordt niet verlengd zonder opgave van reden

Heel zakelijk en koud werd ik gebeld dat het contract niet verlengd gaat worden bij de post. De reden hiervan willen ze niet zeggen. Na dit contract zou ik vast in dienst kunnen komen. Is de reden dat het bedrijf geen mensen vast in dienst wil hebben? Of dat mijn functioneren toch niet goed was? Indien dat het is dan zou ik juist wel de reden willen weten zodat ik daaraan kan werken voor in de toekomst. Welke reden vertellen ze u als het contract niet wordt verlengd? De werkelijke reden of?

14137 17 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2015 om 11:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Werkgevers hoeven geen reden op te geven.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt wel recht op een getuigschrift.

Daarin mag de werkgever alleen vermelden van wanneer tot wanner u daar gewerkt hebt. Maar geen negatieve zaken.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 4, 2015 om 12:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zij kunnen dat om dat zij geen uitbreiding van het personeel kunnen hebben, en in de toekomst zelfs minder personeel nodig hebben,

me
door mein33 - Mar 4, 2015 om 14:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vragenderwijs schreef op woensdag 4 mrt 2015, 11:07]

Na dit contract zou ik vast in dienst kunnen komen. Is de reden dat het bedrijf geen mensen vast in dienst wil hebben?

@vragenderwijs,

Helaas is dit de realiteit van heden ten dage, geen contract verlenging is ook geen recht op een vast-contract.
Voor uw plekje staan vele anderen in de rij, maar die t.z.t. hetzelfde lot te wachten staat.

edrick3
door edrick3 - Mar 4, 2015 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....De werkelijke reden of?.....
De werkelijke reden geef je zelf al aan: .... dat het bedrijf geen mensen vast in dienst wil hebben? ......
Dus stomweg een bezuinigingsmaatregel.
Lees maar eens: Burgerlijk Wetboek Boek 7 Artikel 668a

ho
door hopetobehelping - Mar 4, 2015 om 14:25
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vragenderwijs,

niet echt netjes van uw werkgever vind ik. De reden zal wel zijn dat men geen personeel vast in dienst wil hebben.
Als u bij verlenging een vast dienstverband zou krijgen heeft u er toch een behoorlijke tijd gewerkt.

In uw geval zou ik contact opnemen met uw leidinggevende. Vraag hem of haar naar de reden en vraag ook hoe hij/zij vind dat u functioneert. Wie weet wat u daar nog van opsteekt en lijkt me ook gewoon prettig om te weten waarom er niet verlengd wordt.
Een werkgever is het niet verplicht om te melden maar men hoeft er toch ook niet geheimzinnig over te doen.

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2015 om 14:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met verwijzing naar @tijger1, lees even klik hier.
Lees ook nog even klik hier e.e.a. over contract dat afloopt.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Mar 4, 2015 om 15:05
55 Antwoorden / 25 Vragen

Moet een bedrijf ook een x percentage vast in dienst hebben? Of mogen ze altijd werken met tijdelijke contracten en dan weer nieuwe mensen aannemen? Ik heb er ook nog meer jaren gewerkt toen nog in overeenkomst van opdracht. Stukloon mocht op een gegeven moment niet meer en daarbij moesten mensen over op arbeidscontract. Qua salaris bleef ik dezelfde hoogte ontvangen.

getty
door getty - Mar 4, 2015 om 15:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=vragenderwijs schreef op woensdag 4 mrt 2015, 15:05]Moet een bedrijf ook een x percentage vast in dienst hebben? Of mogen ze altijd werken met tijdelijke contracten en dan weer nieuwe mensen aannemen? Ik heb er ook nog meer jaren gewerkt toen nog in overeenkomst van opdracht. Stukloon mocht op een gegeven moment niet meer en daarbij moesten mensen over op arbeidscontract. Qua salaris bleef ik dezelfde hoogte ontvangen.

Ze moeten niets, als ze alleen maar personeel met tijdelijke contracten in dienst nemen is dat gewoon toegestaan.

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2015 om 17:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook de klik hier gegeven informatie eens door.

ro
door ron530 - Mar 4, 2015 om 17:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Lees het contract maar eens goed door en daar zal deze zin instaan, "het tijdelijke contract zal op einddatum van rechtswege worden beëindigd". Uw werkgever hoeft helemaal geen reden aan te geven want de werkgever heeft u niet meer nodig, cru maar waar.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Mar 4, 2015 om 21:26
55 Antwoorden / 25 Vragen

Ze nemen nu weer iemand anders aan. Dus het werk is niet verminderd. Morgen heb ik gesprek met een tweede kamerlid van de VVD hierover. Het steeds wisselen van baantje is niet echt handig. WW aanvragen en dan weer solliciteren en veel tijd investeren in het schrijven van sollicitatiebrieven. En mede door nieuwe regels voor flexwerkers is het zo dat je 6 maanden er tussen uit moet. Dus niet meer 3 maanden. Standaard WW uitkering duurt 3 maanden, basis uitkering met eventueel wat maandjes er bij voor je werkverleden. Ik las ook een verhaal dat een 65 plusser geen arbeidsontract meer kreeg en niet verlengd werd. Die persoon mocht het werk wel blijven doen maar dan op basis van stukloon, OVO. Overeenkomst van opdracht.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gesprek zal niets aan de situatie veranderen.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Mar 4, 2015 om 21:59
55 Antwoorden / 25 Vragen

Telegraaf:

Een wetswijziging die de Tweede Kamer heeft aangenomen moet postbedrijf Sandd dwingen meer bezorgers vast in dienst te nemen. De maatregel moet een vluchtroute afsnijden die Sandd gebruikte om de bepaling in de Postwet te omzeilen dat 80% van zijn bezorgers een dienstverband moet hebben, en niet onder overeenkomst van opdracht mag werken. Die eis is opgenomen bij de liberalisering van de Postwet.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 22:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een dienstverband ja. Maar niet vast en voor onvepaalde tijd.

door 1953 - Mar 5, 2015 om 02:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Formeel moet uw huidige werkgever, PostNL, u schriftelijk (aangetekende brief en per reguliere post) uw contract formeel beëindigen, ook bij een contract bepaalde duur waarbij een einddatum is bepaald. Telefonische mededeling is niet voldoende, Schriftelijkheidsvereiste!

Doet PostNL dit nalaten u schriftelijk op de hoogte te stellen, dan heeft het bedrijf verzuimd en is nalatigheid te verwijten en blijft uw contract doorlopen als contract onbepaalde duur door niet opzegging van het arbeidscontract bepaalde duur. Dan bent in feite in vaste dienst getreden.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat uw contract 6 maanden of langer duurde en dat de einddatum ná 1 februari lag.

Dan us de werkgever verplicht u schriftelijk een maand van te voren op te zeggen.

Als hij dat niet doet, loopt niet ae arbeidsovereenkomst door, maar hebt u recht op schadevergoeding van een maand.

Klik hier

U moet die schadevergoeding wel binnen bepaalde tijd claimen.