pl
door plebpleb Jun 26, 2015 om 13:57
Elektronica & tv

Cookies

Sinds deze week moet men persé bij NPO TVGids nu de cookies aanklikken...Anders kan men de site niet meer bekijken door de moderne stalkers...Ook bij de AD-site moet men de verdachte ogen toestaan...
Waarom kan men de cookies niet zomaar verwijderen....
Men heeft geen keuze meer en is toch verboden via de wet om wel/of geen cookies aan te vinken...
Is er nog iets aan te doen....

684 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2015 om 14:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo plebpleb,

Je kunt toch aangeven in welke mate je die cookies wilt/moet accepteren?

Is nou eenmaal bij wet geregeld.
Sinds begin juni 2012 is er een strenge Cookie wet in Nederland. Ons land loopt voorop in Europa met deze wetgeving. Websites moeten melden dat ze cookies gebruiken en de bezoeker om toestemming vragen.

Lees ook even hier.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 26, 2015 om 20:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik voor een site cookies moet goedvind eb ik kom er bijna nooit verwijder ik ze gelijk nadat ik er niet meer gebruik van maak.

diumenge
door diumenge - Jun 26, 2015 om 20:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=plebpleb schreef op vrijdag 26 jun 2015, 13:57]...
Is er nog iets aan te doen....

Ja hoor, die sites niet bezoeken.

ltmvz
door ltmvz - Jun 26, 2015 om 23:17
949 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien een cookie-goedkeuring-extensie toevoegen aan de browser, hoewel deze helaas niet altijd effect afwerpen.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 27, 2015 om 08:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Om welke url gaat het exact? En welke browser gebruik je?

Denk namelijk dat het vrij eenvoudig (enkel beetje geduld voor nodig) te blokkeren is, op deze site krijg ik ook nooit een melding in beeld over cookies.*

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 27, 2015 om 08:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Klik voorbeeld zie onderste 2 regels, enkel dat blokkeren is waarschijnlijk voldoende (aangezien dat hier ook werkt).

Sowieso eigenlijk tegenwoordig een moetje om dit soort extensies te gebruiken.

fl
door flessebon - Jun 27, 2015 om 09:05
418 Antwoorden / 7 Vragen

Is die wet door een digibeet bedacht? Kon die sites (zoals kranten) bezoeken zonder cookies te accepteren. De surfer heeft dus geen voordeel maar enkel nadeel van deze situatie.

aurora1
door aurora1 - Jun 28, 2015 om 00:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier en klik hier.
Voorheen werden ook cookies geplaatst maar daarvoor geen toestemming gevraagd, was niet wettelijk verplicht. Sinds 5 juni 2012 is op grond van de toen nieuwe Telecommunicatiewet ingevoerd dat door websites toestemming voor het plaatsen van cookies gevraagd moet worden.

fl
door flessebon - Jun 28, 2015 om 08:12
418 Antwoorden / 7 Vragen

En dat willen de meeste mensen dus niet. Voorheen kon je al die websites bezoeken zonder cookies te accepteren (ervaren internetters). Die kwamen dan ook niet op je pc. Nu ben je verplicht een soort klantenkaart te accepteren op je computer/apparaat dat je gebruikt terwijl dat eerst niet zo was. Een verandering die geen verbetering is. Bedacht door mensen die juridisch maar niet praktisch denken.

pi
door pieterwolters - Jun 28, 2015 om 08:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt inderdaad dat deze wet een gedrocht is. Maar het sluit wel aan bij de technofobie van de meeste Nederlanders. Die schieten in een kramp als ze horen dat er "iets" op hun PC wordt gezet zonder ook maar enig besef te hebben waar het om gaat.

fl
door flessebon - Jun 28, 2015 om 09:20
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heeft niets met een fobie te maken. Er is een wet gekomen waar consumenten niet om gevraagd hebben. Gewoon uit bemoeizucht. Nergens voor nodig.

ro
door ron530 - Jun 28, 2015 om 09:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Cookies zijn al sinds het ontstaan van de digitale snelweg in gebruik vaak zijn ze nuttig omdat ze instellingen voor de bezochte website onthouden. Zo hoeft u bij een webwinkel niet steeds u gegevens in te vullen want dat wordt voor u middels een cookie gedaan. U kunt er in uw browser voor kiezen om de cookies niet op te slaan en na afsluiten van de browser de geschiedenis te wissen dat heeft wel als gevolg dat u steeds weer cookies moet accepteren om de volledige website te kunnen zien en bij een webwinkel weer uw gegevens moet invullen.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2015 om 10:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@plebpleb,

Mag een website u toegang weigeren als u geen toestemming voor cookies geeft?

Dat mag niet als het gaat om een website van een overheidsinstelling. Bijvoorbeeld de website van uw gemeente. Die moet u altijd toegang geven, ook als u geen cookies wilt. Andere websites zijn niet verplicht om u toegang tot de website te geven als u cookies weigert. Maar de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) moedigt websites wel aan om een oplossing te zoeken voor mensen die cookies weigeren en die toch graag de website willen bekijken.
(Bron)

Met vr.gr.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 29, 2015 om 05:24
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=flessebon schreef op zaterdag 27 jun 2015, 09:05]Is die wet door een digibeet bedacht?
Ja, kijk naar het aantal succesvolle ICT-projecten van de overheid, 0 (nul). Overigens niet zo gek wanneer de voorzitter van de commissie "onderzoek falen ICT-projecten tweede kamer" dit soort dingen twittert.

[quote=pieterwolters schreef op zondag 28 jun 2015, 08:54]Maar het sluit wel aan bij de technofobie van de meeste Nederlanders.
Dat zegt iemand die een account aanmaakt bij 'n social media site zonder dit zelf door te hebben, dat kunt u het zelf in de juiste context plaatsen :-P.

reflecs
door reflecs - Jun 29, 2015 om 10:57
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt er ook voor kiezen om in te stellen dat in ieder geval cookies van derden automatisch geweigerd worden:

...Cookies weigeren
Je kunt je browser alle cookies laten weigeren, maar hierdoor zullen veel sites niet meer goed werken. Beter is het om cookies selectief toe te staan. Alle browsers maken onderscheid tussen nuttige cookies van de site die je bezoekt, en cookies van derden ('third party cookies') die meeliften....

Klik http://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/extra/cookies-verwijderen/
( is ook vervolg op link van aurora1)

reflecs
door reflecs - Jun 29, 2015 om 11:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als u dat niet ingesteld had en nu wel, kunt u ook een kijkje nemen bij de cookies die opgeslagen zijn. Waarschijnlijk kunnen er een aantal verwijderd worden :).

pl
door plebpleb - Jun 29, 2015 om 14:55
113 Antwoorden / 60 Vragen

Dank voor jullie antwoorden...Jammer dat ik 't meeste toch niet snap met al die ingewikkelde uitleg en probeer ook andere sites te vinden/zoeken die geen cookies plaatsen en ook heb gevonden....
Mijn brouwser zal wel verouderd zijn, wordt weleens gemeld...
Want sommige informatie wordt dan ook niet gegeven...Doe er ook niets mee...
Verandering/vernieuwing kan ook vaak achteruitgang zijn met al die onbegrijpbare procedures...