on
door onesome Aug 21, 2014 om 00:15
Computers & telefonie

CPI verkeerd toegepast?

Beste allemaal,

Vanaf januari 2014 heb ik een SIM-only-abonnement bij Telfort. Nu zie ik dat mijn factuurbedrag sinds juli verhoogd is. Tot zover niets aan de hand, want ik de algemene voorwaarden destijds doorgelezen en weet dat dit rechtmatig is. In de algemene voorwaarden staat nl. het volgende:
6.5. Het tarief van uw abonnement of bundel wordt jaarlijks op 1 juli verhoogd volgens de CBS Consumentenprijsindex over het voorgaande kalenderjaar. De aanpassing geldt
uitsluitend als op die datum meer dan drie (3) maanden van uw contractstermijn verstreken zijn.

Ik heb even gekeken of de verhoging klopt en heb de CPI (Consumentenprijsindex) opgezocht op de website van het CBS, zie dit overzicht. Volgens de algemene voorwaarden van Telfort moet ik kijken naar de CPI van het voorgaande kalenderjaar, ofwel 2013. Als ik kijk bij het kopje Communicatie (waar Telfort toch onder valt) zie ik dat de CPI op -1,9 staat. Ik heb opgezocht wat de relatie is tussen deze CPI en inflatie en heb op deze site een duidelijk uitleg met voorbeeldberekening gevonden. Als de inflatie een positief getal is, houdt dit in dat geld minder waard is geworden en dat ik dus meer moet betalen voor hetzelfde abonnement. Als ik de inflatie bereken voer voor Communicatie komt daar een negatief getal uit, ofwel: ik moet minder gaan betalen voor het onderdeel Communicatie.

Mijn factuur is aangepast en is met precies deze CPI-waarde naar boven bijgesteld (€ 16,29 i.p.v. € 16,00). Als ik echter zie dat de CPI-waarde negatief is, zou mijn factuur toch niet naar boven, maar toch naar beneden moeten worden bijgesteld met € 0,29?

Omdat het denk ik wat lastig is om dit toch wat ingewikkelde verhaal "even" duidelijk te maken bij Telfort ben ik benieuwd of ik het nu correct heb of er (helaas) naast zit met mijn redenering. Ik hoor graag van jullie.