snah
door snah Nov 23, 2013 om 15:44
Voeding & gezondheid

Cranberrycompote

Hallo ,
Ik ga morgen cranberrycompote maken en vroeg mij af of de het volgende recept klopt kwa verhoudingen .

680 gr cranberries = 2 zakken
200 gr rietsuiker
4 eetlepels honing
400 cl water
1 uitgeperste sinaasappel
1 kaneelstokje
1 vanille stokje
10 minuten koken.

Mvg
Hans

478 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2013 om 16:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo snah,

Kijk eens hier.
Lijkt me dat de suiker verdubbeld moet worden.
Water zou ook iets meer kunnen zijn = 0,5 l.
En hier laten ze het 15 minuten koken.

Doe er je voordeel mee.

Smul ze.
Lekker bij wildbraad.

Met vr.gr.

snah
door snah - Nov 23, 2013 om 16:10
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ edrick3

Had die site ook gezien .
Minder suiker vanwege de 4 lepels honing
En minder water vanwege de sinaasappel

Water kan ik altijd nog toevoegen.

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2013 om 16:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@snah,

Vermoedde al zo iets met die honing.
Dan lijkt het me toch allemaal te kloppen?!

Dan had je deze natuurlijk ook al gezien.

Met vr.gr.

snah
door snah - Nov 23, 2013 om 16:31
654 Antwoorden / 61 Vragen
tenormin
door tenormin - Nov 23, 2013 om 17:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Je verhoudingen kloppen wel; zelf gebruik ik altijd geleisuiker, (heb ik weer van mijn Engelse schoonmoeder) werd het er iets steviger van. En het moet net zo dik worden als confiture. Uitkijken hoor met koken, ze "poppen" als een ik weet niet wat en worden heter dan heet. En dan bedoel ik niet pedis ;-)

le
door leenpres - Nov 25, 2013 om 12:59
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

Kan wel kloppen dit recept ik zou een snufje zout er aan toe voegen
Komt het meer op smaak

edrick3
door edrick3 - Nov 25, 2013 om 13:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@leenpres,

Denk dat de compote GISTEREN al bereid is!! ;-)

snah
door snah - Nov 25, 2013 om 21:52
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,

Inderdaad gisteren bereid en het resultaat is geweldig , mede door de toevoegingen .

Ik vond nog een potje compote van een jaar geleden ( zonder de toevoegingen ) dus ik kon het verschil proeven en de volgende keer doe ik het weer met de honing , vanille en kaneelstokjes en de sinaasappel .

Voor 4 wekpotten van 0,5 liter neem je :
3 zakken cranberries = 1 kilo
300 gr. ( riet ) suiker
6 eetlepels honing
500 cl water
2 uitgeperste sinaasappels
1 kaneelstokje
1 vanillestokje

Het water , de honing , het sinaasappelsap , de suiker en beide stokjes , zo'n 3 minuten laten koken . Daarna de gewassen berries toevoegen ( wel de zachte bruine berries verwijderen ) .
Aan de kook brengen en zo'n 15 minuten laten koken ( wel af en toe doorroeren ) als meer dan de helft van de berries is opengebroken het vuur uitzetten .
Direct de massa in schone wekpotten gieten en de potten afsluiten en laten afkoelen .
Na een paar uur in de koelkast zetten .

Hans