Credit card kosten
Klopt het, dat per juni van dit jaar er geen kosten meer berekend mogen worden voor aankopen met de creditcard, bijvoorbeeld online?
Consumentenbond
Vooral voor een betaling met creditcard of acceptgiro worden nogal eens extra kosten in rekening gebracht. Vanaf 13 juni 2014 moeten deze extra kosten tijdig en duidelijk worden vermeld. Bovendien mogen de kosten niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf ook daadwerkelijk maakt. Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoef je deze niet betalen.
bron
En dan moet je maar weer uit zien te vogelen wat de daadwerkelijke kosten voor een creditcard zijn van de webwinkel.
.........Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoef je deze niet betalen........
Klinkt leuk natuurlijk, maar dan kun je gewoon je product niet kopen met een cc.
Geldvraag Bij de boeking van een vliegticket moet Bert 17 euro betalen, omdat hij afrekent met een creditcard. Is dat normaal en kun je er iets tegen doen? Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids, vertelt wat u moet weten over het afrekenen via internet. .
Europese regel: de extra kosten moeten tijdig en duidelijk worden vermeld, dus niet pas op het moment van afrekenen
Vaak kunt u de boeking ook betalen zonder extra kosten, bijvoorbeeld via iDeal rechtstreeks vanaf uw internetbankrekening. Let dus goed op bij het afrekenen op eventuele extra kosten.
Boeken met een creditcard heeft voordelen. U krijgt vaak een vergoeding als de vlucht vertraagd is en als er problemen zijn met de aflevering van de bagage. U heeft met een creditcard ook minder zorgen over de betrouwbaarheid van de partij bij wie u afrekent. Via een chargebackprocedure kunt u de betaling terugdraaien als u de aankoop niet heeft gedaan of als de leverancier niet aan zijn verplichtingen voldoet. Bij een creditcard gaat de betaling ook niet direct van uw bankrekening af.
Ook bij andere vormen van internetwinkelen is de creditcard een handig middel. Ontvangt u een bestelling niet, door bijvoorbeeld een faillissement, fraude of diefstal, dan is het tamelijk eenvoudig om het geld terug te krijgen. Ofwel u betwist de transactie, waarna u het geld snel terugkrijgt en de webwinkel moet aantonen dat de bestelling wél geleverd is. Ofwel u doet een beroep op de creditcardverzekering; meestal zijn aankopen betaald met een creditcard de eerste paar maanden gratis verzekerd.
Europese regels
Het is dus gunstig om te betalen met een creditcard. Daar kunnen wel kosten tegenover staan. Bedrijven kunnen sinds kort dat niet meer ongelimiteerd doen. Vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe, Europese regels op dit vlak. De extra kosten moeten tijdig en duidelijk worden vermeld, dus niet pas op het moment van afrekenen. Bovendien mogen de kosten niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf ook daadwerkelijk maakt. Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoeft u deze niet betalen. .
Als bedrijven alleen de werkelijke kosten voor het gebruik van een creditcard in rekening gaan brengen, kan de reiziger hiervan profiteren
Sommige aanbieders nemen de Europese regels ter harte. Zo rekent NS International sinds 16 juni geen creditcardtoeslag meer. Tot die datum kende het vervoersbedrijf een toeslag van € 2,50. Die is tijdelijk afgeschaft, zowel bij nsinternational.nl als bij de verkoopbalies. Op termijn komt er een nieuwe toeslag, maar dat wordt geen vast bedrag maar een percentage van de prijs. Dat is voor zover bekend ook de manier waarop creditcardbedrijven kosten in rekening brengen.
In eerste instantie wilde NS International de toeslag niet wijzigen, met als argument dat de kosten van de creditcardmaatschappij 'commercieel vertrouwelijk' zijn. Na een publicatie in de Geldgids is de toeslag toch geschrapt.
Redelijke prijs
Als bedrijven alleen de werkelijke kosten voor het gebruik van een creditcard in rekening gaan brengen, kan de reiziger hiervan profiteren. Hij betaalt dan in ieder geval een redelijke prijs voor de extra's die het betalen met creditcard oplevert.
Consumenten kunnen bij misleiding van een reisaanbieder verder terugvallen op de Reclamecode Reisaanbiedingen. Die bepaalt dat alle vaste en onvermijdbare kosten moeten zijn opgenomen in de prijs van een reisaanbieding. Dat zijn onder ander verblijfskosten, kosten van eten/drinken, vervoerskosten en verplichte schoonmaakkosten. Ook moeten verplichte toeslagen zijn opgenomen, zoals een veiligheidstoeslag, luchthavenbelasting of kosten verbonden aan de wijze van betaling.
Met een klacht over een onjuiste prijsvermelding of een misleidende aanbieding kunt u terecht bij de Reclame Code Commissie. De Commissie kan een aanbeveling doen om de aanbieding te staken.
Legt een aanbieder de uitspraak naast zich neer, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt die een boete op kan leggen. Dat doet u via de website van Consuwijzer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer