br
door bruinsma Sep 20, 2014 om 16:53
Geldzaken & recht

Credit card kosten

Klopt het, dat per juni van dit jaar er geen kosten meer berekend mogen worden voor aankopen met de creditcard, bijvoorbeeld online?

704 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2014 om 17:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Consumentenbond

Vooral voor een betaling met creditcard of acceptgiro worden nogal eens extra kosten in rekening gebracht. Vanaf 13 juni 2014 moeten deze extra kosten tijdig en duidelijk worden vermeld. Bovendien mogen de kosten niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf ook daadwerkelijk maakt. Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoef je deze niet betalen.

bron

En dan moet je maar weer uit zien te vogelen wat de daadwerkelijke kosten voor een creditcard zijn van de webwinkel.

Cookies
door Cookies - Sep 20, 2014 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

.........Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoef je deze niet betalen........

Klinkt leuk natuurlijk, maar dan kun je gewoon je product niet kopen met een cc.

mahadma
door mahadma - Sep 20, 2014 om 17:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen
0

Geldvraag Bij de boeking van een vliegticket moet Bert 17 euro betalen, omdat hij afrekent met een creditcard. Is dat normaal en kun je er iets tegen doen? Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids, vertelt wat u moet weten over het afrekenen via internet. .

Europese regel: de extra kosten moeten tijdig en duidelijk worden vermeld, dus niet pas op het moment van afrekenen

Vaak kunt u de boeking ook betalen zonder extra kosten, bijvoorbeeld via iDeal rechtstreeks vanaf uw internetbankrekening. Let dus goed op bij het afrekenen op eventuele extra kosten.

Boeken met een creditcard heeft voordelen. U krijgt vaak een vergoeding als de vlucht vertraagd is en als er problemen zijn met de aflevering van de bagage. U heeft met een creditcard ook minder zorgen over de betrouwbaarheid van de partij bij wie u afrekent. Via een chargebackprocedure kunt u de betaling terugdraaien als u de aankoop niet heeft gedaan of als de leverancier niet aan zijn verplichtingen voldoet. Bij een creditcard gaat de betaling ook niet direct van uw bankrekening af.

Ook bij andere vormen van internetwinkelen is de creditcard een handig middel. Ontvangt u een bestelling niet, door bijvoorbeeld een faillissement, fraude of diefstal, dan is het tamelijk eenvoudig om het geld terug te krijgen. Ofwel u betwist de transactie, waarna u het geld snel terugkrijgt en de webwinkel moet aantonen dat de bestelling wél geleverd is. Ofwel u doet een beroep op de creditcardverzekering; meestal zijn aankopen betaald met een creditcard de eerste paar maanden gratis verzekerd.

Europese regels
Het is dus gunstig om te betalen met een creditcard. Daar kunnen wel kosten tegenover staan. Bedrijven kunnen sinds kort dat niet meer ongelimiteerd doen. Vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe, Europese regels op dit vlak. De extra kosten moeten tijdig en duidelijk worden vermeld, dus niet pas op het moment van afrekenen. Bovendien mogen de kosten niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf ook daadwerkelijk maakt. Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoeft u deze niet betalen. .

Als bedrijven alleen de werkelijke kosten voor het gebruik van een creditcard in rekening gaan brengen, kan de reiziger hiervan profiteren

Sommige aanbieders nemen de Europese regels ter harte. Zo rekent NS International sinds 16 juni geen creditcardtoeslag meer. Tot die datum kende het vervoersbedrijf een toeslag van € 2,50. Die is tijdelijk afgeschaft, zowel bij nsinternational.nl als bij de verkoopbalies. Op termijn komt er een nieuwe toeslag, maar dat wordt geen vast bedrag maar een percentage van de prijs. Dat is voor zover bekend ook de manier waarop creditcardbedrijven kosten in rekening brengen.

In eerste instantie wilde NS International de toeslag niet wijzigen, met als argument dat de kosten van de creditcardmaatschappij 'commercieel vertrouwelijk' zijn. Na een publicatie in de Geldgids is de toeslag toch geschrapt.

Redelijke prijs
Als bedrijven alleen de werkelijke kosten voor het gebruik van een creditcard in rekening gaan brengen, kan de reiziger hiervan profiteren. Hij betaalt dan in ieder geval een redelijke prijs voor de extra's die het betalen met creditcard oplevert.

Consumenten kunnen bij misleiding van een reisaanbieder verder terugvallen op de Reclamecode Reisaanbiedingen. Die bepaalt dat alle vaste en onvermijdbare kosten moeten zijn opgenomen in de prijs van een reisaanbieding. Dat zijn onder ander verblijfskosten, kosten van eten/drinken, vervoerskosten en verplichte schoonmaakkosten. Ook moeten verplichte toeslagen zijn opgenomen, zoals een veiligheidstoeslag, luchthavenbelasting of kosten verbonden aan de wijze van betaling.

Met een klacht over een onjuiste prijsvermelding of een misleidende aanbieding kunt u terecht bij de Reclame Code Commissie. De Commissie kan een aanbeveling doen om de aanbieding te staken.

Legt een aanbieder de uitspraak naast zich neer, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt die een boete op kan leggen. Dat doet u via de website van Consuwijzer.

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2014 om 17:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Nee, dat klopt niet.

Lees dit artikel in de Volkskrant dat hier over gaat,

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2014 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

@mahadma,

Waarom geen Bronvermelding?

mahadma
door mahadma - Sep 20, 2014 om 17:30
11537 Antwoorden / 51 Vragen
0

Mea Culpa.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer