bultn
door bultn Sep 9, 2012 om 14:10
Huishouden & energie

Cv ketel in kast slaapkamer

hallo

eigenlijk zit ik al jaren met deze vraag,
in mijn moeders huurhuis, en de rest van die straat, zit de cv ketel in de ingebouwde kast van een slaapkamer.
deze slaapkamer is nog geen eens 3 bij 3 meter, er zou nog maar net een 2 persoonsbed in kunnen, maar dan kun je de kamer ook niet meer in, zo klein.
toen ik nog bij mijn moeder woonde en in deze kamer sliep heb ik me een lange tijd onwel gevoeld, viel vaak om van de duizeligheid, het werd vaak zwart voor de ogen, voelde me constant moe (bloed is toen getest, geen bloedarmoede). (ik was toen 17 toen dit gebeurde misschien komt het ook wel van de pubertijd?)
ook vond mijn moeder dat de cv ketel niet goed werkte, het werd nooit echt warm in huis.
monteurs van de woningbouw vereniging zijn wel 3 keer komen kijken en konden niks vinden en zeiden alle 3 dat de cv ketel in orde was.
mijn moeder was het zat en vertrouwde het niet en heeft toen der tijd een externe monteur ingeschakeld.
deze, heeft per direct de cv ketel uitgezet.
deze monteur zei dat we van geluk mochten spreken dat het huis nog niet in lichterlaaie stond. en dat het ding brandgevaarlijk is. we hebben toen een aantal dagen in de kou gezeten. (we hadden die cv ketel inmiddels al ongeveer 8 jaar).
de monteur zei dat bij het monteren van de cv ketel er een bescherm ding vergeten is te plaatsen wat iets met de koolmonoxide doet (wat weet ik niet meer, veilig wegvoeren of iets dergelijks) waardoor de koolmonoxide bleef hangen, in die kast in dat kleine kamertje. maar de monteur zei ook dat het niet de cv ketel zou kunnen verlaten die koolmonoxide.
maar nu is mijn vraag, als dit allemaal kan gebeuren met een cv ketel, mag een cv ketel dan wel in een kast van een kamertje van 3 bij 3 meter geplaatst worden?
ook denk ik dat mijn gezondheid hier onder te lijden heeft gehad toen dat ding nog niet gerepareerd was.

30736 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2012 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik stel deze vraag omdat die cv ketel voor de zoveelste keer weer eens lekt,
en omdat mijn broertje die slaapkamer nu heeft.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2012 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koolmonoxidemelder ophangen.........
8 jaar is zo oud niet, woningbouw heeft hier net pas ketels van 12+ vervangen

ve
door verwijderd - Sep 9, 2012 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

toen ik 17/18 was ongeveer, hing hij toen al ongeveer 8 jaar, ik ben nu 25.
die koolmonoxide zal nu wel goed zitten denk ik.
alles is nu wel in orde, hij is toen gemaakt een aantal jaren geleden.
maar volgens mij staat er iets bij dat je geen cv ketel in een bewoonbare kamer mag hangen. maar dat weet ik niet zeker meer.
en dat is iets wat ik wel graag zou willen weten. wat de regels zijn voor het ophangen van een cv in een kamer waar geleefd word.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

bultn schreef op zondag 9 sep 2012, 14:35: maar volgens mij staat er iets bij dat je geen cv ketel in een bewoonbare kamer mag hangen. maar dat weet ik niet zeker meer.
en dat is iets wat ik wel graag zou willen weten. wat de regels zijn voor het ophangen van een cv in een kamer waar geleefd word.

Geen idee waar hij wel of niet zou mogen hangen, dat is volgens mij ook afhankelijk van soort systeem/ketel, woningbouw hangt hem waar plek is en dat is niet altijd de beste plaats........maar neem aan dat ze zich houden aan eventuele regels en het dus niet doen als het niet zou mogen ( dan `vervalt` hun verzekering ook bij problemen verwacht ik)
In mijn vorige woning hing hij in kast onderaan de trap, mijn enige uitweg bij brand........ook heel slim.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2012 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

bultn schreef op zondag 9 sep 2012, 14:35: .
maar volgens mij staat er iets bij dat je geen cv ketel in een bewoonbare kamer mag hangen. maar dat weet ik niet zeker meer.

Kan ik zo gauw niets over vinden, wellicht goldt dat vroeger bij oudere types ketels ?

Enige wat ik tegekom is dit:
--Waar moet een cv geplaatst worden?
Een cv-ketel wordt meestal op zolder of in een geschikte bergruimte geplaatst.
De gesloten cv-ketel is echter overal te plaatsen door zijn fluisterstille werking en zijn mooie uiterlijk.
Een cv-ketel mag uit veiligheidsoverwegingen nooit in een vochtige ruimte of op plaatsen waar het kan vriezen geïnstalleerd worden--Bron

ve
door verwijderd - Sep 9, 2012 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zondag 9 sep 2012, 15:20:
bultn schreef op zondag 9 sep 2012, 14:35: .
maar volgens mij staat er iets bij dat je geen cv ketel in een bewoonbare kamer mag hangen. maar dat weet ik niet zeker meer.

Kan ik zo gauw niets over vinden, wellicht goldt dat vroeger bij oudere types ketels ?

Enige wat ik tegekom is dit:
--Waar moet een cv geplaatst worden?
Een cv-ketel wordt meestal op zolder of in een geschikte bergruimte geplaatst.
De gesloten cv-ketel is echter overal te plaatsen door zijn fluisterstille werking en zijn mooie uiterlijk.
Een cv-ketel mag uit veiligheidsoverwegingen nooit in een vochtige ruimte of op plaatsen waar het kan vriezen geïnstalleerd worden--Bron

bedankt voor het antwoorden, dan zou het dus wel mogen.
ik kon dit zelf niet echt vinden op google.
ik begin me er soms gewoon aan te ergeren, omdat mijn ouders er altijd problemen mee hebben gehad, en hij maakt lawaai als hij aanslaat.
erg irritant in een slaapkamer. majah niks aan te doen kennelijk,
want het mag in een kast van een slaapkamer geplaatst worden.
(waardoor die kast trouwens ook nutteloos is geworden, je kan er amper kleding in kwijt, en in zo een kleine kamer kun je ook geen eigen kast neerzetten, erg handig allemaal).

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een HR ketel met goed sluitende en niet lekkende aan een afvoer buizen van 80 mm of een dubbele pijp met deze mag overal.

Dus welk merk en type?
Verder kun je de kachel lager zetten in de nacht om niet wakker te worden van de geluiden.

Ik vermoed dat er iets mis is met deze maar een open ketel mag nooit.
Dus zijn de pijpen gasdicht en heeft hij aan en afvoer?

In oude huizen is weinig plek en dan moet je soms wel helaas.

De kleine kamer betekend dat je beter met raam open kunt slapen op kier.
Helaas heeft U ooit dit geaccepteerd dus wist je bij krijgen sleutel al dat het niet echt ruim was.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op maandag 10 sep 2012, 13:42: Een HR ketel met goed sluitende en niet lekkende aan een afvoer buizen van 80 mm of een dubbele pijp met deze mag overal.

Een 15 jaar oude ketel in een kast in een huurhuis.

Ja, dat zal vast een HR ketel zijn!

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben stomverbaasd dat er een cv-ketel in een kast (onderdeel van een slaapkamer) is aangebracht.
Het is niet alleen onlogisch (ook vanwege het geluid dat zo'n ketel maakt) maar ook onaanvaardbaar tenzij de zuurstof voor de ketel buiten de slaapkamer om direct van buiten het huis wordt betrokken.. En hoe dicht is de deur als hij gesloten is..
Maar ik weet niet hoe de regeling nu is en ooit was. Maar dat dit een uitzonderlijke situatie is staat mijns inziens wel vast.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is alweer heel simpel :
verzoek de brandweer in uw woonplaats een koolmonoxide meting te doen omdat u een vermoeden van lekkage heeft.
Deze controle is gratis.
Wel zeggen dat u de ketel al langer verdenkt.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, Stacey, 15 jaar is ook niet zo oud. de beroemde verhuurder VESTIA verrot het om onze cv ketels van al onze woningen te vervangen , terwijl deze gemiddeld 20 tot 23 jaar oud zijn !!! en nu maar wachten tot er ongelukken gebeuren !!!!!!

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je een c.v.ketel in een kast in een kamer van 3 x 3m2 mag plaatsen hangt af van wat voor soort ketel het is, open of gesloten. Een gesloten toestel mag overal geplaatst worden, omdat de voor verbranding benodigde zuurstof rechtstreeks van buiten wordt betrokken. Bij een open toestel wordt de zuurstof uit de ruimte gehaald waarin de ketel zich bevindt, hetgeen problemen kan opleveren als de zuurstoftoevoer naar die ruimte onvoldoende is. Laat dus een deskundige even vaststellen of het een gesloten toestel betreft en natuurlijk ook of het apparaat nog in orde is, met name voor wat betreft de rookgasafvoer.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt allemaal voor de antwoorden.
het is niet zo dat ik dat ding verdenkt van koolmonoxide, dat is een hele tijd geleden al gebeurt, dat ding is toen gemaakt en er werd toen iets tussen geplaatst wat er tijdens het ophangen van dat ding nog niet in zat. vergeten waren ze het.
het was een levensbedreigend situatie.
er werd toen ook veel gas verbruikt, maar dat is inmiddels al goed gekomen.
het is me gewoon een doorn in het oog, dat het ding nog steeds de woning niet warm kan krijgen, en dat het ding vaak water lekt in die kast waardoor t een vochtige bedoeling word (er staat gewoon een emmer op de grond in die kast die het water opvangt, al mooi wat inmiddels). en zelf vind ik het ook zeer onaangenaam dat zo een ding in een slaapkamer hangt.
het is gewoon een wit, langhoekig ding met elektronishe cijfertjes erop.
niet zo een als een rode bal waar water in moet. maarja hier hebben jullie ook niks aan.
en verder slaapt mijn broertje swinters met de ramen/deur dicht en de kastdeur open, zo lekker warm dat ding in de kast (dat dan weer wel).
ik ergerde me er gewoon aan omdat ik dacht dat het niet mocht, maar als het wel in de kast mag hangen laat ik het er maar bij. dan is er niks aan te doen.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een witte kast met cijfers, als je geen merk of type vind word het voor ons moeilijk.

De rode bal is het expansievat, niets mis mee tenzij defect.

Word de kachel wel tenminste elke 2 jaren schoongemaakt en gecontroleerd?
Dat moet en dan herstellen ze normaal ook alles, ook lekkage.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik wil alleen even aangeven dat t geen rood vat ding is:P
ik zal eens gaan kijken wat ik kan vinden, maar dat word vandaag niets meer.
misschien dat ik morgen of woensdag het kan doen.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bultn

u schrijft dat de ketel water lekt.
Als dit water toevallig uit een slangetje komt dan hoort dit te hangen in een afvoerpijp.
In een kast zal die afvoerpijp niet zitten, tenzij er in die kast ook een wasmaschine aansluiting is.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 10 sep 2012, 13:46:

Een 15 jaar oude ketel in een kast in een huurhuis.

Ja, dat zal vast een HR ketel zijn!

@winterman
de HR-ketel is in 1984 op de markt gekomen onder de naam NEFIT TURBO,het was een uitvinding van de geiser fabrikant Fasto.

nefit heeft de vinding doorontwikkeld en later ook de fasto fabriek overgenomen,de hr ketel met een dag dan ook 30 jaar oud.

voor TS
aan de uitstoot van gasverbrandings toestellen zijn eisen opgesteld wat betreft de uitstoot van co=koolmonoxide.

voor afvoerloze toestellen geldt een limiet van 200ppm geiser(tot 13kw),gasfornuis.

afvoer gebonden open-toestel geldt een limiet van 400ppm geiser (vanaf13kw),cv ketel

open toestel=waar je met je handen "aan" het vuur kunt komen/

afvoergebonden gesloten toestel geldt een limiet van 500ppm geiser(vanaf13kw) cv ketel

gesloten toestel=hier kun je niet met je handen "aan" het vuur komen

deze waarden gelden voor toestellen die al in gebruik zijn.

voor toestellen die nieuw geplaatst worden gelden andere waarden respectievelijk 50ppm/200pmm/200ppm. ppm=particels per million)

afvoerloze,of open toestellen mogen niet in leefruimtes/natte ruimtes geplaatst worden.

gesloten toestellen mogen in principe overal geplaatst worden,ook in natte ruimtes echter dit zal de levensduur nadelig beinvloeden.

een inloopkast in de leefruimte wordt gezien als een aparte ruimte,ook wel genoemd als opstelingruimte,het leefvertrek wordt dan nevenruimte genoemd.

in dat geval mag een open toestel met afvoer hierin geplaatst worden,echter dient de ontluchting en beluchting van deze ruimte(de kast) aan de gestelde normen te voldoen.dit kan worden berekend aan de hand van het vermogen van het betreffende toestel.

ook bij een gesloten toestel moet er voldoende verse lucht de kast in kunnen komen alleen zijn daar geen specifieke eisen voor omdat de zuurstof die benodigd is voor een volledige verbranding rechtstreeks van buiten komt.

onderhoud aan gas verbrandings toestellen is belangrijk voor goede en veilige werking maar is het helaas niet verplicht zoals een apk op een auto
hier is door de politiek in het verleden wel overgesproken na aanleiding van een aantal incidenten, echter strand dit meestal omdat er waarschijnlijk onvoldoende draagvlak voor is

ve
door verwijderd - Sep 10, 2012 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in iedergeval zorgen dat er altijd een raam open staat in die slaapkamer!
Niet goed kunnen slapen of duizeligheid komt door zuurstofgebrek of koolmonoxide!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2012 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Koop een CO melder bij een goede winkel.
Monteer die op de juiste plek in uw slaapkamer.
Dan wordt u in ieder geval gewekt als het CO gehalte toeneemt.

Mijn kapper is vorig jaar overleden door CO lekkage aan de CV.
Ook hij had al weken hoofdpijn.

LET DUS GOED OP.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 11, 2012 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die ketel is niet gemonteerd in een kast in een slaapkamer. Die ketel is gemonteerd in een kast in een kamer. Dat huurders daar een slaapkamer van maken is vaak hun eigen (gedwongen) keuze. Te veel inwoners en te weinig kamers.

Dat "dat ding" water lekt kan wel eens komen door een overdrukventiel.

@miraltje

Als je even tussen de regels door leest, dan heb ik het vermoeden dat het hier gaat om een al vrij oude huurwoning. Daar zullen ze later een cv ketel in geplaatst hebben, waardoor die door gebrek aan ruimte en mogelijkheden in een kast is geplaatst. Het lijkt mij zeer sterk dat de WBV 15 jaar geleden in een HR ketel geinvesteerd heeft voor wat lijkt een kleine woning.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2012 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo allemaal^^
het is niet zo een met zon vlammetje, ik kan in ieder geval geen vuurtje zien.
het betreft een slaapkamer met de kast in de muur. geen inloopkast,
geen eigen geplaatste kast. maar gewoon een ruimte achter een deur, net zoiets als een kelder, maar dan kleiner en je had, voordat dat ding er hong, gelijk legplanken voor je snufferd. gewoon een kleine ruimte wat zo gebouwd is tijdens de bouw om als kastje te dienen voor de kleine slaapkamer. en deze kamer dient ook als slaapkamer.
maar ik weet nu dat zo een ding wel in een slaapkamerkast geplaatst mag worden, dus ik weet eigenlijk al genoeg.
ik wil iedereen bedanken voor de tips, en mocht ik iets niet vertrouwen dan weet ik wat te kopen of te doen.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2012 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

bultn schreef op dinsdag 11 sep 2012, 19:46: hallo allemaal^^
het is niet zo een met zon vlammetje, ik kan in ieder geval geen vuurtje zien.
het betreft een slaapkamer met de kast in de muur. geen inloopkast,
geen eigen geplaatste kast. maar gewoon een ruimte achter een deur, net zoiets als een kelder, maar dan kleiner en je had, voordat dat ding er hong, gelijk legplanken voor je snufferd. gewoon een kleine ruimte wat zo gebouwd is tijdens de bouw om als kastje te dienen voor de kleine slaapkamer. en deze kamer dient ook als slaapkamer.
maar ik weet nu dat zo een ding wel in een slaapkamerkast geplaatst mag worden, dus ik weet eigenlijk al genoeg.
ik wil iedereen bedanken voor de tips, en mocht ik iets niet vertrouwen dan weet ik wat te kopen of te doen.

Ga naar de bouwmarkt en koop een CO alarm.
Het kan je leven redden.

Doen zegt, poltol

ve
door verwijderd - Sep 11, 2012 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op dinsdag 11 sep 2012, 20:40:
bultn schreef op dinsdag 11 sep 2012, 19:46: hallo allemaal^^
het is niet zo een met zon vlammetje, ik kan in ieder geval geen vuurtje zien.
het betreft een slaapkamer met de kast in de muur. geen inloopkast,
geen eigen geplaatste kast. maar gewoon een ruimte achter een deur, net zoiets als een kelder, maar dan kleiner en je had, voordat dat ding er hong, gelijk legplanken voor je snufferd. gewoon een kleine ruimte wat zo gebouwd is tijdens de bouw om als kastje te dienen voor de kleine slaapkamer. en deze kamer dient ook als slaapkamer.
maar ik weet nu dat zo een ding wel in een slaapkamerkast geplaatst mag worden, dus ik weet eigenlijk al genoeg.
ik wil iedereen bedanken voor de tips, en mocht ik iets niet vertrouwen dan weet ik wat te kopen of te doen.

Ga naar de bouwmarkt en koop een CO alarm.
Het kan je leven redden.

Zou ik CO en rook doen.

Doen zegt, poltol

ve
door verwijderd - Sep 11, 2012 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

indien je een melder koopt moet je wel 2 kopen 1 voor co en 1 voor rook,een combimelder is minder effectief, dat heeft met de natuurkundige eigenschappen te maken van rook en co

rook stijgt op vandaar dat je deze tegen het plafond moet hangen

CO (koolmonoxide) is nagenoeg even zwaar als lucht en vermengt zich zeer goed met de lucht,daarom is een co melder het meest effectief op "leefhoogte" gemidddeld op 1,5 meter hoog.

in een slaapkamer moet deze ongeveer op 50 a 60 cm van de vloer gemonteerd worden(afhankelijk hoe hoog het bed is),indien deze ook tegen het plafond zit, wordt je te laat gewaarschuwd wat tot de dood gevolg kan hebben indien er een te hoge koolmonoxide concentratie in de ruimte is.

koolmonoxide wordt tot 600X makker door het bloed opgenomen als zuurstof,koolmonoxide kun je niet ruiken en proeven

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor miraltje,

Dit staat op de site van de meldersfabriek First Alert:

First Alert FAQ

Rook-en Koolmonoxide-melder (combimelder)

V: Wat is de beste plaats voor de combimelder?

De beste plaats om de combimelder op te hangen is tussen het toestel (meestal de cv-ketel of geyser) en de slaapkamers in. Dit is over het algemeen de gang.

Op de website van de gezamenlijke brandweer www.brandweer.nl treft u ook advies aan over de plaatsing van de combimelder.

V: Is koolmonoxide niet zwaarder dan lucht waardoor de melder laag moet hangen?

Er wordt nogal eens beweerd dat koolmonoxide zwaarder is dan lucht. Koolmonoxide heeft echter een lager soortelijk gewicht dan lucht. Als deze uit een verwarmd toestel komt vermengt deze zich met de lucht en stijgt op. De brandweer (of GGD) constateert bij CO-metingen met name daar het hoogste CO-niveau. Vandaar dat je de combimelder gerust aan het plafond kunt hangen.

Gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 01:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

miraltje schreef op dinsdag 11 sep 2012, 22:32:
rook stijgt op vandaar dat je deze tegen het plafond moet hangen

En die stijgende rook, "ontwijkt" de melder als je hem lager hangt? Gaat er met een boog omheen als het ware?

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

via je eigen link

V: Hoe hoog moet mijn CO-melder hangen?

U kunt de CO-melder op de slaapkamer het beste op 'slaaphoogte' plaatsen en in de woonkamer op 'zithoogte'. Koolmonoxide is ongeveer even zwaar als lucht en verspreidt zich gelijkmatig door de kamer/het huis. Kies een plek waar de CO-melder schoon blijft, uit de buurt van kinderen en huisdieren. Lees de handleiding voor de specifieke installatievereisten. CO-melders van First Alert kunnen ook worden neergelegd (op een kast bijvoorbeeld

een combi melder is alleen effectief dicht bij een verbrandings toestel vandaar dat er wordt geadviseerd deze dan aan het plafond te hangen

V: Wat is de beste plaats voor de combimelder?

De beste plaats om de combimelder op te hangen is tussen het toestel (meestal de cv-ketel of geyser) en de slaapkamers in. Dit is over het algemeen de gang.

bron first alert

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

miraltje schreef op woensdag 12 sep 2012, 18:11: @poltol

via je eigen link

V: Hoe hoog moet mijn CO-melder hangen?

U kunt de CO-melder op de slaapkamer het beste op 'slaaphoogte' plaatsen en in de woonkamer op 'zithoogte'. Koolmonoxide is ongeveer even zwaar als lucht en verspreidt zich gelijkmatig door de kamer/het huis. Kies een plek waar de CO-melder schoon blijft, uit de buurt van kinderen en huisdieren. Lees de handleiding voor de specifieke installatievereisten. CO-melders van First Alert kunnen ook worden neergelegd (op een kast bijvoorbeeld

een combi melder is alleen effectief dicht bij een verbrandings toestel vandaar dat er wordt geadviseerd deze dan aan het plafond te hangen

V: Wat is de beste plaats voor de combimelder?

De beste plaats om de combimelder op te hangen is tussen het toestel (meestal de cv-ketel of geyser) en de slaapkamers in. Dit is over het algemeen de gang.

bron first alert

Beste miraltje,

Als je met alle geweld gelijk wilt hebben, krijg je dit nu van mij.
Maar lezen is en blijft een kunst blijkt maar weer.
U had bezwaar tegen een combi meter, bij deze rad ik u aan de tekst bij de FAQ vragen te lezen die onder het hoofdje combimeter staan.

Vr.gr. poltol [die er nu dus wel mee klaar is, bah wat een gelijkdoenerij elke weer]