so
door sonam jangzom Jan 17, 2013 om 00:35
Huishouden & energie

Cv radiator niet goed warm

Ik heb een cv ketel remeha selecta plus (modulerend) De radiator in de woonkamer (+/_ 20 m2) wordt aan de onderkant niet goed warm, het temperatuurverschil is ong 15 graden. Soms is de onderkant gewoon koud. De radiator is 3 dubbel en 1.9m lang. Overgens is de kamer pas bij 22 graden warm.Er is al wat geregeld aan de "voet". Is dit normaal? Ik heb dit grote verschil nog nooit eerder bij een cv meegemaakt

42658 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de kamer pas bij 22 graden warm is, is jouw gevoel. Doet er ook verder niet toe. Je thermostaat zal in de kamer zitten en als je kamer die ingestelde temperatuur bereikt, zonder dat je hele radiator gloeiend heet is, dan kan dat. Ook kan het zo zijn dat die radiator de laatste in de serie is en bovendien de grootste. Dan zal hij dus minder warm worden. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je kamer op temperatuur is.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo sonam, is waarschijnlijk overbodig te vragen maar is de radiator genoeg ontlucht?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n temperatuursverschil kan komen doordat de radiator ondersteboven is geplaatst.
Normaal wordt eerst de onderkant warm .

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op donderdag 17 jan 2013, 11:17: Zo'n temperatuursverschil kan komen doordat de radiator ondersteboven is geplaatst.
Normaal wordt eerst de onderkant warm .

Wat een onzin. Het warme water komt boven binnen bij een radiator. Warm water is lichter dan koud water en zal stijgen en het koudere water zal via de onderkant de radiator verlaten.

Mogelijk is de pompsnelheid te laag en moet deze een standje hoger worden gezet, zodat het water iets sneller door de radiator stroomt.

Jantje

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op donderdag 17 jan 2013, 11:17: Zo'n temperatuursverschil kan komen doordat de radiator ondersteboven is geplaatst.
Normaal wordt eerst de onderkant warm .

Als dat bij jou het geval is, wordt het tijd om een 'expert' in te schakelen.....

Freya

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jantje7
@ freya

Ter informatie ,
Ook ik kan mij moeilijk voorstellen dat als een vakman alles heeft aangelegd een radiator ondersteboven wordt geplaatst , maar het gebeurt .
Zie de aflevering van kassa groen ( dinsdag 14-01-2013 ) en dan het item over de cv-dokter , ook hij had het over ondersteboven geplaatste radiatoren zij blijven aan de onderkant koud en het rendement is daardoor veel minder .

Dus zo dom was mijn reactie niet .

Snah

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de radiator (allemaal trouwens) ontlucht, en heeft een automatische ontluchter.
De radiator werd niet gelijkmatiger warm bij een hogere pompsnelheid.
De waterdruk is goed.
De radiator is eraf geweest en doorgespoeld.
De leidingen zitten in het beton v an de vloer gegoten en gaan door tyleenslang.
De begane grondwoning is tussen de 25 en 30 jaar oud.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat de kraan wel 100% open?
Als de andere radiatoren wel goed en volledig warm worden zou het wel eens kunnen dat of de kraan of de radiator aan vervanging toe is en vervuild en dicht zit.

Bij huurwoning bellen, anders jammer en kosten.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kraan staat volledig open.
De andere radiatoren hebben dat probleem niet.
De cv ketel wordt ieder jaar nagekeken.
Volgens de mensen die de cv schoonmaken is er niets aan de hand. Op mijn vraag waarom de andere 3 radiatoren dit probleem niet hebben blijven ze het antwoord schuldig.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van een afstand blijft het raden. Mogelijk staat de voetkraan bij de uitgang niet ver genoeg open en is dat de boosdoener. Ook kan er ergens een knik in de aanvoer of retourleiding de boosdoener zijn.
U kunt nog proberen de andere radiatoren dicht te draaien en het water dwingen door de verdachte radiator te stromen.

Succes, Jantje

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed de volgende oorzaak.
Je hebt een modulerend systeem, dat houdt in dat het systeem al voor ingestelde temperatuur op de thermostaat bereikt is begint terug te regelen.
Als de radiator waar je over schrijft zóveel warmte afgeeft, en dat doet die (3 dubbel en 1.9m lang), dan is het water al zover afgekoeld éér het de onderkant bereikt dat het onder koud aanvoelt.
Probeer eens wat Jantje7 schrijft, de andere radiators dichtdraaien of heel ver knijpen en dan eens zien wat er gebeurd.

Quote Wiki -> Modulerende regeling:
Gebruikers moeten soms wennen aan het aanwarmgedrag ('s ochtends) van een modulerende ketel. Immers, als de kamer nog niet helemaal op temperatuur is, koelen de radiatoren al af. Overdag worden ze daarna ook niet meer 'heet'. De meeste mensen wennen er snel aan, maar ouderen hebben meer behoefte aan stralingswarmte, en prefereren dan liever een aan/uit regeling.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jko schrijft is ook een punt.
Sonam jangzom hoe is de situatie bij de radiator die niet geheel warm wil worden?
Ben gewoon nieuwsgierig...

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit maakt voor mij veel duidelijk. Ik ben ook al 70+
Het verklaart ook waarom de bewoners die nog een oude ketel "meegemaakt"hebben zeggen dat het met de oude ketel warmer was.
u iemand zien te vinden die de ketel van modulerend weer "gewoon" kan maken.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een 33 radiator sluiten wij altijd 2 zijdig aan, dus aan de ene kant boven in de aanvoer, aan de anderekant onderin de retour, dan word de hele radiator warm.Nu zal de radiator goed doorstromen.
De retour en de aanvoer zoals gewoonlijk aan 1 kant gaat niet met zo'n dikke radiator, zelfde geld voor een hele lange radiator, van zo'n 3 meter.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

jko,
duidelijk de radiator heeft maar aan 1 kant de aan en afvoer zitten.
Ik heb al eens aan een servicemonteur gevraagd of dat niet een oorzaak zou kunnen zijn. Volgens hem was een aansluiting aan 2 kanten niet nodig, de radiator werd toch warm?
Ik denk dat ik met deze reacties maar eens naar de woningstichting ga. Maar ik denk dat ze niets doen, dank zij de onverwachte bijdrage die ze moeten betalen ivm het vestia schandaal

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonam jangzom schreef op donderdag 17 jan 2013, 19:56:
Nu iemand zien te vinden die de ketel van modulerend weer "gewoon" kan maken.

Meestal kun je dat zelf (laten) instellen bij de thermostaat.
Ik weet zo de termen niet meer, (misschien dat jko of iemand anders dat weet) maar je kunt de manier en steilheid/tijd van moduleren instellen.
Bijvoorbeeld:
Je stelt een temperatuur in van 20 graden.
Normaal begint het systeem dan zeg maar al bij 18 graden te regelen totdat het zachtjes aan op die 20 graden komt.
Dat kun je veranderen zodat die pas bij 19 of 19,5 graden begint terug te regelen.
Wel met als gevolg die doorschiet. Dus dat door de voortschrijdende warmteafgifte het geen 20 graden wordt maar 21, misschien wel 22, en dan begint het afkoelen weer naar de 20 graden.
Met als gevolg dat de temperatuurregeling net zoals bij een ouderwetse thermostaat enorm fluctueert, een beetje in het kort omschreven

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonam jangzom schreef op donderdag 17 jan 2013, 19:56: Dit maakt voor mij veel duidelijk. Ik ben ook al 70+
Het verklaart ook waarom de bewoners die nog een oude ketel "meegemaakt"hebben zeggen dat het met de oude ketel warmer was.
u iemand zien te vinden die de ketel van modulerend weer "gewoon" kan maken.

Is heel gemakkelijk te doen door een aan/uit (on/off) thermostaat te monteren, mogelijk moet op de ketel afhankelijk van merk en type ketel en de aansluiting van thermostaat anders worden aangesloten of parameters worden aangepast.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

jko schreef op donderdag 17 jan 2013, 19:48: Een 33 radiator sluiten wij altijd 2 zijdig aan, dus aan de ene kant boven in de aanvoer, aan de anderekant onderin de retour, dan word de hele radiator warm.Nu zal de radiator goed doorstromen.
De retour en de aanvoer zoals gewoonlijk aan 1 kant gaat niet met zo'n dikke radiator, zelfde geld voor een hele lange radiator, van zo'n 3 meter.

Topantwoord............. dit is de enige en juiste manier van aansluiten van grote en/of zwaardere radiatoren

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

een modulerende ketel met een modulerende thermostaat laat de ketel zolang mogelijk laag branden.

in een goed geisoleerde nieuwbouwwoning is dat geen probleem de afkoeling van de binnen-constructie naar buiten van deze woning is nagenoeg nihil waardoor de behaaglijkheid niet negatief wordt be-invloed.

ga je dit zelfde principe toepassen in woningen tot eind jaren 80 dan ga je in de fout, door gebrekkige isolatie is er een veel grotere afkoeling van de binnen contructie naar buiten toe en koelen wanden en oa meubels teveel af met als gevolg dat deze koude uitstralen waardoor behaaglijkheid negatief be-invloed wordt.

je hebt dan de situatie dat de thermometer wel 20 graden aangeeft terwijl dat niet zo wordt ervaren.

door nu de zelfde ketel dmv een aan/uit thermostaat aan te sturen wordt de cv regeling omgedraaid, nu gaat de ketel eerst "hoog branden" en nadat de ingestelde temperatuur bereikt is,gaat de ketel moduleren,nu zul je merken dat de behaaglijk wordt/is,20 graden wordt danook als 20 graden wordt ervaren.

overigens de 20 graden temperatuur val over de radiator is goed ,een radiator die van onder tot boven een gelijke temperatuur heeft is of te klein of niet ingeregeld waardoor onnodig energie verlies optreedt(= kan de warmte niet afgeven) waardoor het retour water te heet terug komt in de cv-ketel en de ketel zachter laat branden

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

cvtechnieker schreef op donderdag 17 jan 2013, 20:48:
jko schreef op donderdag 17 jan 2013, 19:48: Een 33 radiator sluiten wij altijd 2 zijdig aan, dus aan de ene kant boven in de aanvoer, aan de anderekant onderin de retour, dan word de hele radiator warm.Nu zal de radiator goed doorstromen.
De retour en de aanvoer zoals gewoonlijk aan 1 kant gaat niet met zo'n dikke radiator, zelfde geld voor een hele lange radiator, van zo'n 3 meter.

Topantwoord............. dit is de enige en juiste manier van aansluiten van grote en/of zwaardere radiatoren

Hoe doe je dat dan als die grote radiator de laatste in de serie is? Met een langere buis terug? Werkt het dan nog steeds?

De grootste radiator bij mij in huis wordt ook aan het einde niet volledig warm. Het is een kolomradiator van zo'n 2,5 meter en als laatste geplaatst in een serie van 7. Vind het geen probleem, want de kamer wordt gewoon verwarmd tot de gewenste temperatuur, maar ben nu wel nieuwsgierig.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hetzelfde probleem, doch daar mijn zoon loodgieter en CV-monteur is was het snel opgelost het is namelijk gewoon een kwestie van de juiste verhoudingen onderling goed af te stellen, daar ben je even mee bezig maar je zal zien dat wanneer de ene radiator wordt geknepen de anderen warmer worden, dus alles even uitproberen om een gelijke warmteafgifte te krijgen.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als bij een lange en lage radiator de aanvoer en retour aan een kant zitten dan zal de warmteafgifte onvoldoende zijn. Volgens mij zijn er buizen te verkrijgen die bij de aanvoer in de radiator gestoken worden zodat het warme water inwendig eerst naar de andere kant stroomt.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden hetzelfde probleem nadat er dubbel glas was geplaatst. De drie-laags radiator werd maar gedeeltelijk warm. De temperatuur in de kamer was natuurlijk wel goed, maar je mist een beetje de stralingswarmte van de radiator.

Wij hebben dat verholpen door één laag van de radiator te verwijderen. Maar dat kan natuurlijk alleen in een eigen huis.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is eigenlijk het probleem. Wordt de kamer niet warm of lijkt het een probleem dat de capaciteit van de radiator niet helemaal benut lijkt te worden.

Kennelijk wordt de kamer prima warm 22 graden.

De bedoeling van een radiator is dat hij warmte afgeeft.
Dus uitstromend water zal altijd kouder zijn dan instromend.

Wat is de temperatuur van het uitstromende water? Is die relatief hoog en wordt je radiator niet goed warm dan is er een probleem.

Maar misschien is de radiator wel niet goed berekend. Of nog berekend in de tijd dat er in het huis niet(s) geïsoleerd was of dat er geen dubbele beglazing was geplaatst. 1.90 lang en 3 plaats met twee van die radiatoren stookte ik een kamer van 45 m2 warm.
Na spouwmuur isolatie en dubbelglas vertonen de radiatoren precies hetzelfde verschijnsel als je beschrijft. Ze zijn dan gewoon overbemeten.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste C V ketels staan op 80 graden water temperatuur.
Als je die op 50 zet word het langzamer maar ook gelijk matiger warm en heeft hij meer tijd om
door te stromen.

Dus alleen de Radiator temperatuur lager, het Tapwater laten staan.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sonam,
Probeer het volgende eens.
Draai alle, behalve de radiator, welke niet goed is, dicht.
Zet de thermostaat op ca. 22 graden.
Doe dit ca. 5 minuten.
Trek daarna de stekker van de ketel uit het stopcontact.
Dan zal de luchtbel, welke onderin de radiator zit naar de ketel gaan.
Dit maakt heel veel herrie.
Indien het niet bij de ketel automatisch ontlucht, dan bij de ketel even ontluchten.
Let daarna wel op, dat de waterdruk in de ketel gezakt kan zijn.
Alle radiatoren weer open zetten en de ketel eventueel bijvullen.
Veel succes

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sonam wat een leuke vraag, nog nooit bij stil gestaan. Nu na uw vraag alle radiatoren even bekeken.
Bij mij zijn ze aan de onderkant ook allemaal koud, toch heb ik geen enkel probleem met de verwarming.
Alle radiatoren bij mij hebben de warm water aanvoeg boven en afvoer onder.
Ik heb gewoon de gevraagde temperatuur in alle vertrekken.
Mijn ketel is 6 jr. en word elk jaar onderhouden.
Of u het leuk vindt of niet ik denk dat het toch normaal is.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben verbaast hoeveel experts,andere experts weer willen over treffen.Als iedereen nu is begint met lezen dan is deze man al veel meer geholpen.Nu zal hij een keus moeten maken welke expert de expert is?Lijkt wel wie van de drie.........Mensen maak het die man niet zo moeilijk!!!!!!

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hola op de radiator zit waarschijnlijk een onderblok waar de 2 leidingen in komen van uit de vloer
aan de uiteinde zit een schroefdopje ...die er afdraaien ... als je er in kijkt zie je een inbus die moet je vervolgens verder uitdraaien tot tegen de uiteinde rand blok ..en niet verder! dan zal ie een betere door stroom krijgen /de onderblok is ook een retour afsluiter / succes mvgr een werkeloze cv monteur .

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Dank voor het meedenken.
De reden waarom ik deze vraag stelde is dat ondanks 22 graden stoken, altijd koude voeten en benen heb, zelfs met bontsloffen. En veel buren in dezelfde situatie klagen ook over kou, en niet warm kunnen worden.
De vloer is met piepschuim geisoleerd, maar de kruipkelder is heel vochtig.
Bovendien heb ik vaker een huis bewoond met een cv, maar daar had ik deze klachten niet, zelfs niet bij 20 graden.
Ik weet dat een radiator aan de onderkant minder warm is, maar dat er zoveel verschil in de warmte van de radiator is.
De cv is al afgeregeld aan de onnderkant.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat betekent dus, de voeten op tafel leggen.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Sonam Jangzom,

In de isolatie van uw vloer zou een oorzaak kunnen zitten van koude voeten. U spreekt over piepschuim. Dan bedoelt u waarschijnlijk geëxpandeerd polyethyleen oftewel dat spul dat bestaat uit aan elkaar gekoekte balletjes, waar vroeger veel verpakkingsmateriaal voor elektrische apparaten (radio's, TV) van werd gemaakt. Vaak zijn dat maar 2 cm dikke platen. Dat is lekker goedkoop. Een 2 cm dikke isolatie onder een vloer is echter ruim onvoldoende. Een goed geïsoleerde vloer boven een koude naar buiten geventileerde kruipruimte heeft heeft minimaal 8 cm en liever 10 cm dikke isolatie van glas- of steenwol of geëxtrudeerd polyethyleen (wat duurder is).

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een vochtige kruipruimte hebt en kou over de vloer helt er maar een ding.
Je moet het onder de vloer zoeken.

Een mooie milieuvriendelijke oplossing vind je bv bij Tonzon.
Een droge kruipruimte en een geïsoleerde vloer.
Geen chemische toestanden in huis zoals bij de PUR oplossingen en een isolatiewaarde die ook hoger licht dan bij de meeste na-isolatie oplossingen.

We hebben het in het najaar laten doen en de resultaten zijn verbluffend.
De vloertemperatuur daalt in de nachtelijke uren ca. 1 (hooguit 2) graden.
Voor de isolatie was dat ca 5 graden en begon je 's morgen met een ijskoude vloer.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2013 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op de website van de cv-dokter. Bij 'zo werkt dat' is erg veel te lezen.

Www.cvtuning.nl