bo
door bobxlnl Dec 16, 2014 om 15:55
Huishouden & energie

Cv radiator ontluchten

Ik heb op 2 hoog een cv radiator die niet te ontluchten is. De situatie is dat aan de linker bovenkant van de radiator de toevoerleiding/kraan met het ontluchtingsventiel zit. Aan de linker onderkant zit de retourleiding met een aftapnippel/- aansluiting. Volgens mij zou er rechts bovenaan een ontluchtingsnippel moeten zitten om de cv radiator te kunnen ontluchten. Maar dat is helaas niet het geval en er zit ook geen enkele aansluiting rechts boven of -onder. Ik heb al een keer de hele cv laten leeg lopen en vervolgens weer gevuld en overal de cv radiatoren ontlucht. Dat ging bij alle cv radiatoren goed behalve bij de cv radiator op 2 hoog.
Heeft er iemand een tip hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen om die "luchtbel" uit de cv radiator op 2 hoog te krijgen. De cv radiator wordt nu maar voor de helft warm.

16534 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 16, 2014 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bobxlnl.

Het ontluchten via de ontluchtingsnippel op die radiator lukt dus niet?
En ontluchten bij de ketel geeft ook geen oplossing?

'Calenta' schreef op klusidee:
Rustig systeem vullen en de stekker eruit.
Tot 2 bar en dan hoogste punt ontluchten. Dan weer tot 2 bar vullen
En checken of de ontluchter van de ketel open staat.
Stekker erin en vooral niet binnen 2 min.een wonder verwachten.

Met vr.gr.

jantje7
door jantje7 - Dec 16, 2014 om 16:34
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als het ontluchtingsventiel na de kraan zit, kunt u de kraan dichtdraaien en zal de lucht via het ontluchtingsventiel door de druk van het systeem er worden uitgedrukt. Wel eerst even de pomp uitzetten. Indien mogelijk de radiator rechts iets laten zakken.

zw
door zwaardvis - Dec 16, 2014 om 16:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zag de monteur hier met een hamer stevig op de radiator kloppen om de luchtbel vrij te krijgen....

Is er nog een radiator of ander ontluchtingspunt hoger? Daar zou de luchtbel dan naar toe moeten gaan.

ph
door philip36 - Dec 16, 2014 om 18:14
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U moet gewoon de radiator ontluchten met het ontluchtingsventiel wat er zit.
Door de luchtbel die daar zit wordt de radiator maar gedeeltelijk warm.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2014 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk niet het hele systeem laten leeglopen, daar schiet u niets mee op. Als er bij die kraan een ontluchtingsventiel zit, dan kunt u dat toch gebruiken?

jantje7
door jantje7 - Dec 16, 2014 om 18:38
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een andere mogelijkheid is om de pompsnelheid een dag op maximum te zetten. Mocht deze te laag zijn, kan dat de reden zijn dat de radiator maar voor de helft warm wordt.

ph
door philip36 - Dec 16, 2014 om 18:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat u ook nog kunt proberen om de doorstroming van de radiator te herstellen is, even alle radiatoren dicht draaien behalve de probleemradiator.
U moet er dan wel voor zorgen dat de CV-pomp loopt door de thermostaat wat hoger te zetten.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 16, 2014 om 19:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Om de radiator goed te kunnen ontlucht zal u de radiatorkraan dicht moeten draaien, of als het een prive verwarming is de circulatie pomp ui te zetten. Of het kraantje link of recht zit maak voor het ontluchten niets uit.

sl
door slobberbone - Dec 16, 2014 om 20:04
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ontlucht al jaren bij de ketel en met automatische ontluchter hoeft u niet te doen.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2014 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=slobberbone schreef op dinsdag 16 dec 2014, 20:04]Ik ontlucht al jaren bij de ketel en met automatische ontluchter hoeft u niet te doen.

Dan moet die sutomatische ontluchter wel geinstalleerd zijn.;-) maar als het hele systeem leeg geweest is, gaat ontluchten bij bv de radiatoren even wat vlugger.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 16, 2014 om 21:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=slobberbone schreef op dinsdag 16 dec 2014, 20:04]Ik ontlucht al jaren bij de ketel en met automatische ontluchter hoeft u niet te doen.

Bij elke cv installatie moet ontluchting gedaan worden. En wel bij radiatoren die een aansluiting waar bij de leiding van onderen afkomt. Om dat lucht nu lichter is dan water en alleen naar boven af weg kan.

ga
door gast 1 - Dec 16, 2014 om 23:53
55 Antwoorden / 0 Vragen

De ontluchting hoeft niet noodzakelijk aan de andere zijde, dus tegenover de kraanzijde te worden geplaatst. Vraag is echter of de aanvoer naar onder wegloopt of naar boven. Indien dat laatste zal de lucht in de meeeste gevallen, want dit gaat niet altijd goed, naar het hoogste punt worden afgevoerd en kan daar uit de installatie worden gehaald.

Ik heb destijds echter bij de aanleg wel alle ontluchtingskraantjes aan de andere zijde geplaatst, want als het niet via de leiding weg kan, kun je het doorgaans op die manier toch goed afvoeren. Maar ik zie ook regelmatig dat radiatoren niet correct zijn geplaatst en dus de lucht in de hoek blijft hangen waar men niet kan ontluchten.

Kijk dus eens of de radiator wel goed is geplaatst en leg er dus eens een goede waterpas op. Als de radiator oploopt naar de kant waar je niet kan ontluchten kan het erg vervelend zijn alles eruit te krijgen. Uiteindelijk zal dat beetje voor beetje wel lukken en zal de lucht zich uiteindelijk naar het hoogste punt verplaatsen, waar je het kan wegnemen, maar dat kan behoorlijk lang duren.

Ik heb laatst mijn ketel vervangen en hoor soms ook nog wat lucht, terwijl ik daar destijds bij de aanleg nauwelijks last van heb gehad. Nu moet hier het systeem toch leeg omdat de radiator in de badkamer vervangen dient te worden en er destijds vuil uit mijn kapotte boiler in de leidingen is gekomen, waardoor je soms bijgeluiden krijgt, maar als het alleen om bijvullen gaat, zorg dan dat de slang al geheel met water is gevuld voordat je het systeem gaat bijvullen. Dat is eenvoudig te doen en kan veel ellende voorkomen.

Is in jou geval de radiator niet correct geplaatst en loopt deze op naar de kant waar geen ontluchter aanwezig is, kijk dan eens of je de radiator iets kan 'kantelen'. Soms is er maar heel weinig nodig, maar doorgaans is het wel raadzam de radiator iets uit het lood te hangen, zodat lucht echt naar de goede kant wordt geleid.

Ik zie dat de betreffende radiator maar half warm wordt en dan vrees ik dat deze niet goed is opgehangen. Want het gaat dan wel om een fikse luchtbel. En als die al ineens zou ontsnappen is de kans zelfs nog aanwezig dat je ketel in storing springt.

Als het niet nodig is het systeem geheel leeg te halen, kun je dat ook het beste niet doen. Je hebt dan alleen maar meer kans op lucht, want in nieuw water zit veel zuurstof. Doe je dat wel, dien je regelmatig de waterdruk te controleren en zo nodig bij te vullen.

Bij nieuwe installaties kun je b.v. vaak een radiator zo verwijderen, daar het systeem dan gevuld kan blijven en alleen de radiator leegloopt en in andere gevallen kun je de leiding (laten) bevriezen. Je kan dan meteen een afsluiter plaatsen aan de retourzijde, zodat je gemakkelijk de radiatoren later weer kan wegnemen als dat nodig mocht zijn.

Maar loop dus alles eens na met de waterpas en kijk eens of lucht wel weg kan aan de zijde waar je ontlucht, of waar het een leiding naar boven in kan.

Mvg. Willem.

ro
door roborg - Dec 17, 2014 om 11:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat hij maar half warm wordt? Is hij wel goed aangesloten? Links boven/in en links onder/uit lijkt me in ieder geval niet goed. Bij mij was dat de oorzaak van een half warme radiator (en niet de lucht).

zw
door zwaardvis - Dec 17, 2014 om 11:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=roborg schreef op woensdag 17 dec 2014, 11:56]Het probleem is dat hij maar half warm wordt? Is hij wel goed aangesloten? Links boven/in en links onder/uit lijkt me in ieder geval niet goed. Bij mij was dat de oorzaak van een half warme radiator (en niet de lucht).
Ik denk dat er miljoenen radiators in NL staan die zo zijn aangesloten. Dat zaal het probleem echt niet zijn. Het is wat anders als beide aansluitingen aan de bovenkant zitten zoals bij designradiators, dan moet je een interne stromingsbuis gebruiken.

ni
door nicolaas12 - Dec 17, 2014 om 12:11
7 Antwoorden / 3 Vragen

Als eerst vers water bevat veel zuurstof en moet dus enkele malen ontlucht worden!

VOOR U OOK MAAR IETS DOET GA HET VOLGENDE NA!
Met een kleine waterpas kijken of de radiatoren iets aflopen richting de ontluchtingsnippels
Na enkele jaren wil het voorkomen dat een radiator door gaat hangen vandaar deze meting.
Zit er een verkeerde radiator bij probeer de montagebeugels achter de radiator weer aan te draaien zodat deze radiator weer goed komt te hangen!

Ga dan als hieronder te werk om het probleem op te lossen

Maar voor een goede ontluchting ga als volgt te werk.
(1)Draai alle radiatorkranen dicht
(2)Zet de pomp van de ketel uit door de stekker er uit te halen
(3)Laat het systeem enkele uren met rust zodat de lucht zich naar de bovenkant van de radiators kan stijgen
(4)Draai nu vanaf de beneden verdieping de ontluchtingskraantje een klein beetje open (dit omdat bij ver opendraaien van deze ontluchtingsnippels het water er eerder uit komt en de uitgang afsluit voor het lucht dat U eruit wilt hebben!)
(5)Ga zo steeds verder een verdieping omhoog en doe daar hetzelfde totdat U op de zolder dit ook hebt gedaan.
(6)Vul nu het water bij tot her eind van het groene vlak van de meter
(7)zet de pomp nu een kwartier aan
(8)Kijk of de meter nog in het groen staat, zo niet vul weer water bij, is de druk goed wacht weer een kwartier en herhaal het ontluchten opnieuw

U zult nu een ontlucht systeem hebben
vrg Nicolaas

de
door dejeeper - Dec 17, 2014 om 12:12
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ik zie dat er al vele oplossingen gegeven zijn. Dus zal ik mijn "oplossing" ook maar geven.
Ik moet elk jaar mijn systeem ontluchten maar dat komt omdat ik een zogenaamd "open" systeem heb.
Wat ik doe is er voor zorgen dat de te ontluchten platen zodanig geplaatst zijn dat het ventiel het hoogste punt is. Ik draai alle kranen volledig open en breng het water in het systeem op een zo heet mogelijke temperatuur. (90+). Dan zet ik het systeem uit, dus ook de pomp. Daarna ontlucht ik alle platen, ook de pomp en bij de kachel zelf. Normaal gesproken zal er dan geen lucht meer in het systeem aanwezig zijn. Na het ontluchten alle kranen weer op de "normale" stand terug zetten.
Ik wens u veel succes.

Vriendelijke groet,

Cor

ga
door gast 1 - Dec 17, 2014 om 12:13
55 Antwoorden / 0 Vragen

PS:

Ik vraag me een beetje af of alles wel aan lucht is te wijten. Het kan n.l. ook zijn dat de radiator gewoon nog niet goed meedraait.

Draai alle radiatorkranen eens dicht, op de 'probleem radiator' en op een een 2e na. Je moet n.l. zorgen voor voldoende stroming, want anders slaat de ketel af of gaat in storing. Als het water nu gaat stromen dwing je dat door de radiator heen. Je kan eventueel de 2e radiator ook nog iets afsluiten.

Ik bedacht me net dat ik dit na aanleg destijds ook heb gehad met de verst geplaatste radiator. Toen deze eenmaal meeliep was het probleem verholpen.

De leiding links in en rechts uit is niet noodzakelijk, maar wordt vaak gedaan bij grotere installaties of bij grotere radiatoren. Bij die laatste is het dus doorgaans wel aan te bevelen. De radiator wordt dan ook sneller warm over het gehele vlak.

Mvg. Willem.

ni
door nicolaas12 - Dec 17, 2014 om 12:20
7 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bobxlnl schreef op dinsdag 16 dec 2014, 15:55]Ik heb op 2 hoog een cv radiator die niet te ontluchten is. De situatie is dat aan de linker bovenkant van de radiator de toevoerleiding/kraan met het ontluchtingsventiel zit. Aan de linker onderkant zit de retourleiding met een aftapnippel/- aansluiting. Volgens mij zou er rechts bovenaan een ontluchtingsnippel moeten zitten om de cv radiator te kunnen ontluchten. Maar dat is helaas niet het geval en er zit ook geen enkele aansluiting rechts boven of -onder. Ik heb al een keer de hele cv laten leeg lopen en vervolgens weer gevuld en overal de cv radiatoren ontlucht. Dat ging bij alle cv radiatoren goed behalve bij de cv radiator op 2 hoog.
Heeft er iemand een tip hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen om die "luchtbel" uit de cv radiator op 2 hoog te krijgen. De cv radiator wordt nu maar voor de helft warm.

PS als het niet lukt kunt U twee dingen doen
(1) koop een ontluchtingsnippel en een passende machine tap en boor een gaatje in de radiator waar de radiatorkraan zit tap hier een nieuw schroefdraad in en monteer het ontluchtingskraantje.
(2)Koop een nieuwe radiator en vervang de oude hiermee, de kosten zullen de ergenis ervan weg nemen

labren
door labren - Dec 17, 2014 om 13:03
862 Antwoorden / 0 Vragen

dan hangt die radiator op zijn kop dan moet je die omkeren wat hangen betreft

te
door teo - Dec 17, 2014 om 13:19
82 Antwoorden / 30 Vragen

Als de lucht niet weg kan: dan kan die niet weg hoe hoog je de waterdruk ook opvoert.
Het lijkt n installatiefout.
Zet de verwarming even uit.Boor n klein gaatje 3-4mm,( evt. wat uitruimen) op n vlak plekje zo hoog mogelijk bij de luchtbel en draai er n zelftappend rvs parkerschroefje in. Draai 'm er weeruit,
onlucht en dan er weer in.
Niet aan te raden voor 2 linkerhanden!

ke
door keteltje3 - Dec 17, 2014 om 15:52
33 Antwoorden / 1 Vragen

Het is vrij simpel. Wanneer er geen ontluchten aanwezig is ,kan je dit d.m.v de koppeling van de kraan.
Vul de installatie zo hoog mogelijk, ( niet boven de 2.5 bar i.v.m. lekkage van de ontlastklep ) dan is de luchtbel
het kleinst. Draai dan, met de pomp uit, de koppeling tussen kraan en radiator voorzichtig los. Laat de lucht ontsnappen,
totdat er water komt. Draai dan de koppeling weer vast. Voorzichtig met morsen! Pomp weer aan, met de kraan v.d.
radiator open en herhaal dit zo nodig. Als de lucht eruit is, zet je de installatie weer op de gewone druk.

1paul
door 1paul - Dec 17, 2014 om 16:39
3141 Antwoorden / 0 Vragen

lees een hoop goed bedoelde adviesen en ook enkele bruikbare, belangrijkste is inderdaad dat uw radiator een klein beetje scheef hangt met het hoogste punt naar de nippel toe.

draai de kraan van deze radiator dicht voor zeker 24 uur zodat het lucht omhoog kan en dan ontluchten via de nippel, herhaal dit een paar keer dus een aantal dagen...

ge
door gewicht - Dec 17, 2014 om 16:49
170 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn al vele goede antwoorden gegeven. Maar is het probleem in het verleden misschien ontstaan na plaatsing van een nieuwe of extra radiator ?
Vaak wordt uit kostenoverweging een eigenlijk te lichte cv ketel geplaatst waardoor de bovenverdieping maar net voldoende doorstroming krijgt omdat de pomp weinig capaciteit heeft.
Een extra radiator of een "zwaardere"geeft dan al gauw problemen.

kr
door kroeg1945 - Dec 17, 2014 om 16:52
20 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien beetje dom antwoord, maar zijn de aan- en afvoerleidingen niet verkeerd aangesloten? Mede gezien het feit dat de radiator maar half warm wordt. Als dit wel zo zou zijn krijg je nl ook een halfwarme radiator.

an
door antoonm - Dec 18, 2014 om 00:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik ook gehad.
Leidingen liggen hoger dan probleem radiator waardoor er in de leiding lucht zit die er niet uit kan.

Alle radiatoren dicht zetten behalve de probleem radiator.
Aftapkraantje linksonder open zetten zodat er wat water uit kan.
Hierna de ontluchting linksboven doen.

Waarschijnlijk werkt het hierna.

Eventueel ketel navullen en nogmaals ontluchten.

succes

bo
door bobxlnl - Dec 18, 2014 om 09:50
19 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 17 dec 2014, 16:39]lees een hoop goed bedoelde adviesen en ook enkele bruikbare, belangrijkste is inderdaad dat uw radiator een klein beetje scheef hangt met het hoogste punt naar de nippel toe.

draai de kraan van deze radiator dicht voor zeker 24 uur zodat het lucht omhoog kan en dan ontluchten via de nippel, herhaal dit een paar keer dus een aantal dagen...

bo
door bobxlnl - Dec 18, 2014 om 09:52
19 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 17 dec 2014, 16:39]lees een hoop goed bedoelde adviesen en ook enkele bruikbare, belangrijkste is inderdaad dat uw radiator een klein beetje scheef hangt met het hoogste punt naar de nippel toe.

draai de kraan van deze radiator dicht voor zeker 24 uur zodat het lucht omhoog kan en dan ontluchten via de nippel, herhaal dit een paar keer dus een aantal dagen...

Hallo allemaal, bedankt voor alle adviezen ! !
Het advies van 1Paul heeft bij mijn radiator het probleem opgelost.

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 09:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bobxlnl,

Mooi dat het opgelost is.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.