kl
door klaske48 Sep 13, 2012 om 17:42
Huishouden & energie

Cvketel reparatie

Pasen 2012: lek in de 4 jaar oude!! cv-ketel zorgt voor kortsluiting, is gerepareerd, nieuwe flowsensor erin voor 250€, wat denk je? was het drie weken geleden weer raak. Lekte het op dezelfde plaats weer met kortsluiting als gevolg. Pomp stuk en regel-unit kapot, moeten vervangen worden. krijg nu de rekening ,498€ Heb ik geen garantie op een reparatie? Ik vind dit toch wel heel bar en als ik nou geen onderhoud pleeg, echt ieder jaar door dezelfde firma.
En de ketel is 4 jaar oud.Moet ik de rekening echt betalen??

1454 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt 3 maanden garantie op een reparatie.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nergens in de wetgeving staat dat een product een x jaar probleemloos mee dient te gaan.
Ook nergens in de wetgeving staat dat de verkopende partij verplicht is om een x jaar garantie te geven.
Ik geef dit aan, omdat er organisaties zijn die dat wel beweren.

En men mag garantie op de reparatie zelf geven, maar men is het niet verplicht.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Klaske48,

Garantie is inderdaad een heikel punt. U mag van een goede CV ketel van een gerenommeerd merk verwachten dat deze zeker 15 jaar meegaat. Gaat het eerder mis dan kunt u hoogstens op 'coulance' rekenen van de dealer / vertegenwoordiger omdat die bijvoorbeeld constateert dat een bepaald onderdeel tekort schoot. U krijgt dan bijvoorbeeld een korting op de materiaalprijs van het vervangende onderdeel die evenredig is met het aantal jaren dat het minder dan 15 jaar functioneerde. Dat geldt overigens wel alleen voor gerenommeerde merken.

Ik sluit niet uit dat u een CV ketel heeft van een "B merk". In dat geval adviseer ik u om bij de volgende keer dat u een soortgelijke lekkage en schade heeft, de ketel geheel te vervangen. U heeft nu waarschijnlijk door de reparatiekosten al meer in uw ketel geïnvesteerd dan dat een duurdere maar ijzersterke ketel gekost zou hebben, die 6 jaar zonder onderhoud storingsvrij gewerkt zou hebben.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker