si
door silver5 Mar 7, 2012 om 14:08
Voeding & gezondheid

CZ en neurostimulatie

We zijn nu al een aantal maanden bezig om bij CZ een vergoeding te krijgen voor een zgn. epidurale neurostimulator. Alle voorgaande stappen zijn vergoed, alleen nu het op de laatste stap aankomt weigert men te vergoeden.
Wat mij nog het meest stoort is dat er iedere keer een andere reden wordt opgegeven, de eerste keer willen ze meer info over medicijnen, fysiotherapie enz.... vervolgens moet de arts zelfs opbellen om te zeggen dat de papieren van de medicijnen al bij CZ liggen, vervolgens hebben ze het over revalidatietherapie, welnu op hun eigen site valt fysiotherapie ook onder revalidatietherapie
Je tekst hier...

Daarna is het rapport van de psychiater (wat moet vanwege een multidisciplinaire screening ) niet binnen, echter tien minuten later vinden ze het wel!! Maar de beslissing blijft onverandert.

Als laatste zegt men dat er geen multidisciplinair revalidatietraject gevolgd is. Fysiotherapie valt onder revalidatietherapie en deze is echt wel besproken binnen het team in Gent.

Wat moet je nog doen om alsnog een epidurale neurostimulator na "failed back surgery" vergoed te krijgen want de behandeling door CZ is ronduit schandalig!!!

3327 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2012 om 14:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

silver5, hoop dat CZ meeleest; doen ze wel vaker. Anders "help ze een handje" door CZ te informeren wat je hier stelt. Succes.

si
door silver5 - Mar 7, 2012 om 14:46
39 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb CZ meerdere keren aan de telefoon gehad en de laatste keer ook gezegd dat ik het onbegrijpelijk vind dat men op 3 verschillende redenen afwijst. Volgens mij kán dit helemaal niet.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2012 om 15:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Toch was er vorige week (of kan het zelfs deze week zijn geweest) een vraag (ben ik ook al vergeten) betreffende het CZ waarin men aanbood (weer een e-mail te sturen met de klachten) en in mijn opinie: niet geschoten is altijd mis. CZ is natuurlijk een vrij grote organisatie: als u hen mailt met link naar uw vraag op deze site bestaat de kans dat er dan wel duidelijk gecommuniceerd kan worden. Zelfs al heeft u meerdere malen gebeld, u komt waarschijnlijk telkens bij een ander persoon uit (zoals veelvuldig blijkt uit veel andere instellingen) zoals zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en banken. Ik zou het een schot geven: u kunt een link maken en misschien dat het zo wel U enigszins verder kan helpen.

pv
door pvvn - Mar 8, 2012 om 08:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

goedendag,

als je contact opneemt met de patiënten vereniging voor neurostimulatie dan kunnen zij je mogelijk verder helpen.
Suc6 ermee,
groetjes José

we
door webcareteamcz - Mar 8, 2012 om 08:57
25 Antwoorden / 0 Vragen

Beste silver5,

Als medewerker van CZ lees ik uw bericht. Vriendelijk vraag ik u contact op te nemen met ons team Klachten en geschillen om uw probleem (nogmaals) te bespreken.
U kunt ons bereiken via telefoonnummer (013) 593 80 90.

Met vriendelijke groet,
Team Klachten en geschillen CZ

pv
door pvvn - Mar 8, 2012 om 09:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

beste Silver5,

hou je ons op de hoogte van de uitkomst?

Groetjes José

zwemmer
door zwemmer - Mar 8, 2012 om 09:44
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb ernaar gezocht en gezien dat neurostimulatie geen eenvormige behandeling is maar afhankelijk van diverse factoren verschillende vormen kan aannemen. Misschien veroorzaakt dat de moeilijke informatieverschaffing. Dat ligt niet aan CZ. Het positieve resultaat van neurostimulatie is nogal twijfelachtig lees ik ook en het is daarom logisch dat men er terughoudend mee omgaat.

Zwemmer

pv
door pvvn - Mar 8, 2012 om 10:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zwemmer,

je hebt gelijk dat neurostimulatie een behandeling is die voor verschillende klachten wordt toegepast. Het is absoluut niet zo dat het positieve resultaat twijfelachtig is. De patiënt die in aanmerking komt voor neurostimulatie krijgt een pittige intake. Men komt niet zomaar in aanmerking hiervoor. Daarnaast krijgt iedere patiënt een proefstimulatie en pas na meer dan 50% reductie van de pijn een definitieve stimulator. Ik denk dat je neurostimulatie verward met TENS, Neurotstimulatie voor failed back surgery zit in het basis pakket en wordt dus vergoed door de zorgverzekering.

Groetjes José

zwemmer
door zwemmer - Mar 8, 2012 om 10:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hallo Jose, ik had mij even vliegensvlug en diagonaal ingelezen in deze behandelwijze. Daar zag ik uiteraard de besluitvormingsfase van een proefstimulatie geschreven staan. Ik heb maar snel wat samengevat en dat is natuurlijk niet volledig.

Zwemmer

si
door silver5 - Mar 8, 2012 om 13:27
39 Antwoorden / 17 Vragen

Allereerst bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb de mevr. van de klachtencommissie van CZ opgebeld en er zal nog een keer naar gekeken worden. Tevens kreeg ik gisteren een telefoontje van de behandelend arts dat binnen één a twee weken mijn moeder een oproep krijgt bij een revalidatie arts die dan ook een verslag zal schrijven. Maar zo zei hij ook bij zenuwpijnen voldoet revalidatietherapie helemaal niet en is het eigenlijk zinloos om dit als eis te vragen. Maar oké die brief komt er en ook de mevr. van CZ was een stuk aardiger dan haar collega's en ik hoop echt dat het zo snel mogelijk opgelost word. Over de werking van de neurostimulator ben ik het volledig eens met pvvn die schrijft dat er eerst een uitwendige stimulator geprobeerd wordt alvorens de uiteindelijke stimulator geïmplanteerd wordt. De reductie van pijn in het geval van "failed back surgery" is tot ruim 80%, en dat zou toch een uitkomst zijn.
Jullie horen nog van het verloop van de aanvraag.

met vriendelijke groet,

silver5

si
door silver5 - Apr 7, 2012 om 18:46
39 Antwoorden / 17 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en afgelopen donderdag kregen we gelukkig positief nieuws. De proef met epidurale neurostimulatie (en implantatie als het goed werkt) mag gelukkig alsnog doorgaan!! Je weet niet hoe gelukkig dit ons maakt (uitzicht op een pjnrteductie van tenminste 50%) Dus onze paasdagen kunnen niet meer stuk

Groetjes Silver

tenormin
door tenormin - Apr 7, 2012 om 19:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

silver5, zo zie je maar, de oproep was niet voor niets en heeft men gereageerd. Goed nieuws, dus. Fijne Paasdagen gewenst.