koos1958
door koos1958 Aug 23, 2015 om 17:44
Elektronica & tv

DAB+ radio

We moeten een DAB+ radio aanschaffen, en de meeste zijn met internet. Zijn er ook die zonder internet zijn? En hoe is de ontvangst?

4782 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2015 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo koos1958,

Lees wat info hier.: Ook kun je via DAB+ digitale radio luisteren zonder internet te gebruiken. Daardoor is het vooral een alternatief voor in de auto.

.....We moeten een DAB+ radio aanschaffen.....
moeten???

Lees ook de info hier.

Met vr.gr.

fr
door frans56 - Aug 23, 2015 om 18:24
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Koos1958

Moeten aanschaffen ??? DAB+ is gewoon een nieuwe manier van uitzenden waarvan met hoopt dat dit de toekomst gaat worden, Verplicht is het niet maar er zullen steeds meer analoge zenders worden uitgeschakeld. eerst zijn de AM zenders aan de beurt, en over een (zeer groot???) aantal jaren mogelijk de FM zenders.. DAB+ is eigenlijk alleen interessant als er geen ander alternatief meer is, zoals in een auto, Ikzelf luister in huis naar de radio D.M.V. een set top box waarvan de audio uitgang naar een versterker gaat. Iedere kabel provider biedt immers ook digitale radio aan naast de TV zenders, voor meer info kijk op de website van uw eigen kabel provider. DAB+ heeft niet mijn voorkeur, ik wil geen antenne op mijn huis moeten plaatsen zoals iedereen vroeger voor de TV op het dak had staan. Het enige voordeel van DAB+ is dat het signaal gratis is, iets wat niet gezegd kan worden van uw kabel provider.

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2015 om 18:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En nog wat info van de Consumentenbond; klik hier.

door 1953 - Aug 23, 2015 om 20:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Voor wat betreft in Nederland is het nog belabberd, 64 i.p.v. 256!

Had het graag al gehad in mijn nieuwe auto, helaas nog de analogie en doet het nog steeds goed, ontving zelfs Studio Bru(ssel) nog in de grensstreek van het groothertogdom Luxemburg.

costnix
door costnix - Aug 24, 2015 om 00:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@1953

64 / 256 koeien, paarden?

door 1953 - Aug 24, 2015 om 03:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 24 aug 2015, 00:36]@1953

64 / 256 koeien, paarden?

Betreft Kb/s per kanaal M.b.t. audio! Hoe hoger hoe beter.

radiozenders-overwegen-dab+-in-ijskast-te-zetten.

pavoordf
door pavoordf - Aug 24, 2015 om 08:17
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 24 aug 2015, 03:00][quote=costnix schreef op maandag 24 aug 2015, 00:36]@1953

64 / 256 koeien, paarden?

Betreft Kb/s per kanaal M.b.t. audio! Hoe hoger hoe beter.

Geen Kb/s maar kb/s. Verder zal bij DAB+ nooit een bit rate van 256 kb/s gebruikt worden. Zie geluidskwaliteit bij DAB+ . 64 kb/s werd bij luistertests al als excelent gekwalificeerd.

jo
door jorisw - Aug 24, 2015 om 09:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het probleem als er een internetverbinding op zit? Dat is alleen maar een extra optie en zit DAB+ niet in de weg.

(overigens zie ik op de website van bijvoorbeeld PURE, heel veel DAB+ ontvangers staan zonder internetaansluiting).

pavoordf
door pavoordf - Aug 24, 2015 om 09:41
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 24 aug 2015, 09:35]
(overigens zie ik op de website van bijvoorbeeld PURE, heel veel DAB+ ontvangers staan zonder internetaansluiting).

Voor een nog uitgebreider overzicht, zie

Deze site geeft verder relevante informatie over DAB

wi
door willyensche - Sep 1, 2015 om 14:35
15 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ,
De ontvangst kan heel verschillend zijn , het ligt er aan waar je woont . Ook in huis kan de ontvangst per ruimte verschillen . Met ingang van vandaag zou het signaal verbeterd worden voor buiten ontvangst , misschien wordt het dan binnen ook een beetje beter . Per 1 januari a.s. wordt het signaal ook weer verbeterd , vooral voor binnen gebruik .
Als je tot 1 januari kunt wachten met een nieuwe DAB + ontvanger zou ik dat overwegen , dan ben je er zeker van hoe de ontvangst is en blijft in jouw omgeving . Mocht je niet willen wachten probeer dan een ontvanger die nu al voldoende signaal geeft op de plek(ken) waar je naar deze radio wilt luisteren .

ge
door geronnimo - Oct 13, 2015 om 17:11
10 Antwoorden / 0 Vragen

Koop voorlopig ik bedoel de eerste jaren nog geen dab+ radio want het werkt nog voor geen meter

hereistom
door hereistom - Oct 13, 2015 om 22:27
733 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb Internet op mijn versterker en luister dus via Internet naar de radio en klinkt perfect!
Dus voor mij geen DAB+

pavoordf
door pavoordf - Oct 13, 2015 om 22:46
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=geronnimo schreef op dinsdag 13 okt 2015, 17:11]Koop voorlopig ik bedoel de eerste jaren nog geen dab+ radio want het werkt nog voor geen meter

Dekking is nog niet optimaal, maar de ontvangers zijn over het algemeen goed van kwaliteit. Ik werk zelf momenteel aan de 5e generatie waarbij vooral integratie met andere standaarden van belang is. Verbetering van de DAB ontvanger zelf is marginaal

door 1953 - Oct 14, 2015 om 02:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U zult de reviews van retailers (o.a. Conrad) kunnen lezen om zo het product DAB+ te kunnen beoordelen.

Ook zijn er adaptieve oplossingen voor om een autoradio naar DAB+ te upgraden.

ge
door geronnimo - Oct 14, 2015 om 10:13
10 Antwoorden / 0 Vragen

Reviews van handelaren zijn natuurlijk altijd positief en het ligt ook niet aan de radio's die zijn prima.
Ik heb 3 dure dab+ radio's maar ik moet een goede buitenantenne gebruiken voor een goede ontvangst en ook mijn draagbare radio werkt maar op sommige plaatsen in huis.
Kortom, er moet nog heel veel gebeuren bij dab+ voor dat het goed werkt, maar ik geloof er niet meer in, kijk maar naar digitenne dat heeft ook nooit goed gewerkt.