gr
door grepolis Jul 14, 2015 om 16:44
Huishouden & energie

Dak verbouwing

Mijn buren en ik hebben beide een schuur met een plat dak.
Mijn buren willen hier graag een dak met een nok op laten plaatsen.
Ik ben het hier niet mee eens en wil hier niet mee akkoord gaan.
Wat kan ik hier aan doen?
Wat zijn mijn rechten hier?
Elk advies op dit gebied is welkom.

7438 18 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jul 14, 2015 om 17:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Is afhankelijk van de situatie. Zijn de schuuren aaneen gebouwd dan dient uw buurman te zorgen voor een goede afwatering van het schuine dak en wel op zijn eigen deel. Is het een vrijstaande schuur dan kunt u dit moeilijk tegenhouden tenzij de bouw hiervan niet aan de juiste voorschriften voldoet. In dat geval kunt u schriftelijk bezwaar maken bij uw gemeente. Informeer bij de gemeente of deze eisen stelt aan de bouw hiervan.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2015 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er toestemming wordt gegeven, kunt u hier niets tegen doen. De buurman moet uiteraard wel zorgen dat u geen nadeel van die verbouwing ondervindt en dat u geen schade lijdt. En uiteraard moet hij uw dak weer verantwoord afwerken en zorgen voor zijn eigen hemelwater afvoer.

Maar waarom bent u er op tegen?

ho
door hopetobehelping - Jul 14, 2015 om 17:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste grepolis,

als er een vergunning voor de verbouwing nodig is dan kunt u daar bij de gemeente bezwaar tegen maken. Als uw bezwaar gegrond wordt verklaard zal er geen vergunning worden afgegeven.
Uiteraard kunt u sowieso informeren bij de gemeente of het 'dak met de nok' zonder vergunning geplaatst mag worden.

In de volgende link vind u meer informatie over 'vergunning bij verbouwen', klik hier.

U kunt ook al een 'vergunning check' doen, klik hier.
Ook na de check zou ik dit nog wel navragen bij de gemeente.

ro
door ron530 - Jul 14, 2015 om 18:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de schuur één geheel is bent u gezamenlijk verantwoordelijk voor die schuur. Het dak is één geheel dus als u niet wenst dat het dak verbouwt gaat worden wordt er geen vergunning o.i.d afgegeven. Een gesprek met de buren maakt al veel duidelijk want dan kunt u ook toelichten waarom u het nut van de verbouwing niet inziet. Ik mag wel hopen dat u nog een goede verstandhouding met de buren hebt maar gezien uw toonzetting is er al wat gaande.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2015 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij woningen met platte daken, is het dak ook een geheel, maar als een eigenaar daar een etage op wil zetten, kunnen zijn buren dat echt niet tegenhouden.

pi
door pieterwolters - Jul 14, 2015 om 19:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 14 jul 2015, 18:10]Als de schuur één geheel is bent u gezamenlijk verantwoordelijk voor die schuur. Het dak is één geheel dus als u niet wenst dat het dak verbouwt gaat worden wordt er geen vergunning o.i.d afgegeven.

Zo moeilijk is het niet om op 1 deel een verhoging te bouwen. Zolang het maar goed geconstrueerd wordt is er niets aan de hand. Hoogstens dat het er bespottelijk uit gaat zien als 1 helft een puntdak heeft en de andere helft niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2015 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In de wijk waar ik woon hebben de huizen platte daken en dus slechts één etage. Jaren geleden zijn diverse bewoners begonnen met het laten plaatsen van een zogenaamd zadeldak. In één blok van 8 huizen is er nu nog één die geen zadeldak er bovenop heeft. Bij de andere rijtjes is het divers, maar geen een buur heeft het tegen kunnen houden. En waarom ook.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 15, 2015 om 12:23
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Welke dak hoogte en model?

Ik had piramide dakje met lage randen dus geen schaduw...
Een lessenaar dak is 1 kant hoog.

En nok of nok, er zijn 45 graden daken en 15 graden dus hoe hoog word het?

Huis daken is geregeld maar dit soort blokhut schuurtjes is vrijwel vrijgelaten...

Alleen de grotere bouw vergunning plichtig.. dus voor je protesteerde...

Tevens, vraag meerdere buren.
Als je enige bent krijg je alleen maar ruzie, en als zij het met jou eens zijn sta je sterker en gaan ze eerder dit aanpassen.

Vraag alle mensen rondom dit bouwplan wat zij vinden die goed zicht hebben op deze...

hi
door hipppo - Jul 15, 2015 om 13:28
303 Antwoorden / 2 Vragen

Het is m.i. niet zo dat het plaatsen van een schuin dak altijd betekent dat de afwatering op de eigen dakhelft dient te geschieden. Dat hangt af van hoe de situatie is vóór plaatsing van het schuine dak.
De hoeveelheid water die het dak moet verwerken neemt ook niet toe als een plat dak wordt veranderd in een schuin dak. De helft van het schuine dak watert in ieder geval niet af op het resterende platte dak. En waarom doet TS niet gewoon mee, dan kan je de nok 90 graden draaien zodat je meer ruimte krijgt, tenminste als de gezamenlijke breedte kleiner is dan de lengte van de schuren.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De hoeveelheid water neemt natuurlijk wel toe op het platte dak dat overblijft. Daar kont dan de helft van de buren op. En dat is niet toegestaan. Dus het schuine dak moet ook aan de kant van het platte dak een regenboog hebben.

labren
door labren - Jul 15, 2015 om 13:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

als er een vergunning voor afgegeven is door de gemeente kan je hier niks tegen doen en als er geen vergunning voor nodig is kan je er ook niks aan doen , je kan wel even voor overleg met de buren een gesprek aangaan , ik vindt het een beetje vreemd dat je dat hier ter sprake brengt???? en niet even aanbelt bij je buren !!!

hi
door hipppo - Jul 15, 2015 om 13:54
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 15 jul 2015, 13:39]De hoeveelheid water neemt natuurlijk wel toe op het platte dak dat overblijft. Daar kont dan de helft van de buren op. En dat is niet toegestaan. Dus het schuine dak moet ook aan de kant van het platte dak een regenboog hebben.

Dat hangt af van hoe het afschot is.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In dit geval zijn artikel 5:39 bw, 5:52 bw en 5:53 bw van toepassing.

Degene die het zoldertje gaat plaatsen, verandert iets aan de situatie en moet dus voorzieningen voor zijn eigen hemelwaterafvoer treffen.

ro
door roelfien 65 - Jul 15, 2015 om 16:38
29 Antwoorden / 0 Vragen

Tja je kan ook de rijdende Rechter in schakelen.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=roelfien 65 schreef op woensdag 15 jul 2015, 16:38]Tja je kan ook de rijdende Rechter in schakelen.

Om wat te doen? Een zo,der bouwen op de schuur?;-))

deexpert
door deexpert - Jul 15, 2015 om 22:00
104 Antwoorden / 2 Vragen

Vergunning of vergunning vrij, ga dat na en eventueel in bezwaar.

Voor de rest weer een heleboel nietszeggende antwoorden ;-(

hi
door hipppo - Jul 15, 2015 om 23:14
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=deexpert schreef op woensdag 15 jul 2015, 22:00]Vergunning of vergunning vrij, ga dat na en eventueel in bezwaar.

Voor de rest weer een heleboel nietszeggende antwoorden ;-(

Wat heet expert...
Schuin dak op schuur is tegenwoordig vergunningsvrij tot een bepaalde hoogte.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=deexpert schreef op woensdag 15 jul 2015, 22:00]Vergunning of vergunning vrij, ga dat na en eventueel in bezwaar.

Voor de rest weer een heleboel nietszeggende antwoorden ;-(

Maar het uwe slaat nergens op. Dat spreekt voor zich.;-))