ri
door rinus1993 Sep 8, 2015 om 08:50
Computers & telefonie

Data verbruik in het buitenland

Hoe kan je data verbruiken in het buitenland als je gegevensroaming uitstaat? Het is maar 0,014 mb maar ik vind het toch griezelig dat dit gebeurd is. Ik verdenk mijn provider dan ook sterk dat dit gewoon naaierij is. Of hebben meer mensen hetzelfde probleem met een Motorola Moto G 2de generatie telefoon? En zo ja, bij welke provider want ik ben wel benieuwd

4891 18 Rapporteer

jo
door jorisw - Sep 8, 2015 om 09:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er al sprake is van naaierij is dat door een bug in de telefoon. Als het toestel geen data gebruikt, gebruikt het geen data en wordt het niet in rekening gebracht ook. Wat geeft de data counter in je telefoon aan?

ri
door rinus1993 - Sep 8, 2015 om 10:26
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jorisw schreef op dinsdag 8 sep 2015, 09:17]Als er al sprake is van naaierij is dat door een bug in de telefoon. Als het toestel geen data gebruikt, gebruikt het geen data en wordt het niet in rekening gebracht ook. Wat geeft de data counter in je telefoon aan?

hij geeft niet zo veel details weer over het verbruik, alleen per mb dus ik zou het niet weten.

ro
door ron530 - Sep 8, 2015 om 10:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het data gebruik is 0,014 Mb dat komt neer op 14 Kb als de Motorola die als data detecteert kan het maar zo zijn dat die data is gebruikt om de provider in het land waar u verblijft te laten weten dat de gsm uitgeschakeld is voor mobiele data diensten.

ri
door rinus1993 - Sep 8, 2015 om 11:09
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 8 sep 2015, 10:45]Het data gebruik is 0,014 Mb dat komt neer op 14 Kb als de Motorola die als data detecteert kan het maar zo zijn dat die data is gebruikt om de provider in het land waar u verblijft te laten weten dat de gsm uitgeschakeld is voor mobiele data diensten.

dat klinkt idd wel aannemelijk, daar maken ze dan wel goed misbruik van binnen mijn abonnement aangezien ik een bundel heb die 2 euro per dag kost voor datagebruik, is het wel raar dat mijn mobiel dit over 3 dagen verspreid heeft uitgestuurd(want de desbetreffende provider zei dat ik 3 dagen 14 kb had uitgestuurd en mijn GSM was niet uitgeweest of wat dan ook, dus dat zou betekenen dat hij per dag pollt).

aurora1
door aurora1 - Sep 8, 2015 om 13:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees dit klik hier anders ook eens door en met name de gegeven tips.

costnix
door costnix - Sep 8, 2015 om 15:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vindt een gebruik van 0,014 millibit erg weinig.

ri
door rinus1993 - Sep 8, 2015 om 16:08
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 8 sep 2015, 15:36]Ik vindt een gebruik van 0,014 millibit erg weinig.

daar ben ik het mee eens maar helaas wordt er wel betaling voor verwacht en bij databundels kan dit meer dan 1 cent zijn.

diumenge
door diumenge - Sep 8, 2015 om 16:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 8 sep 2015, 15:36]Ik vindt een gebruik van 0,014 millibit erg weinig.Ik denk dat je ook wel weet dat TS het over megabyte (MB) heeft, verder maakt het natuurlijk niet uit als je met dat hele minimale gebruik een datadagbundel activeert.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 8, 2015 om 18:38
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom wel roaming uitschakelen maar de data zelf niet? Daarnaast kun je in de telefoon zelf zien waar deze data aan verbruikt is.

Daarnaast klinkt 14 kb weinig echter zijn dat wel 14.000 leestekens, dat is een compleet logboek.

aurora1
door aurora1 - Sep 8, 2015 om 20:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u bijv. My Data Manager (zie de link in mijn eerdere reactie) op de gsm installeert kunt u precies zien hoeveel data door wat gebruikt is.
U kunt daarmee ook een limiet instellen.

vr1944
door vr1944 - Sep 9, 2015 om 12:43
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Waarschijnlijk een SMS Heb je Whatsapp op je telefoon dan is dat de oorzaak van het SMS verbruik?

kw
door kweker - Sep 9, 2015 om 12:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit bij BEN met twee abonnementen en daar gebeurd dit hier al elke dag!

Onze telefoons kunnen geen verbinding met het GSM datanetwerk maken. Dus updates zijn ook onmogelijk!

1. Als het nodig is kan er uitsluitend via wifi, een handmatige verbinding gemaakt worden,
2. De telefoon gaat om ongeveer 23:00 uur uit.

En toch krijgen wij internet kosten op de nota.

RAra hoe kan dat!

Zo zie je maar dat we gewoon bedonderd worden.

Mijn advies, laat je telefoon toch thuis en geef een nummer op waar je te bereiken bent!
ZOOOO goedkoop...

gw
door gwp - Sep 9, 2015 om 13:37
17 Antwoorden / 0 Vragen

Het is me even niet duidelijk of in deze situatie bij TS het toestel het verbruik aangeeft, ofdat het de rekening van de provider is....

Als "Mobiele Data" "Uit" staat, dan kan het toestel niet het mobiele Internet op. Ook niet om zich te melden of wat dan ook. Nog geen bit kan verstuurd of ontvangen worden. Dat heeft ook niets met international roaming te maken.

Mobiele data uitzetten is ook niet iets dat in het netwerk gebeurt, maar het gebeurt in het toestel op beslissing van de gebruiker. De thuisprovider of de roaming provider hebben hiet totaal geen invloed op. Uit is uit....!

Als het toestel, ondanks dat Mobiele Data uit staat toch het mobiele Internet op gaat, dan is dat een toestelfout. Dat is de provider niet aan te rekenen.

miekmol
door miekmol - Sep 9, 2015 om 19:05
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik heb dit al 4 keer gehad, elke keer wordt er 32 kb data gebruikt, terwijl ik in Nederland mijn dataverbinding al uitschakel en 17 dagen later in Nederland weer inschakel.
Het verbruik zie ik in mijn verbruikersapp, KPN mb meter.
Toch zijn die 32 kb nog nooit in rekening gebracht.

miekmol
door miekmol - Sep 9, 2015 om 19:06
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik ben vergeten te vermelden dat ik een Samsung S4 heb en een abonnement van Telfort.

kw
door kweker - Sep 9, 2015 om 20:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gwp,

Het is geen telefoonfout en alles is reeds uitgezocht. Het zit heel duidelijk bij BEN!
Als een telefoon geblokkeerd wordt om contact met internet te maken of dit nu in buitenland of in Nederland is en zelfs uitstaat, is het nimmer mogelijk dat er kosten gemaakt zijn!

U heeft niets uitgezocht of in mijn telefoon kunnen nakijken. Uw stelling is geheel onjuist en geeft valse beweringen.
Zolang u niets heeft kunnen nakijken verzoek ik u te onthouden van degelijke loze beweringen.

Werkt u soms bij BEN?

gw
door gwp - Sep 9, 2015 om 23:06
17 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kweker

U herhaalt en bevestigt mijn "loze" stelling die u tegelijk onjuist noemt. Inderdaad kan er geen contact met Internet gemaakt worden als Mobiele Data uit staat, zoals ik ook aangaf. Geeft een toestelteller dit toch aan, dan is het het toestel dat dit foutief doet.

Ik beweer niets over uw situatie die ik niet ken, noch doe ik een uitspraak over of er een fout bij een provider ligt of bij een gebruiker. Ik stel een vraag aan de TS over waar hij zijn verbruik gezien heeft; in zijn toestel of op zijn rekening. Op uw situatie ben ik niet ingegaan en dat ben ik ook niet (meer) van plan.

Aangaande het zich onthouden van beweringen raad ik u aan een beetje aan zelfreflectie te doen en uw frustratie niet de overhand te laten nemen. Daar is op dit forum niemand mee geholpen en de TS al helemaal niet.

Of ja, ik werk niet bij Ben........ (zou wel interessant zijn overigens...)

Ik wens u een prettige avond verder!

ri
door rinus1993 - Sep 10, 2015 om 08:15
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gwp schreef op woensdag 9 sep 2015, 23:06]Beste kweker

U herhaalt en bevestigt mijn "loze" stelling die u tegelijk onjuist noemt. Inderdaad kan er geen contact met Internet gemaakt worden als Mobiele Data uit staat, zoals ik ook aangaf. Geeft een toestelteller dit toch aan, dan is het het toestel dat dit foutief doet.

Ik beweer niets over uw situatie die ik niet ken, noch doe ik een uitspraak over of er een fout bij een provider ligt of bij een gebruiker. Ik stel een vraag aan de TS over waar hij zijn verbruik gezien heeft; in zijn toestel of op zijn rekening. Op uw situatie ben ik niet ingegaan en dat ben ik ook niet (meer) van plan.

Aangaande het zich onthouden van beweringen raad ik u aan een beetje aan zelfreflectie te doen en uw frustratie niet de overhand te laten nemen. Daar is op dit forum niemand mee geholpen en de TS al helemaal niet.

Of ja, ik werk niet bij Ben........ (zou wel interessant zijn overigens...)

Ik wens u een prettige avond verder!

ik zie niet hoe dit in relatie staat tot mijn vraag, ja ik snap dat het mss het toestel is of dat het de provider is daarom vraag of meerdere mensen hetzelfde hebben ervaren.... op die manier is het makkelijker om uit te vissen of het mijn toestel is of dat de provider het op de een of andere manier ontfutselt, anyway ik zag het pas op de rekening een maand later omdat ik er van overtuigt was(wat overigens ook op elk van de providers hun site staat) dat alleen data roaming uitzetten voldoende is om internetgebruik in het buitenland tegen te gaan. Dit blijkt dus geheel foutief, beetje jammer dat je dan wel gelijk je hele bundel moet betalen, ik zou het wat klantvriendelijker en helemaal logischer vinden als je provider zo'n miniem verbruik simpelweg weggooit want honestly 1 cent of even bellen van hé hoe kan het dat je dat verbruikt heb en een dialoog aan te gaan. Ik weet dat dit natuurlijk verre van realiteit is maar ik geloof nog wel dusdanig in klantenservice dat ik dit toch geen heel erg raar idee vind.