di
door dirkfrl Nov 22, 2014 om 00:20
Voeding & gezondheid

De Friesland geeft niet op tijd de zorgverzekeringspolis af, mag dat ?

Het is weer tijd om onze zorgverzekeringpolis te ontvangen. Mijn ouders zijn bij De Friesland. Voor 19-11-2014 moet de polis ontvangen zijn volgens de wet. Mijn ouders maar wachten en wachten en maar geen polis. Op 19-11-2014 komt dan eindelijk de envelop van De Friesland. Ze maken het open en dan ..., dan zien ze alleen maar een brief. Er staat in dat er binnen 14 dagen een zorgpakket wordt verstuurd met daarin de premies met zorgverzekeringspolis. Geen woord over een wijzigingsformulier. Na de brief goed door te lezen blijkt dat ze via DigiD alleen nú de polis kunnen inzien en alleen dáár de polis kunnen wijzigen. Mijn ouders zijn in de 85 jaar. Ze vragen aan mij wat DigiD is. Dat hebben ze dus niet. Dat moet met de computer en via internet, zeg ik dan. Daar heb ik geen verstand van, zeggen mijn ouders dan. De Friesland doet dit namelijk heel slim. Op de laatste dag de brief ontvangen en dan naar DigiD verwijzen. Het duurt zo'n 6 weken om de DigiD codes van de belastingdienst te ontvangen. En inderdaad, over 6 weken zitten we in januari 2015. Te laat. Je kan de zorgverzekeringspolis dan niet meer wijzigen. Mag dit zomaar ? Er moet toch ook de mogelijkheid zijn om een papieren wijzigingsformulier in te vullen en naar die toko toe te sturen. De Friesland zorgt goed voor de ouderen, en hoe. Als oudere kan je niks meer wijzigen voor 1-1-2015 bij De Friesland als je geen DigiD hebt. Is De Friesland nu in overtreding en kan hier iets aan gedaan worden ?

489 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2014 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voor wat betreft de DigiD zit u er al naast. Op digid.nl lees ik "?U ontvangt binnen 5 dagen een activeringscode per post." 5 dagen is toch echt iets anders dan 6 weken, dacht ik.

En wat zeiden ze van De Friesland toen u ze belde, een mailtje stuurde of een berichtje op hun facebook zette?

ve
door verwijderd - Nov 22, 2014 om 08:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Vraag:
Hoe meld ik mij aan voor een aanvullende verzekering?

Antwoord:
U kunt zich telefonisch, via de winkel of schriftelijk aanmelden voor de aanvullende verzekering. Het is daarbij handig te kijken welk pakket bij u past en een premieberekening te doen.
Er geldt geen medische selectie als u een aanvullende verzekering tegelijk met de basisverzekering afsluit. Uitzondering hierop is de AV Tand Optimaal, hiervoor geldt altijd een medische selectie.

Bovenstaande staat op de site van De Friesland. Datzelfde antwoord telt ook bij afsluiten basisverzekering.

De verzekering wijzigen/aanpassen zal ongetwijfeld ook telefonisch kunnen.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2014 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De Friesland zorgverzekeraar heeft een brief gestuurd over de nieuwe verhoging voor 2015 en dan kun je evt via DigiD de tarieven bekijken, u krijgt de nieuwe polis helemaal niet voor 19-11-2014 nog nooit zo geweest, die komt later en dan kun je alles er aan veranderen, u maakt u echt druk om niks.
Er komt ook gewoon een papieren polis, net zoals het tot nog toe altijd is gegaan en je kunt er trouwens ook heel simpel naartoe bellen wat je wilt veranderen en er zit ook altijd een wijzigingsformulier bij, dat is altijd zo geweest.
Er is voor de internetters onder ons bij meer altijd de mogelijkheid om dingen van bepaalde instanties te bekijken, maar dat hoeft niet te betekenen dat je daar beslist gebruik van moet maken.
Je kunt ook heel simpel even naar de klantenservice ( 058-2913131 ) bellen voor info ipv ze hier direct zo neer te zetten, want je wordt daar altijd uiterst correct en snel geholpen en dan ben je volledig op de hoogte, zou ik maar doen en niet direct de hakken in het zand....

ve
door verwijderd - Nov 22, 2014 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

14peter schreef op zaterdag 22 nov 2014, 00:28: Voor wat betreft de DigiD zit u er al naast. Op digid.nl lees ik "?U ontvangt binnen 5 dagen een activeringscode per post." 5 dagen is toch echt iets anders dan 6 weken, dacht ik.

En wat zeiden ze van De Friesland toen u ze belde, een mailtje stuurde of een berichtje op hun facebook zette?


Had mijn DigiD zelfs binnen 3 dagen! Maar dat is al weer wat jaartjes geleden. En inderdaad, was toch gemakkelijk geweest om direct de Friesland te bellen. Maar ik neem aan dat @dirkfrl ook andere zaken voor zijn bejaarde ouders regelt, dus voldoende tijd voor het aanvragen DigiD voor uw ouders.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2014 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste dirkfrl, excuses als we u het idee hebben gegeven dat het niet mogelijk is om voor uw ouders de polis te wijzigen. Natuurlijk maken wij het ook voor uw ouders mogelijk om wijzigingen door te geven. Zij krijgen zo spoedig mogelijk alle informatie thuisgestuurd inclusief een wijzigingsformulier. Mocht u nog vragen hebben, kunt u altijd contact opnemen met ons klantcontactcenter via 058 29 13 13 1.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2014 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Fijn dat DeFriesland zelf doorgeeft dat het ook mogelijk is om op papier de verzekering te kunnen wijzigen. De brief is namelijk erg op het internet aangestuurd. Mensen in de 80, zoals mijn ouders, hebben niet veel affiniteit met computers en internet. Zoals bovenaan beschreven, zo reageerden mijn ouders.

Persoonlijk vind ik dat, zolang er nog een generatie is die weinig affiniteit met computers hebben, het mogelijk moet zijn om ook de zaken via papier te kunnen regelen. Natuurlijk kunnen de kinderen alles via DigiD voor de ouders regelen, maar, dit mag officieel niet van de wet. Op DigiD website staat namelijk dit:

DigiD is strikt persoonlijk. Het is niet de bedoeling dat u voor anderen een DigiD aanvraagt. Als u iemand helpt, vraag die persoon dan zelf in te loggen met zijn eigen DigiD. Voor de aangifte inkomstenbelasting kunt u zich ook laten machtigen en kunt u uw eigen DigiD gebruiken. Op dit moment kunt u alleen andere personen machtigen voor de aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst.

Dus ik mag het dan niet doen volgens de wet. Gelukkig duurt het in ieder geval niet lang meer voor het aanvragen van de DigiD. Toen ik het aanvroeg moest ik weken wachten. Maar dan praat ik wel weer over wat jaartjes geleden.

Mijn ouders wachten het zorgpakket af.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer