rv
door rverven007 Jan 24, 2015 om 22:33
Geldzaken & recht

De huizen prijzen zijn gezakt.....maar niet alleen door de financiele crisis.

wij hebben een taxatie laten doen en tot onze schrik was deze 37000 euro lager dan 2008. Nu hadden wij wel een daling verwacht maar dit was erg veel naar onze mening.

Tuurlijk is het excuus de financiële crisis.

Maar wat blijkt nu….
- de prijs is lager doordat de overheid / de waarderingskamer een nieuwe rekenmethode hanteert om het oppervlak en inhoud van het huis te berekenen. Kortom zonder dat je je huis verbouwd heb je minder oppervlak.

- de taxateurs blijken ook databases te gebruiken waar hardnekkige fouten en onjuistheden inzitten. Dit is trouwens wat de taxateur ons zelf heeft gemeld. Het gebruiken van dergelijke databases is in ons geval weer nadelig voor de taxatie.

- het niet hebben van een definitief energielabel. Als ik dan bij een energielabel inspecteur het normenkader opvraag waar tegen hij een huis controleert kom je in een schimmige wereld met even zo schimmige antwoorden. Bottom-line, je krijgt geen checklijst die wordt gebruikt om het energielabel zelf te kunnen bepalen en het lijkt te gaan om veel geld en behoud van arbeidsplaatsen.

Kunt u deze handel en wandel in taxatie land eens onderzoeken? Iets in mij zegt dat het niet pluis is. Dit naast de diepe wens van de overheid om de huizenprijzen te laten zakken zodat het hypothekensysteem kunnen hervormen. Metname de andere meetmethodiek van de waarderingskamer is erg geruisloos gegaan. Zo ook de koppeling met het energielabel is ongunstig voor huiseigenaren. Meer openheid en transparantie is nodig.

1520 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hele energielabel gedoe is grote flauwekul. En dat de waarde van de huizen zo gedaald is, komt doordat die voorheen tot in het belachelijke is gestegen.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 24, 2015 om 23:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja u bent niet de enige die daar mee heeft te maken, ik zou gewoon bijven zitten als het even mogelijk is. Maar het ergste is als u onder water zit met u hypotheek want dan zit u pas slecht. Zolang dat niet het geval is nood in elk geval niet hoog.

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2015 om 23:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteindelijk maakt de taxatiewaarde (in geval van verkoop) niet zoveel uit natuurlijk. Als je het te laag vindt en denkt dat je er meer voor kunt vragen houdt niets je tegen om een hogere vraagprijs te hanteren.

aurora1
door aurora1 - Jan 25, 2015 om 01:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En u kunt ook de prijzen van vergelijkbare huizen in dezelfde buurt bekijken en zien of die hoger liggen dan de taxatiewaarde die u nu voor uw eigen huis heeft.

fe
door festinger - Jan 25, 2015 om 01:47
410 Antwoorden / 18 Vragen

Ben het eens met u.De waarderingen en taxaties van huizen zijn nooit correct. En je bent machteloos. Heb wel eens bezwaar gemaakt en een beëdigd makelaar mocht in opdracht van de gemeente mijn huis hertaxeren. Ze was binnen 5 minuten klaar. Een kapotte dakpan en ja hoor mijn OZB ging 3000 omlaag. Terwijl het 30.000 omlaag had gemoeten.

Maar je bent compleet machteloos. De "OZB" Rechtkamer te Leeuwarden wees mijn klacht af. Het gekozen systeem is wetmatig en dat is wat ze moeten wegen.

Je moet het systeem veranderen dus. Maar hoe. Verschillende huizen vergelijken blijft als appels en peren. Taxateurs en makelaars zijn wellicht kundig maar hebben altijd een eigen belang.

Tot slot denk niet dat het een soort complot is.

ro
door ron530 - Jan 25, 2015 om 09:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De taxatiewaarde bij verkoop is gekoppeld aan de marktwaarde en gezien het instorten van de huizenmarkt veel lager dan 2008. Elke huiseigenaar krijgt een voorlopig energielabel toegestuurd die middels inloggen op een website aangepast kan worden.

sl
door slobberbone - Jan 25, 2015 om 09:35
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het altijd raar gevonden dat huizen altijd duurder werden, alles wordt goedkoper en verliest zijn waarde en een woning niet ?

Ook zie je nu veel goedkopere nieuwbouw met een veel zuinige energielabel of juist al zogenoemde energie nul-woningen dan koop je toch bestaande woning meer maar ga je voor nieuwbouw.

di
door digioma - Jan 25, 2015 om 10:35
646 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft een taxatie laten doen en komt er NU pas achter dat de waarde van koophuizen is gedaald.
Dat verbaasd me omdat dit al jaren speelt en zeer regelmatig in het nieuws (kranten, radio, TV) werd en wordt besproken.
Wat hiervoor al werd gesteld... de huizenprijzen werden in het verleden gewoon opgejaagd tot in het absurde (meer vraag dan aanbod en bovendien werden totaal niet realistische hypotheken verstrekt waardoor veel mensen nu in financiële moeilijkheden verkeren. De banken hebben tegenwoordig ook daarin hun beleid veranderd.).
Zoals hier al werd geadviseerd... kijk eens bij een makelaar in uw regio wat voor ongeveer dezelfde huizen wordt gevraagd en betaald en vooral hoe lang het duurt voordat ze worden verkocht.
Ik denk overigens niet dat Kassa hieraan iets kan veranderen.

door 1953 - Jan 25, 2015 om 13:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 24 jan 2015, 22:41]Dat hele energielabel gedoe is grote flauwekul. En dat de waarde van de huizen zo gedaald is, komt doordat die voorheen tot in het belachelijke is gestegen.

Wat heeft de energielabel hiermee van doen bij dalende huizenprijzen?

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2015 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Misschien eerst de vraag helemaal lezen.