b
door b kloostermann Oct 7, 2015 om 19:38
Huishouden & energie

De toiletpot

vorige week heeft mijn man( een doorgewinterde doe het zelf er ) een nieuwe toiletpot in de nieuwe wc gemaakt ,15 minuten later hoorden we een scheurend geluid en ja hoor de toiletpot was gescheurd !! er waren geen rare dingen gebeurt dus wij terug met de toiletpot een dag later kregen we via de mail het berichtje dat de fabrikant dit gebrek niet erkend en wijst het verzoek tot vervanging af of ...we moeten 70 euro bijbetalen ...kan dit zomaar????

8812 36 Rapporteer

ma
door madras - Oct 7, 2015 om 19:53
45 Antwoorden / 14 Vragen

@b kloostermann
Om wat voor een pot gaat het? Is het een hangende pot of een pot die gewoon op de vloer staat

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bouten te strak vastgezet.

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2015 om 20:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... mijn man( een doorgewinterde doe het zelf er ......
Maar ook die kan wel eens een foutje maken. ;-)

Moeilijk aantoonbaar dat er niets foutiefs met de pot gebeurd is nu de fabrikant geen materiaalfout geconstateerd heeft.
Je moet trouwens bij de verkoper zijn voor garantie.
€ 70 bijbetalen? Dat is dus niet het hele bedrag?
Je krijgt dus wel al iets uit coulance?

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar is die pot gescheurd?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 7, 2015 om 21:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als de ondergrond niet glad is dan kan door de spanningen de boel scheuren, vroeger werden daar dus op zo'n ondergrond eerst iets vlaks gemonteerd

mahadma
door mahadma - Oct 7, 2015 om 21:16
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Vastzetten zonder momentsleutel (en dus TE strak) kan leiden tot te grote spanning en scheuren van de pot leiden.

me
door mein33 - Oct 7, 2015 om 22:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 7 okt 2015, 21:16]Vastzetten zonder momentsleutel (en dus TE strak) kan leiden tot te grote spanning en scheuren van de pot leiden.

Op welke trekkracht zou de momentsleutel moeten worden ingesteld om te voorkomen dat er een te grote spanning ontstaat bij het vastzetten van de toiletpot.
Heb bij dergelijke huis- tuin- keuken en toiletklusjes nl. nog nooit een momentsleutel gebruikt.
Gebruik wel een momentsleutel om, na het wisselen van de velgen met zomer- en winterbanden, de wielbouten met de juiste kracht weer vast te zetten, maar dit terzijde.

user123
door user123 - Oct 7, 2015 om 22:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Als inderdaad de bouten te strak zijn aangedraaid, dan lijkt mij het aanbod van 70 euro een hele nette.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou bij een toiletpot ook geen momentsleutel gebruiken, die is voor de zomer- en winterbanden. Bij een wc is het vast is vast. Simpel. Maar we weten nog steeds niet waar de scheur optrad.

b
door b kloostermann - Oct 7, 2015 om 22:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal ! leuk dat jullie reageren ,de scheur zat ja hoe zeg ik het aan de aanhechting met de muur dus daar waar de wc bril vast zit en dan helemaal door naar onderen het is een zwevend toilet en ik wil even zeggen dat mijn man elke mogelijke dopsleutel en momentsleutels enz. heeft haha hij is niet alleen doe het zelf er maar ook heel zorgzaam met gereedschap (alles keurig opgeborgen in (ZIJN garage)hij gaat niet aan de slag zonder goed gereedschap en hij is er dan ook van overtuigd dat hij alles gedaan heeft zoals het moet is al 4 x goed gegaan hij installeert keukens badkamers maakt verwarming ombouwen kasten sluit van alles aan we zijn 28 jaar samen en wat ie gemaakt heeft was altijd super ! dus dit was schrikken en zoals hijzelf zegt niks fout gedaan(hij is er nu niet dus ik praat voor hem( ploegendienst Vredestein ) dus hij heeft ook verstand van banden haha maar goed we gaan morgen even praten en wie weet ...........

mahadma
door mahadma - Oct 7, 2015 om 23:02
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe ervaren iemand ook is, en dat de TS ervaren is geloof ik direct, maar iedereen kan een foutje maken, en dàt kan effecten hebben.

b
door b kloostermann - Oct 7, 2015 om 23:06
10 Antwoorden / 1 Vragen

Maar er kan in de fabricage ook iets misgaan en ik vind dat het niet altijd gelijk naar de klant verwezen hoeft te worden en daarbij als je een goede klant bent mag daar zeker een goede service tegenover staan en de pot is niet eens retour gegaan naar de fabriek maar naar een foto die wij voor en na de scheur is bekeken op het hoofdkantoor !

mahadma
door mahadma - Oct 7, 2015 om 23:09
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Maar er kan in de fabricage ook iets misgaan

Absoluut, maar wat kostte de pot? Nu wordt er een aanbod gedaan van € 70,00 , staat dat in verhouding?

b
door b kloostermann - Oct 7, 2015 om 23:19
10 Antwoorden / 1 Vragen

was een duur grapje al met al dus ik vind principieel die extra 70 euro ??? gewoon omruilen of een gelijkwaardig toilet als ie nou ouder was maar hij is spliksplinter nieuw, ik had een koelkast van ik weet niet hoe oud en daar bood de fabrikant nog aan 50/50 te doen voor een onderdeel nou hoe super is dat dit vind ik zwaar teleurstellend , maar morgen gaan we naar het badkamerhuis en misschien komt het nog goed dus wordt vervolgd................

mahadma
door mahadma - Oct 7, 2015 om 23:20
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Maar wat kostte de pot nu?

b
door b kloostermann - Oct 7, 2015 om 23:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

mahadma dat is n.v.t. elke 10 euro is 10 euro teveel als we de 70 euro betalen erkennen we schuld ,en dat is niet het geval .............

mahadma
door mahadma - Oct 7, 2015 om 23:56
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vraag dit omdat ik zou willen weten wat de verhouding tussen aankoopprijs en die € 70 is.............
Er bestaan hangende wc potten van € 4.000 en aanzienlijk minder ......

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat nou "schuld". Een ongelukje kan altijd gebeuren. En het coulance bedrag is zeker van belang.

b
door b kloostermann - Oct 8, 2015 om 01:36
10 Antwoorden / 1 Vragen

ja tijger1 ga jij dan maar voor het coulance bedrag als iets ondeugdelijk is is het gewoon ondeugdelijk en als er een "ongelukje" gebeurt kun je het altijd opgeven aan je verzekering ik vind belangrijk dat het recht zegeviert en dat is in dit geval zo recht is recht ik heb nix aan coulance wij zijn eerlijke mensen en laten ons niet zomaar afschepen zo van betaal die 70 euro maar is iedereen blij behalve wijzelf.............

Cookies
door Cookies - Oct 8, 2015 om 07:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=b kloostermann schreef op donderdag 8 okt 2015, 01:36]ja tijger1 ga jij dan maar voor het coulance bedrag als iets ondeugdelijk is is het gewoon ondeugdelijk en als er een "ongelukje" gebeurt kun je het altijd opgeven aan je verzekering ik vind belangrijk dat het recht zegeviert en dat is in dit geval zo recht is recht ik heb nix aan coulance wij zijn eerlijke mensen en laten ons niet zomaar afschepen zo van betaal die 70 euro maar is iedereen blij behalve wijzelf.............

Als een product ondeugdelijk is, is dat niet alleen bij jullie wc pot. Tijdens vervoer naar huis of ophangen kan er ook wat gebeurt zijn. Dat je man handig is, zegt natuurlijk niks.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En op welke verzekering dacht u dat dan te kunnen claimen?

me
door mein33 - Oct 8, 2015 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=b kloostermann schreef op donderdag 8 okt 2015, 01:36]
wij zijn eerlijke mensen en laten ons niet zomaar afschepen zo van betaal die 70 euro maar is iedereen blij behalve wijzelf.............

@b kloostermann,

Ook een doorgewinterde klusser kan wel eens een foutje maken of een slecht product treffen.
Indien er door geen van de partijen kan worden aangetoond (bewezen) naar aanleiding waarvan of waardoor de scheur is ontstaan is middelen van de schade een vaak geaccepteerde mogelijkheid om de zaak op te lossen.
Er wordt u in dit geval € 70,00 aangeboden uit coulance overwegingen, zonder dat u heeft kunnen aantonen dat het daadwerkelijk om een productiefout gaat.
Ik denk dat u enkel de keuze blijft om € 70,00 te accepteren of te weigeren, maar in laatste geval staat u met lege handen.
Maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat u vandaag nog hier gaat melden dat de leverancier alsnog heeft besloten om u, geheel kosteloos, een nieuwe toiletpot te leveren. ;-))

b
door b kloostermann - Oct 8, 2015 om 12:41
10 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemiddag, in ons wetboek staat dat de klant onschuldig is tot het tegendeel bewezen is, in ons geval is dat dus zo , wij gaan geen stennis staan schoppen als we door eigen schuld iets kapot retour doen was dat wel het geval dan waren we dol gelukkig geweest met het coulance bedrag, echter wij zijn ons van geen kwaad bewust ... de verkopende partij (niet de fabrikant) maar de winkelier dient dan voor een vervangend of gelijkwaardig product te zorgen, kan dit om welke reden dan ook,niet( niet meer voorradig of uit het assortiment )dan kan de klant de koop ontbinden oftewel zijn geld/aankoopbedrag terug vragen en is de verkopende partij dit ook zeer zeker verplicht te doen (je hoeft ook geen tegoedbon te accepteren) mits dit duidelijk aan is gegeven , en dan kun je er gewoon voor kiezen Niet te kopen in desbetreffende winkel (vragen voordat je betaald aan de kassa)

voor de mensen die willen helpen op dit forum (hier komen mensen met vragen)zo ook wij vind ik dat jullie te gemakkelijk met het vingertje wijzen en te snel blij zijn met second best oftewel te snel af laten schepen door de grote reuzen die ons (al te vaak) willen voorschrijven hoe het werkt (helaas meestal in ons nadeel) en het maakt ook niet uit of het om 40 euro of 40,000 euro gaat recht is recht en dat geld voor iedereen ! onze tip is dan ook , laat je niet te snel met een kluitje het riet in sturen , wees mondig en kom op voor jezelf, in het wetboek staat ook dat iedereen de Nederlandse wet moet kennen ...( beetje) veel maar het is inderdaad geen overbodige luxe om een wetboek thuis te hebben misschien (niet dat wij dat hebben maar GOOGLE bied uitkomst) om kort te gaan het recht heeft voor ons gezegevierd ....m.vr.gr het klus team R&B

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u alles dan zo goed weet, waarom stelt u dan hier uw vraag?

Klim op de barricaden met die kapotte pot en haal uw recht.:-)

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 12:56
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Goedemiddag, in ons wetboek staat dat de klant onschuldig is tot het tegendeel bewezen is,
dat staat er, maar u heeft het eigenhandig gemonteerd en vervoerd, en dààr gaat, hoe ervaren iemand ook is, het als het kapot gaat het snelste mis.Het coulance bod van € 70 is dan ook een realistisch aanbod.

voor de mensen die willen helpen op dit forum (hier komen mensen met vragen)
Die vragen worden gesteld om de situatie in beeld te krijgen, wat heeft u bijvoorbeeld betaald voor de pot? In het kader coulancebedrag aankoopbedrag kan je daar iets uit destileren.

Kennelijk heeft u als tweede hobby naast het klussen een juridische gedachte.

reflecs
door reflecs - Oct 8, 2015 om 13:10
1859 Antwoorden / 4 Vragen

.... om kort te gaan het recht heeft voor ons gezegevierd ....
Zo te zien is de voorspelling van mein33, gelukkig, uitgekomen :)

b
door b kloostermann - Oct 8, 2015 om 13:35
10 Antwoorden / 1 Vragen

Wij wisten ook niet hoe het precies zat met de wet , maar door te GOOGLE zijn we wijzer geworden en willen dat graag delen met "gewone mensen" dus kan een ieder zijn voordeel ermee doen het is dus goed bedoelt we willen niet betutellen maar ook niet betutteld worden maar dat geld neem ik aan voor een ieder hier en we willen mein33 ook bedanken want die had wel in de gaten dat we geen mensen zijn die ons zomaar af laten schepen en met zijn of haar reactie ons toch een beetje een hart onder de riem heeft gestoken een soort van go for it ! Thanx :) :)

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 13:37
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zal uw leverancier blij met u zijn.

b
door b kloostermann - Oct 8, 2015 om 13:48
10 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik toch geen boodschap aan of de leverancier blij is het gaat er toch gewoon om dat we goede waar voor ons geld krijgen of groeit het geld bij u op uw rug ? mijn man moet er gewoon hard voor werken , van uw reacties word niemand wijzer dus als u nix beters te doen heeft dan mensen af te ...
is niemand gebaat bij uw commentaar ............

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 14:00
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Zomaar een gedachte: Hoe bereik je meer? met een flexibele houding of met een winkelwagentje wetboeken de winkel binnengaan. In NL is het al steeds meer dat "iemand anders" het gedaan heeft of een fout product geleverd heeft en de consument het "nooit gedaan heeft of een fout gemaakt" heeft. Consumenten bescherming is m.i. oké, maar laten we redelijk blijven, dan heb je minder sores en problemen. Overigens, als ik wil antwoorden, doe ik dat, kijk dàt is nu weer vrijheid van meningsuiting. En dàt staat ook in de wet.

b
door b kloostermann - Oct 8, 2015 om 14:13
10 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal goed !

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij adviseerde @mein33 u het coulance aanbod maar te accepteren, en dat is meer geadviseerd, dus over welke riem hebt u het dan?

b
door b kloostermann - Oct 8, 2015 om 15:27
10 Antwoorden / 1 Vragen

Heel grappig tijgetje !!

gerbera
door gerbera - Oct 8, 2015 om 15:41
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb het gevoel dat het hier om een, met de hand gemaakte, "gouden"pot gaat waar volgens de Ts een fabricagefout zou zitten. Maar volgens mij worden ze gewoon in serie gemaakt en zo er een fabricagefout in zou zitten moet de leverancier hier meer klachten over gehad hebben. Alle mogelijke oorzaken, van vervoer tot het plaatsen, zijn hier al genoemd maar een ding mis ik nog nml de muurmat. Tussen de pot en de muur hoort een matje, in de vorm van de pot, te zitten die eventuele oneffenheden opvangt. Volgens mijn omgeving zou ook ik gouden handen hebben maar wel zo'n matje geplaatst. En daar zie je geen "barst" van.

Redacteur
door Redacteur - Oct 8, 2015 om 17:25
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag weer alleen inhoudelijk reageren op het aan de orde gestelde. Met dank!

De redactie

ma
door madras - Oct 8, 2015 om 17:35
45 Antwoorden / 14 Vragen

De bouten (beetje vervelende woordspeling) van de pot zijn TE goed vastgedraaid.