ch
door chavo Jun 19, 2015 om 09:46
Geldzaken & recht

Declaratie

Is het gebruikelijk dat een apotheker voor uitleg over een medicijn, waar ik niet om gevraagd heb, en bestaat uit een uitgeprint A-viertje, verplicht is om er € 6,02 voor te rekenen.

4127 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 19, 2015 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo chavo,

Ja.
Voor medicijnen die je voor het eerst meekrijgt - of langer dan 12 maanden niet hebt gebruikt - betaal jij of je zorgverzekeraar iets extra's. Dit bedrag heet het 'eerste uitgifte tarief'. Vanaf 1 januari 2014 staat dit tarief apart op de rekening.

Al sinds 2009 zijn de kosten voor een nieuw medicijn hoger dan voor een medicijn dat je vaker gebruikt. Het enige verschil is dat sinds 1 januari 2014 apothekers het 'eerste uitgifte tarief' apart moeten declareren bij de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars verrekenen de kosten van medicijnen en apotheek met je eigen risico, waardoor je het 'eerste uitgifte tarief' op de rekening van je zorgverzekeraar terugvindt.

Als je een medicijn haalt, brengt de apotheek hier standaard ongeveer €6 voor in rekening. Gaat het om een nieuw medicijn, dan komt hier nog eens ongeveer €6 bovenop. Het precieze bedrag is afhankelijk van je apotheek en zorgverzekeraar.
(Bron:Consumentenbond)

Klik hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2015 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

U bent blijkbaar goed gezond dat u dat nu pas ervaart, want dat is al van toepassing vanaf januari 2014.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2015 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 19 jun 2015, 11:01: U bent blijkbaar goed gezond dat u dat nu pas ervaart, want dat is al van toepassing vanaf januari 2014.

Ja, dat stond al in het eerste antwoord:
..Vanaf 1 januari 2014 staat dit tarief apart op de rekening. ...

ve
door verwijderd - Jun 23, 2015 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

"bestaat uit een uitgeprint A-viertje, verplicht is om er € 6,02 voor te rekenen"

Dat is nog heel wat. Ik kreeg niet eens uitleg, laat staan een a4tje, en toch stond dat bedrag op de rekening. ;-)

Ik heb het ook zelf geprobeert. Aan de voordeur. "Nee wij hebben geen interesse in colportage. Dat is dan 6 euro voor deze uitleg." Ze trapten er niet in. :D

ve
door verwijderd - Jun 24, 2015 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hierover is al ettelijke keren geschreven op dit forum, t.w. dat dit mag.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2015 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit is ingesteld om de apotheek te laten bestaan ,maar hoe ging dat vroeger dan ,ik denk dat de medicijn aan lever bedrijven daar bonus voor gaven, die bonus is er af omdat heel veel goedkopere medicijnen zijn.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2015 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn partner kreeg een zalfje v oor zijn eczeem voorgeschreven door de huisarts. Dit zalfje kostte E 8,19. Maar daar kwam E 6,34 bij i.v.m. begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. En nog niet eens een geprint A-4tje. Toen ik mijn partner vroeg naar dit gesprek zei hij: "Welk gesprek? Ze hebben alleen gezegd dat dit geneesmiddel niet om in te nemen was". Hetgeen nogal logisch is dat je zalf voor eczeem niet in gaat nemen. Dus de "gesprekskosten" zijn bijna net zo duur als het geneesmiddel zelf.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2015 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn over kwam dit ook pas geleden , kosten apt 6,34,zalfje eczeem 30,76 ,nou ik gaat voortaan naar het kruitvat, te gek voor woorden ,maar ja onze lieve ministers moet toch wat verzinnen om geld binnen te harken ,en dat er mensen zijn die de medicijnen niet kunnen betalen, is een logische zaak. wij worden er niet beter van wel ,de grote heren, die met mooie bonussen gaan slepen, of liever gezegd harken.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2015 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je reinste geldklopperij want de arts heeft het medicijn al met je besproken plus het staat ook nog eens op het etiket. Ik kreeg Oxazepam voorgeschreven wat ik al eens eerder had gehad dus ik zei nog dat de uitleg niet hoefde want ik ken het. Maar evengoed wéér 6,50 € rekenen. Boeven zijn het in die zorg geworden. Het systeem moet op de schop. Vooral dat eigen risico is een struikelblok en daarom ga ik al 2 jaar niet meer naar de oogarts.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2015 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich zelf natuurlijk een lachertje dat dit graai gedrag wordt toegestaan.
Stel ik koop een TV bij de Mediamarkt en ik moet een bedrag betalen voor tekst en uitleg van de verkoper die mij geholpen heeft.
Apothekers vind ik sowieso een beetje duister volk die maar een beetje aanklooien om zo veel mogelijk geld uit je portemonnee te plukken.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2015 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry hoor maar ik heb nog nooit hoeven te betalen voor uitleg over een medicijn de apotheek is trouwens verplicht om uitleg over het te gebruikte medicijnen te geven en daar hoef je niet voor te betalen

ve
door verwijderd - Jun 27, 2015 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@labren,

Zoals zo vaak: je kletst weer eens onzin.
Klik eens op de link in het 1e antwoord zou ik zeggen.