me
door meerblokzijl Apr 3, 2014 om 20:15
Voeding & gezondheid

Declaratie apotheek

Ik heb een rekening gekregen van 2 x € 6,00 voor mondelinge uitleg nieuwe medicatie bij de apotheek. Ik heb die uitleg niet gehad, er is ook niet gevraagd of ik de uitleg wilde, de huisarts had de uitleg namelijk al gegeven. Daarnaast is mijn vrouw gespecialiseerd verpleegkundige. Ik hoef de uitleg niet en wil er ook niet voor betalen. Ik snap dat je eigen risico eerder bereikt is maar als alle apotheken in Nederland dat declareren gaat het om miljoenen euro's. Ik vind dus dat deze informatie alleen gegeven hoeft te worden als er expliciet om gevraagd is. Mocht dit zo blijven dan ga ik naar een internet apotheek die die kosten niet heeft. Ik vind ook zeker dat dit in de media bekend moet worden. Gaarne zie ik uw antwoord tegemoet,

[edit redactie: persoonlijke informatie]

22533 86 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2014 om 20:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meerblokzijl,

Dat is niets nieuws, maar wordt nu apart gespecificeerd.

Voor medicijnen die u voor het eerst meekrijgt, of langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt, geldt een apart tarief voor de zorg die de apotheker heeft verleend. Dit heet het 'eerste uitgifte tarief'. Vanaf 1 januari 2014 vindt u dit tarief apart terug op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.

Voor elk medicijn dat u voor het eerst meekrijgt, de zogenoemde ‘eerste uitgifte’, doet uw apotheek het volgende voor u:

een gesprek met u voeren over het gebruik en werking van het medicijn
nagaan of u andere medicijnen gebruikt
kijken of het medicijn geschikt is voor u, bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor
beoordelen of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen
zo nodig contact opnemen met uw voorschrijvend arts
uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket zetten
gebruik, werking en eventuele bijwerkingen aan u uitleggen
de schriftelijke uitleg van het medicijn meegeven, meestal is dit de bijsluiter.

Hierdoor kunt u erop vertrouwen dat u uw medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Twijfelt u over de (bij)werking of het gebruik, of heeft u vragen of problemen, neem dan gerust contact met uw apotheker op.
(Bron:apotheek.nl)

Overigens: dit is een openbaar forum.
Heb de redactie gevraagd je NAW-gegevens te verwijderen (maar zal wel morgen worden).

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Apr 3, 2014 om 21:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@meerblokzijl, klik hier. Leest u wat de terhandstellingkosten zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij een internet apotheek betaalt u die kosten.

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2014 om 11:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat zou betekenen, dat wanneer de apotheker mijn aldaar geregistreerde allergie over het hoofd heeft gezien bij een nieuwe medicatie en mij dus "gevaarlijke" medicijnen meegeeft, grof nalatig tot gezondheidsbedreigend heeft gehandeld? Ook bij het ziekenhuis was de allergie gemeld en ik kreeg desondanks allergie-oproepende medicijnen voorgeschreven........hoe waterdicht of hoe lek is dit systeem waarvoor de klant én betaalt én de pijnlijke gevolgen ook nog moet dragen?

ja
door jaapamsterdam - Apr 4, 2014 om 12:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lachertje die uitleg bij eerste medicatie, tenminste bij mijn apotheek: “ kijk meneer u moet dit tweemaal per dag innemen en het heeft geen bijwerking” de bediende onderstreepte betreffende tekst op het papier dat ik meekreeg. Uitleg was dus niet nodig het stond allemaal op schrift, maar kostte wel 6 euro.

snel0026
door snel0026 - Apr 4, 2014 om 12:52
61 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp dat deze kosten al lang in rekening worden gebracht.
Maar mag ik de uitleg weigeren en hoef ik dan die kosten niet te betalen?

Want mijn huisarts vertelt mij ook al hoe ik ze dien te gebruiken.
Bovendien zal een goed apotheker bij iedere verstrekking (herhaald of nieuw) moeten kijken of er veranderingen zijn die van invloed zijn op mijn medicijngebruik.

Tegenwoordig krijg ik ook een briefje met daarop de tekst dat de apotheek mij uitleg heeft gegeven.
Wat een verspilling van papier en wat een "goedkope" manier van de apotheker om extra inkomsten te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=snel0026 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 12:52]Ik begrijp dat deze kosten al lang in rekening worden gebracht.
Maar mag ik de uitleg weigeren en hoef ik dan die kosten niet te betalen?

Want mijn huisarts vertelt mij ook al hoe ik ze dien te gebruiken.
Bovendien zal een goed apotheker bij iedere verstrekking (herhaald of nieuw) moeten kijken of er veranderingen zijn die van invloed zijn op mijn medicijngebruik.

Tegenwoordig krijg ik ook een briefje met daarop de tekst dat de apotheek mij uitleg heeft gegeven.
Wat een verspilling van papier en wat een "goedkope" manier van de apotheker om extra inkomsten te krijgen.

U mag de uitleg weigeren, maar moet toch betalen. Dat deed u eerst ook al, maar nu staat het alleen apart vermeld.

audb
door audb - Apr 4, 2014 om 12:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als er een verwijtbare fout is geweest dan mogen ze geen nieuwe kosten berekenen en mocht dat wel gebeuren dan kan u uw verzekering daar van op de hoogte stellen.
Wel zou ik een klacht indienen bij de organisatie waar deze apotheek is aangesloten.

w-
door w-en-am - Apr 4, 2014 om 13:12
15 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt de bijsluiter, kom je er dan nog niet uit, ga dan naar de apotheek.
Mijn apotheek flikt weer een ander kunstje, ik krijg een uitgebreid papier, waar eigenlijk het zelfde op staat als in de bijsluiter. Ze declareren daar tien euro voor.

ma
door marleenvanh - Apr 4, 2014 om 13:12
451 Antwoorden / 1 Vragen

Mij valt de bek open...... Stel dat ik aan de bakker vraag welke graansoorten er precies in zijn meergranenbrood zitten en hij mij, na dit te hebben verteld, een euro toeslag op dat rekent... Apothekers zijn net luchtvaartmaatschappijen of boeren. Over willen ze geld of subsidie voor zien. Wat een hufters!!!

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2014 om 13:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 4 apr 2014, 12:53]Als er een verwijtbare fout is geweest dan mogen ze geen nieuwe kosten berekenen en mocht dat wel gebeuren dan kan u uw verzekering daar van op de hoogte stellen.
Wel zou ik een klacht indienen bij de organisatie waar deze apotheek is aangesloten.

De apotheker heeft alleen "sorry" gezegd, het ziekenhuis heeft tegen zichzelf een klacht ingediend! en het voorval zou tot in het ziekenhuisbestuur besproken worden........

Mijn intentie was om vooral te waarschuwen,dat de regelgeving door menselijke fouten niet waterdicht is en het noodzakelijk blijft bij medicatie vooral zélf allert te blijven.

Komt het nogeens voor ga ik inderdaad aan een hele grote bel trekken.......want automatisch op de computer vertrouwen........werkt dus niet afdoende! Dat er dan ook nog een rekening voor uitgesteld wordt (automatisch) is dan wel zuur om hier te moeten lezen. Ik heb die rekening echter nooit gezien!

Em
door Emmap - Apr 4, 2014 om 13:14
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zag op het overzicht van mijn zorgverzekeraar dat voor een herhalingsrecept voor twee medicijnen die ik verm. nog heel lang / levenslang? moet gebruiken, de huisarts elke keer een bedrag in rekening brengt.
Het ene middel kost per maand nog geen Euro, maar de huisartskosten en de apotheekkosten voor de verstrekking zijn vele, vele malen hoger dan de kosten van het middel zelf. Het gaat om tientallen euro's per 2 maanden, want ik krijg deze medicijnen per twee maanden.
Geen wonder dat de zorgkosten de pan uitrijzen, denk ik nu.

Is er geen handiger, goedkoper manier voor dit simpele middel dat ik gebruik, vraag ik me af. Stel nou dat ik het zelf bij de fabriek zou kunnen bestellen, voor een jaar tegelijk? Ben ik aan medicijnkosten 12 x 0,95 kwijt (als de fabriek mij dezelfde sympathieke prijs zou willen berekenen als de apotheek) maar het scheelt per jaar honderden Euro's aan bijkomende voorschrijfkosten!

Hoe dom zijn we nou met elkaar?

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2014 om 13:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De NPCF (Nederlandse Patienten en Consumenten Federatie) heeft aangetoond, dat 20% van de apothekers het "adviesgeld" zónder prestatie in rekening stelt....."KASSA"!

http://www.nationalezorggids.nl/zorgverzekering/nieuws/18756-aparte-vergoeding-voor-uitleg-bij-medicijn-door-apotheker.html

wi
door willemwriter - Apr 4, 2014 om 14:01
12 Antwoorden / 0 Vragen

In de vorige eeuw heette zoiets service, en was gratis. Dit is gewoon weer de zoveelste krent uit de pap lichten, om er een prijskaartje aan te verbinden. Het wachten is op uw witgoedadviseur, die ook zijn verkoopadvies van een prijs voorziet etc.etc.

he
door henri_b - Apr 4, 2014 om 14:07
27 Antwoorden / 0 Vragen

De apothekers hebben de zoveelste methode gevonden om hun zakken te vullen.
Hoe veelverdieners nog meer verdienden....
Werkelijk schandalig dat de apotheker nog eens extra betaald denkt te moeten worden voor het gewoon doen van zijn werk.
Volgens mij is dit de enige taak die zij werkelijk hebben: kijken of de patiënt een nieuw voorgeschreven medicijn mag gebruiken naast eventueel andere medicatie.
Twee tellen werk om even in de PC te kijken.
Voor de rest is het tegenwoordig doosjes en potjes vullen, want zelf maken van medicijn is er vrijwel niet meer bij.
Schandalig om zo je geld te willen verdienen! En nog schandaliger dat onze overheid daaraan meewerkt.
Dit heet in Den Haag 'bezuinigen"????????

am
door amdewildt - Apr 4, 2014 om 14:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Meerblokzijl,
Uw bericht is niet juist. De extra kosten gaan niet van uw eigenrisico af. Het is een (verkapte) verhoging van uw eigen risico. Je moet deze bedragen bij uw eigenrisico optellen. Voor 1 januari werden deze bedragen betaald via uw zorgverzekeraar en telden dus mee voor uw eigen risico.
Uw eigen risico is dus voor dit jaar al € 372.- (€ 360.- + € 12.-). Wij worden dus op deze manier in de maling genomen door de apothekersorganisatie en de overheid, welke deze achterbakse verhoging hebben goedgekeurd. Dus let op uw zaak!

ma
door manwijf - Apr 4, 2014 om 14:41
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dat gaat geld opleveren voor de zorg! Ik zie plaats voor een medisch adviseur via internet voor heel NL en verder medicatie bestellen bij de groothandel indien mogelijk in grootverpakking. Weg ook met al die kleine verpakkingen voor grootgebruikers. Is ook veel te duur. Als je 50 jaar hetzelfde slikt, heb je ook al die bijsluiters niet nodig. Hoe goedkoop kan het worden? Kan de apotheek naar huis.
Zoals al gezegd pillen draaien is er toch niet meer bij. De distributie via een apotheek is feitelijk overbodig.

tenormin
door tenormin - Apr 4, 2014 om 14:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=henri_b schreef op vrijdag 4 apr 2014, 14:07]Dit heet in Den Haag 'bezuinigen"????????

Ja hoor, lees de kranten maar hoe ze in de Gezondheidszorg 'bezuinigen'. Is één tranendal. Bezuinigen = minder inkomsten, dus...moeten ze het natuurlijk ergens anders vandaan plukken. Daar zijn ze dan wel weer erruug goed in, toch?

pi
door pieterwolters - Apr 4, 2014 om 15:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marleenvanh schreef op vrijdag 4 apr 2014, 13:12]Mij valt de bek open...... Stel dat ik aan de bakker vraag welke graansoorten er precies in zijn meergranenbrood zitten en hij mij, na dit te hebben verteld, een euro toeslag op dat rekent... Apothekers zijn net luchtvaartmaatschappijen of boeren. Over willen ze geld of subsidie voor zien. Wat een hufters!!!

Die bakker is in dit voorbeeld de echte hufter. Die gaat zijn kostbare tijd besteden aan zaken waar hij niet voor betaald wordt. Maar ik begrijp dat jij graag gratis werkt. Kan je morgen mijn tuin komen opruimen?

sh
door shera - Apr 4, 2014 om 15:22
51 Antwoorden / 7 Vragen

Belachelijk vind ik dat ,dat apothekers daar geld voor mogen vragen.
Zo heb ik een medicijn die ik weinig gebruik zodat ik er ongeveer anderhalf jaar mee doe. Moet ik elke keer 6 euro bij betalen omdat het voor hun een nieuw medicijn is en zij dan gaan controleren of ik het mag gebruiken.
De dokter schrijft het dus telkens voor en ik gebruik het nu al 20 jaar, dus het is allang bekent dat ik het kan gebruiken.
Puur geld klopperij.

Een ander medicijn dat ik 1 malig gebruikt heb staat na 2 jaar nog in de computer dat ik het gebruik. Heb ik al aangegeven maar was foutje zeiden ze. Het schijnt te moeilijk te zijn om het er gewoon even uit te halen.
Maar dat ik dus al 20 jaar een bepaald medicijn gebruik en ze dit er dus niet elke keer uit hoeven te halen dat kan dan weer niet ......

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2014 om 15:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hierboven gaan er een paar off-topic.

Feit blijft, dat het inkomen van de apotheker en groothandel flink is geslonken omdat zij niet meer "gezellig" kunnen inkopen en prijzen uithandelen met de producenten. Vandaag doen dit anders "boosdoeners" namelijk de verzekeraars, die de hele farmacie op zijn kop zetten, maar óók de gemaakte winsten gedeeltelijk niet aan de klanten doorgeven!

Feit blijft, dat "de nu arme apothekers" geld krijgen voor helemaal niets doen...........en de verzekeraar betaalt ze na ook helemaal niets gedaan te hebben (20% van de apothekers stelt een niet-plaatsgevonden-advies in rekening)!

Komt uiteindelijk weer de vraag wie dit structureel allemaal mogelijk heeft gemaakt, terwijl "meerblokzijl" en honderdduizenden anderen hiervan niet op de hoogte waren!!

Om van zorgverzekering te laten overstappen worden miljoenen aan reclame uitgegeven, om het hier beschreven probleem eens duidelijk uit te leggen.............NIET!

edrick3
door edrick3 - Apr 4, 2014 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Waarom wordt er zo slecht gelezen?
En dus zo overtrokken gereageerd?

Nogmaals:
Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.

he
door henri_b - Apr 4, 2014 om 15:37
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 4 apr 2014, 15:03][quote=marleenvanh schreef op vrijdag 4 apr 2014, 13:12]Mij valt de bek open...... Stel dat ik aan de bakker vraag welke graansoorten er precies in zijn meergranenbrood zitten en hij mij, na dit te hebben verteld, een euro toeslag op dat rekent... Apothekers zijn net luchtvaartmaatschappijen of boeren. Over willen ze geld of subsidie voor zien. Wat een hufters!!!

Maar ik begrijp dat jij graag gratis werkt. Kan je morgen mijn tuin komen opruimen?

Nou, als u dacht dat apothekers voor niets werken en slecht verdienen zou ik mij eerst nog maar eens in de materie verdiepen.........

Apothekers vullen tegenwoordig doosjes, potjes en vooral hun zakken; Zij verdienen veel te veel voor hetgeen zij tegenwoordig nog doen!
De tijd dat de echte apotheker nog zelf pillen en zalfjes maakte ligt al ver achter ons.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het apothekersberoep dat niets meer voorstelt en dus zo eenvoudig geworden is, waarom worden al die klagers dan zelf geen apotheker?

En die terhanstellingsvergoeding komt NIET boven op het eigen risico van € 360. Misschien gaan de mensen ook eens denken of al die pillen echt wel nodig zijn. De meeste dingen gaan vanzelf over of er is niets aan te doen.

Maar ja gewoonten en leefstijl veranderen en anders gaan eten, kost meer moeite dan nog een pilletje slikken.

Veel mensen eisen van de dokter medicijnen voor iets, wat helemaal niet nodig zou zijn.

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2014 om 15:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 15:53]Als het apothekersberoep dat niets meer voorstelt en dus zo eenvoudig geworden is, waarom worden al die klagers dan zelf geen apotheker?

En die terhanstellingsvergoeding komt NIET boven op het eigen risico van € 360. Misschien gaan de mensen ook eens denken of al die pillen echt wel nodig zijn. De meeste dingen gaan vanzelf over of er is niets aan te doen.

Maar ja gewoonten en leefstijl veranderen en anders gaan eten, kost meer moeite dan nog een pilletje slikken.

Veel mensen eisen van de dokter medicijnen voor iets, wat helemaal niet nodig zou zijn.

BIJVAL

bu
door buursebeekboy - Apr 4, 2014 om 16:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een soortgelijke ervaring met de apotheek.
Ik kreeg van de huisarts een zalf voorgeschreven met de bijbehorende uitleg.
De apotheek gaf mij de zalf zonder enig commentaar.
Wie schetst mijn verbazing toen de rekening kwam.
Kosten zalf 16,05 euro.
Uitleg eerste uitgiftegesprek 12,00 euro.
Dit slaat nergens meer op en is mijns inziens pure oplichting, mede omdat er geen uitleggesprek is geweest. Bij navraag zegt het personeel in de apotheek, dat bij ieder nieuw recept het systeem automatisch de 12 euro extra in rekening brengt.
Hoezo dure zorg.
Onbegrijpelijk dat onze onbetrouwbare overheid en de zorgverzekeraars dit accepteren cq hebben afgesproken met die "zielige"arme apothekers met hun goudmijnen.

he
door henri_b - Apr 4, 2014 om 16:51
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 15:53]Als het apothekersberoep dat niets meer voorstelt en dus zo eenvoudig geworden is, waarom worden al die klagers dan zelf geen apotheker?

Dus als iets principieel fout is moet je daar zelf ook maar aan mee gaan doen??????
Kan nog een leuk wereldje worden......... (Voor zover dat al niet het geval is.)

he
door henri_b - Apr 4, 2014 om 16:55
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=buursebeekboy schreef op vrijdag 4 apr 2014, 16:33]Ook ik heb een soortgelijke ervaring met de apotheek.

Kosten zalf 16,05 euro.
Uitleg eerste uitgiftegesprek 12,00 euro.

Bij navraag zegt het personeel in de apotheek, dat bij ieder nieuw recept het systeem automatisch de 12 euro extra in rekening brengt.
Hoezo dure zorg.
Onbegrijpelijk dat onze onbetrouwbare overheid en de zorgverzekeraars dit accepteren cq hebben afgesproken met die "zielige"arme apothekers met hun goudmijnen.

Als dit bedrag berekend is voor één recept zou ik heel snel een andere apotheek gaan zoeken!
Het "standaardbedrag" is volgens mij 6 Euro per recept (Dat mocht ik in elk geval vorige week extra dollen....)

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen zit hier maar te beweren dat die apotheker slechts een doosje pillen over de toonbank schuift en dat is niet het geval.

Hij heeft daar een jarenlange studie voor gevolgd en heeft als ondernemer ook nog een ondernemersrisico.

Het gast hier niet over een doosje paracetamol van de Lidl.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In mijn apotheek is de apotheker aanwezig en ook aan het werk.

cl
door clairest - Apr 4, 2014 om 17:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Pas op voor apothekers! Het kunnen geldwolven zijn, die dan met dit soort fratsen wel héél erg makkelijk geld verdienen.

In januari ben ik héél boos geworden in apotheek Sonnega te Leeuwarden. Ik moest bij de temazepam en de diazepam, die ik al jaaaaaaaaaren lang eens per 3 maanden afneem voor incidenteel gebruik, nu ineens eventjes 2 keer 6 euro bijbetalen. Omdat het om de 'eerste uitgifte' zou gaan. Wat helemaal niet zo was!

Ik was recent terugverhuisd naar Leeuwarden. Apotheek Sonnega was te beroerd om even in het systeem op te zoeken dat ik deze medicatie al jaaaaaaaaaaaaren gebruik! Bij de andere 3 medicijnen (die ik óók al jaren gebruik) hoefde ik NIET die 6 euro bij te betalen, alleen maar bij die benzo's.... En benzodiazepinen moet je tóch al zelf betalen; ze worden niet vergoed. Nu waren ze dus nog eens twee keer zo duur! Effe betaaale, Pannekoek!

Hoe lang ik ook bleef uitleggen dat ze dit niet konden maken, ze bleven daar arrogant volhouden dat het moest. Ik ben toen zó boos geworden dat ik daar de benzo's NIET heb afgenomen, en ik heb geroepen dat ik daar nóóit meer kom. Vervolgens heb ik een aantal weken helemaal zonder gedaan. Dat kon eigenlijk niet, want ik heb ze af en toe gewoon nodig. Niet dagelijks, maar wel af en toe. Uiteindelijk ben ik naar een nieuwe apotheek gegaan (Boiten in Leeuwarden) en daar kon de medewerkster meteen in het systeem vinden dat ik het spul al jaren gebruik. Ik hoefde zeker géén twee keer zes euro bij te betalen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2014 om 17:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 16:59][quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 16:56]Iedereen zit hier maar te beweren dat die apotheker slechts een doosje pillen over de toonbank schuift en dat is niet het geval.

Hij niet, die zit lekker thuis op de bank en de stagiaires doen het werk.

Alle gekheid op een stokje, op de orginele apothekerswebsite staat o.a. óók, "dat de apotheker je helpt bij het openen van een doosje..........." (cynisch bedoeld), maar lees eens wat die gestudeerde apotheker op de bank wérkelijk alles voor ons doet......

http://www.apotheek.nl/

mi
door mia_1 - Apr 4, 2014 om 18:06
12 Antwoorden / 7 Vragen

Het klopt dat het nu apart vermeld word, maar............... je moet het wel zelf betalen. Ik kreeg een rekening van mijn zoon stonden ook die 6 euro op vermeld, doorgestuurd naar VGZ, kreeg alles terug overgemaakt naar mijn rekening, behalve die 6 Euro!

sitan
door sitan - Apr 4, 2014 om 18:29
28 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wil niet over de inhoud van de apotheker zijn zakken oordelen maar ik weet bijna zeker dat er geen één op bijstandsniveau leeft zoals veel kleine zelfstandigen dat noodgedwongen wel moeten doen.
Hier werd gezegd dat je dat altijd al betaalde maar niet gespecificeerd werd dus eigenlijk geen verschil uitmaakt. Ik vind het wel degelijk uitmaken; "wat niet weet, wat niet deert" maar nu zie je het zwart op wit en deert het behoorlijk!
Dit is weer zo'n klein onderdeel waardoor de gezonheidszorg giga uit de hand is gelopen en wij "Jannen m/v met de pet" zijn onwetend over al die enorme bergen aan onterechte vergoedingen, subsidies, bonussen aan zorgverleners enz. enz. die nog niet tevoorschijn zijn gekomen. Maar we betalen wel met ons allen een steeds hogere premie terwijl het eigen risico omhoog is geschoten plus de eigen bijdragen voor medicijnen die men dan ook maar voor zoete koek slikt omdat men geen andere keuze heeft, slikken of stikken dus! Daardoor moet er weer bezuinigd worden op de hele gezondheidszorg waar vooral de mensen die er gebruik van MOETEN maken, de dupe van zijn!
Ben zeer benieuwd of dit de reden is dat medicijnen over de grens een stuk goedkoper zijn en je daarbij als SERVICE en punctualiteit GRATIS enig uitleg krijgt bij de verkregen medicijnen.....
Ik zit zelf in de detailhandel. Als ik bij elk te verkopen artikel een vraag van de klant zou beantwoorden en daar een toeslag voor zou berekenen, ben ik binnen een week binnen.....maar binnen 2 weken zonder klandizie.
Is service geven tegenwoordig een LUXE handeling waar veel geld voor betaald moet worden?? Echt belachelijk, mensen......op welk punt belanden we over 5/10/15 jaar? Straks moet je voor elk toegevoegd woordje / papiertje / extra beweging op de pc dokken!

il
door iljaha - Apr 4, 2014 om 18:34
179 Antwoorden / 3 Vragen

Die € 6,-- zijn volgens mijn ziektekostenverzekeraar de normale kosten per recept, die - inderdaad - nu zichtbaar zijn en vroeger niet. Niet op Den Haag mopperen: is gewoon transparanter dan vroeger: dat willen we toch graag?

ge
door gewicht - Apr 4, 2014 om 18:40
170 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt veel over apothekers gesproken maar vergeet niet dat er ook nog apotheekhoudende huisartsen zijn. Deze doen hetzelfde als de apothekers.
Mijn huisartsenmaatschap rekent sinds dit jaar net zo vrolijk de € 6,- er bovenop bij zgn eerste uitgifte.

En nee, wij waren blij dat het eigen risico voor 2014 "maar €10,- " omhoog ging.

Alweer een dode mus, vooral ouderen die vaker andere medicijnen moeten gaan gebruiken vanwege bijwerkingen zijn daardoor toch duurder uit.
Het verhaal dat het voorheen al bij de prijs was inbegrepen is nooit duidelijk naar de patient gecommuniceerd. Om onrust te voorkomen ?

Nu is mij ook duidelijk waarom 2 a 3 jaar geleden ineens de prijs niet meer op de medicijnen werd vermeld. Op mijn verzoeken naar de reden werd ik van de huisarts naar verzekering en andersom verwezen. Oftewel van het kastje naar de muur.
Helaas, je hebt in theorie vrije huisarts keuze, maar probeer dat eens, dan ga je wel anders piepen.
De patiënt is er slechts om zakken te vullen lijkt het wel.

Onze volksvertegenwoordigers staan er bij en kijken er naar, weten zij veel.

Help, de patiënt verzuipt, in armoede.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mia schreef op vrijdag 4 apr 2014, 18:06]Het klopt dat het nu apart vermeld word, maar............... je moet het wel zelf betalen. Ik kreeg een rekening van mijn zoon stonden ook die 6 euro op vermeld, doorgestuurd naar VGZ, kreeg alles terug overgemaakt naar mijn rekening, behalve die 6 Euro!

Dat komt omdat u bij VGZ voor door hen goedgekeurde medicijnen NIET het eigen risico betaalt, maar die terhandstellingskosten komen wel ten laste van het eigen risico.

Dus u hebt al een groot "voordeel" , maar daarom is die verzekering ook extra duur.

co
door corkri - Apr 4, 2014 om 23:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet normaal deze hoge kosten.
Ik moest een MRI-scan laten maken, maar ik heb een lichte vorm van claustrofobie. De cardioloog adviseerde een tabletje in te nemen en gaf na instructie een recept mee. Bij de apotheek moest ik voor 1 tabletje inclusief "gebruiksvoorlichting" 13,65 betalen. Schandalig !!!

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zou "schandalig" geweest zijn als u met die angst, terwijl er een tabletje voor bestaat die scan had moeten ondergaan.

ma
door macasali70 - Apr 5, 2014 om 00:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had dat ook, ben gelijk ziekenfonds gaan bellen.
Die zeiden dat dat was voor mondelingen uitleg van de medicatie:(
Ik ben mijn apotheek gaan bellen, en heb het verhaal gedaan.
Ik heb nooit een uitleg gehad of überhaupt een bijsluiter.
En dat ik het niet accepteer en dat ik die 6 euro terug wil.
Ben gister gebeld , ik mag de 6 euro opkomen halen.
Het was een foutje ....haha
Dat ik 2xdaags een naproxen gewoon met een glas water in moet nemen weet ik ook wel??

joloe
door joloe - Apr 5, 2014 om 11:13
19 Antwoorden / 12 Vragen

Halo

Ook ik had deze week zo'n geintje,het ging om een slaapdrankje wat je zelf moet betalen.
Dit drankje kan je alleen maar via de huisarts krijgen en daar betaalden ik ruim 7 euro voor,
nu ging ik deze week een nieuw flesje halen het was in 2012 voor het laatst gebruikt.
Mijn mond viel open van verbazing Het was langer dan een jaar geleden dus het was weer een eerste uitgiften ik schrok me een slag in de ronte ze vraagde er ruim 17 euro voor!
Ik denk dat ik het maar aanlengt met water of kleine slokjes neem dit riekt gewoon naar oplichting!

Apetjoek
door Apetjoek - Apr 5, 2014 om 11:16
234 Antwoorden / 16 Vragen

hallo Teigertje , op uw pennenstreek van : Dus u hebt al een groot "voordeel" , maar daarom is die verzekering ook extra duur wilde ik graag reageren.
als lid/klant/verzekerde bij VGZ kan ik U vertellen dat dit echt niet een dure verzekeringsmaatschappij is ,ben daar collectief verzekerd via de vakbond heb geen abnormale wensen en ben dus goed en goedkoop verzekerd.
Wat ik wel vreemd vind is de bijdrage aan de huisarts die is leeftijds gerelateerd ,ben je jonger als 60 betaal je het minst ben je boven de 70 betaal je het meest ,gaat wel niet van het eigenrisico af maar van de premie die eenieder moet betalen aan de zorgverzekering .

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De basispremie van VGZ is € 95,95, uiteraard ken ik uw collectiviteitskorting niet.

De basispremie van Anderzorg is € 86,25.

De bijdragen van een zorgverzekeraar aan de huisarts hangen nog van meer zaken af dan de leeftijd. Bijvoorbeeld: achterstandswijk en zo.

Cookies
door Cookies - Apr 5, 2014 om 11:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=kowalski schreef op zaterdag 5 apr 2014, 11:16]
Wat ik wel vreemd vind is de bijdrage aan de huisarts die is leeftijds gerelateerd ,ben je jonger als 60 betaal je het minst ben je boven de 70 betaal je het meest

Logisch: de ouderen nemen meer zorg af dan de jongeren. Zelfde telt voor mensen in achterstandswijken.

roodborstje
door roodborstje - Apr 5, 2014 om 13:02
91 Antwoorden / 71 Vragen

@meerblokzijl.

Belachelijk wat die apotheek doet. Zelf ben ik diabetes 2 patiënt en mijn medicatie wordt wel eens gewisseld. Dit om te kijken welk medicijn mijn suiker verder omlaag "drukt".
Als ik een nieuw medicijn krijg geeft mijn apotheek daar een voorgedrukt blad bij van de leverancier. Daar staat alles op wat ik moet weten en er wordt geen cent voor geteld.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@roodborstje

Dan moet u maar eens inloggen bij uw verzekeraar en uw zorgoverzicht bekijken.

roodborstje
door roodborstje - Apr 5, 2014 om 13:14
91 Antwoorden / 71 Vragen

@ tijger1

Dacht u dat ik dat niet al lang gedaan had alhoewel er geen enkele reden toe was. Er wordt niets in rekening gebracht bij mij. De apotheek heeft mij toch alleen maar dat formulier bij de nieuwe medicijnen gedaan. Er is geen enkele uitleg gevraagd noch gegeven.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat er niets gevraagd of gezegd is, is niet relevant. Staan uw medicijnen wel gespecificeerd op uw overzicht?

roodborstje
door roodborstje - Apr 5, 2014 om 14:01
91 Antwoorden / 71 Vragen

@tijger1

Ja hoor.

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=roodborstje schreef op zaterdag 5 apr 2014, 14:01]@tijger1

Ja hoor.

Dan hebt u dus blijkbaar mazzel ;-)

sitan
door sitan - Apr 5, 2014 om 15:15
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 5 apr 2014, 01:05][quote=sitan schreef op vrijdag 4 apr 2014, 18:29] Ik vind het wel degelijk uitmaken; "wat niet weet, wat niet deert" maar nu zie je het zwart op wit en deert het behoorlijk!

Beetje laat in reageren, maar dit is toch een volledige struisvogel politiek? Wat jij dus schrijft: als je nergens vanaf weet is het okay en zodra het benoemd word niet...Mwah...vreemde stelling.

@tenormin; Eigenlijk vind ik dit een vreemde reactie. Als ik niet weet dat deze toeslag erbij komt hoe kan ik dat dan wel of niet okay vinden? Men moet toch eerst een feit kennen voor men een oordeel erover heeft, lijkt me logisch toch?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2014 om 15:40
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Indien geen informatie werd gegeven maar wel in rekening gebracht is er strikt formeel sprake van een onrechtmatige daad.

Gelet op de bedragen is verhaal halen indien een apotheker niet ingaat op bezwaar niet zinnig.

Aangezien de apotheker ook een ondernemer is, is de remedie: een andere apotheek zoeken een m.i. zinvolle oplossing!

cl
door clairest - Apr 5, 2014 om 16:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me nu wel duidelijk dat niet alle apotheken dezelfde strategie volgen!

Er zijn geldbeluste apotheken, die volkomen los van enige schappelijkheid of service standaard altijd alles in rekening brengen waar ze maar mee weg kunnen komen, zelfs wanneer dat in feite onrechtmatig is.

Wij als consumenten kunnen met onze klandizie hier invloed op uitoefenen. Het lijkt mij zinvol om met elkaar te delen welke apotheken van het eerste en van het tweede soort zijn. Laten we ons niet beperken tot opmerken dat iemand 'mazzel' heeft.

Zoals ik al schreef: apotheek Sonnega in Leeuwarden is van het eerste, geldbeluste soort en apotheek Boiten in Leeuwarden is klantgericht.

tenormin
door tenormin - Apr 5, 2014 om 18:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=clairest schreef op zaterdag 5 apr 2014, 18:26]Het is een oproep.

Mooi, gebruik dan ook Facebook en Twitter, bereik je meer mensen, niet alleen je naaste omgeving, toch? Denk niet dat het gehonoreerd wordt, wel door dezelfde denkende mensen, maar Den Haag, hé. Daar hebben ze immers al die andere ideeën?

labren
door labren - Apr 6, 2014 om 22:05
862 Antwoorden / 0 Vragen

NEE dat mogen zei niet in rekening brengen en anders zou ik gewoon overgaan naar een andere apotheek, je moet het dus ook niet betalen

labren
door labren - Apr 6, 2014 om 22:14
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik neem in de week een vuilniszak vol met medicatie in en ik heb nog nooit bij hoeven te betalen voor mijn medicijnen ??? en ik krijg iedere keer weer uitleg over die medicatie en die uitleg duurt minimaal een half uur en ik ga daar echt niet voor betalen , het is de plicht van de apotheker om daar uitleg over te geven !!! over het gebruik van de medicijnen !!

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2014 om 22:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op zondag 6 apr 2014, 22:14] en ik heb nog nooit bij hoeven te betalen voor mijn medicijnen ??? en ik krijg iedere keer weer uitleg over die medicatie en die uitleg duurt minimaal een half uur en ik ga daar echt niet voor betalen , het is de plicht van de apotheker om daar uitleg over te geven !!! over het gebruik van de medicijnen !!

En u gelooft echt wat u schrijft? Ik zou zeggen: ga eens op uw eigen pagina bij uw zorgverzekeraar kijken! En een vuilniszak vol medicijnen? Dat is heel erg veel. Dan kom ik volume wijs op luiers en/of incontinentiemateriaal; en daar behoeft, volgens mij, geen uitleg bij.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2014 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar vergist u zich in. Voor dat materiaal kan men zelfs bij de apotheek met een speciaal opgeleid persoon spreken in een afgeschermde ruimte. Een en ander volgens een affiche bij de apotheek.

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2014 om 22:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 6 apr 2014, 22:41]Daar vergist u zich in. Voor dat materiaal kan men zelfs bij de apotheek met een speciaal opgeleid persoon spreken in een afgeschermde ruimte. Een en ander volgens een affiche bij de apotheek.

De laatste zin was als voorbeeld: labren heeft een vuilniszak met medicijnen, althans, dat staat er. Ik weet dat voor het laatstgenoemde een aparte spreekkamer is: na 1 x uitleg, (hoewel zelfs uitleg hier overbodig zou moeten zijn) zijn de vervolgbestelling gewoon op de halen/ worden bezorgd. Overigens: de leverancier van dit alles treed in contact met de cliënt om samen vast te stellen hoeveel met denkt nodig te hebben; dit bepaalt de apotheek niet eens meer. Zoals ik het schreef: het was fictief (om de vuilniszak vol te krijgen).

jpm
door jpm - Apr 7, 2014 om 11:05
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb sterk het vermoeden dat, bovenop de marge per medicijn, er met de verzekeringen afspraken lopen over extra vergoedingen die in rekening mogen worden gebracht, inclusief de hoogte van die vergoedingen. Dat zal dan weer door de overkoepelingen van die zorgverzekeringen zo met de overheid afgesproken zijn.
Het vorige houdt dan in dat er een soort basisinkomen wordt gevormd voor elke apotheek, dat kan fluctueren met het aantal klanten (patiënten) dat die apotheek gekozen heeft.
Mijn conclusie leidt dan tot de stelling dat we dit aan onze "zuinige" overheid te danken hebben. Zolang we het zelf moeten betalen via de eigen risico bijdragen kan het allemaal, zodra het de overheidsmiddelen betreft moet er bezuinigd worden (tenzij je geluk hebt en bij de grootverdieners als bankdirecteuren en dergelijke behoort).
Het mankement zit hem dus in de formulering: eerste uitgifte uitleg of iets dergelijks. Als er niks wordt uitgelegd of hooguit een papiertje wordt meegegeven, als de huisarts de voorlichting al gaf, dan voelt men blijkbaar (terecht natuurlijk) het onrecht van het moeten betalen hiervan, zeker als je al jaren van dezelfde middelen gebruik moet maken en de toepassing allang kent. Inderdaad schandalig.

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2014 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

"U hebt sterk het vermoeden" ? Lees u eens in in die materie. Die aparte benaming en rekening voor een eerste uitgifte van een medicijn is voorgeschreven door de overheid. Voorheen zat dat bedrag gewoon verwerkt in de prijs van het eerste doosje medicijnen.

En het is dus niet van toepassing voor vervolg leveringen van hetzelfde medicijn binnen een jaar na de eerste levering.

jpm
door jpm - Apr 7, 2014 om 11:49
820 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn vermoeden was dus juist en het is van toepassing als na voorschrijven van het medicijn er een jaar zit tussen het voorschrijven en het opnieuw voorschrijven. Dit laatste noem ik op zijn zachtst onnodig en de noodzaak ertoe bestaat kennelijk ook niet. Bovendien, dat neem ik dan niet de overheid kwalijk, zijn er apotheken die weldegelijk binnen het jaar opnieuw deze kosten in rekening brengen en daarvoor zou er eigenlijk een klachteninstituut moeten bestaan, zeker als de apotheek dit niet corrigeert op verzoek.

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2014 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als een apotheek het fout doet, moet u de apotheek aanspreken en als hij het niet hersteld, een en ander melden bij uw zorgverzekeraar. Niet nodig daar weer een klachteninstituut voor op te tuigen.

jpm
door jpm - Apr 8, 2014 om 10:15
820 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1. Hebt u wel eens een klacht bij uw zorgverzekeraar ingediend over uw apotheek? Ik in ieder geval wel. Onze apotheek is een ramp, totaan bezorgen van medicijnen, bestemd voor anderen aan toe. Meestal de gewoonste zaken niet op voorraad, terwijl je ze al jaren regelmatig via herhaalrecepten bestelt. De zorgverzekeraar 'zal het uitzoeken' en vervolgens hoor je niets meer (al een keer of vier). Verandering van zorgverzekeraar maakte niets uit, van hetzelfde laken een pak.
Misschien zijn wij als klanten van deze apotheek een uitzondering in Nederland, dat weet ik niet. Kan het me nauwelijks voorstellen, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2014 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u dan beter van apotheek wisselen, dan van verzekeraar.

jpm
door jpm - Apr 8, 2014 om 11:09
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ja Tijger1, dat vind ik eigenlijk ook, maar om praktische redenen is dat niet uitvoerbaar.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2014 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga voor uw herhaalrecepten naar een internet apotheek. Kijk wel of die een contract heeft met uw zorgverzekeraar. Probleem grotendeels opgelost.

jpm
door jpm - Apr 8, 2014 om 14:49
820 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1, dat lijkt me een goede tip, daar ga ik even naar op zoek. Mijn dank is 1.80 m. lank.

door 2203jk - May 27, 2014 om 21:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 15:33]@@@,

Waarom wordt er zo slecht gelezen?
En dus zo overtrokken gereageerd?

Nogmaals:
Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.

door 1953 - May 28, 2014 om 02:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vermoed dat het de bijsluiter betreft, die dan apart wordt (werd) uitgeprint t.b.v. medicatie.

pa
door pauljb - Jun 16, 2014 om 11:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als je ergens voor moet betalen kennen we in Nederland een heel simpel (rechts) principe: een rekening cq bewijs van levering.
Bij het incasseren is er dus sprake van onrechtmatige daad: de leverancier heeft geen bewijs van levering geproduceerd.
Doordat je het medicijn hebt meegenomen is er, in de praktijk wel bewijs van levering ondanks dat er geen factuur is geleverd.

Deze advieskosten zijn wat mij betreft dus onrechtmatig, zeker omdat dat het ook niet mondeling is vermeld.
(in de praktijk blijkt dat de medewerker aan de balie nagenoeg onwetend is op dit punt...).

Het gaat in veel gevallen over maar 6 euro zodat het niet nuttig is hiervoor rechtshulp in te schakelen.
Ik hoop dat Kassa wel een bundeling kan regelen om zo juridische stappen te ondernemen.
Ik stel mijn bewijzen graag op voorhand ter beschikking.

vl
door vladospiroski - Dec 10, 2014 om 17:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is wat je als antwoord krijgt --- Nou even bekijken wat het inhoud !! tussen haakjes wat ik er over denk.

Uw apotheek berekent kosten voor de eerste uitgifte
Wanneer u voor het eerst een medicijn ophaalt, krijgt u voorlichting van uw apotheker.
Hiervoor brengt de apotheek kosten in rekening.
Wat heeft uw apotheek voor dit geld gedaan?
De apotheek:
- controleert of u andere medicijnen gebruikt ( Doet mijn huisarts al )
- kijkt of het medicijn geschikt is voor u, bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor ( Doet mijn huisarts al )
- beoordeelt of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen ( Doet mijn huisarts al )
- neemt, waar nodig, contact op met uw arts ( Twijfelen ze de werk wat mijn huisarts vericht ? .. hmmm )
- geeft u uitleg over het gebruik, de werking en eventuele bijwerkingen ( Heeft mijn huisarts ook al gedaan )
- geeft schriftelijke uitleg van het medicijn mee, meestal is dit de bijsluiter. ( Dus wat huisarts mij verteld staat ook op papier .. hmmm bespaar me wat oerwoud, wat sneu voor al die gekapte bomen , terwijl je alles op het internet kan vinden )

Dus betaal hier 2x voor de zelfde dienst .. en erger nog dat de overheid dit goedkeurd !!!

ar
door ariekuij - Apr 16, 2015 om 08:54
5 Antwoorden / 0 Vragen

Op 28 januari 2015 heeft de Geschillencommissie Zorg een klacht toegewezen aan een klant van een apotheek. Die commissie was van oordeel dat er echt informatie moet zijn verstrekt en dat de apotheek moet bewijzen dat dat ook werkelijk gebeurd is. Mijn zorgverzekeraar had al 2 x voor mij betaald terwijl er geen gesprek was geweest. Met de uitspraak van die commissie in de hand kreeg ik van mijn zorgverzekeraar 2 x 6,36 terug als onverschuldigde betaling. En mij werd toegezegd dat de procedures zouden worden bezien. Verder heb ik de Consumentenbond geïnformeerd. Die reactie wacht ik nog af. Mijn advies aan iedereen die voor een soortgelijke wanprestatie van een apotheek betaald heeft: terug vragen bij je zorgverzekeraar loont de moeite. Zeker als we het allemaal doen. En als die weigert kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Niet klagen dus, maar actie.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ariekuij

Dan zal u dus in het vervolg om een handtekening gevraagd worden door de apotheker. Nog meer administratie.

ar
door ariekuij - Apr 16, 2015 om 18:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het twee na laatste bericht op dit forum dateert van 10-12-2014. Mijn bericht dateert van 16-4-2015. Dat is 4 (vier!!) maanden later. En dan reageert tijger1 binnen het uur. Die deelnemer reageert altijd heel snel en bijna altijd ten gunste van de apothekersbranche. H/Zij is bovendien anoniem en zonder profiel. Dat is te verdacht om toevallig te zijn. Aan een forum voor lobbyisten heb ik geen behoefte.
Overigens zullen de apothekers iets meer moeten doen dan een formuliertje laten ondertekenen. Maar voor een discussie daarover is dit forum dus ongeschikt.

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2015 om 18:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ariekuy,

..... Aan een forum voor lobbyisten heb ik geen behoefte.....
Nee, daar is hier dan ook geen sprake van!
...... En dan reageert tijger1 binnen het uur. .....
Dat er gereageerd wordt komt omdat je een notificatie kunt aanzetten als je zélf gereageerd hebt en er een nieuwe reactie komt.
Tijger1 heeft dus op deze notificatie gereageerd.

En nee, noch tijger1, noch ondergetekende, noch iemand anders werkt hier in de apothekersbrance. ;-)

.... Maar voor een discussie daarover is dit forum dus ongeschikt. ....
Klopt. Daarvoor moet je niet bij Vraag & Beantwoord, maar bij Discussies zijn.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2015 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=ariekuij schreef op donderdag 16 apr 2015, 08:54]Op 28 januari 2015 heeft de Geschillencommissie Zorg een klacht toegewezen aan een klant van een apotheek. Die commissie was van oordeel dat er echt informatie moet zijn verstrekt en dat de apotheek moet bewijzen dat dat ook werkelijk gebeurd is. Mijn zorgverzekeraar had al 2 x voor mij betaald terwijl er geen gesprek was geweest. Met de uitspraak van die commissie in de hand kreeg ik van mijn zorgverzekeraar 2 x 6,36 terug als onverschuldigde betaling. En mij werd toegezegd dat de procedures zouden worden bezien. Verder heb ik de Consumentenbond geïnformeerd. Die reactie wacht ik nog af. Mijn advies aan iedereen die voor een soortgelijke wanprestatie van een apotheek betaald heeft: terug vragen bij je zorgverzekeraar loont de moeite. Zeker als we het allemaal doen. En als die weigert kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Niet klagen dus, maar actie.

Dan zullen er ongetwijfeld meer zaken gaan spelen.
.....[iMet de uitspraak van die commissie in de hand...
Kun je aangeven waar deze uitspraak te vinden is? Bron?

Met vr.gr.

Apetjoek
door Apetjoek - Apr 16, 2015 om 18:48
234 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=ariekuij schreef op donderdag 16 apr 2015, 18:33]Het twee na laatste bericht op dit forum dateert van 10-12-2014. Mijn bericht dateert van 16-4-2015. Dat is 4 (vier!!) maanden later. En dan reageert tijger1 binnen het uur. Die deelnemer reageert altijd heel snel en bijna altijd ten gunste van de apothekersbranche. H/Zij is bovendien anoniem en zonder profiel. Dat is te verdacht om toevallig te zijn. Aan een forum voor lobbyisten heb ik geen behoefte.
Overigens zullen de apothekers iets meer moeten doen dan een formuliertje laten ondertekenen. Maar voor een discussie daarover is dit forum dus ongeschikt.

U ziet het heel scherp , maar doe verder geen moeite bij deze tijger bereikt U niets , heeft de gehele dag niets anders te doen als alles beter te weten en anderen op hun foutjes te wijzen.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ariekuij

Wat een wonderlijke reactie plastst u nu? Als men het hokje notificaties aangeklikt heeft, komt meteen een volgende reactie bij iemand binnen. Al is dat na vojf jaar.

Iedereen is hier anoniem en als u wilt, kunt u mijn profiel bekijken.

Ik heb de uitspraak waar u aan refereert gelezen, en het blijkt dus dat de apotheker moet gaan "bewijzen" dat hij de uitleg gegeven heeft. Er wordt in die uitspraak dus verwezen naar een eventuele handtekening van de patient.

U bent volgens mij een beetje paranoïde aan het worden door die in rekening gebrachte kosten.

Dus ga hier gerust uw gang als u wilt discussiëren maar dit is wel de afdeling Vraag & Antwoord, dus verstandiger is dat te doen onder Discussies..

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2015 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Lees hier

Het is het zesde onderwerp.

edrick3
door edrick3 - Apr 16, 2015 om 19:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 16 apr 2015, 19:01]@edrick3

Lees hier

Het is het zesde onderwerp.

Bedankt voor de info.

ar
door ariekuij - Apr 17, 2015 om 07:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

Bestemd voor edrick3:

Het gaat om de volgende uitspraak:

Gepubliceerd op Kennisplein: 30-01-2015 GcZ,28 januari 2014,SKGZ201402038

NB het gaat hier in de kern om het woord "geprotocolleerd" in par. 9. Dat is meer dan een handtekening.

Mocht u verder actie willen ondernemen, dan is het m.i. beter dat via de Consumentenbond te doen. Die heeft vorig jaar al geconstateerd dat 39 van de 40 onderzochte apotheken zich niet hielden aan het eigen protocol hiervoor. Gezien de vele klachten die ik om me heen hoor, lijkt die toestand onveranderd.

ma
door manwijf - Apr 17, 2015 om 08:49
574 Antwoorden / 1 Vragen

@kowalski
"bij deze tijger bereikt U niets"
OT Zegt u nu dat u altijd naar de mond gepraat wilt worden?

Redacteur
door Redacteur - Apr 17, 2015 om 09:33
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Geachte deelnemers aan dit topic, graag ingaan op het aan de orde gestelde. Dus geen OT's meer s.v.p.

De redactie

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2015 om 10:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=ariekuij schreef op vrijdag 17 apr 2015, 07:52]Bestemd voor edrick3:

Het gaat om de volgende uitspraak:

Gepubliceerd op Kennisplein: 30-01-2015 GcZ,28 januari 2014,SKGZ201402038

NB het gaat hier in de kern om het woord "geprotocolleerd" in par. 9. Dat is meer dan een handtekening.

Mocht u verder actie willen ondernemen, dan is het m.i. beter dat via de Consumentenbond te doen. Die heeft vorig jaar al geconstateerd dat 39 van de 40 onderzochte apotheken zich niet hielden aan het eigen protocol hiervoor. Gezien de vele klachten die ik om me heen hoor, lijkt die toestand onveranderd.

Bedankt voor de info.

sh
door shine - Apr 17, 2015 om 11:29
107 Antwoorden / 1 Vragen

" U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren."

Dit is dus iets wat ik mij serieus afvraag. Volgens mij zijn we namelijk wel duurder uit.
Ik heb ook zo'n medicatie waarmee ik anderhalf jaar doe en al jaren gebruik. De prijs van het medicijn is niet tot verwaarloosbaar gestegen de afgelopen jaren. Echter die 1ste ter handstellingskosten die er dan steeds weer overheen komen maken dat dit medicijn nu ineens aanzienlijk duurder is geworden. Het medicijn is tot op de dag van vandaag exact hetzelfde. Geen andere naam, fabricage oid.
Dit constaterend verhaal zal niet alleen voor mij opgaan, maar zeker ook voor al die anderen die al jarenlang hetzelfde medicijn(en) krijgen.