en
door enitvlek May 27, 2015 om 12:10
Voeding & gezondheid

Declaratie behandelaar zorgsector

Ik kreeg een rekeningoverzicht van mijn zorgverzekeraar. Daarin stond dat ik op 15 december 2014 met een behandeling gestart zou zijn. Echter dit betreft de aanmelding van de huisarts bij die instelling. Het eerste contact heeft op 5 januari 2015 plaatsgevonden. Toch is er over 2014 gedeclareerd ten koste van het eigen risico 2014. Dit bevreemdt mij, want indien ik had afgezien van behandeling, was mij ook geen rekening toegestuurd, omdat er dan van behandeling geen sprak zou zijn geweest. Mag een instelling de dag van aanmelding zien als dag van ingang behandeling?

661 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 27, 2015 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen
en
door enitvlek - May 27, 2015 om 12:51
12 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger1. Kunt u mij hierover iets meer uitleggen of een verwijzing naar wetsartikelen geven? Als ik had afgezien van behandeling en mijn eerste consult had geannuleerd, dan was er geen declaratie door behandelaar naar de zorgverzekeraar verzonden.

edrick3
door edrick3 - May 27, 2015 om 12:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo enitvlek,

..... Mag een instelling de dag van aanmelding zien als dag van ingang behandeling?.....
Ja, zo werkt dat.
Er wordt dan een DBC opgemaakt. (DiagnoseBehandelCombinatie)
Zie hier voor info.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2015 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw huisarts heeft u aangemeld. Dat is de startdatum voor de behandeling.

En het is de vraag nog maar of er geen nota gevolgd zou zijn als u het consult had geannuleerd.

Er is een aanmelding verricht en dossier gemaakt.

Het consult van januari en eventueel de volgende vallen dus ook onder het eigen risico van 2014.

en
door enitvlek - May 27, 2015 om 13:32
12 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 27 mei 2015, 12:57]Hallo enitvlek,

..... Mag een instelling de dag van aanmelding zien als dag van ingang behandeling?.....
Ja, zo werkt dat.
Er wordt dan een DBC opgemaakt. (DiagnoseBehandelCombinatie)
Zie hier voor info.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - May 27, 2015 om 13:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=enitvlek schreef op woensdag 27 mei 2015, 13:32][quote=edrick3 schreef op woensdag 27 mei 2015, 12:57]Hallo enitvlek,

..... Mag een instelling de dag van aanmelding zien als dag van ingang behandeling?.....
Ja, zo werkt dat.
Er wordt dan een DBC opgemaakt. (DiagnoseBehandelCombinatie)
Zie hier voor info.

Met vr.gr.

?????

en
door enitvlek - May 27, 2015 om 16:25
12 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Edrick3, excuses voor het ongemak. Dank voor de link die u stuurde. Dat gaf mij veel duidelijkheid en daarna wist ik hoe ik mij kon opstellen naar betreffende zorginstelling. Ik heb ze gebeld en uitgelegd hoe gedupeerd ik zou worden doordat er een dossier was geopend, terwijl het eerste consult in een nieuw jaar zou plaatsvinden. Na overleg binnen de organisatie is besloten de begindatum aan te passen ten aanzien van de feitelijke startdatum. Zeer coulant! Probleem is voor mij dus gelukkig opgelost. Door het artikel dat u mij stuurde zijn mijn ogen wel open gegaan.

edrick3
door edrick3 - May 27, 2015 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@enitvlek,

Hartstikke goed toch dat ze zich zo coulant opstellen!
Zo zie je maar dat het soms loont om even 'actief' te zijn.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2015 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zullen ze dat met uw zorgverzekeraar moeten opnemen voordat het naar u toe gewijzigd kan worden.

en
door enitvlek - May 27, 2015 om 23:23
12 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Tijger1, Er is mij schriftelijk toegezegd door de zorginstelling dat zij het met de zorgverzekeraar zullen regelen. Ook u bedankt voor uw informatie. Ik ben heel erg opgelucht.