mi
door mirjamdekker Aug 27, 2014 om 15:46
Geldzaken & recht

Deel van pensioen vroegtijdig afkopen

Voor mijn man hebben wij een aanvraag gedaan om een pensioen (opgebouwd bij een vorige werkgever) af te kopen. Nu is het gebruikelijk dat ze je leeftijd schatten en dit vermenigvuldigen met het opgebouwde pensioen per jaar. Dit is mij door de medewerkers ook verteld. Gebruikelijk is dat ze verwachten dat je 80 jaar wordt, dus dat betekent 15 jaar na je 65e. Deze 15 jaar vermenigvuldigen ze met het bedrag wat je per jaar opgebouwd hebt. Nu blijkt in de opgave dat er maar een percentage van 4,5 jaar is berekend. De reden daarvoor is dat mijn man nu nog jong is (29 jaar). Voor hen is het risico dat hij voor zijn 65e overlijdt groot, waardoor ze aangeven dat ze geen 15 jaar hoeven te hanteren. Uiteindelijk ontvang je dus een heel klein bedrag qua pensioen en daar gaat dan ook nog belasting vanaf. Mijn vraag is; klopt het dat een pensioenuitvoerder deze verwachte leeftijd zomaar met tien jaar mag verlagen, enkel omdat mijn man nu nog jong is?

255 1 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De korting zal beslist correct toegepast zijn. U man loopt nog 36 jaar het risico geen 65 te worden, waardoor de pensioenuitvoerder dan niets hoeft uit te keren.

Afkopen is trouwens meestal onverstandig.